Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och det tror du är omöjligt?? Stackars dig.

Räknar du t.ex Kina till dem?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och det tror du är omöjligt?? Stackars dig.
Det är så många andra saker i världen man ska enas om först, klimat, fred etc.
Problemställningar som dollarmonopol är rätt långt ned på listan i världssamfundets ögon PLUS att INGEN verkar driva frågan med nån större övertygelse.

Kina vill självklart att sin egen valuta ska ta större plats i världsekonomin men det är man tämligen ensam om att vilja.

Finns inget realistiskt alternativ till dollarn.
Ivartfall inget som dollarmotståndarna kommer att kunna enas om.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Vi är mitt uppe i ett byte av bank och en del överföringar sköter nya banken (ISK) men en del överföringar får vi sköta själva (vanliga sparkonton). Vår nya bank tipsade oss om att ring din gamla bank innan överföringen då detta är över gränsen på en vanlig överföring så den kommer bli stoppad. Lite störigt att behöva ringa men trots allt endaste ett samtal. Ringde till kundtjänst och fick svara på en massa frågor. När alla frågor var besvarade så fick jag besked om att detta måste skötas av din personlig bankman. Ny tid, lite mera irritation då allt är under arbetstid så mao min lunch, väl dags för det samtalet så gick det egentligen endast ut på att de vill övertala oss att vara kvar. Tack, men nej tack sa jag. Till slut så fick jag beskedet att detta sköt av kundtjänst. Så nu ska jag nästa vecka ringa tillbaka till kundtjänst för att kunna föra över mina egna pengar till min nya bank. Om de nästa vecka återigen skickar mig till min personliga bankman så blir jag lite trött…
Du ber banken du flyttar till att skicka en avslutsbegäran till din gamla bank så går allt automatiskt. Dina gamla konton avslutas och beloppet sätts över dit du begär. Utan frågor...

• Gilla
kortis
  • Laddar…
H Haburre skrev:
Hej! Hade liknande problem när jag skulle höja min swishgräns till 30000 för att köpa ett presentkort på vingresor. Kom fram till en telefonist på Länsförsäkringar som var helt omöjlig att ge mig tillåtelse att höja gränsen.
Jag blev bedömd som en skurk med värsta penningtvätt. Har 1 isk och 2 sparkonto och en massa försäkringar. Hon ville ha bilder på presentkorten och vet precis allt om säljaren vilket jag inte hade någon aning om. Det blev en banköverföring tillslut.
Så med en lite varning till alla som ska swisha högre belopp med LF. Det är inte så lätt.
Överväger och byta bank. Handelsbanken blir det förmodligen.
Du kan höja gränsen i internetbanken och du ska inte prata med någon "telefonist", då förstår jag att det är svårt att få korrekt hjälp, du ska prata med telefonbanken. Att du inte gör rätt är ju inte bankens fel.

Men jag håller med om att det är knäppa frågor, även om jag aldrig varit i närheten av den typen av frågor du fick i LF.

AndersPS AndersPS skrev:
Du kan höja gränsen i internetbanken och du ska inte prata med någon "telefonist", då förstår jag att det är svårt att få korrekt hjälp, du ska prata med telefonbanken. Att du inte gör rätt är ju inte bankens fel.

Men jag håller med om att det är knäppa frågor, även om jag aldrig varit i närheten av den typen av frågor du fick i LF.
Men det är faktiskt riktigt j**la krångligt att höja swish också hos LF (min personliga erfarenhet).
Ville upp till 80kkr en helg (en annan bil, ja, jag har problem..). Ringer LF några dagar innan, blankt nej, går inte säga "jag vill ha höjt detta datumet", måste ringa samma dag.

Två timmar före utsatt möte med säljaren ringer jag, 40 minuter telefonkö, misslyckad verifiering pga strul i deras system, osv osv.
Frågor om reg.nr, dom kontrollerar blocket (!!!) , bilen ligger ute för 70kkr och då kommer en drös frågor om varför jag vill upp till 80.. (Folk som säljer gamla bilar har ofta andra intressanta saker liggande, eller som man egentligen vill säga, skit du i det LF så lever du längre).

Tjugo minuter efter jag kom fram har jag fått Länsförsäkringars välsignelse att använda mina egna pengar.
Totalt över en timmes dravel.
Tack Länsförsäkringar!

Måste fråga, är andra banker bättre?
För när jag minns tillbaka så har jag svårt att förstå varför jag inte redan bytt bank.

• Ledsen
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Men det är faktiskt riktigt j**la krångligt att höja swish också hos LF (min personliga erfarenhet).
Ville upp till 80kkr en helg (en annan bil, ja, jag har problem..). Ringer LF några dagar innan, blankt nej, går inte säga "jag vill ha höjt detta datumet", måste ringa samma dag.

Två timmar före utsatt möte med säljaren ringer jag, 40 minuter telefonkö, misslyckad verifiering pga strul i deras system, osv osv.
Frågor om reg.nr, dom kontrollerar blocket (!!!) , bilen ligger ute för 70kkr och då kommer en drös frågor om varför jag vill upp till 80.. (Folk som säljer gamla bilar har ofta andra intressanta saker liggande, eller som man egentligen vill säga, skit du i det LF så lever du längre).

Tjugo minuter efter jag kom fram har jag fått Länsförsäkringars välsignelse att använda mina egna pengar.
Totalt över en timmes dravel.
Tack Länsförsäkringar!

För när jag minns tillbaka så har jag svårt att förstå varför jag inte redan bytt bank.
Det är något intressant med detta, jag har gjort det flera gånger och visst, det är en del frågor, men aldrig varit med än någon minuts kö och aldrig några problem att få höjt gränsen för just Swish - även hos LF då alltså. Kanske har jag bara haft tur?

Vetefasen hur det fungerar om man ringer någon udda tid, helg eller natt eller så, det har jag inte testat.

AndersPS AndersPS skrev:
Det är något intressant med detta, jag har gjort det flera gånger och visst, det är en del frågor, men aldrig varit med än någon minuts kö och aldrig några problem att få höjt gränsen för just Swish - även hos LF då alltså. Kanske har jag bara haft tur?

Vetefasen hur det fungerar om man ringer någon udda tid, helg eller natt eller så, det har jag inte testat.
Detta var ju en helg. Eftersom man inte fick göra det i förtid..
Jag är väl rödflaggad av någon anledning.. Suspekta bilaffärer kanske. :)

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är väl knappast LFs fel att reglerna har skärpts? Det är ett flertal banker som har stramat åt de senaste veckorna. Varför låter du dem inte genomföra den hyfsat enkla kontrollen med dig istället? Det tar ett par minuter. Gjorde själv detta i samband med lösen av lån efter arvsutdelning. Frugan gjorde det när hon skulle betala över gränsen för kreditkortsbetalning. Inga konstigheter alls. Har du rent mjöl i påsen och lyssnar på vilka sorts frågor de ställer, förstår du snabbt att det inte är banken som har satt upp reglerna.
Det är åtminstone delvis LFBs fel. Regelverket är ytterst vagt och lämnar alldeles för mycket utrymme till bankerna att sätta upp egna regler. Frågan är om det finns någon instans att vända sig till för att få rätt gentemot sin bank. Grundproblemet är att man kan anses som skyldig intill motsatsen bevisas tvärt emot normala juridiska axiom. Jag vill uppmana alla som t.ex. i samband med val (när dom inte gömmer sig helt) får tillfälle att tala med riks- eller EU-politiker att regelverket måste skrivas om på ett rättssäkert och tydligt sätt och att man ska kunna få bankers galenskaper prövade av myndighet.

• Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Det är åtminstone delvis LFBs fel. Regelverket är ytterst vagt och lämnar alldeles för mycket utrymme till bankerna att sätta upp egna regler. Frågan är om det finns någon instans att vända sig till för att få rätt gentemot sin bank. Grundproblemet är att man kan anses som skyldig intill motsatsen bevisas tvärt emot normala juridiska axiom. Jag vill uppmana alla som t.ex. i samband med val (när dom inte gömmer sig helt) får tillfälle att tala med riks- eller EU-politiker att regelverket måste skrivas om på ett rättssäkert och tydligt sätt och att man ska kunna få bankers galenskaper prövade av myndighet.
Har absolut inget med partifärg å göra…🤔🤔🤔
Ursprunget är USA efter 9/11. Lagarna ser istort sett likadana ut i hela västvärlden.

Att enskilda tjänstemän på enskilda banker är övernitiska har INGET med lagen om penningtvätt å terrorfinansiärer å göra

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ursprunget är USA efter 9/11. Lagarna ser istort sett likadana ut i hela västvärlden.

Att enskilda tjänstemän på enskilda banker är övernitiska har INGET med lagen om penningtvätt å terrorfinansiärer å göra
Jag vet att det är påtryckt utifrån och att alltför många svenska politiker inte stått upp för oss svenskar, men det är via dom vi möjligen kan få till ett reformerat tydligare regelverk med bättre rättssäkerhet.

Z Zodde skrev:

Nya gränsen på 50kkr för överföringar mellan banker har inget med penningtvättlagarna att göra.
Så det är 100% LFs fel.

Dom behövde inte lägga gränsen på 50kkr per sju dagar och dom behövde absolut inte göra "penningstvättsutredning" när man gör överföringen via telefonbanken. (det gick ju bra utan utredning för en månad sen, och inget har hänt på regelfronten enligt banken själv)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Gårdagens upplevelse med Skandiabanken:
Hittar en adapterlösning för att sammankoppla IBC-tankar vertikalt som var smidig. Gör en beställning men företaget ligger i Slovenien (iaf i EU) och tar inte kort, så banköverföring it is. Matar in alla uppgifter för utlandsbetalning på deras site.
Skandia: 100€? Nekas! Ska du göra så stora betalningar måste du ringa vår kundtjänst!
Ringer, 5 min knapptryckande för att komma rätt och 5 min väntetid.

Skandia: Jaha, du vill göra en banköverföring, varför då?
Jag: Ska köpa en grej.
Skandia: Vaddå?
Jag: En grej jag behöver.
Skandia: Jaha, vad är det för sak då?
Jag: En produkt från ett företag jag vill ha.
Skandia: Du förstår du måste berätta för mig för vad du ska köpa för att jag ska kunna godkänna transaktionen.
Jag: Nej det förstår jag inte.
(fortsätter såhär i 5 minuter)
Skandia: Suck, Okejdå, men då måste jag veta att du är du.
Jag:Jaaa, som att jag identifierade mig med BankID när jag ringde dig?
Skandia: Nä, det räcker inte, här kommer 30 kontrollfrågor du måste svara rätt på och sen lägger vi på så kommer jag ringa dig på det nummer jag har i din profil så kan vi ta några frågor till där.

Så för att sammanfatta: Nej det verkar inte finnas några vettiga banker att byta till. Tyvärr.

• Ledsen
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Oavsett är detta en "snara" som sakta fortsätter dras åt mer och mer med tiden. Det har redan för längesedan passerat gränsen där det hindrar vanliga hederliga bankkunder från att göra vanliga hederliga affärer, och inget pekar på att det är en trend som inte kommer att fortsätta.

Så som kund måste man nog snart börja fundera på alternativ utanför det traditionella svenska banksystemet.
Och det är en sanra som vi medborgare tydligen vill ha: Nyligen kallade regeringen upp bankerna och ville veta vad dom gör åt bedrägerivågen samt indikerade att det kan komma mer lagstiftning där bankerna annars kan bli ersättnignsskyldiga.

Att hamna utanför banksystemet kan man ju vilja: Men säg hejdå till tex insättningsgaranti eller om "banken" då är så säker att dina tillgångar ryker vid en hackerattack (som tyävrr alltför ofta sker i tex crypto-wallets)

Jag är rätt säker på att pendeln måste slå över innan det blir rimligare villkor igen: Just nu läggs så mycket regler på bankerna att dom i princip fryser tillgångar så fort som inte är 110% säkra på att allt är ok, vilket ger en så stor tröghet i systemet och orimliga konsekvenser när vanliga svenssons skall använda sina pengar att det kommer putta tillbaks pendlen, och förhoppnignsvis slå in i ngt jmäviktsläge med rimliga kontroller mot bedrägerier och penningtvätt men fungerande banksystem för hederligt folk

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J johan_p skrev:
Gårdagens upplevelse med Skandiabanken:
Hittar en adapterlösning för att sammankoppla IBC-tankar vertikalt som var smidig. Gör en beställning men företaget ligger i Slovenien (iaf i EU) och tar inte kort, så banköverföring it is. Matar in alla uppgifter för utlandsbetalning på deras site.
Skandia: 100€? Nekas! Ska du göra så stora betalningar måste du ringa vår kundtjänst!
Ringer, 5 min knapptryckande för att komma rätt och 5 min väntetid.

Skandia: Jaha, du vill göra en banköverföring, varför då?
Jag: Ska köpa en grej.
Skandia: Vaddå?
Jag: En grej jag behöver.
Skandia: Jaha, vad är det för sak då?
Jag: En produkt från ett företag jag vill ha.
Skandia: Du förstår du måste berätta för mig för vad du ska köpa för att jag ska kunna godkänna transaktionen.
Jag: Nej det förstår jag inte.
(fortsätter såhär i 5 minuter)
Skandia: Suck, Okejdå, men då måste jag veta att du är du.
Jag:Jaaa, som att jag identifierade mig med BankID när jag ringde dig?
Skandia: Nä, det räcker inte, här kommer 30 kontrollfrågor du måste svara rätt på och sen lägger vi på så kommer jag ringa dig på det nummer jag har i din profil så kan vi ta några frågor till där.

Så för att sammanfatta: Nej det verkar inte finnas några vettiga banker att byta till. Tyvärr.
Detta är tyvärr ett typexempel där bekämpningen av bedrägeribrott går före vanlig bankanvänding :(
För det är precis så en kund som är under press av en bedragare resonerar: Jag skall bara föra över för en "grej" - du har inte att göra med till vem och varför :(

Efter ett par tre överföringar på 10000 - 50000 kr så har bedragaraen tömt den stackars kundens konto. Kunden gråter ut och banken anmodas ersätta denne för bedärgeriet: Ergo bankerna skärper nu sina rutiner för att inte bli ersättningskyldiga.

Sen känns ju 100€ som en struntsumma. Men det var nog att du inte uppgav vad/vem pengarna skulle till som triggade dom i det fallet...det ska man ju inte behöva göra: Men tyvärr behöver man det numer :/

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:

Det gick inte höja swishgränsen till 30000. Enbart 15000 i appen eller banken via webben. Om man ville höja till högre belopp blev jag hänvisad att ringa telefonbanken och där svarar en telefonist som inte på något sätt kunde höja min gräns. De bad mig skicka bilder på fysiska presentkort med koder och belopp vilket jag inte ville lägga ut på bankens sida. Säljaren av presentkorten ville inte ge mig dessa förrän jag betalat. Jag bad banken ringa säljaren men det ville de inte göra.
Det slutade med en banköverföring. Enkelt och smidigt.

• Arg
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.