Z Zodde skrev:
Finns väl egentligen hur många exempel som helst
Här får du 2

Jag tar lån för att betala en skatteskuld.
Mja, men då landar ditt lån på ditt bankkonto. Och sedan landar det på ett konto som skatteverket äger. Och sedan åker den över till ett bankkonto hos försäkringskassan och sedan till att bankkonto hos någon bidragstagare. Osv.

Så nog finns den där på bankkonton som inlåning i bank. Mest en fråga om vilken bank det är.

Z Zodde skrev:
Jag tar lån för att betala mitt hus som jag köpt av tillverkare i Litauen (betalar i EURO)
Mja, men då landar ditt lån på ditt bankkonto. Och sedan när du ordnar växling till Euro så får du en fordran på Euro, och den du växlar med får din fordran på en svensk bank. Och då ligger ditt lån på ett bankkonto som inlåning i en bank.

Enda sättet att få bort den där är att amortera. Och då försvinner skuld samtidigt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej varför skulle någon finna sig i det, tvärtom ska vi motarbeta dollarns dominans, inte ge upp!
Hur skulle det gå till?
Hur kan man konkret ” motarbeta dollarns dominans”
 
D daVinci skrev:
Så nog finns den där på bankkonton som inlåning i bank. Mest en fråga om vilken bank det är
Riksgälden, och deras balans påverkar inte hur mycket affärsbankerna får låna ut.
 
J JanNorden skrev:
Eftersom i praktiken alla utlånade pengar sätts in på ett bankkonto så finns det alltid täckning för nya lån.
Vad menar du med täckning för nya lån??

Statens krav är tillräckligt med primärkapital. Det har inget med bankens inlåning att göra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Mja, men då landar ditt lån på ditt bankkonto. Och sedan när du ordnar växling till Euro så får du en fordran på Euro, och den du växlar med får din fordran på en svensk bank. Och då ligger ditt lån på ett bankkonto som inlåning i en bank.
Möjligen som inlåning i bank i Litauen vilket heller inte påverkar svenska bankers förmåga att låna ut.
 
Z Zodde skrev:
Hur skulle det gå till?
Hur kan man konkret ” motarbeta dollarns dominans”
Läste du inte mina länkar?
 
G Gkme skrev:
En god vän till mig skulle köpa en bil. Var tvungen att visa annonsen på blocket för att kunna höja swish-gränsen (LF). Vad är det som säger att det verkligen var den bilen som köptes? Så knäppt alltihop. Och de som gör bedrägerier fortsätter garanterat för dessa kommer de aldrig åt.
Det där råkade jag också ut för för två år sen. "Har du ett regnummer på bilen?"
Var alltid lite nyfiken på vad som skulle hänt om jag sagt att jag skulle köra till Berra i svängen och köpa fyra kubik hemmahyvlad fetved.
Men jag hade inte lust att inte få lov att använda mina pengar..
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Läste du inte mina länkar?
Tänkte mer vi i Sverige, inte vad Brasilien p Sydostasien menar…

Kostar ALLDELES för mycket att stå utanför dollarmarknaden. Skulle en av de 5 största bank erna i Sverige bli utestängd är det synonymt med out of business
 
Z Zodde skrev:
Möjligen som inlåning i bank i Litauen vilket heller inte påverkar svenska bankers förmåga att låna ut.
Nej, du växlade ju. Läs vad jag skrev vad som händer när du växlar till en annan valuta.

Z Zodde skrev:
Riksgälden, och deras balans påverkar inte hur mycket affärsbankerna får låna ut.
Riksgälden är statens bank. Det är också en bank.
Och det är via den som pengarna landar hos bidragstagarnas bankkonton med Försäkringskassans försorg.

Men det är riktigt att det Riksgälden har som fordran på Riksbanken inte påverkar någon banks utlåning. Ingen banks inlåning påverkar hur mycket den får låna ut.

Det är primärkapital som begränsar. Inte inlåning. Var har du fått för dig att inlåning skulle ha någon som helst betydelse?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nej, du växlade ju. Läs vad jag skrev vad som händer när du växlar
Jag lät säljarens bank göra växlingen…
 
D daVinci skrev:
Var har du fått för dig att inlåning skulle ha någon som helst betydelse?
Har jag sagt det?
 
Z Zodde skrev:
Jag lät säljarens bank göra växlingen…
Vad skulle det spela för roll vem som utför växlingen?

Du måste tänka. Nu gör du inte det.

Du har SEK på ett bankkonto och vill växla till EUR.
Fia har EUR på ett bankkonto och vill växla till SEK.

Vad händer?
Du har inte det klart för dig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Vad skulle det spela för roll vem som utför växlingen?

Du måste tänka. Nu gör du inte det.

Du har SEK på ett bankkonto och vill växla till EUR.
Fia har EUR på ett bankkonto och vill växla till SEK.

Vad händer?
Du har inte det klart för dig.
Jag Ser inte hur ett mitt köp i utlandet med lånade pengar i svensk bank (alltså ett valutautflöde) ÄNDÅ skulle innebära att samma summa kom tillbaka till det svenska banksystemet.
 
Z Zodde skrev:
Jag Ser inte hur ett mitt köp i utlandet med lånade pengar i svensk bank (alltså ett valutautflöde) ÄNDÅ skulle innebära att samma summa kom tillbaka till det svenska banksystemet.
Är det på allvar att du inte förstår trots den förklarande text jag skrivit flera ggr???

Du har x SEK på ett bankkonto och vill växla till EUR y som landar på ett EUR-bankonto.
Fia har y EUR på ett EUR-bankkonto och vill växla till x SEK.

Det som händer är då att:
1. Fias y EUR överförs från Fias konto till ditt EUR-konto.
2. Dina x SEK överförs från ditt bankkonto till Fias SEK-bankkonto

Det som händer är att dina x SEK som "du har på banken" nu ägs av Fia.

Vad i all världen trodde du hände när man växlar till annan valuta???

Så dina "lånade" SEK lämnar aldrig några bankkonto. Det är bara ägarna av dom som byts.
 
K kimmens skrev:
Jag med LF är ett jävla skit 💩 bolag
Fick inte ens betala mitt hus kontant för dom vägrade.
Fick du inte betala ett hus kontant. Jag vägrade sälja hus till en som krävde att jag skulle ta diesel som betalning.
Bra gjort av banken, mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.