168 322 läst · 860 svar
168k läst
860 svar
Lägg ner Biltema
Mycket av det som dom säljer finns på wish, det säger en del.Ä Äpplesnö skrev:
Ska man använda sakerna några gånger per år så bör man köpa kvalitet.
Jag spräckte en 52mm hylsa efter första draget. Dom sa att jag dragit för hårt fast. Sa att jag skulle lossa, men det var mitt fel och garantin gällde inte =)
Medlem
· Västmanland
· 1 655 inlägg
Nej, jag har inte varit där på ca 17 år.F frasen_36 skrev:
För 36 år sedan köpte jag en 2 1/4 tons garagedomkraft där dvs då det inte var blötjörn i allt, den har jag fortfarande i frekvent bruk trots att den väger bly.
För något år sedan skulle jag hjälpa grannen med att lyfta upp en båt inkl vagn. Jag tog dit domkraften och grannen åkte till Feltema ock köpte en 2,5 ton av samma sorts modell som min. Vi tog varsin sida och började pumpa det hände inget på andra sidan medan min fint kom uppåt om än med motstånd.
Det visade sig att den nya fina domkraften bokstavligen vek sig!
Är det kvalitet om ens medelmåttig,,nja..
Det gäller fler ställen bland annat jula. Deras domkrafter håller inte trycket utan sjunkerTorpAnders skrev:Nej, jag har inte varit där på ca 17 år.
För 36 år sedan köpte jag en 2 1/4 tons garagedomkraft där dvs då det inte var blötjörn i allt, den har jag fortfarande i frekvent bruk trots att den väger bly.
För något år sedan skulle jag hjälpa grannen med att lyfta upp en båt inkl vagn. Jag tog dit domkraften och grannen åkte till Feltema ock köpte en 2,5 ton av samma sorts modell som min. Vi tog varsin sida och började pumpa det hände inget på andra sidan medan min fint kom uppåt om än med motstånd.
Det visade sig att den nya fina domkraften bokstavligen vek sig!
Är det kvalitet om ens medelmåttig,,nja..
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Korven är en lockvara där det mycket väl kan vara minus marginal. Det skulle inte förvåna mig. Men de tjänar på att man köper dricka till.
Jqg misstänker att lithells fortfarande gråter för att de nobbade ikea. Eller det var nog ikea som nobbade lithell för att de inte kunde ge rätt pris. Men oavsett, det var en rejäl förlust. Det säljs ganska många korvar på ett år. De köper till samtliga varuhus troligtvis... Det säljs 100miljoner korvar.varje år. Att få vara med i den cirkusen. Om du får sälja 100miljoner korvar då behöver man inte tjäna många ören per korv som leverantör.
Jqg misstänker att lithells fortfarande gråter för att de nobbade ikea. Eller det var nog ikea som nobbade lithell för att de inte kunde ge rätt pris. Men oavsett, det var en rejäl förlust. Det säljs ganska många korvar på ett år. De köper till samtliga varuhus troligtvis... Det säljs 100miljoner korvar.varje år. Att få vara med i den cirkusen. Om du får sälja 100miljoner korvar då behöver man inte tjäna många ören per korv som leverantör.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
de är sant de säljer både skiftnycklar och hylsnycklar på wish. Dock är det omöjligt att se på bilderna att det skulle vara samma som biltema. Stod det biltema på dem alltså?D Dan_j skrev:
Vill ni veta en hemlighet bakom biltemas varor. De varor de köper brukar vara brandade. Det innebär att biltema tar hand om både garant och reklamationer. Det innebär att varan blir väldigt mycket billigare
Många troll i denna trolltråd så här kommer ännu ett.
Jag har handlat massor på Biltema och tycker jag får exakt den kvalitet jag betalar för. Vill jag köpa skit går jag till Jem&Fix - men inte ens dem kan man alltid lita på i det avseendet. Skillnaden är att på Biltema har det aldrig varit några problem alls att reklamera medan Jem&Fix har tjafsat varje gång om tänger som viker sig av fiskelinor och bågfilar som inte ens kan såga i en aluminiumburk.
Många har sagt det och jag kan bara hålla med. Man får det man betalar för. Självklart håller inte en skiftnyckel man betalar 36 kr för (som Biltemas billigaste) lika bra som en Bahco för kanske 200 ggr de pengarna - men den kanske gör exakt det kunden behöver den till. Tror kunden annorlunda är det kanske kunden som har fel.
Jag köpte min första hylsnyckelsats för över 40 år sedan. Den kostade strax under 400 kr - en astronomisk summa på den tiden och det skulle motsvara ungefär 1400 kr idag sett till inflationen. Jag vet inte om jag kan få en lika bra hylsnyckelsats för 1400 kr idag men jag kan köpa en som fyller mina behov (så nej, jag har inte verkstad) på Biltema för 400 kr.
Det är inte Biltemas fel att vi köper grejor vi inte behöver. Det är inte Biltemas fel att folk inte lånar av varandra - men de tjänar på att det är så. Och vi som köper fler skruvmejslar än vi behöver kan komma lite billigare undan.
Fast skall jag bygga hus eller renovera en bil på heltid köper jag riktiga grejer - då lönar det sig att inte behöva åka de 6 milen till Biltema för att reklamera två gånger i veckan
Jag har handlat massor på Biltema och tycker jag får exakt den kvalitet jag betalar för. Vill jag köpa skit går jag till Jem&Fix - men inte ens dem kan man alltid lita på i det avseendet. Skillnaden är att på Biltema har det aldrig varit några problem alls att reklamera medan Jem&Fix har tjafsat varje gång om tänger som viker sig av fiskelinor och bågfilar som inte ens kan såga i en aluminiumburk.
Många har sagt det och jag kan bara hålla med. Man får det man betalar för. Självklart håller inte en skiftnyckel man betalar 36 kr för (som Biltemas billigaste) lika bra som en Bahco för kanske 200 ggr de pengarna - men den kanske gör exakt det kunden behöver den till. Tror kunden annorlunda är det kanske kunden som har fel.
Jag köpte min första hylsnyckelsats för över 40 år sedan. Den kostade strax under 400 kr - en astronomisk summa på den tiden och det skulle motsvara ungefär 1400 kr idag sett till inflationen. Jag vet inte om jag kan få en lika bra hylsnyckelsats för 1400 kr idag men jag kan köpa en som fyller mina behov (så nej, jag har inte verkstad) på Biltema för 400 kr.
Det är inte Biltemas fel att vi köper grejor vi inte behöver. Det är inte Biltemas fel att folk inte lånar av varandra - men de tjänar på att det är så. Och vi som köper fler skruvmejslar än vi behöver kan komma lite billigare undan.
Fast skall jag bygga hus eller renovera en bil på heltid köper jag riktiga grejer - då lönar det sig att inte behöva åka de 6 milen till Biltema för att reklamera två gånger i veckan
Det beror nog på vilken modell man köper. Även de har börjat producera billigare verktyg för mindre krävande användare eftersom de naturligtvis vill sälja till så många som möjligt. Att deras proffsverktyg skulle vara mycket sämre tror jag inte på - men eftersom alla mina Bahco-verktyg kommer att överleva mig får jag aldrig vete om det stämmer.Kempa_swe skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Det kokar ner till vad man menar med "nå med kollektivtrafik". Är du en hängiven vandrare kan du nå landets alla Biltemavaruhus från Stockholms Central till fots. En vanlig definition av att något är kollektivtrafiknära är dock 400 meters gångavstånd till hållplats.Alfredo skrev:
Sådana varuhus bör det finnas i landet. Mitt närmaste, i Kristianstad, ligger 750 meter ifrån en busshållplats som trafikeras av stadsbussar. Det finns en hållplats cirka 400 meter ifrån som trafikeras glesare av en regionbusslinje. Detta Biltema kan inte alls vara unikt.
Men.
Ovanstående är teknikaliteter som är underordnade frågan om människor vill vara där till fots. Miljöerna kring lådvaruhusen är ogästvänliga för människor utanför bilkokongen, att det är teoretiskt möjligt att gå till fots där betyder inte att miljön bjuder in till det eller vill få en att stanna kvar. Det är ofta oklart hur man ska ta sig dit till fots (inte ens Google Maps kan i alla lägen peka ut en gångväg), ofta innebär gångvägen långa omvägar, miljöerna är varken inbjudande eller stimulerande samt de är direkt hälsovådliga med buller, olycksrisk och dålig luft (allt från biltrafiken).
Definierande egenskaper är för miljöer där människor frivilligt vistas till fots:
- Skapar en känsla av rum
- Attraktiv arkitektur
- Flera målpunkter inom snävt område
- Trygghet i folkmängden
- Möjlighet till spontana möten
- Stimulerande och varierande miljö
- Offentlig plats där du har rätt att vistas
Känsla av rum? Attraktiv arkitektur? Flera målpunkter inom området? Trygghet av andra människor? Möjlighet till spontana möten? Stimulerande och varierande miljö? Offentlig plats?
Bild: Biltema i Lund
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägen till lådvaruhusen då?
Säkert supermysigt i duggregn en novemberdag i eftermiddagens mörker och rusningstrafik.
Bild: Transportsträckan från busshållplatsen till Biltema Kristianstad
Logga in
Skapa konto
Alternativen till lådvaruhusen slår dessa själadödande asfaltsöknar på alla plan.
Även en regning novembereftermiddag kan det vara trevligt här eftersom platsen är dekorerad med ljus och det är nära till att gå in/ut ur byggnaderna.
Bild: stadsgata, alternativ till Biltema i kategorin "shopping som nöje"
Logga in
Skapa konto
Vägen till denna handelsplats kan se ut som nedan.
En miljö där man kan vistas frivilligt till fots, även i dåligt väder. Det är helt enkelt en trivsam miljö.
Bild: stadsgata utan dominerande handel
Logga in
Skapa konto
Tvekar du fortfarande på vad det är för miljö vi behöver mer av, vad politik och samhällsbygge ska främja, ställ dig frågan: Vilket av dessa två alternativ tror du att turister föredrar att komma till, utforska, stanna i och lägga sina pengar på?
Med tanke på alla handelsområden som växer upp och utifrån den tynande tillvaro som cityhandeln har i många städer så verkar svaret i praktiken vara ett annat än du önskar. Jag påstår inte att det är bra eller önskvärt men så ser det ut även om många tycker det är tråkigt.T tompaah7503 skrev: