Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför avsändaren inte hörde av sig till din släkting angående begravningen vet du bättre än jag
Vad menar du? Han försökte ju höra av sig genom att ringa men utan framgång.
 
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Han försökte ju höra av sig genom att ringa men utan framgång.
Som sagt, inte en kommunikationsform som längre fungerar som förr. Bara att anpassa sig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som sagt, inte en kommunikationsform som längre fungerar som förr. Bara att anpassa sig.
Varför då? Han som bjöd in brydde sig nog inte nämnvärt om det blev X gäster eller X+1. Här var det den som anpassat sig som var nära att förlora.

Öppnar du heller inte kuvert om inte avsändaren är känd och tydligt framgår? 😉
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det här är ingen fight du kan vinna. Du slåss mot en kulturförändring. Sådana förlorar man alltid. Bara att anpassa sig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här är ingen fight du kan vinna.
Vilken fight? Jag fortsätter att svara på samma sätt som jag alltid gjort för det passar mig. Vill andra låta bli är det upp till dem.

Idag, när nästan alla yrkesverksamma har något som i någon mening är ett serviceyrke, förstår jag dock inte riktigt hur man kan "komma undan" med att regelmässigt strunta i att svara.
 
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken fight? Jag fortsätter att svara på samma sätt som jag alltid gjort för det passar mig. Vill andra låta bli är det upp till dem.

Idag, när nästan alla yrkesverksamma har något som i någon mening är ett serviceyrke, förstår jag dock inte riktigt hur man kan "komma undan" med att regelmässigt strunta i att svara.
Om du är anställd för att prata i telefon så gör du naturligtvis det. Har du t ex ett jobb som telefonsäljare så ringer du naturligtvis upp och försöker sälja.

Men räkna inte med att alla i samhället kommer att svara när du ringer med ditt okända eller dolda nummer. Särskilt inte den yngre halvan av befolkningen. Och de äldre ska nog fundera några varv på om de ska prata så mycket i telefon med okända uppringande människor 2024, de vill dig ofta inte väl.
 
Redigerat:
En fundering jag har haft en tid; finns det tillräckligt med sedlar och mynt för att backa upp det som finns på banker och finnasiella institut? Låt säga om alla tar ut allt de har finns det kontanter till alla? Jag misstänker att det inte är så. Det kan vara ett skäl till att göra systemet "trögt", så att banker hinner göra vad de nu ska göra. En fundering som ligger nära det som diskuteras.
 
Claes Sörmland
N Nilsson i Boda skrev:
En fundering jag har haft en tid; finns det tillräckligt med sedlar och mynt för att backa upp det som finns på banker och finnasiella institut? Låt säga om alla tar ut allt de har finns det kontanter till alla? Jag misstänker att det inte är så. Det kan vara ett skäl till att göra systemet "trögt", så att banker hinner göra vad de nu ska göra. En fundering som ligger nära det som diskuteras.
Nej sedlar eller mynt finns det garanterat inte för detta. Det finns inte ens täckning hos bankerna om alla tar ut sina pengar om det så ens görs enbart med banköverföringar.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men då får du nog räkna med att halva befolkningen inte svarar när du ringer. Man väljer själv.
Å andra sidan svarar jag på alla som ringer till mig, även om det är ett nytt nummer. Eftersom mitt nummer inte hamnar i en massa spamlistor är det bara folk som på ett eller annat sätt fått mitt nummer av någon jag lämnat det till, ergo, jag svarar. Sällan folk inte svarar när jag ringer, och då brukar jag följa upp det med ett sms vad det gäller och att de ska återkomma. Funkar fantastiskt bra faktiskt, du borde prova Claes, så slipper du vara rädd att det är nån kriminell som ringer och inte våga svara ;)
 
N Nilsson i Boda skrev:
En fundering jag har haft en tid; finns det tillräckligt med sedlar och mynt för att backa upp det som finns på banker och finnasiella institut? Låt säga om alla tar ut allt de har finns det kontanter till alla? Jag misstänker att det inte är så. Det kan vara ett skäl till att göra systemet "trögt", så att banker hinner göra vad de nu ska göra. En fundering som ligger nära det som diskuteras.
2023 fanns det ca 58 miljarder i kontanter i cirkulation.
 
  • Gilla
Nilsson i Boda
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
En fundering jag har haft en tid; finns det tillräckligt med sedlar och mynt för att backa upp det som finns på banker och finnasiella institut? Låt säga om alla tar ut allt de har finns det kontanter till alla? Jag misstänker att det inte är så. Det kan vara ett skäl till att göra systemet "trögt", så att banker hinner göra vad de nu ska göra. En fundering som ligger nära det som diskuteras.
Enligt riksbanken finns det kontanter i "tillräcklig omfattning" för tex en kris.
Problemet är att distribuera dessa då det kanppat finnas bankomater kvar, bankkontoren hanterar inte kontanter osv.

Sen finns det aldrig kontanter nog för en "bank run". Både penningsystemet, liksom livsmedelsförsörjning osv, bygger på att inte alla tar ut allt på en gång utan att det är ett hyfsat jämt flöde.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M Max R70 skrev:
2023 fanns det ca 58 miljarder i kontanter i cirkulation.
Alltså mindre än 6000 per invånare, verkligen en pink i havet.
Man förstår ju att bankerna inte vill att vi använder kontanter när de tjänar pengar på varenda transaktion som görs elektroniskt.
Var ju en bra förklarande video högre upp i fältet som visade att en 50-dollarsedel blir mer än 50 dollar i inkomst för bankerna på ganska kort tid.
Fy fanken vad vi är körda...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Enligt riksbanken finns det kontanter i "tillräcklig omfattning" för tex en kris.
Problemet är att distribuera dessa då det kanppat finnas bankomater kvar, bankkontoren hanterar inte kontanter osv.

Sen finns det aldrig kontanter nog för en "bank run". Både penningsystemet, liksom livsmedelsförsörjning osv, bygger på att inte alla tar ut allt på en gång utan att det är ett hyfsat jämt flöde.
Att ha en liten buffert hemma är inte en helt fel.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Alltså mindre än 6000 per invånare, verkligen en pink i havet.
Man förstår ju att bankerna inte vill att vi använder kontanter när de tjänar pengar på varenda transaktion som görs elektroniskt.
Var ju en bra förklarande video högre upp i fältet som visade att en 50-dollarsedel blir mer än 50 dollar i inkomst för bankerna på ganska kort tid.
Fy fanken vad vi är körda...
Så har du 12000 hemma så har du tagit en annan persons andel.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
J johan_p skrev:
Å andra sidan svarar jag på alla som ringer till mig, även om det är ett nytt nummer. Eftersom mitt nummer inte hamnar i en massa spamlistor är det bara folk som på ett eller annat sätt fått mitt nummer av någon jag lämnat det till, ergo, jag svarar. Sällan folk inte svarar när jag ringer, och då brukar jag följa upp det med ett sms vad det gäller och att de ska återkomma. Funkar fantastiskt bra faktiskt, du borde prova Claes, så slipper du vara rädd att det är nån kriminell som ringer och inte våga svara ;)
Kriminella är väl det mindre problemet. Telemarketingbolag som ens bank, elbolag, försäkringsbolag o s v har sålt telefonnumret till är väl det större för oss konsumenter. Men det har lugnat ned sig på senare år, folk svarar ju inte i telefon längre så den säljmetoden är inte så framgångsrik som för 10 år sedan.

På jobbet slutade det också ringa för några år sedan. Det är mina 70-talisterkollegor och äldre som pratar i telefon ibland. De yngre ringer inte alls verkar det som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.