N nissenhj skrev:
Och ändå så får skit, skit betyg år efter år utan att produkten förbättras eller tas ur sortimentet.
Samma på Clas ohlson
Men är man så dum så man köper en produkt med dåligt betyg får man iallafall skylla sig själv

• Gilla
wildeside och 2 till
  • Laddar…
K
Kan varmt rekommendera Biltemas fiske/äventyskajak . Den funkar väldigt bra och är väldigt stabil och enkel att snabbt få i i svåråtkomliga sjöar. Har hittills bara bra erfarenheter efter en säsongs användande

Biltema är mitt vattenhål för det mesta jag behöver för mina byggprojekt. Skruv och div infästningselement, klockren kvalitet och till bra pris. Bara som exempel, deras ”BigDog”-kopia grov träskruv är suverän likaså RF trallskruv. Lim, byggsilikon, superbra produkter tex deras Multibond Rapid - skitbilligt jfr liknande märkesprodukter. Listan kan göras hur lång som helst, till och med deras AA alkaliska batterier är mycket bra och billiga.

Även en hel del verktyg har köpts där genom åren, inte minst en stor hylsnyckelsats med div spärrskaft, ring- och lednycklar. Superkvalitet med 10 års garanti som jag bara behövt nyttja på en liten skitdetalj men inga problem att reklamera efter typ 6 år. Grymt imponerad av deras standardbits, matat på med kraftig slagskruvdragare på 340 Nm i T-40 och noll problem.

Enda är att batteriverktyg kan vara litet klena, en skruvdragare brann upp efter ett par år men sånt händer även med ”finmärkena” iofs.

Div specialverktyg typ fjäderspännare för att byta stötdämpare, perfekt funktion och klart överkomligt pris. Oljor etc, bra grejer till angiven spec och bra pris. Förbrukningsmaterial av div slag, skitbilligt och bra.

Nej jag har verkligen inget att klaga på, man får givetvis ha ögonen med sig vad gäller verktyg men så svårt är det inte att se vilka grejer man bör undvika.

• Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Ä Äpplesnö skrev:
Köpte en tång på biltema. Efter första användningen hade handtaget böjt sig. Inte riktigt verktygsstål utan bara bokad mjukt stål/plåt eller vad fan det är.

Jävla inköpare på biltema och ta hem skit.

Lägg ner skiten.
Lämna tillbaka den!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ä Äpplesnö skrev:
Köpte en tång på biltema. Efter första användningen hade handtaget böjt sig. Inte riktigt verktygsstål utan bara bokad mjukt stål/plåt eller vad fan det är.

Lägg ner skiten.
Jag hade ju absolut inte köpt en tång som jag uppenbarligen ser är gjord av bockad plåt?! Lite som att jaga älg med slangbella!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Har noterat att det vid ingången till Biltema alltid finns en skylt (s.k trottoarpratare) som visar vilka produkter som är aktuella för återkallelse :crysmile:

Biltema måste vara en utav de butiker som är sämst för klimatet med tanke på den låga kvaliteten...
Så du menar att alla andra butiker som säkert har lika mycket återkallelser men inte skyltar med det är mycket bättre för miljön ?

I övrigt sällar jag mej till "Biltema har högt och långt" skaran.. Jag har tex aldrig hittat nåt av deras 10år-verktyg som varit dåligt.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Kärt barn har många namn. Men när det är 1,2 m långt är det nog mera ett ben än en fot…
Bräckjärn har jag sett det kallas i verktygskataloger. Mera neutralt men det blir ju helt fel med tanke på att det definitivt är gjort av stål.

E Eld skrev:
Bräckjärn har jag sett det kallas i verktygskataloger. Mera neutralt men det blir ju helt fel med tanke på att det definitivt är gjort av stål.
Norrmännen talar allmänt om "kubein" och jag har hört folk tala om "koben" eller "kobein" på någon svensk dialekt.

A
att Ni lägger så mycket tid på feltema
man hoppas ju bara att grejen håller hem

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F
Kaj54 Kaj54 skrev:
Vad jag vet, så får man inte lämna 10-års garanti i Sverige..
Vad du vet så får man inte lämna det, så misstänker jag att du bara gissar.
Du får gärna komma med något som bevisar ditt påstående.

Detta eftersom det kan vara 10 års garanti på tex fönster och dörrar.
Eller solceller som kan ha 25 år.
https://www.google.com/search?q=25+års+garanti

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
För att vara kass är Biltema många ggr väldigt bra.

Både privat och inom jobb!

Jula och Biltema är typ samma på motsvarande produkter, tror det måga ggr är samma tillverkare på prylarna.
Om man kollar hus Jula som du nämner så har de även de ”kända” märkena på verktyg och maskiner!
Kollar man tex ett Hultafors vattenpass och dess pris på Jula och jämför med samtliga av våra leverantörer/nätet så är de allt som oftast billigast!

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
wildeside
I I am a welder man skrev:
Skyll dig själv, Biltema har ju funnits hur lång tid som helst och har väl aldrig haft vare sig verktyg eller bildelar som är bra!! Det enda man kan köpa där är korv och spolarvätska!
Sätter inte min fot där!!
Du glömde kaffe och bulle 5:-:crysmile:

wildeside wildeside skrev:
Du glömde kaffe och bulle 5:-:crysmile:
Köpte det en gång. De ordinarie bullarna var nog slut och istället hade de goda jättekanelbullar som normalt kostar 30 kr på ett vanligt fik. Men kaffet fick man ta själv i skvimpig plastkopp ur en halvsunkig pumptermos. Både ris och ros. Men prisvärt den gången. :)

F
Jag brukar handla på både Biltema och Jula och andra liknande butiker.
Var jag köper beror på vad och hur ofta sakerna ska användas.
Biltemas verktyg med 10 års garanti har hållit riktigt bra.
Även deras bilbatterier har fungerat minst lika bra som Tudor och Varta till personbilarna och ofta med 3-4 års garanti.
Däremot så är det precis som en del skriver i tråden att om man köpt tex sopsäckar ett år och de finns kvar nästa år med samma artikelnummer så kan det vara en helt annan kvalitet på dem :(

Annars köper jag mycket begagnade märkesverktyg på tex tradera för då vet jag vad jag får (oftast).

Det vore fint om om man kunde lämna omdömen som man kan göra på Julas saker.
Men det verkar som många nya saker hos Jula inte går lämna eller se betyg på?
Tex denna hylla som jag behöver fler av finns inga betyg
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ador/forvaringshyllor/forvaringshylla-017295/
Deras gamla fanns det betyg på https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/forvaringshyllor/forvaringshylla-006316/

Ä Äpplesnö skrev:

Lägg ner skiten.
Vad var det för tång?
Den kanske tänkt för små pillerjobb?
Jag har en ca 90 cm rörtång från bahco som handtaget är krokigt på så alltså har de bara skitprylar?
För det kan inte bara så att någon använde en förlängare och brukade mer våld än vad verktyget var tillverkat för. :thinking:;)

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Kaj54 Kaj54 skrev:
Vad jag vet, så får man inte lämna 10-års garanti i Sverige..
Man skall inte blanda ihop garanti med reklamationsrätt.
Garanti är något som är frivilligt att ha eller inte och reglerna säger ingenting om hur länge garantin skall gälla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.