982 läst · 22 svar
982 läst
22 svar
Läcker in vatten i huset när det töar, vart kommer det i från?
Usch då, låter inget vidare ! Kan det vara andra regler när pappen inte är sån vanlig tunn? De har lagt på en ganska tjock gummivariant som ska sitta fast mot underlaget med asfaltslikande fästmassa om jag förstått rätt. Kan det handla om det, att man då inte lägger papp under fotplåten utan bara över?Jarlingar skrev:
Såg en till sak nu; under fotplåten SKA det vara papp/duk.
En under och sedan drar man takpappen över fotplåten.
Den är skruvad direkt mot råsponten och det är fel.
När dom gjort ett så enkelt fel så misstänker jag väldigt starkt att dom har absolut ingen aning om hur man ska göra ett tak korrekt......
Enligt monteringsanvisning och (om jag minns rätt) även ama så ska det ligga en pappremsa under takfotsplåten oavsett vilken papp man sedan lägger ovanpå.I Idla skrev:Usch då, låter inget vidare ! Kan det vara andra regler när pappen inte är sån vanlig tunn? De har lagt på en ganska tjock gummivariant som ska sitta fast mot underlaget med asfaltslikande fästmassa om jag förstått rätt. Kan det handla om det, att man då inte lägger papp under fotplåten utan bara över?
Problemet är ju att det varit nu under snösmältningen som det läckt in. På sommaren när det regnar osv har det inte kommit in något i huset :/ tror du ändå man kan prova?K Kapsyl skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 307 inlägg
Jag gissar då på något värmeläckage på vinden som gör att snön blir is,när det sedan börjar smälta så klarar inte falserna att hålla tätt..I Idla skrev:
Skadar inte att prova men det involverar lite pyssel. jag hade gjort som så att jag löst upp färgämnet i hög koncentration och sprayat det med en ogrässpruta över taket där vattnet verkar ta sig in och låtit det torka.I Idla skrev:
Sedan haft en munstycke till trädgårdsslangen som som är fint nog att producera vattendimma så att taket hålls ordentligt fuktigt utan att färgämnet rinner bort.Och sen beväpna sig med tålamod för att se om kapillärkrafterna också fungerar på din snösmältningsimitation.
https://www.ahlsell.se/products/va--mark/va-armatur/tillbehor/sparfarg/3829949
Klicka här för att svara