K Kalle Kula bygg AB skrev:
Varför använder man kontanter, vilka köp eller affärer kan du genomföra?
I många länder är kontanter fortfarande den naturliga betalningsmetoden även på tämligen höga belopp.
 
  • Gilla
robhol och 4 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Om du har ETT konto, i EN bank, vart skall du då föra över pengarna?
Till en partner, ett barn, en (arbets)kamrat, en bilförsäljare, för att gälda en skuld. Exemplen kan göras många. Jag tror rent av att merparten av alla de med enbart ett konto tämligen regelbundet för över pengar till diverse företag, om än oftast via bank- eller plusgiro.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter ju inte bra, men kanske är vi/världen på rätt väg genom att minska beroendet mot dollarn
[länk]
[länk]
Vi kan ju inte ge efter för sådana terrorister.
Man trodde för 25 år sen att Euron skulle överta åtminstone delar av dollarns roll som världsvaluta men så blev inte fallet. Finns idag inget som tyder på att dollarns roll är på väg å försvagas så vi får snällt finna oss i att USA drar åt tumskruvarna i jakten på finansiering av internationell terrorism
 
Dennan4 Dennan4 skrev:
Jag ifrågasätter inte att banken ökar penningmängden. Det gör den. Men den kan inte göra det utan att betala för inlåning av lika mycket pengar. Exemplet som görs när en insättning kan skapa jättemycket utlåning antar ju hela tiden att pengarna i varje vända ny utlåning sätts in på banken, vilket är inlåning banken betalar för.
Balansräkningen balanserar ju hela tiden.
Eftersom i praktiken alla utlånade pengar sätts in på ett bankkonto så finns det alltid täckning för nya lån.
 
J JanNorden skrev:
Eftersom i praktiken alla utlånade pengar sätts in på ett bankkonto så finns det alltid täckning för nya lån.
Stämmer nog inte om du tänker efter…
 
Z Zodde skrev:
Stämmer nog inte om du tänker efter…
Jag har tänkt efter, ende undantag jag kan se är kontantuttag, och köp av statsobligationer. Vad missar jag?
 
J JanNorden skrev:
Jag har tänkt efter, ende undantag jag kan se är kontantuttag, och köp av statsobligationer. Vad missar jag?
Finns väl egentligen hur många exempel som helst
Här får du 2

Jag tar lån för att betala en skatteskuld.
Jag tar lån för att betala mitt hus som jag köpt av tillverkare i Litauen (betalar i EURO)
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är väl knappast LFs fel att reglerna har skärpts? Det är ett flertal banker som har stramat åt de senaste veckorna. Varför låter du dem inte genomföra den hyfsat enkla kontrollen med dig istället? Det tar ett par minuter. Gjorde själv detta i samband med lösen av lån efter arvsutdelning. Frugan gjorde det när hon skulle betala över gränsen för kreditkortsbetalning. Inga konstigheter alls. Har du rent mjöl i påsen och lyssnar på vilka sorts frågor de ställer, förstår du snabbt att det inte är banken som har satt upp reglerna.
Du är ju jätteduktig!
 
Lata snickaren Lata snickaren skrev:
Du är ju jätteduktig!
Det med rent mjöl i påsen som du säger, det förutsätter att samtliga med bankärenden är kriminella på något sätt och vem bestämmer det, kan man fråga sig. Nu i dagens läge så är alla suspekta personer som ska flytta/överföra peningar mellan konton eller betala någon större summa. Nästa bra fråga är då, vem har mandat för att avgöra det. Lika med att föra över från eget konto i bank till eget konto i samma bank. Beloppen finns på personens konton i samma bank och är insatta över tid. Via lön eller annant som kommit in på kontona. Sanslöst med den attityden som en personal har på banker. Dom har inte med att göra vad pengarna ska användas till. Snart blir det kanske så att man ska anmäla om uttag, innan man går till affären för att köpa mat. Eller till bolaget, där brukar det bli en hel del som ska betalas inför en fest med släktingarna 80 st. Kanske inte för oss svenskar, men dom med härkomst utifrån och inte har ett svenskt namn. Som kan anses som suspekta i en del ögon och öron.

Så det med rent mjöl i påsen ska du nog inta tala om, rent trakaseri är det med någon lags hjälp. Samt att även du har uppfattats som en suspekt person och ska redovisa allt. Hur blir det nästa gång för dig då, samma visa igen troligen då du kanske har fått en bock i kanten i bankens datasystem.Som lite suspekt.
Skit är det med en del banker numera.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Hej! Håller helt med.
Jag misstänker att du ämnade svara på Johan Gunverth's kommentar och inte min....
 
Lata snickaren Lata snickaren skrev:
Hej! Håller helt med.
Jag misstänker att du ämnade svara på Johan Gunverth's kommentar och inte min....
Jepp det kan bli lite luddigt med svaren, när det är många kockar som ska laga.
 
  • Gilla
Lata snickaren
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Då hade jag varit bankkund hos dem i 30 år och dessutom anställd hos dem lika länge.
Du är naiv.
Det kanske är där problemet är. Handläggaren hade läst på Byggahusforum att banker är skurkar. Och när det kommer fram att du arbetat på en bank blir du därmed också skurk, genom guilt by association.

(Antagligen hade du fått några skumma inbetalningar. Eller inbetalningar från någon som dom ansåg var skum. Och då blir det stopp för utbetalningar som inte är klassade som ok. Dvs du får betala räkningen till det kommunala elbolaget).
 
  • Haha
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Dennan4 Dennan4 skrev:
Det märkligaste i deras resonemang är att dom måste utreda vart pengarna kommer ifrån när du ska flytta dom, är dom osäkra på pengarnas ursprung så har dom ju gjort fel med att tagit emot pengarna från början.
Precis! Om de kollar var pengarna kommer ifrån när de kommer in på kontot så borde alla pengar med automatik vara "gröna" i och med att de finns på ett bankkonto. Sedan borde det inte spela någon roll vilken bank de kommer ifrån. Kan ju vara svårt att visa 20 år bakåt i tiden var sparpengar kommer ifrån. Går ju sällan att få kontoutdrag för mer än något enstaka år tillbaka i tiden.
En god vän till mig skulle köpa en bil. Var tvungen att visa annonsen på blocket för att kunna höja swish-gränsen (LF). Vad är det som säger att det verkligen var den bilen som köptes? Så knäppt alltihop. Och de som gör bedrägerier fortsätter garanterat för dessa kommer de aldrig åt.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
vi får snällt finna oss i att USA drar åt tumskruvarna i jakten på finansiering av internationell terrorism
Nej varför skulle någon finna sig i det, tvärtom ska vi motarbeta dollarns dominans, inte ge upp!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.