D Dilato skrev:
Kan det vara det som är anledningen till att dom saknar ägg att dom inte förstått att man kan relativt enkelt öka mängden ägg genom att flytta i vart fall en del av dom till konton med ränta?
Det verkar som om du inte vet att många människor har väldigt lite, om ens några, pengar att undvara.

Det är dessutom en ganska dålig affär att spara små belopp eftersom sparkontona sällan har en inlåningsränta som täcker inflationen. För att få bra ränta kräver de flesta banker att du sparar stora belopp och binder dem länge.

Detta är dock ovidkommande för mitt resonemang. Faktum kvarstår: Har du 99 kronor på ett konto med endast bankomatkort kopplat till det, kan du inte få ut dina pengar.
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Faktum kvarstår: Har du 99 konto med endast bankomatkort kopplat till det, kan du inte få ut dina pengar.
Swish är ju gratis så varför inte använda det?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag har ett debetkort från LF jag använt en gång de senaste 8 åren (obligatoriskt för att få rabatt på försäkringarna som är mycket större än avgiften). För uttag (i princip endast utomlands) har jag kört med Revolut, och CarPay är kopplat till telefonen som jag blippar för nästan allt i Sverige.
Det finns ett trick som du kan använda. Debitkortet har en årskostnad, men kreditkortet är kostnadsfritt om du är guldkund. För att vara guldkund ska du ha ett debit- eller kreditkort. Jag har ett kreditkort som gör att jag är guldkund och tack vara att jag är guldkund får jag kreditkortet gratis, vilket gör att jag har ett kreditkort utan kostnad, för att få bli guldkund, så att jag får mitt kreditkort utan kostnad :D
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
J johan_p skrev:
För den som missat har EU precis i ett första steg gjort kontantbetalningar på >€10k eller anonyma cryptoplånböcker olagliga.
Vad har du för underlag för det påståendet?
 
D Dilato skrev:
Swish är ju gratis så varför inte använda det?
Du kan inte betala med Swish överallt. Vissa ställen som tar swish tar det bara på belopp över 100:-. Alla har inte Swish. Alla har inte mobilt bankID. Alla har inte ens en smartphone...
Vill du ha fler argument?
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Alltså hur kan man ha så usel koll på verkligheten?

Regeringen:
Vi behöver skyndsamt se över möjligheten att betala kontant för vissa varor inte minst med tanke på att det finns grupper som av olika skäl har svårt att använda digitala betalningssätt. Det är även viktigt att titta på frågan utifrån ett beredskapsperspektiv, säger finansmarknadsminister Niklas Wykman.

[länk]
En utredning är tillsatt för att se över frågan….

Det är synonymt med att JAG har usel koll på verkligheten …?

Nej, jag kände inte till utredningen.
Känner du till alla tillsatta utredningar per dags dato…?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad har USA hotat Sverige med för att få klampa in i vår lagstiftning?
Stoppa våra banker från att få handla/finansiera sig på dollarmarknaden
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Om du har ETT konto, i EN bank, vart skall du då föra över pengarna?
Det finns människor som bara har ETT konto i EN bank. Oftast ett lönekonto.
Som du ständigt har 99kr på (enligt det uppdiktade exemplet)??..?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Du kan inte betala med Swish överallt. Vissa ställen som tar swish tar det bara på belopp över 100:-. Alla har inte Swish. Alla har inte mobilt bankID. Alla har inte ens en smartphone...
Vill du ha fler argument?
Alla har inte....allvarligt, hur många har problemet med 99 spänn på kontot som dom inte kan använda??
Låna en krona av någon som har swish, sätt in den på kontot, ta ut hundringen, klart.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad har USA hotat Sverige med för att få klampa in i vår lagstiftning?
Och ge USA full tillgång til 17 miltära baser i Sverige, komma när de vill till baserna utan pass, icke betala moms, fri från legala ansvar (de kan genomföra brott i Sverige utan att lagföras), kan föra in vilka vapen som helst till Sverige. Och vad händer i krig då blir vi krigsskådeplats precis som i Ukraina. Vi har sålt oss.
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Detta är dock ovidkommande för mitt resonemang. Faktum kvarstår: Har du 99 kronor på ett konto med endast bankomatkort kopplat till det, kan du inte få ut dina pengar.
Ärlig fråga, finns det fortfarande kort som enbart är bankomatkort? Dessutom, Bankomat är ju ett varumärke/bolag, som väl inte ger ut några kort. Vanligtvis är det väl ett debitkort som är kopplat till kontot? I så fall går det ju utmärkt att få ut sina 99:- i närmsta butik.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
En utredning är tillsatt för att se över frågan….

Det är synonymt med att JAG har usel koll på verkligheten …?

Nej, jag kände inte till utredningen.
Känner du till alla tillsatta utredningar per dags dato…?
Du valde ju att argumentera på en nivå som
känns opassande med tanke på att du saknade grundläggande kunskap om frågan, därför blev jag lite "bitsk".

"Hur nån öht kan tro att detta är å FRÄMJA kontanthantering är lägre än femteklassares nivå"

Och nej, jag känner inte till ALLA utredningar, men just kontanthanteringen/behovet har varit uppe flera gånger och borde vara allmänt känt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Vissa verkar vara väldigt bekväma med att banker (långt utanför deras lagstiftade krav på penningtvättskontroll) agerar någon slags extraförälder som ska kolla var jag lägger mina pengar på. Vilket ju är väldigt intressant.
"Rent mjöl i påsen"-doktrinen sitter djupt. Fast nu räckte det ju inte med rent mjöl i påsen.
Det krävdes 30 minuter i telefonkö för att få köpa en skrotfärdig bil (om jag hade märkt problemet tidigare). :)

Den här tråden är nog bara att ge upp och inse att folk som inte kan läsa trådstarten har förstört en till tråd.
Tänker du köpa en ”skrotfärdig bil” för 50 000:- kan du nog behöva en ”extraförälder” som ser över hur du hanterar dina tillgångar😉
 
RoTe RoTe skrev:
Kan ni sluta gnabbas eller? Är det en ny gräns eller inte?
Det är en ny gräns.
Bankerna är rädda för bankrusning och med all rätt för dom står inför problem.
Gäller i stort sett alla banker.
Likviditet stavas det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Och ge USA full tillgång til 17 miltära baser i Sverige, komma när de vill till baserna utan pass, icke betala moms, fri från legala ansvar (de kan genomföra brott i Sverige utan att lagföras), kan föra in vilka vapen som helst till Sverige. Och vad händer i krig då blir vi krigsskådeplats precis som i Ukraina. Vi har sålt oss.
Det finns inget "land" som betalar moms i Sverige. Angående pass är det samma som länders beskickningar, så det är inget nytt i sig. Att genomföra brott i Sverige är lite varierande, på baserna anses det vara amerikansk mark, de kan mycket väl begå handlingar som av USA anses vara brott och fällas för detta, men inte av det svenska rättsväsendet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.