168 351 läst · 860 svar
168k läst
860 svar
Lägg ner Biltema
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Till stor del är det de stadsboendes eget fel att många väljer att handla i köpcentrum utanför staden. De driver hatkampanjer mot bilar och försvårar därmed besök i affärer.T tompaah7503 skrev:Absolut är det som du säger. Externhandeln dränerar cityhandel just nu på många håll i landet.
Men det är inte en ostoppbar utveckling, något man måste se på passivt.
Det minsta man kan göra som medborgare, om man inte gillar utvecklingen, är att strunta i att lägga sina pengar där. Inga pengar, inga kunder, ingen utbyggnad av dessa lådträsk. Urkassa verktyg kan man köpa på Clas Ohlson i city och en bättre korvupplevelse hittar man garanterat hos någon korventusiast i centrum. Sällanköpsvaror kan man också handla på nätet.
Nästa steg är att organiserat göra motstånd genom att engagera sig i lokala grupper för urban utveckling och hälsosam närmiljö. Hit hör kommunpolitik, aktivt deltagande i kommunens planprocesser, opinionsbildning i lokal media, fotgängar-/cykel-/friluftsföreningar och mycket annat.
Bilismen är på många sätt en väldigt självförstärkande mekanism som
Gunnar Falkemark visade i "Politik, mobilitet och miljö: Om den historiska framväxten av ett ohållbart transportsystem". Men man måste inte delta i den mekanismen.
Det har ju på senare år blivit så FÖRFÄRLIGT farligt med avgaser och litet damm från dubbdäck. Det är nästan så man kan tro att folk nuförtiden faller döda ner i drivor pga dubbdäcken..
Att det iställer bildas damm pga söndermalt grus är väl bara nyttigt?
Jag förknippar "slit och släng" mer med att folk byter ut och/eller slänger fullt fungerande grejer mot nya grejer bara för att de inte längre är nya. Till exempel bilar, kök, möbler och telefoner. Folk sliter inte ens ut sakerna längre innan de slängs.[SKPG]Zamora skrev:
Är ju folks dumhet som är ett problem där. Jag har gjort flera lyckade köp på biltema men förväntar mig inte proffskvalitet . Har dock blivit positivt överraskad med en del saker. Gäller ju att tänka till lite . Vilka tex verktyg används mycket och krävande där köper man från annat håll men verktyg som inte används så ofta går ju att tumma på kvalitet och köpa för ett lägre pris. Men folk verkar ha svårt att fatta det dock.F frasen_36 skrev:
Instämmer helt. Jag har också under många år köpt reservdelar, verktyg, skruv mm och inte haft några negativa upplevelser. Tvärtom har jag blivit positivt överraskad av slittåligheten på t.ex. deras nycklar med inbyggd spärr. De har jag många av och inte en enda har havererat trots att jag måste erkänna att jag ibland hanterat dem våldsamt. Däremot har jag ett par likn. Bacho och de har lagt av.K Krux skrev:Är ju folks dumhet som är ett problem där. Jag har gjort flera lyckade köp på biltema men förväntar mig inte proffskvalitet . Har dock blivit positivt överraskad med en del saker. Gäller ju att tänka till lite . Vilka tex verktyg används mycket och krävande där köper man från annat håll men verktyg som inte används så ofta går ju att tumma på kvalitet och köpa för ett lägre pris. Men folk verkar ha svårt att fatta det dock.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Du får inte glömma de höga hyrorna... De gör inte saken bättre!F frasen_36 skrev:Till stor del är det de stadsboendes eget fel att många väljer att handla i köpcentrum utanför staden. De driver hatkampanjer mot bilar och försvårar därmed besök i affärer.
Det har ju på senare år blivit så FÖRFÄRLIGT farligt med avgaser och litet damm från dubbdäck. Det är nästan så man kan tro att folk nuförtiden faller döda ner i drivor pga dubbdäcken..
Att det iställer bildas damm pga söndermalt grus är väl bara nyttigt?
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Jag läste nånstan om ett par som rev köket som var kanske 10år gammalt varför? Jo de ville ha ett miljövänligt kök.Keiller skrev:
Om man har rimliga förväntningar och lite kunnande så tror jag man inte har mycket mer problem med Biltemas grejer än med andras. Rätt verktyg rätt kvalitet till rätt ändamål. Har hört fler som varit väldigt nöjda med deras nycklar med inbyggd spär iaf dem som såldes för ca 4 år sen nuvarande vet jag inget om. Jag har bla en sats med skärhylsor till rund dragna 6kant skallar jag är så jävlar nöjd med den satsen . Har även lite tänger som funkat kanon dock inte deras absolut billigaste.F frasen_36 skrev:Instämmer helt. Jag har också under många år köpt reservdelar, verktyg, skruv mm och inte haft några negativa upplevelser. Tvärtom har jag blivit positivt överraskad av slittåligheten på t.ex. deras nycklar med inbyggd spärr. De har jag många av och inte en enda har havererat trots att jag måste erkänna att jag ibland hanterat dem våldsamt. Däremot har jag ett par likn. Bacho och de har lagt av.
Man undrar ju lite vad TS's syfte var med denna tråd?
Att få folk att hänga på i dissandet av Biltemas produkter,
eller att få inlägg om att många produkter hos Biltema är helt ok sett
till priset?
Eller ligger det nått annat bakom inlägget och lurar i vassen?
Att få folk att hänga på i dissandet av Biltemas produkter,
eller att få inlägg om att många produkter hos Biltema är helt ok sett
till priset?
Eller ligger det nått annat bakom inlägget och lurar i vassen?
Medlem
· Sverige
· 5 391 inlägg
Handlar väl inte så mycket om just Biltemas produkter men visst det förekommer prylar som har ”för hög” kvalitet också. Tex min gamla trotjänare till laserskrivare, en Brother HL-1440. Den har väl skrivit ut uppåt 30k-40k utskrifter genom åren, köpte den ca 1999-2000.
Fortsatt inget som helst fel på den, skriver perfekta utskrifter men det finns inte längre drivrutiner för den i Windows eller MacOS i de versioner som används idag. Ska jag skriva ut med den så krävs att jag kör via en virtuell linux-maskin i tex Virtualbox och kör via CUPS. Visst, det går ju men inte så praktiskt för resten av hushållet.
Så… nu har jag beställt en ny laserskrivare med litet extra allt typ scanner, dokumentmatare, duplex etc. Men det skär litet i hjärtat att den gamle laserskrivaren förmodligen inte kommer till användning längre, den var designad för ett utomordentligt långt liv och tydligen längre än vad tillverkaren kunde föreställa sig. Heder åt Brother att hålla med drivrutiner tills ett par år sedan för windows och macosx.
Fortsatt inget som helst fel på den, skriver perfekta utskrifter men det finns inte längre drivrutiner för den i Windows eller MacOS i de versioner som används idag. Ska jag skriva ut med den så krävs att jag kör via en virtuell linux-maskin i tex Virtualbox och kör via CUPS. Visst, det går ju men inte så praktiskt för resten av hushållet.
Så… nu har jag beställt en ny laserskrivare med litet extra allt typ scanner, dokumentmatare, duplex etc. Men det skär litet i hjärtat att den gamle laserskrivaren förmodligen inte kommer till användning längre, den var designad för ett utomordentligt långt liv och tydligen längre än vad tillverkaren kunde föreställa sig. Heder åt Brother att hålla med drivrutiner tills ett par år sedan för windows och macosx.
Antar att du redan testat det men många drivrutiner för windows 7 fungerar utmärkt med windows 10. Min egen skrivare (också en brother) går på det.H Harald Blåtumme skrev:Handlar väl inte så mycket om just Biltemas produkter men visst det förekommer prylar som har ”för hög” kvalitet också. Tex min gamla trotjänare till laserskrivare, en Brother HL-1440. Den har väl skrivit ut uppåt 30k-40k utskrifter genom åren, köpte den ca 1999-2000.
Det håller jag med dig om det var mest tänkt att illustrera alternativen billigt dyrt. När Bahco verktyg fortfarande var tillverkade i Svenkt industri var det kvalité, men Snap On köpte företaget för att få ett "lågprisalternativ" tillverkat i lågprisländer är det inte kvalité längre.Kempa_swe skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 391 inlägg
Jag har testat allt och ägnat ohälsosamt mycket tid att googla detta. Det finns en långsökt lösning som funkar på vissa windows 10-installationer. Fick det att funka på min W10 men inte på frugans windows 10-maskin så väldigt osäkert, absolut långt utanför standardrutiner. Under Linux och CUPS däremot, noll problem till och med med denna över 20 år gamla skrivare.P Prodigys skrev:
Imponerande att en gammal skrivare i typ ”kontorsklass” kan ha en så utomordentlig teknisk livslängd, en trumma med galet lång livslängd (aldrig bytt), och tonerkasetter som varar många år. Inga papperstrassel, inte ett enda problem under 20 år förutom att byta toner några ggr över åren, Reservdelar i original finns fortfarande, trumma och std / högkapacitetstoner i 6000 sidorsvarianten - plus div ”kompatibla” billigare enheter om man testa det.
Litet tråkigt att den blir obsolet pga brist på något så banalt som drivrutiner till de dominerande operativsystemen. Men sett samma fenomen med en iofs fin gammal Epson-scanner, helt oanvändbar idag visade det sig av samma orsak men kanske bara 10-15 år gammal. ”Stendöd” enligt Win10 och MacOSX senaste versioner.
Medlem
· Sverige
· 5 391 inlägg
Litet lustigt för även Snap On får väl ses som ett oerhört nedskitat varumärke idag,,, ligger inte längre ens i närheten av toppklass i flera av de viktiga marknadssegmenten de vill nå.JanneiMora skrev: