168 351 läst · 860 svar
168k läst
860 svar
Lägg ner Biltema
Nu bor ju inte alla i stan så hela det här romantiserandet av levande stadskärnor blir lite fånigt. Måste jag ändå ta bilen så åker jag hellre till en plats där jag kan hitta allt det jag behöver och kan parkera nära butikerna. Det funkar lixom inte vid Stortorget i Vetlanda - dit det är exakt lika långt som till Biltema i samma stad...T tompaah7503 skrev:
Utsläppen från bilismen är på väg ner. Bättre motorer och elektrifiering gör det till ett ickeproblem.
Men att nästan allt tillverkas i Kina och med kolkraft är surt och det blir ju inte bättre med slit och släng mentaliteten vi har.
Men att nästan allt tillverkas i Kina och med kolkraft är surt och det blir ju inte bättre med slit och släng mentaliteten vi har.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Men en slit och släng mentalitet är positivt. Eftersom det innebär att jag använder den tills den går sönder. Då köper man en ny. Så vad är det negativa?Ulltand skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 261 inlägg
Just begreppet 'slit och släng' handlar ursprungligen om varor med sämre kvalitet.
https://www.omsvenska.se/ord-och-uttryck/uttryck/slit-och-slang
https://www.omsvenska.se/ord-och-uttryck/uttryck/slit-och-slang
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Eftersom det är kul att tolka på olika sätt så....
egentligen är "slit och släng" ett dåligt uttryck. Eftersom det lika gärna kan betyda den tolkning jag gjorde. Uttryckets tolkning är motsatsen till vad som sägs. Det är upplagt för missförstånd.
Jag tycker att uttrycket är dåligt då det garanterat blir missuppfattningar.
Sen kan man diskutera om när bra och mindre bra kvalitet möter varandra. Desto dyrare kvalitet är desto större är chansen att man ändå.köper den billigare och hoppas eller räknar med hur mycket den med lite sämre kvalitet kostar mot den med högre kvalitet.
Det kan vara så att kvalitet inte alltid vinner det beror på prissättningen.
så slit och släng... till sist är det min plånbok som gör valet.
Sen vore det intressant om det fanns någon seriös studie som visar hur många som köper billigare och sämre kvalitet med flit.
Frågan kommer då, om man nu gjort beslutet slit och släng. Sanningen är den att många nog tänker att biltema duger bra åt mig jag kommer inte använda den så ofta.... Vad är fel i det resonemanget?
egentligen är "slit och släng" ett dåligt uttryck. Eftersom det lika gärna kan betyda den tolkning jag gjorde. Uttryckets tolkning är motsatsen till vad som sägs. Det är upplagt för missförstånd.
Jag tycker att uttrycket är dåligt då det garanterat blir missuppfattningar.
Sen kan man diskutera om när bra och mindre bra kvalitet möter varandra. Desto dyrare kvalitet är desto större är chansen att man ändå.köper den billigare och hoppas eller räknar med hur mycket den med lite sämre kvalitet kostar mot den med högre kvalitet.
Det kan vara så att kvalitet inte alltid vinner det beror på prissättningen.
så slit och släng... till sist är det min plånbok som gör valet.
Sen vore det intressant om det fanns någon seriös studie som visar hur många som köper billigare och sämre kvalitet med flit.
Frågan kommer då, om man nu gjort beslutet slit och släng. Sanningen är den att många nog tänker att biltema duger bra åt mig jag kommer inte använda den så ofta.... Vad är fel i det resonemanget?
Väntar spänt på att höra om källor på dettaT tompaah7503 skrev:Det stämmer inte alls.
Externhandel skapar massor med biltrafik som inte hade behövts annars. Några lastbilsleveransers utsläpp jämfört med tusentals kunder som kommer i var sin bil är inte på samma skala över huvud taget.
Och vem tror du når mest framgång, multinationella butikskedjor som begår rovdrift på samhället eller några idealister som vill ha en trevlig och levande stad?
Så tror jag också att det är. Ännu då jag var liten på 80-talet kunde man ju beställa nästan vad som helst genom den lokala andelshandeln som skaffade fram det genom sina leverantörer och så kom det med lastbil från stan senast nästa torsdag. Nu skall man ränna runt med egen bil till en massa olika affärer inom ett par hundra kilometers radie eftersom alla har kedjans standardsortiment och om man behöver en vara de inte har i standardsortimentet blir det att fara vidare till nästa affär och nästa.T tompaah7503 skrev:Det stämmer inte alls.
Externhandel skapar massor med biltrafik som inte hade behövts annars. Några lastbilsleveransers utsläpp jämfört med tusentals kunder som kommer i var sin bil är inte på samma skala över huvud taget.
Och vem tror du når mest framgång, multinationella butikskedjor som begår rovdrift på samhället eller några idealister som vill ha en trevlig och levande stad?
Det kan ju inte vara miljövänligt att tvingas fara till Umeå för att köpa skidpjäxor och cykeldäck och till Närpes efter järnrör och till Jakobstad efter en borrmaskin och så varv efter varv runt Vasa på jakt efter de mest vardagliga varorna. Fast det är så verkligheten ser ut i dag.
Eller så handlar du bara på nätet och får det till ditt lokala ombud så slipper du ditt dåliga samveteH heimlaga skrev:Så tror jag också att det är. Ännu då jag var liten på 80-talet kunde man ju beställa nästan vad som helst genom den lokala andelshandeln som skaffade fram det genom sina leverantörer och så kom det med lastbil från stan senast nästa torsdag. Nu skall man ränna runt med egen bil till en massa olika affärer inom ett par hundra kilometers radie eftersom alla har kedjans standardsortiment och om man behöver en vara de inte har i standardsortimentet blir det att fara vidare till nästa affär och nästa.
Det kan ju inte vara miljövänligt att tvingas fara till Umeå för att köpa skidpjäxor och cykeldäck och till Närpes efter järnrör och till Jakobstad efter en borrmaskin och så varv efter varv runt Vasa på jakt efter de mest vardagliga varorna. Fast det är så verkligheten ser ut i dag.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Det rännande du pratar om blir det om man åker till stan istället.H heimlaga skrev:Så tror jag också att det är. Ännu då jag var liten på 80-talet kunde man ju beställa nästan vad som helst genom den lokala andelshandeln som skaffade fram det genom sina leverantörer och så kom det med lastbil från stan senast nästa torsdag. Nu skall man ränna runt med egen bil till en massa olika affärer inom ett par hundra kilometers radie eftersom alla har kedjans standardsortiment och om man behöver en vara de inte har i standardsortimentet blir det att fara vidare till nästa affär och nästa.
Det kan ju inte vara miljövänligt att tvingas fara till Umeå för att köpa skidpjäxor och cykeldäck och till Närpes efter järnrör och till Jakobstad efter en borrmaskin och så varv efter varv runt Vasa på jakt efter de mest vardagliga varorna. Fast det är så verkligheten ser ut i dag.
Den postorder verksamhet du nämner är inget jag kommer ihåg. Idag kallas det för näthandel.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg