68 175 läst · 625 svar
68k läst
625 svar
Laddboxen Easee får försäljningsförbud
En kostnadseffektiv åtgärdsplan. Jag gissar dock att Home versionen inte får godkänt utan extern JFB och den uppdaterade mjukvaran. Men då har man ju sålt något man inte kunnat leverera vilket är obra.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 928 inlägg
Väldigt OT, men intressant att även de största drakarna kan göra bort sig. Apple tvingas uppdatera sina iPhone 12 inom 2 veckor i Frankrike eller återkalla alla från marknaden om de inte lyckas sänka SAR värdet från 5,7 till gränsen på 4 W/kg som gäller i EU.
Det som gör det hela intressant är att Apple bestrider och hänvisar både till egna tester och oberoende testinstitut som visar att produkten uppfyller kraven.
Edit/Länk
https://www.sweclockers.com/nyhet/37187-iphone-12-kan-aterkallas-pa-grund-av-hog-stralning
Finns de utrymme för tolkningar om hur mätningar skall utföras?
Hur kan testinstituten komma fram till olika resultat?
Det som gör det hela intressant är att Apple bestrider och hänvisar både till egna tester och oberoende testinstitut som visar att produkten uppfyller kraven.
Edit/Länk
https://www.sweclockers.com/nyhet/37187-iphone-12-kan-aterkallas-pa-grund-av-hog-stralning
Finns de utrymme för tolkningar om hur mätningar skall utföras?
Hur kan testinstituten komma fram till olika resultat?
Redigerat:
Att olika tester vid olika tillfällen leder till olika resultat är ju inte konstigt, men hur stora skillnader pratar vi om?
Om skillnaderna är signifikanta leder det ju osökt till att man funderar över hur väldefinierade procedurerna/testerna är. Och hur relevanta de därmed är.
Om skillnaderna är signifikanta leder det ju osökt till att man funderar över hur väldefinierade procedurerna/testerna är. Och hur relevanta de därmed är.
Jag är lite konfunderad, Peter Esse har haft ett flertal videor som är väldigt kritiska mot Easee. Men här lägger han upp en video där han inte säger något negativt alls, inte ens ett påpekande kring klistermärket utöver att det finns där?
Har jag missat något? 😀
Har jag missat något? 😀
Fast det var inte det som fick Elsäkerhetsverket att ringa upp mr Essse... 😳R Robert-san01 skrev:
Ajabaja...sade ESV.
Du får inte låta kunden stoppa i chargeberrymodulen i bakplattan.
Det spelar ingen roll att det är någon form av snabbkoppling.
Det är ändå ett jobb för en auktoriserad elektriker.
I Norge är det dock tillåtet då de tolkar bakomliggande regelverk (som är samma) olika.
I Sverige får man som lekman med nödig kännedom och guds välsignelse endast ansluta ett CEE don medan det i Norge ä tillåtet för lekman att ansluta även andra produktspecifika kopplingsdon.
Easee får nog se till att uppdatera sin webbsite och dokumentation lite till.
En generell uppmaning att "respektive lands lokala elsäkerhetslagar och standarder skall följas".
Lite tråkigt kanske med en såpas enkel och smart produkt men lite ödmjukhet inför lagens väktare skadar inte...liksom... Men skulle det inte räcka med att följa tillverkarens anvisning vid tex ett garantibyte? Vad kan gå fel?
Här kommer pudlingen...
Easees comeback efter säljstoppet: 10 000 laddare levererade
till 5 länder, enligt Tekniskt Ukeblad, 18 september.(betalvägg)
https://www.nyteknik.se/elbilar/easees-comeback-efter-saljstoppet-10-000-laddare-levererade/4192715
Utan betalvägg...
Nu lanserar Easee ny laddbox – har redan sålt över 4000
Av Redaktionen Stordåhd | torsdag 24 augusti 2023 kl. 13:12Det tog bara en halvtimme efter att EU försäkrän för Easees nya laddare Charge Lite var signerat, innan företaget gjorde sin första försäljning – klockan 19 fredag kväll.
Inte så mycket nytt.
Lansering av Charge Lite i 5 länder.
Norautron har redan levererat 20 000 Charge Lite, och kommer snart att leverera ytterligare 30 000.
– Vi är glada att Easee nu är redo med en ny produkt på marknaden, och är optimistiska inför framtiden. Det har varit en utmanande tid för båda parter, och nu är det befriande att äntligen kunna fokusera på något positivt, säger Øyvind Sedivy, VD för Norautron.
[länk]
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Sverige i ett nötskal. Varför landet inte fungerar. Klicka i ett användarspecifikt kontaktstycke? Så varje gång jag ansluter snabbkopplingen till min Festool slip som har ett Schuko i ena änden och en Festool specialkontakt i andra ändan begår jag ett lagbrott? Eller är det för att det är fast installation?blackarrow skrev:Fast det var inte det som fick Elsäkerhetsverket att ringa upp mr Essse... 😳
Ajabaja...sade ESV.
Du får inte låta kunden stoppa i chargeberrymodulen i bakplattan.
Det spelar ingen roll att det är någon form av snabbkoppling.
Det är ändå ett jobb för en auktoriserad elektriker.
I Norge är det dock tillåtet då de tolkar bakomliggande regelverk (som är samma) olika.
I Sverige får man som lekman med nödig kännedom och guds välsignelse endast ansluta ett CEE don medan det i Norge ä tillåtet för lekman att ansluta även andra produktspecifika kopplingsdon.
Easee får nog se till att uppdatera sin webbsite och dokumentation lite till.
En generell uppmaning att "respektive lands lokala elsäkerhetslagar och standarder skall följas".
Lite tråkigt kanske med en såpas enkel och smart produkt men lite ödmjukhet inför lagens väktare skadar inte...liksom... Men skulle det inte räcka med att följa tillverkarens anvisning vid tex ett garantibyte? Vad kan gå fel?
Här kommer pudlingen...
[media]
Jag trodde aldrig jag skulle uppleva att den siste Sovjetstat ligger före Sverige i förnuftighet och avlägsnande av byråkrati. Och Norge saknar ju inte direkt nederbörd som skulle kunna anföras som skäl att person med auktiorisation måste klicka i modulen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 814 inlägg
Det finns ett allmänt krav att snabbkopplingsdon kräver behörighet. Det handlar vad jag förstår om don som inte har någon egentlig märkström eller syfte, där man kan ansluta vad som helst, speciellt om det handlar om don som kan ansluta en ledare. Det kan liknas vid en anslutningsterminal.
T.ex skulle Wago 221 eller 224 i taket avsett för lampor kräva behörighet vid anslutning, trots att strömmar och syfte är känt.
Men Easee laddstation använder ett eget don. Det går inte att plugga i något annat än deras laddstationer. Fästplattan på väggen är dimensionerad för det. Möjligen kan det gå fel om man ansluter en hemmavariant av Easee på en platta avsedd för en större laddpark för där skiljer kravet på försäkring, men jag vet inte om anslutningsdonen är desamma.
Så jag tycker elsäkerhetsverket är onödigt petiga här. Det gav ju lite rubriker...men inte tycker jag de hamnar i bättre dager för det.
T.ex skulle Wago 221 eller 224 i taket avsett för lampor kräva behörighet vid anslutning, trots att strömmar och syfte är känt.
Men Easee laddstation använder ett eget don. Det går inte att plugga i något annat än deras laddstationer. Fästplattan på väggen är dimensionerad för det. Möjligen kan det gå fel om man ansluter en hemmavariant av Easee på en platta avsedd för en större laddpark för där skiljer kravet på försäkring, men jag vet inte om anslutningsdonen är desamma.
Så jag tycker elsäkerhetsverket är onödigt petiga här. Det gav ju lite rubriker...men inte tycker jag de hamnar i bättre dager för det.
Jovisst och det var jag inne på från början.D djac skrev:
Sen är det klart märkligt att man inte bemödar sig mer med elutrustning som syns i skadestatistik, elladdare för sparkcyklar har ju orsakat ett antal större bränder.