168 286 läst · 860 svar
168k läst
860 svar
Lägg ner Biltema
Körven är bara en bonus.Ä Äpplesnö skrev:
Många verktyg på Biltema kan man välja kvalitetsnivå på, väljer man det allra billigaste är det nog mer menat för husbehov i en lägenhet än i en bilverkstad eller hobbylokal. Kort sagt man får vad man betalar för och det finns bra verktyg på Biltema också.
Som någon annan frågade, hur gick tången att reklamera? Det brukar inte vara ett problem, samtidigt ger det dom en indikation på vad dom behöver byta leverantör på.
Kineserna tillverkar "samma" (eller liknande produkt) på många olika fabriker, dom är så lik varandra att dom är svåra att skilja åt.Forlowt skrev:
Kolla på Amazon.se eller Ali Express, det bara kryllar av liknande produkter från olika säljare till väldigt varierande priser. Samma skit som Biltema och Jula köper in till lågpris och sedan säljer dyrare till oss.
Skillnaden för mig som kund är att det finns någonstans i närheten att reklamera varan om jag handlat den här i Sverige.
Sådana här trådar är nyttiga. Inte för att jag vill lägga ned Biltema utan för att man får en massa tips om grejer som lämpar sig för inköp…
Som många skrivit, man får köpa med eftertanke.
Min fru köpte sin cykel där för 15 år sedan. Hon är nöjd men jag kvider varje gång jag skall göra en mindre service. Den fungerar och ingenting är trasigt men man känner att det är lite sämre kvalitet.
Köpte en mikrometerskruv -var tveksam men man får chansa- och den lämnade jag tillbaka dagen efter.
Med jag har flera saker jag är nöjd med. Satsen med fasta nycklar, dyckertpistolen för trehundra spänn som jag använt för lister och dörrfoder och annat. Ett bra köp för mig. Skjutmåttet köpt förra veckan som ersättning för mitt gamla som fick kasseras efter trettio år. Den långa tången som jag har vid gäddfiske för att lossa krokar och plocka upp tappade skruvar i trånga utrymmen. Accepterar att det inte är en Knipex men för mer precist arbete har jag… …Knipex.
Batterilådan som jag använder fem/sex gånger per år när jag är ute med båt med min Minkota elmotor. En svajig billig (inte priset, kvaliteten) plastlåda men den gör sitt jobb.
Som sagt, man väljer saker och jag skulle inte köpa en såg eller yxa* som exempel.
* jag har en billig skräpyxa från annan kinabutik men den medvetet köpt för att hugga rötter och stubbrester i marken och liknande. Jag hugger och filar den vass. I skogen blir det andra yxor…
Som många skrivit, man får köpa med eftertanke.
Min fru köpte sin cykel där för 15 år sedan. Hon är nöjd men jag kvider varje gång jag skall göra en mindre service. Den fungerar och ingenting är trasigt men man känner att det är lite sämre kvalitet.
Köpte en mikrometerskruv -var tveksam men man får chansa- och den lämnade jag tillbaka dagen efter.
Med jag har flera saker jag är nöjd med. Satsen med fasta nycklar, dyckertpistolen för trehundra spänn som jag använt för lister och dörrfoder och annat. Ett bra köp för mig. Skjutmåttet köpt förra veckan som ersättning för mitt gamla som fick kasseras efter trettio år. Den långa tången som jag har vid gäddfiske för att lossa krokar och plocka upp tappade skruvar i trånga utrymmen. Accepterar att det inte är en Knipex men för mer precist arbete har jag… …Knipex.
Batterilådan som jag använder fem/sex gånger per år när jag är ute med båt med min Minkota elmotor. En svajig billig (inte priset, kvaliteten) plastlåda men den gör sitt jobb.
Som sagt, man väljer saker och jag skulle inte köpa en såg eller yxa* som exempel.
* jag har en billig skräpyxa från annan kinabutik men den medvetet köpt för att hugga rötter och stubbrester i marken och liknande. Jag hugger och filar den vass. I skogen blir det andra yxor…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Och vår takbox! Åtta år med resor genom Europa och Sverige.
Skulle vilja ha en lyxigare variant men den gör jobbet. Som alltid, man får välja efter behov.
Jag kommer inte längre köpa strömbrytare och liknande på Biltema. Fungerar men man märker att det är billigt.
Skulle vilja ha en lyxigare variant men den gör jobbet. Som alltid, man får välja efter behov.
Jag kommer inte längre köpa strömbrytare och liknande på Biltema. Fungerar men man märker att det är billigt.
Min erfarenhet är att Lidl faktiskt säljer ganska bra verktyg och maskiner till samma eller lägre pris än dom ovan nämnda. Dessutom med 3 års garanti på allt. Nackdelen är väl att man måste handla den veckan det är kampanj, så det går inte att rusa dit den dagen behovet uppstår.torparavgrund skrev:Hahaha! Vilken otrolig gnälltråd! "Buhu jag köpte det absolut billigaste alternativet och är missnöjd för att det inte håller samma kvalitet som dyrare alternativ"! Märkligt, jag trodde det var de sura gubbarna som av principskäl aldrig skulle sätta sin fot på Biltema? Man får vad man betalar för och som hemmafixare som kanske använder vissa nischade verktyg någon gång vartannat år är ställen som Biltema och Jula en skänk från ovan eftersom det öht finns ett billigt alternativ. (Som tillägg tänker jag också säga att jag är för ung för att se Clas Ohlson som en seriös verktygshandlare. Så länge jag kan minnas är det en inredningsbutik som också säljer verktyg och deras egna Cocraft är precis lika smäckigt som grejerna på Biltema och Jula).
Gått i samma tankar själv, flera gånger man kollat olika alternativ och sett att båda ställen har nära identiska maskiner med exakt samma specar. För handverktyg brukar jag rangordna budgetsegmentet bäst till sämst i denna ordning: Meec röd - Bosch grön - Meec grå/Biltema.
Ä Äpplesnö skrev:
Ä Äpplesnö skrev:
Ä Äpplesnö skrev:Köpte en tång på biltema. Efter första användningen hade handtaget böjt sig. Inte riktigt verktygsstål utan bara bokad mjukt stål/plåt eller vad fan det är.
Jävla inköpare på biltema och ta hem skit.
Lägg ner skiten.[/QUOTE
Säger som john ausonius har inte råd att köpa billigt det blir så jävla dyrt
Jag vill ju tro att Jula själva har väldig nytta av betygssystemet, Med tanke på hur många produkter de har så har de själva minimal möjlighet att testa allt, genom betygssystemet så får de ju en indikation på vilka varor som inte håller måttet och som de kan tar ur sortimentet. Om man sköter det systemet borde det (i alla fall teoretiskt) höja kundnöjdheten.J Jocke Best skrev:
Hur det funkar på biltema har jag dålig koll på...
Ett betygssystem borde dom införa. Men jag har lärt mig lite om vad som går att köpa där och vad som ska undvikas. Det fins billiga produkter hos välkända kvalitets märken som kan vara skräp men som är bra hos Biltema. Så dåliga produkter fins hos alla.
När jag såg den här tråden kom jag tänka på för några år sedan då jag köpte torkarblad till bilen på Biltema. Bytte dem ute i mörkret på parkeringen så att jag skulle ha fräscha blad på hemresan. Efter några mil på E4 blev det snöslask och jag hann ifatt en tradare. La mig i vänsterfil och började köra om och slasket gjorde att torkarna gick igång och det blev bara en smet på vindrutan. Jag svor långa ramsor över Biltemaskräpet och att hädanefter skulle jag köpa Volvo originalblad.
Kom hem och körde i i garaget och tänkte att jag måste kolla noggrannare på dessa värdelösa torkarblad och ser då få att det sitter plastskydd på gummit som man skulle ta bort.
Efter att skydden var väck funkade bladen precis lika på bra som originalblad för 3 ggr pengarna.
Kom hem och körde i i garaget och tänkte att jag måste kolla noggrannare på dessa värdelösa torkarblad och ser då få att det sitter plastskydd på gummit som man skulle ta bort.
Efter att skydden var väck funkade bladen precis lika på bra som originalblad för 3 ggr pengarna.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Med så många artiklar så är det nog omöjligt att kolla alla recensioner. Som många är ganska intetsägande. Några ger den 4-5 plus och skriver nöjd. Sen kommer de som ger 1 plus för att de köpte fel pryl. Eller att den inte fungerade vid köp. Men visst det hade varit kul med recensioner även på biltema. Men det är inget jag ligger sömnlös över. Och tror att nu blir det ännu sämre varor.D Dublin skrev:Jag vill ju tro att Jula själva har väldig nytta av betygssystemet, Med tanke på hur många produkter de har så har de själva minimal möjlighet att testa allt, genom betygssystemet så får de ju en indikation på vilka varor som inte håller måttet och som de kan tar ur sortimentet. Om man sköter det systemet borde det (i alla fall teoretiskt) höja kundnöjdheten.
Hur det funkar på biltema har jag dålig koll på...
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Jag tror inte att ett betygssystem skulle göra någon skillnad. Det måste vara några stycken som lämnar betyg, samt att det bör.vara lite mer uttömmande än värdelös ellet jättebra...Bjor skrev:
Och ändå så får skit, skit betyg år efter år utan att produkten förbättras eller tas ur sortimentet.P peter.linkan skrev:
Samma på Clas ohlson
Några viktiga frågor:Ä Äpplesnö skrev:
*vad skulle du klippa av? Diameter o material?
*vad betalade du för tången?
*vad skulle rätt verktyg för ändamålet kostat?
Missförstå mej rätt, biltema säljer en hel del skit, men det handlar ju enbart om vad du gör med sakerna.
Biltema har ett UTMÄRKT sortiment för hobby/hemmabruk. Men det håller kanske inte måttet för bruk 8h om dagen.
Om du åker till biltema o köper den billigaste tången du hittar, för att sen åka hem o klippa stålvajer.. Vad tror du biltemas tång är tänkt till?
Har du bra svar på mina 3 frågor tar jag diskussionen.
Men om facit är att DU varit snål o köpt vertyg som inte är för ändamålet... (högst troligt) så är det kanske dig vi ska lägga ner?
Ps, köpte en bultsax på biltema för typ 15år sen, har den i stugan, använder den 2gånger per år., funkade kanon förra helgen