73 575 läst · 456 svar
74k läst
456 svar
Länsförsäkringar kidnappat mina pengar (clickbait)
OK, då har det redan blivit som jag trodde.
Man måste fråga banken om lov. "Får jag köpa denna sak som jag behöver för mina egna pengar surt förvärvade genom arbete jag skattat för?"
-Från vilket företag?
-Tyvärr, finns inte med på EU's lista över godkända leverantörer. (Konkurrenter kan ev sponsra "kaffekassorna".)
Eller ej förenligt med den politiskt bestämda klimat statusen och dess orsaker. Riktiga forskare som vet låses ute från debatten. Eller låses in.
Vänsterdiktaturernas mutsystem är redan igång...
Man måste fråga banken om lov. "Får jag köpa denna sak som jag behöver för mina egna pengar surt förvärvade genom arbete jag skattat för?"
-Från vilket företag?
-Tyvärr, finns inte med på EU's lista över godkända leverantörer. (Konkurrenter kan ev sponsra "kaffekassorna".)
Eller ej förenligt med den politiskt bestämda klimat statusen och dess orsaker. Riktiga forskare som vet låses ute från debatten. Eller låses in.
Vänsterdiktaturernas mutsystem är redan igång...
Jag överförde som sagt 600000kr från LF och de kontrollerade mottagaren så att det inte var något bedrägeri el liknande, inga problem. Men det krävdes några samtal.O [old rusty] skrev:Nya gränsen på 50kkr för överföringar mellan banker har inget med penningtvättlagarna att göra.
Så det är 100% LFs fel.
Dom behövde inte lägga gränsen på 50kkr per sju dagar och dom behövde absolut inte göra "penningstvättsutredning" när man gör överföringen via telefonbanken. (det gick ju bra utan utredning för en månad sen, och inget har hänt på regelfronten enligt banken själv)
Var en husbil och var bra med bankens kontroll, kändes säkert och seriöst.
Så kanske kanske det oxå beror på vem man är och syftet med transaktioner
Efter att läst tråden så är jag tacksam för en personlig kontakt som vid varje samtal i slutet frågar är det ingenting mer jag kan hjälpa till med.
Aldrig haft såna här problem då dom som jag har kontakt med på mitt kontor alla vet vem jag är.
Hade som krav när jag bytade för många år sen att jag inte ville ha några problem för då kommer jag att avsluta alla kontakter och gå någon annanstans.
Aldrig haft såna här problem då dom som jag har kontakt med på mitt kontor alla vet vem jag är.
Hade som krav när jag bytade för många år sen att jag inte ville ha några problem för då kommer jag att avsluta alla kontakter och gå någon annanstans.
Och vid 600kkr är det rimligt kanske.K kortis skrev:Jag överförde som sagt 600000kr från LF och de kontrollerade mottagaren så att det inte var något bedrägeri el liknande, inga problem. Men det krävdes några samtal.
Var en husbil och var bra med bankens kontroll, kändes säkert och seriöst.
Så kanske kanske det oxå beror på vem man är och syftet med transaktioner
Min åsikt är dock att det icke är det vid 50kkr.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 794 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 794 inlägg
Hos SHB kan jag bara höja till 30 000 i appen. 100 000 går med bankdosa och deras BankID-kort. Sedan måste man ringa. Jag vill minnas det var betydligt mer tidigare, men kan minnas fel. Är för fattig för att det ska drabba mig.O [old rusty] skrev:Men det är faktiskt riktigt j**la krångligt att höja swish också hos LF (min personliga erfarenhet).
Ville upp till 80kkr en helg (en annan bil, ja, jag har problem..). Ringer LF några dagar innan, blankt nej, går inte säga "jag vill ha höjt detta datumet", måste ringa samma dag.
Två timmar före utsatt möte med säljaren ringer jag, 40 minuter telefonkö, misslyckad verifiering pga strul i deras system, osv osv.
Frågor om reg.nr, dom kontrollerar blocket (!!!) , bilen ligger ute för 70kkr och då kommer en drös frågor om varför jag vill upp till 80.. (Folk som säljer gamla bilar har ofta andra intressanta saker liggande, eller som man egentligen vill säga, skit du i det LF så lever du längre).
Tjugo minuter efter jag kom fram har jag fått Länsförsäkringars välsignelse att använda mina egna pengar.
Totalt över en timmes dravel.
Tack Länsförsäkringar!
Måste fråga, är andra banker bättre?
För när jag minns tillbaka så har jag svårt att förstå varför jag inte redan bytt bank.
Edit: Kontrollerade precis via SHB:s app, så det är dagsaktuella uppgifter.
Att han hade gratis diesel var för att han skattefuskade och stal diesel från sitt företag.K kortis skrev:
Pengar kan man använda för att utan minsta problem köpa valfri vara eller tjänst, en vara brukar inte kunna användas till samma.
Det finns varor som ingen vill köpa eller ens få gratis.
Jag som har bensinbil har ingen användning för diesel.
Hört talas om byteshandel?D Dilato skrev:Att han hade gratis diesel var för att han skattefuskade och stal diesel från sitt företag.
Pengar kan man använda för att utan minsta problem köpa valfri vara eller tjänst, en vara brukar inte kunna användas till samma.
Det finns varor som ingen vill köpa eller ens få gratis.
Jag som har bensinbil har ingen användning för diesel.
Det var det som gällde från början.
Det är inte ofta vi är rejält oense @Claes Sörmland men här är vi det! Varken mitt privatliv, mitt yrkesliv eller "gråzonerna" däremellan, skulle fungera bra om jag gjorde som du skriver. Det finns massvis med "seriösa nummer" som ej går att hitta på "söktjänster" och vid samtal från många organisationer är normen att numret ej visas alls.Claes Sörmland skrev:Men den allra enklaste grejen är att ha som regel att aldrig svara i telefon om du inte känner igen telefonnumret som ringer upp. Det går utmärkt att söka på numret när nytt folk ringer upp första gången och de som har rent mjöl i påsen går att söka fram på t ex hitta.se. Resten är nasare och svindlare, de numren blockar du systematiskt i telefonen.
Jag har exempelvis en släkting som gjorde som du råder och på grund av det var han en hårsmån från att missa en begravning han verkligen inte ville missa.
Om jag ringer någon från min mobil, den enda telefon jag normalt har tillgång till, är varken det 010-nummer som visas för de flesta eller det "riktiga" 070-numret som vissa (polisen exempelvis) kan se sökbart på publika siter. Eller sökbara är numren förstås, men någon träff får man inte. Betyder det att du beskyller mig för att vara "nasare och svindlare"? 🤔😢😱
Jovisst, men det är 1100 år sedan papperspengar "uppfanns" och ~2600 år sedan de första kända mynten.P Peter787 skrev:
Jag har hellre en tvåhundring i plånboken än en 10-liters dunk med diesel i näven när jag ska köpa mat, chansen att få till en affär är sååå mycket högre med sedeln.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 530 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 530 inlägg
Då får man nog fundera på sitt hanterande av telefonnummer. Döljer man sitt nummer så har man vanligen inte rent mjöl i påsen eller arbetar med sälj.Alfredo skrev:Det är inte ofta vi är rejält oense @Claes Sörmland men här är vi det! Varken mitt privatliv, mitt yrkesliv eller "gråzonerna" däremellan, skulle fungera bra om jag gjorde som du skriver. Det finns massvis med "seriösa nummer" som ej går att hitta på "söktjänster" och vid samtal från många organisationer är normen att numret ej visas alls.
Klart du inte är nasare eller svindlare men ditt dolda telefonnummer överensstämmer med de gruppernas. Även hantverkare gillar ju telefon men de brukar ha sökbara nummer är min erfarenhet. Jag utgår från att om du verkligen vill komma fram och har något av tyngd att framföra så skickar du ett mess när ingen svarar. Annars får du nog ett rätt svårt liv med den yngre halvan av befolkningen.Alfredo skrev:Om jag ringer någon från min mobil, den enda telefon jag normalt har tillgång till, är varken det 010-nummer som visas för de flesta eller det "riktiga" 070-numret som vissa (polisen exempelvis) kan se sökbart på publika siter. Eller sökbara är numren förstås, men någon träff får man inte. Betyder det att du beskyller mig för att vara "nasare och svindlare"? 🤔😢😱
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 794 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 794 inlägg
All sjukvård i Västernorrland som jag haft kontakt med ringer från skyddade nummer, utom möjligen enstaka SSK eller hemtjänsten.Claes Sörmland skrev:Då får man nog fundera på sitt hanterande av telefonnummer. Döljer man sitt nummer så har man vanligen inte rent mjöl i påsen eller arbetar med sälj.
Klart du inte är nasare eller svindlare men ditt dolda telefonnummer överensstämmer med de gruppernas. Även hantverkare gillar ju telefon men de brukar ha sökbara nummer är min erfarenhet. Jag utgår från att om du verkligen vill komma fram och har något av tyngd att framföra så skickar du ett mess när ingen svarar. Annars får du nog ett rätt svårt liv med den yngre halvan av befolkningen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 530 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 530 inlägg
Det är sant, vården är ett annat undantag i samhället som gillar telefon. Men man vet ju om man är i den loopen av sjukvårdskontakter eller inte. Men de kommer att byta kommunikationsform när den yngre halvan av befolkningen åldras och börjar ha större sjukvårdsbehov.MultiMan skrev: