71 658 läst · 456 svar
72k läst
456 svar
Länsförsäkringar kidnappat mina pengar (clickbait)
I syfte att främja kontanthantering i Sverige så byggs just nu två nya kontanthanteringsdepåer i Bankomats regi (dvs samägt av fem storbanker) i Arlandastad och Borås.E egrh skrev:
Jag sålde en bil förra veckan. Gamlingarna visste inte hur de höjde sin gräns och det enklaste var att de körde till bankomaten och tog ut resterande pengar.K Kalle Kula bygg AB skrev:
Jag satte in de på 3 minuter i helgen på en bankomat. Smidigt.
Sen hanteras kontanter ganska mycket på loppisar och dylikt. Inget jag håller på med direkt men folk gör det.
Kontanter går att använda i nästan alla affärer i vår kommun. Det är bara Lindex som tagit bort än så länge.
Ja, det är lite knepigt tveeggat från myndigheterna. Dels vill de främja kontanthantering, men samtidigt skapa lagstiftning som mistänkliggör detsamma.S SkåJocke skrev:
På vilket sätt vill myndigheterna FRÄMJA kontanthantering?E egrh skrev:
Bankomat AB vill ha kontanthantering i egen regi istf att använda externa tjänster som Loomis. Dörför bygger man egna depåer
Hur nån öht kan tro att detta är å FRÄMJA kontanthantering är lägre än femteklassares nivå
Redigerat:
Alltså hur kan man ha så usel koll på verkligheten?Z Zodde skrev:
Regeringen:
Vi behöver skyndsamt se över möjligheten att betala kontant för vissa varor inte minst med tanke på att det finns grupper som av olika skäl har svårt att använda digitala betalningssätt. Det är även viktigt att titta på frågan utifrån ett beredskapsperspektiv, säger finansmarknadsminister Niklas Wykman.
https://www.regeringen.se/pressmedd...etala-med-kontanter-for-livsnodvandiga-varor/
Förr i tiden fick man gå till banken med mössan i handen och fråga snällt om lån. Om man däremot hade pengar var man kung på stan. Nu är det omvänt då bankernas miljardvinster skapas via utlåning. Tyvärr måste det inte finnas motsvarande inlånat belopp för att kunna låna ut och det är ett av vår tids största problem när det gäller ekonomin. Nu går alla, ekonomer, fattigt folk, TV radio tidningar och hoppas att räntan sänks så vi kan fortsätta leva på lånade pengar.
Förra veckan skulle jag köpa en bilpryl från USA som jag ibland gör. Försökte att betala med mitt bankkort som brukligt via företagets hemsida. Betalningen gick inte igenom utan blev hela tiden blockerad. Jag försökte att betala under 5 timmar. Även kontakt med säljaren i USA och koll av kontot..
Efter 5 timmar kl 21på fredagskvällen ringer det från SHB och frågar vad jag skulle köpa. De frågade inte om jag var jag utan VAD för sak jag skulle köpa. Jag vägrade först då jag anser att de absolut inte har med det att göra. Jag gav mig tillslut då det blev pinsamt att inte kunna betala mitt tänkta köp i USA.
Andrea på Handelsbanken heter hon med telnummer:040-245740.
Det som strider mot alla regler är att hon och Handelsbanken utan grund har blockerat en betalning utan att uppge något skäl till att hålla MINA pengar förutom att de tvunget måste veta vad jag vill köpa. Den regeln finns absolut inte i västvärlden eller hos någon myndighet i Sverige än så länge.
Har kontaktat Finansinspektionen som svarar:
"Tack för ditt mejl till Finansinspektionen (FI).
FI har stor nytta av dina och andras upplysningar i vårt arbete med att övervaka att företagen följer lagar och regler. Alla frågeställningar och synpunkter som framförs till FI tas tillvara som underlag i vårt arbete och är en viktig del i vårt tillsynsarbete.
Däremot ingår det inte i FI:s uppdrag att utreda, kommentera eller driva enskilda ärenden eftersom vårt uppdrag inte omfattar att lösa tvister mellan kunder och företag. Om FI agerar utifrån ett enskilt fall fungerar detta som en beskrivning av ett problem eller liknande – vi driver dock aldrig det enskilda ärendet för kunden.
Huvudansvaret för att lösa problem mellan ett bolag och deras kunder ligger hos bolaget. Därför vill Finansinspektionen att bolagen ska ha klagomålsansvariga personer som missnöjda kunder kan vända sig till. Klagomålsansvarig på Handelsbanken nås på klagomal@handelsbanken.se.
Som konsument kan man även vända sig till Konsumenternas Bank och finansbyrå för att få information och vägledning. Det är en stiftelse som FI, Konsumentverket och branschorganisationerna står bakom. Du når dem på deras hemsida www.konsumenternas.se alternativt telefon 0200-22 58 00 vardagar 9-12".
Jag kommer att Polisanmäla och sedan stämma banken på ersättning för dessa 5 timmar.
Bankerna har ingen rätt att hindra betalningar utan grund. Isåfall har de tolkat regler, som inte finns, fel.
Anmäl till Finansinspektionen allt ni tycker är en felbehandling. Varje anmälan via email får ett Dnr nummer.
Förra veckan skulle jag köpa en bilpryl från USA som jag ibland gör. Försökte att betala med mitt bankkort som brukligt via företagets hemsida. Betalningen gick inte igenom utan blev hela tiden blockerad. Jag försökte att betala under 5 timmar. Även kontakt med säljaren i USA och koll av kontot..
Efter 5 timmar kl 21på fredagskvällen ringer det från SHB och frågar vad jag skulle köpa. De frågade inte om jag var jag utan VAD för sak jag skulle köpa. Jag vägrade först då jag anser att de absolut inte har med det att göra. Jag gav mig tillslut då det blev pinsamt att inte kunna betala mitt tänkta köp i USA.
Andrea på Handelsbanken heter hon med telnummer:040-245740.
Det som strider mot alla regler är att hon och Handelsbanken utan grund har blockerat en betalning utan att uppge något skäl till att hålla MINA pengar förutom att de tvunget måste veta vad jag vill köpa. Den regeln finns absolut inte i västvärlden eller hos någon myndighet i Sverige än så länge.
Har kontaktat Finansinspektionen som svarar:
"Tack för ditt mejl till Finansinspektionen (FI).
FI har stor nytta av dina och andras upplysningar i vårt arbete med att övervaka att företagen följer lagar och regler. Alla frågeställningar och synpunkter som framförs till FI tas tillvara som underlag i vårt arbete och är en viktig del i vårt tillsynsarbete.
Däremot ingår det inte i FI:s uppdrag att utreda, kommentera eller driva enskilda ärenden eftersom vårt uppdrag inte omfattar att lösa tvister mellan kunder och företag. Om FI agerar utifrån ett enskilt fall fungerar detta som en beskrivning av ett problem eller liknande – vi driver dock aldrig det enskilda ärendet för kunden.
Huvudansvaret för att lösa problem mellan ett bolag och deras kunder ligger hos bolaget. Därför vill Finansinspektionen att bolagen ska ha klagomålsansvariga personer som missnöjda kunder kan vända sig till. Klagomålsansvarig på Handelsbanken nås på klagomal@handelsbanken.se.
Som konsument kan man även vända sig till Konsumenternas Bank och finansbyrå för att få information och vägledning. Det är en stiftelse som FI, Konsumentverket och branschorganisationerna står bakom. Du når dem på deras hemsida www.konsumenternas.se alternativt telefon 0200-22 58 00 vardagar 9-12".
Jag kommer att Polisanmäla och sedan stämma banken på ersättning för dessa 5 timmar.
Bankerna har ingen rätt att hindra betalningar utan grund. Isåfall har de tolkat regler, som inte finns, fel.
Anmäl till Finansinspektionen allt ni tycker är en felbehandling. Varje anmälan via email får ett Dnr nummer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 514 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Kareby
· 1 000 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Kareby
- 1 000 inlägg
Om du har ETT konto, i EN bank, vart skall du då föra över pengarna?Z Zodde skrev:Lika löjligt argument som de som anklagar butiker för att ha priser i ören när vi inte har ören som kontanter längre.
Har du 99kr på ett konto (och det är din enda kundrelation med banken) så överför du dessa 99kr till din huvudbank.
Banken hjälper dig om du vill avsluta din kundrelation (som endast består av 99kr på ett konto) då du är direkt olönsam för dem
Det finns människor som bara har ETT konto i EN bank. Oftast ett lönekonto.
TheImprovisor
Allvetare
· Kareby
· 1 000 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Kareby
- 1 000 inlägg
https://podcasts.apple.com/se/podcast/gröning-blomgren-utanför/id1673423402?i=1000647481895Claes Sörmland skrev:Och där fick vi förklaringen varför dessa förändringar egentligen sker.
[bild]
FI har bytt personal till ett gäng nya lite yngre med nya värderingar. Kort sagt den vanliga historien om vad som händer i samhället. Boomers går i pension, auktoritära millennials anställs och den generationen gillar regelefterlevnad, för det har de fått lära sig på universitetet, s. k. funktionell dumhet. Alltså fenomenet att personer i en organisation eller ett företag gör exakt det som förväntas av dem utan reflektion eller kritik. Man gör allting rätt, men formalia och regler kommer i vägen för verklig utveckling.
[länk]
Kan det vara det som är anledningen till att dom saknar ägg att dom inte förstått att man kan relativt enkelt öka mängden ägg genom att flytta i vart fall en del av dom till konton med ränta?UlrikaSpg skrev:
Du tror det. För ett par år sedan blev en gåva på 1000:- till min svägerska (i Finland) stoppad. Höll på talade med en handläggare i 45 minuter innan jag gav upp. Hon godkände tydligen inte att det skulle vara gåva.R Rkarlsson skrev:
Då hade jag varit bankkund hos dem i 30 år och dessutom anställd hos dem lika länge.
Du är naiv.
Jag är inte naiv. Jag har bara inte era problem uppenbarligen.TRJBerg skrev:Du tror det. För ett par år sedan blev en gåva på 1000:- till min svägerska (i Finland) stoppad. Höll på talade med en handläggare i 45 minuter innan jag gav upp. Hon godkände tydligen inte att det skulle vara gåva.
Då hade jag varit bankkund hos dem i 30 år och dessutom anställd hos dem lika länge.
Du är naiv.