873 läst · 43 svar
873 läst
43 svar
Läcker under bottenventil nytt handfat
Ansträngde mig för att hålla allt på plats och rakt senaste gången jag lossat och pillattorparavgrund skrev:
Dubbelkolla undersidan av tvättstället också, så att det inte finns något bös där som stökar till det trots att packningen är bra.
Det *borde* ju inte behövas, men om inget annat funkar går det ju alltid att köra lite silikon. Kommer bli ett helsike den dagen du vill ta bort den, men det gör man ju rätt sällan...
Om nån kommer med ett bättre förslag på packning så skulle jag rekommendera det före silikon.
Om nån kommer med ett bättre förslag på packning så skulle jag rekommendera det före silikon.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"

Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Det syns igen undre packning på dina bilder.Nickvald skrev:
Det finns med två packningar i din länkade monteringsanvisning.
Se mitt förtydligande på bilden i gult.
En sitter över porslinet och en sitter under...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mutter med fläns syns på bilden.Nickvald skrev:
Men ingen packning mellan porslin/mutter med fläns.
Vid min gröna pil ska det normalt vara en packning.
Oavsett så ska det ha varit med TVÅ packningar.
En ovan och en under, precis som min gula markering på bilden i inlägg #24.

Logga in
Skapa konto
Krilleman skrev:
Den vita grejen precis över ditt gröna pilhuvud är alltså ingen packning?Krilleman skrev:
Jag tyckte jag svarade på sakfrågan. En vita grejen över ditt gröna pilhuvud antog jag var den undre packningen, tillika den packning jag drog en tunn silikonsträng i. I den övre delen finns också en packning, vilken sluter tätt i och med att det håller tätt när ventilen är stängd
OK, det finns alltså två packningar.Nickvald skrev:
Den övre packningen är generellt sett den tunnare (vit/transparant)och således den undre packningen den tjockare och oftast svart till färgen.
Den övre har enligt anvisningen dessutom en svag fasning för att passa porslinet.
Sitter dessa rätt?
Enligt denna bilden så verkar den svarta packningen sitta överst...
Det förklarar den ljusa randen undertill...
Byt sida på packningarna och torka bort allt silikon! 👍

Logga in
Skapa konto