LoweW
pacman42 pacman42 skrev:
Pga av det fel som ESV pekar ut med jordfelsbrytaren så skulle jag tro att det är mer sannolikt med dessa än att det skall börja brinna i huset, ja. Brandriskerna i huset bör hanteras av säkringarna i detta fallet. Kom också ihåg att det finns krav på skarvfri anslutning av laddboxen till husets central också, en anslutning som jag har mycket svårt att tro att någon gjort med mindre än 2,5mm2 (16A kabel) som i praktiken tål mer.
Det låter mest sannolikt som du säger (y) Jag bara antog att ”boxens” oförmåga att hantera för höga strömmar orsakade brand men det var kanske att anta för mycket.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Patrik V.
LoweW LoweW skrev:
Nej, det var ganska exakt det svaret jag väntade mig men jag ville vara säker.



Jag har läst detta tre gånger nu men jag förstår inte vad du vill förmedla. Kan du ta det en gång till?
Vad tror du att Dina försäkringar svarar dig, när du inkommer med ditt försäkringsärende och de ser att du använt dig av en laddbox, utan att följa tillverkarens anvisningar och rekommendationer? De kommer att förklara för dig att du inte kommer att få någon ersättning iom detta.
 
Patrik V. Patrik V. skrev:
Vad tror du att Dina försäkringar svarar dig, när du inkommer med ditt försäkringsärende och de ser att du använt dig av en laddbox, utan att följa tillverkarens anvisningar och rekommendationer? De kommer att förklara för dig att du inte kommer att få någon ersättning iom detta.
…men än så länge följs ju tillverkarens anvisningar och rekommendationer.
 
  • Gilla
  • Wow
Bo.Siltberg och 10 till
  • Laddar…
LoweW
Patrik V. Patrik V. skrev:
Vad tror du att Dina försäkringar svarar dig, när du inkommer med ditt försäkringsärende och de ser att du använt dig av en laddbox, utan att följa tillverkarens anvisningar och rekommendationer? De kommer att förklara för dig att du inte kommer att få någon ersättning iom detta.
Fast jag har ju följt tillverkarens anvisningar och rekommendationer? Elsäkerhetsverket har gett den säljstopp men Easee har inte kommit med några nya anvisningar eller rekommendationer i dagsläget.
 
  • Gilla
  • Wow
Conqvist och 10 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Fast jag har ju följt tillverkarens anvisningar och rekommendationer? Elsäkerhetsverket har gett den säljstopp men Easee har inte kommit med några nya anvisningar eller rekommendationer i dagsläget.
Jo, Easee har svarat oss konsumenter på hemsidan idag och med olika frågeställningar https://easee.com/se/artiklar/easee-overklagar-elsakerhetsverket-beslut/
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
LoweW
L LJN1954 skrev:
Jo, Easee har svarat oss konsumenter på hemsidan idag och med olika frågeställningar [länk]
Jo, fast jag skulle inte kalla detta för en ny anvisning eller rekommendation.

”Våra kunder kan fortsätta ladda säkert som vanligt och behöver inte vidta några åtgärder.”
 
  • Gilla
  • Wow
Zlatje och 4 till
  • Laddar…
E
Delar denna här:

 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Jo, fast jag skulle inte kalla detta för en ny anvisning eller rekommendation.

”Våra kunder kan fortsätta ladda säkert som vanligt och behöver inte vidta några åtgärder.”
Men samtidigt, vad annat kan de skriva?

”Sluta genast använda vår laddbox, den är livsfarlig! De kostnadsbesparande ändringarna vi gjorde baserat på den Zaptec-kunskapen (flera av grundarna kommer därifrån) vi hade visade sig tyvärr inte hålla hela vägen”. /s
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Men samtidigt, vad annat kan de skriva?

”Sluta genast använda vår laddbox, den är livsfarlig! De kostnadsbesparande ändringarna vi gjorde baserat på den Zaptec-kunskapen (flera av grundarna kommer därifrån) vi hade visade sig tyvärr inte hålla hela vägen”. /s
Eller

"Vänligen fortsätt använda boxarna och stör inte oss i den kritiska tid vi nu upplever, vi har fullt upp med att tömma bolaget så gott det går innan konkursen är ett faktum"
 
  • Haha
  • Gilla
Zlatje och 6 till
  • Laddar…
E
Ganska tufft av Elsäkerhetsverket att våga ta såna här beslut när det rör sig om så mycket pengar.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Patrik V.
LoweW LoweW skrev:
Fast jag har ju följt tillverkarens anvisningar och rekommendationer? Elsäkerhetsverket har gett den säljstopp men Easee har inte kommit med några nya anvisningar eller rekommendationer i dagsläget.
Ja de som gällde tills nu ja. Kör på vet jag. Själv skulle jag byta, men det står dig fritt att göra precis vad du vill. Du har ju redan bestämt dig, hur ditt försäkringsbolag kommer att behandla ett framtida ärende om det skulle uppstå och du inte har åtgärdat din felaktiga produkt, trots vetskapen om att den bör/måste/ska åtgärdas.
 
E Elsparv skrev:
Ganska tufft av Elsäkerhetsverket att våga ta såna här beslut när det rör sig om så mycket pengar.
Absolut. Men de har haft dialog med Eease i över ett år så jag antar att de har sitt på det torra. Dokumentationen de fått från Eease under detta året har också visat på fler (!) brister än vad ESV själva identifierat. Det tycker jag säger en hel del om bolagets mentalitet kring säkerhet.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Men är det någon Easee som har orsakat något tillbud/händelse hittills? Jag menar, boxen blev väl inte helt komplett livsfarlig över en natt?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
LoweW
Patrik V. Patrik V. skrev:
Ja de som gällde tills nu ja. Kör på vet jag. Själv skulle jag byta, men det står dig fritt att göra precis vad du vill. Du har ju redan bestämt dig, hur ditt försäkringsbolag kommer att behandla ett framtida ärende om det skulle uppstå och du inte har åtgärdat din felaktiga produkt, trots vetskapen om att den bör/måste/ska åtgärdas.
Jag litar på att elsäkerhetsverket gör rätt bedömning och drar in den om de bedömer att det behövs. Om ett strömöverslag(?) skulle slå till mot mitt hus tror jag inte laddboxen utgör en större fara än något av all annan elektronik jag har i huset.
 
  • Text om laddboxsäkerhet, möjliga brister och Elsäkerhetsverkets åtgärd vid fara.
  • Wow
Patrik V.
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Jag litar på att elsäkerhetsverket gör rätt bedömning och drar in den om de bedömer att det behövs. Om ett strömöverslag(?) skulle slå till mot mitt hus tror jag inte laddboxen utgör en större fara än något av all annan elektronik jag har i huset.
Din bil kanske inte håller med med tanke på bristerna rörande spänningsöverslag.
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.