MultiMan MultiMan skrev:
All sjukvård i Västernorrland som jag haft kontakt med ringer från skyddade nummer
Ja ett typexempel på det jag avsåg. Och det finns många många fler.

Men visst, har man bara kontakt med privatpersoner med egna privata mobilabonnemang funkar kanske rådet från @Claes Sörmland men för mig skulle det inte fungera.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Döljer man sitt nummer så har man vanligen inte rent mjöl i påsen eller arbetar med sälj.
Intressant slutsats för övrigt med tanke på att Polisen oftast ringer från dolt nummer. 😂😂😂

Men det ligger nog en del i att man tyvärr kanske inte längre kan lita på dem fullt ut, om man nu får tro den aktuella debatten. 😢😢😢

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Annars får du nog ett rätt svårt liv med den yngre halvan av befolkningen.
Eller så är det de som missar väsentlig kommunikation och får svårigheterna... 🤔😉

C
Om man tar detta med kundkännedomen räcker det med att vara normalintelligent för att inse att det inte kan vara något annat än ett rent spel för galleriet.

För det första, vem som helst fattar att man inte kan ställa frågor till en kriminell och förvänta sig ett ärligt svar. Möjligen kan man fånga en och annan av "världens mest korkade kriminella".

För det andra så saknas de relevanta alternativen bland bankens fördefinierade svarsalternativ, vilket är de enda alternativ man har då det inte erbjuds någon möjlighet att fritt beskriva förhållandena i text. Det finns t.ex. ingen möjlighet att uppge att pengarna kommer från insamlingar bland politiska sympatisörer eller narkotikahandel. Eller att pengarna skall skickas till en terroristorganisation.

I synnerhet vad gäller dessa frågor när man skall berätta för banken vad som händer i framtiden har jag ofta funderat på vilket alternativ som är mest taktiskt. Skall man kryssa i att det kommer att komma in massor med pengar på kontot, inga pengar alls, eller mittemellan?

Men jag tror faktiskt inte det spelar någon roll vad man kryssar i. Annat än att banken möjligen använder informationen i marknadsföringssyfte.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så är det de som missar väsentlig kommunikation och får svårigheterna... 🤔😉
Sällan. Vill någon kontakta någon annan så ligger ju bollen hos den som vill söka kontakt.

Det är en sån där åldersgrej att man tror att man missar unikt bra erbjudanden om man inte svarar i telefon hela tiden. "Men rackarns vilken tur att jag blev uppringd av den trevliga ventilationsexperten så att jag inte missade det fantastiska erbjudandet med 30% rabatt på ventilationskontroll."

(True story från min gamle far. Som ändå hade lovat mig att aldrig under några omständigheter köpa något över telefon.)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
Det är en sån där åldersgrej att man tror att man missar unikt bra erbjudanden om man inte svarar i telefon hela tiden.
Å andra sidan, telefonförsäljare med dolt nummer känns också lite 90-tal. Tycker de sedan länge alltid ringer från något random "burner"-nummer. Aldrig dolt eller från ett växelnummer. Men heller aldrig listat.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Då får man nog fundera på sitt hanterande av telefonnummer. Döljer man sitt nummer så har man vanligen inte rent mjöl i påsen eller arbetar med sälj.
Trams. Finns gott om anledningar till att man inte vill lista sitt nummer. Själv vill jag exempelvis inte bli nedringd av försäljare. Jag har inte haft mitt nummer listat sen jag var tonåring, och det var bra länge sedan nu. Inte är jag kriminell heller.

C cpalm skrev:
Om man tar detta med kundkännedomen räcker det med att vara normalintelligent för att inse att det inte kan vara något annat än ett rent spel för galleriet.

För det första, vem som helst fattar att man inte kan ställa frågor till en kriminell och förvänta sig ett ärligt svar. Möjligen kan man fånga en och annan av "världens mest korkade kriminella".

För det andra så saknas de relevanta alternativen bland bankens fördefinierade svarsalternativ, vilket är de enda alternativ man har då det inte erbjuds någon möjlighet att fritt beskriva förhållandena i text. Det finns t.ex. ingen möjlighet att uppge att pengarna kommer från insamlingar bland politiska sympatisörer eller narkotikahandel. Eller att pengarna skall skickas till en terroristorganisation.

I synnerhet vad gäller dessa frågor när man skall berätta för banken vad som händer i framtiden har jag ofta funderat på vilket alternativ som är mest taktiskt. Skall man kryssa i att det kommer att komma in massor med pengar på kontot, inga pengar alls, eller mittemellan?

Men jag tror faktiskt inte det spelar någon roll vad man kryssar i. Annat än att banken möjligen använder informationen i marknadsföringssyfte.
Då har du nog misssförstått hur det används.
KYC kan man mycket riktigt svara mer eller mindre ärligt på.
Men å ena sidan: Fylkler du i att du ofta gör stora transaktioner utomlands tex, så kan det föranleda en större KYC utredning: Till vem/vilka, i vilket syfte, och dessutom sätta upp dig på Watchlists

Om man istället duckar och fyller i vanliga "svennsonsvar", men sedan skall göra en söttre utlandsöverföring tex, så kommer sannolikheten att system inom banken larmar för "ovanlig aktivitet" vara större

Och i slutändan: Om du bli påkommen att inte vara ärlig så kan banken stänga av dig/vägra ha dig som kund.

Lite på samma sätt som att du fyller i ett formulär när du flyger utomlands: ingen skriver väl att dom är terroist eller smugglar saker: Men om du inte är älrig och blir påkommen så är felaktigt ifyllt formulär grund för att gränskontrollen kan vidta åtgärder snabbare och lättare, även om dom förstås alltid kan göra det vid oegentligheter.

D Dilato skrev:
Du vet skillnaden på diesel och pengar ??
Om diesel är allmänt accepterat betalmedel så är det diesel som är pengar.

Men i Sverige är det fordringar på Riksbanken = kontanter. Och avista fordringar på bankinstitut som är pengar.

Claes Sörmland
J johan_p skrev:
Trams. Finns gott om anledningar till att man inte vill lista sitt nummer. Själv vill jag exempelvis inte bli nedringd av försäljare. Jag har inte haft mitt nummer listat sen jag var tonåring, och det var bra länge sedan nu. Inte är jag kriminell heller.
Men då får du nog räkna med att halva befolkningen inte svarar när du ringer. Man väljer själv.

C
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Och i slutändan: Om du bli påkommen att inte vara ärlig så kan banken stänga av dig/vägra ha dig som kund.
Ha ha, som att de inte kunde göra det även om du svarat "ärligt" på frågorna - nä, det där köper jag inte.

Jag kan köpa att kundkännedomen skulle kunna vara ett sätt att genom vidare utredning i förväg "cleara" kunden för vissa typer av transaktioner som denne har ett önskemål/behov av att kunna göra. Men det är inte så det är upplagt. Dels mappar frågorna dåligt mot ett sådant upplägg, dels kan man göra t.ex. utlandsöverföringar trots att man kryssat i att man inte skall göra några sådana, sen har jag anekdotiskt noterat att inga följdfrågor kommer även om man kryssar i allt som skulle kunna vara "misstänkt".

Men det finns ju noll logik i att att låta svaren styra nivån på kontrollen.

Sällan. Vill någon kontakta någon annan så ligger ju bollen hos den som vill söka kontakt.
Bollen kanske ligger där men skadan kan lika gärna drabba den som ej svarar. Ta exempelvis min släkting som höll på att missa en begravning. Eller för den del den som vården anser sig behöva kontakta och där de misslyckas.

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Bollen kanske ligger där men skadan kan lika gärna drabba den som ej svarar. Ta exempelvis min släkting som höll på att missa en begravning. Eller för den del den som vården anser sig behöva kontakta och där de misslyckas.
Oroa dig inte, vården skickar brev om de inte når fram via telefon. Varför avsändaren inte hörde av sig till din släkting angående begravningen vet du bättre än jag så rätt ointressant att föra fram som exempel.

Alfredo Alfredo skrev:
Och senare varianterna är ju inte uppringningar utan ofta sms från kända företag med "din vara du beställt är på väg, ring detta nummer för frågor"
Då vet man att det bara är folk med begränsad kognitiv förmåga (fysiskt eller pga stress) som ringer upp svindlarna från början.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Oroa dig inte
Jag oroar mig inte det minsta. Var så säker. Jag fattar bara inte varför man inte ska svara bara för att man inte känner igen numret. Det går ju fortare att svara och höra vem som ringer än att låta bli för att därefter snoka på "söksiter".

Att man ibland inte svarar när man känner igen numret har jag dock förståelse för...

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.