168 286 läst · 860 svar
168k läst
860 svar
Lägg ner Biltema
Är väl med Biltema som de flesta andra, man får vad man betalar för. Finns många produkter som är bra och andra som inte är tänkt att användas...
1985 fick jag i 30-årspresent en verktygssats som efter 37 år fortfarande är i stort sett intakt, spärrskaften är utbytta efter att ha blivit utslitna, 1 hylsa modell mindre har spruckit och i övrigt är resten fortfarande i gott skick efter väldigt mycket mekande.
I detta fallet är det högsta möjliga betyg som gäller.
Batteriet jag köpte till min 740 för 3 år sedan är utbytt på garanti en gång redan, och nu verkar det vara på väg att tröttna igen, oljefilter har jag inget större förtroende för efter att ha fått skitgrejor för många år sedan, kanske bättre nu.
Man får helt enkelt tänka på vad man ska använda grejorna till och betala efter det. kvalitet kostar.
1985 fick jag i 30-årspresent en verktygssats som efter 37 år fortfarande är i stort sett intakt, spärrskaften är utbytta efter att ha blivit utslitna, 1 hylsa modell mindre har spruckit och i övrigt är resten fortfarande i gott skick efter väldigt mycket mekande.
I detta fallet är det högsta möjliga betyg som gäller.
Batteriet jag köpte till min 740 för 3 år sedan är utbytt på garanti en gång redan, och nu verkar det vara på väg att tröttna igen, oljefilter har jag inget större förtroende för efter att ha fått skitgrejor för många år sedan, kanske bättre nu.
Man får helt enkelt tänka på vad man ska använda grejorna till och betala efter det. kvalitet kostar.
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Håller helt med, lägg ner Biltema.
Konceptet är ett så tydligt exempel på konsumtionskapitalism som det bara går att hitta. Ordet konsumtion har en positiv klang i mångas sinnen, det är det som tydligen får vår ekonomi att fungera. Men backar man till ordet betydelse, förbrukning, så är det inte positivt.
Förutom att Biltema faktiskt säljer rena förbrukningsvaror som kemikalier, slitdelar till fordon, torkpapper och vad vet jag så är det allra mesta i deras sortiment av så låg kvalitet att det, även om det inte är en förbrukningsvara i dess funktion kommer den förbrukas och behöva ersättas många gånger inom behovets spann. Det här är helt ohållbart och bara ett utslag av att vi skickar notan till framtiden vad gäller miljö- och klimatförstörelsen. Hade varorna som håller låg kvalitet prissatts efter den skada de utgör för miljö och klimat, så hade hela affärsidén fallit.
Förutom det hejdlösa vaskandet av planetära resurser i själva varuförmedlingen är konceptet externhandel ohållbart i sig, detta är inte enbart Biltemas nisch dock (alla fyrkantiga lador dit man bara kan ta sig med bil). De byggs nästan uteslutande på jordbruksmark, de är extremt ytineffektiva, skapar stora markbehov till stödsystemen som vägar, parkeringar, tillfartsvägar, trafikapparater och slutligen så är de opraktiska på alla sätt att ta sig till om man inte har en bil.
Det tredje och sista är den absoluta och totala själsliga tomheten i att se shopping på Biltema som ett nöje. Ja, många ser handlandet där som ett shoppingnöje, man konstruerar något behov som att man behöver någon trädgårdspryl av plast och så kör man flera mil till Biltema för att fiska runt efter den. Det är helt tydligt att shopping i externhandel som Biltema har blivit ett helgnöje för en stor del av svenskarna.
Allra värst är korven eller fiket som helhet. Dit åker många barnfamiljer enkom för att fördriva en ledig dag. Bryt ner detta i sina beståndsdelar; tvinga ungarna
- till stillasittande
- äta ohälsosam mat
- till en själadöd miljö utan social kontext
Ja, eller hur, visst får man lust att anmäla föräldrarna till socialtjänsten nu när man tänker på det?
Alternativet behöver inte vara högläsning av Houellebecq eller kyrkan, men come on, något bättre kan man väl hitta på än Biltemas korvfik. Det finns nästan alltid små lokala fik dit man också kan locka sina kompisar, där man bygger lokalsamhället och lär sig om vad som händer i området.
Ja, jag hoppas innerligen att Biltema och andra köplador bara förintas från planetens yta. Själva fenomenet får gärna konsumeras upp.
Konceptet är ett så tydligt exempel på konsumtionskapitalism som det bara går att hitta. Ordet konsumtion har en positiv klang i mångas sinnen, det är det som tydligen får vår ekonomi att fungera. Men backar man till ordet betydelse, förbrukning, så är det inte positivt.
Förutom att Biltema faktiskt säljer rena förbrukningsvaror som kemikalier, slitdelar till fordon, torkpapper och vad vet jag så är det allra mesta i deras sortiment av så låg kvalitet att det, även om det inte är en förbrukningsvara i dess funktion kommer den förbrukas och behöva ersättas många gånger inom behovets spann. Det här är helt ohållbart och bara ett utslag av att vi skickar notan till framtiden vad gäller miljö- och klimatförstörelsen. Hade varorna som håller låg kvalitet prissatts efter den skada de utgör för miljö och klimat, så hade hela affärsidén fallit.
Förutom det hejdlösa vaskandet av planetära resurser i själva varuförmedlingen är konceptet externhandel ohållbart i sig, detta är inte enbart Biltemas nisch dock (alla fyrkantiga lador dit man bara kan ta sig med bil). De byggs nästan uteslutande på jordbruksmark, de är extremt ytineffektiva, skapar stora markbehov till stödsystemen som vägar, parkeringar, tillfartsvägar, trafikapparater och slutligen så är de opraktiska på alla sätt att ta sig till om man inte har en bil.
Det tredje och sista är den absoluta och totala själsliga tomheten i att se shopping på Biltema som ett nöje. Ja, många ser handlandet där som ett shoppingnöje, man konstruerar något behov som att man behöver någon trädgårdspryl av plast och så kör man flera mil till Biltema för att fiska runt efter den. Det är helt tydligt att shopping i externhandel som Biltema har blivit ett helgnöje för en stor del av svenskarna.
Allra värst är korven eller fiket som helhet. Dit åker många barnfamiljer enkom för att fördriva en ledig dag. Bryt ner detta i sina beståndsdelar; tvinga ungarna
- till stillasittande
- äta ohälsosam mat
Ja, eller hur, visst får man lust att anmäla föräldrarna till socialtjänsten nu när man tänker på det?
Alternativet behöver inte vara högläsning av Houellebecq eller kyrkan, men come on, något bättre kan man väl hitta på än Biltemas korvfik. Det finns nästan alltid små lokala fik dit man också kan locka sina kompisar, där man bygger lokalsamhället och lär sig om vad som händer i området.
Ja, jag hoppas innerligen att Biltema och andra köplador bara förintas från planetens yta. Själva fenomenet får gärna konsumeras upp.
Finns det inte något djupt sorgligt över att vi köper en massa billigt krafs som fallerar efter kort tids användning, varvid vi kasserar grejerna och byter ut dem? Att det ofta är billigare att rotera runt skräp än att investera i kvalitet? Det är väl ändå konsumtionskapitalismens härliga återvändsgränd att det lönar sig att medvetet tillverka prylar som inte håller måttet ..
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Nu är du nog ute och svävar i det blå.T tompaah7503 skrev:Håller helt med, lägg ner Biltema.
- till stillasittande
- äta ohälsosam mat
Om vi bortser från allr vänsterpolitiskt tjafs.... Var det verkligen något vettigt som kom fram? Något hållbart?
Verktygstokig
· Halland
· 7 627 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Eller så är kvalitet alldeles för dyrt? Att det faktiskt inte lönar sig? Då är inte Biltema boven utan den som säljer kvaliteten ....elpaco skrev:Finns det inte något djupt sorgligt över att vi köper en massa billigt krafs som fallerar efter kort tids användning, varvid vi kasserar grejerna och byter ut dem? Att det ofta är billigare att rotera runt skräp än att investera i kvalitet? Det är väl ändå konsumtionskapitalismens härliga återvändsgränd att det lönar sig att medvetet tillverka prylar som inte håller måttet ..
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Då vart det ännu värre.Frustrator skrev:
Du vet samhället bygger på att vi konsumerar. Att vi åker och handlar på biltema.
Vi har testat vänsterpolitik i Sverige. Det fungerade inte.
De va länge sen man kom på det....
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Biltema butiken man älskar att hata
Medlem
· Sverige
· 5 391 inlägg
Det finns gott om produkter på Biltema där man kombinerar hög kvalitet med lågt pris.
Som den där T10 torxmejseln i S2-stål för 30 kr, 10 års garanti. Den fick verkligen bekänna färg i helgen med stenhård dragning av bråkiga skruvar, inga som helst problem varken hållbarhetsmässigt eller ergonomiskt tvärt om en mycket bra mejsel.
Motsvarande T10-mejsel av märket Wera kostar ca 130 kr, känner inte till garantier där. Varför skulle jag välja den mejseln?
Som den där T10 torxmejseln i S2-stål för 30 kr, 10 års garanti. Den fick verkligen bekänna färg i helgen med stenhård dragning av bråkiga skruvar, inga som helst problem varken hållbarhetsmässigt eller ergonomiskt tvärt om en mycket bra mejsel.
Motsvarande T10-mejsel av märket Wera kostar ca 130 kr, känner inte till garantier där. Varför skulle jag välja den mejseln?
Verktygstokig
· Halland
· 7 627 inlägg
Japp, fullt medveten om det. Men jag är ju inte så dum att jag tror att det på något sätt är hållbart över tid.Bananskalare skrev:
På min tid heter det Biologi A, då lärde vi oss om vad som hände när en djurart växte snabbare/större än vad resurserna inom ett område räckte till..klart det är applicerbart även på oss människor. (Om man inte tror på historierna om att vi skulle ha speciell plats tillägnad oss av Gud..)
En god tanke, men tyvärr är det bara så att med kvalitet så kommer ett dyrt namn och plötsligt ska man betala mycket mycket mer än det extra kvalitet hade behövt kosta.. sen går det några år och de som gör kvalitetsgrejer inser att de kan skippa kvaliteten och tjäna än mer pengar (tex BMW och mercedes) och plötsligt vet man inte vad som är värt sina pengar längre..Bananskalare skrev:
Då är det bättre att lägga lite pengar på biltemagrejer än mycket på något fint märke (ex bacho) man ändå inte är övertygad om att det håller den kvalitet som de gjorde en gång på 60-talet.
Själv köper jag det mesta på biltema eftersom det är den enda vettiga affär av denna typ som ligger nära. Visst har jag blivit besviken ett par gånger, men jag har blivit nöjd oftare.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Kan lägga till att problemen med kinaskräpet var att ytbehandlingen var sämre så det rostade lättare änSnailman skrev:
Dormas, sen var även plastknappen för bortalåsning nätt och jämt fungerande, Dormas motsvarande knapp har aldrig krånglat trots flitig användning.
Åkte runt till en massa olika Biltema och letade upp de Dormagrejor som inte bytts ut ännu, men räckte tyvärr inte överallt (6 st ytterdörrar)
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Visst är det så! Men sätt ett högt pris så kommer folk att köpa varan. för högt pris är bra.... folk är inte så smarta alltidK Kallebo skrev:En god tanke, men tyvärr är det bara så att med kvalitet så kommer ett dyrt namn och plötsligt ska man betala mycket mycket mer än det extra kvalitet hade behövt kosta.. sen går det några år och de som gör kvalitetsgrejer inser att de kan skippa kvaliteten och tjäna än mer pengar (tex BMW och mercedes) och plötsligt vet man inte vad som är värt sina pengar längre..
Då är det bättre att lägga lite pengar på biltemagrejer än mycket på något fint märke (ex bacho) man ändå inte är övertygad om att det håller den kvalitet som de gjorde en gång på 60-talet.
Själv köper jag det mesta på biltema eftersom det är den enda vettiga affär av denna typ som ligger nära. Visst har jag blivit besviken ett par gånger, men jag har blivit nöjd oftare.