67 430 läst · 625 svar
67k läst
625 svar
Laddboxen Easee får försäljningsförbud
Vilket är säkrare.Patrik V. skrev:
En mekanisk knapp man måste trycka på för att testa funktionen.
Eller att laddaren själv utför ett test en gång om dagen ( vill minnas att den gjorde de en gång om dagen samt när den fick ström)
Vilken av metoderna skulle du själv säga är säkrast?
Hur många gånger "testas bilen funktioner"
Bilen meddelar om ett fel inträffat i elektroniken...
"För hand"M Marcus-AA skrev:
Fysiskt trycka på en mekanisk knapp?
Fysiskt trycka på en elektrisk knapp?
Fysiska trycka på en app i en telefon...?
Brytavståndet från väl kontaktorn för...?
Det är inte bara JFB eller knappen som är problemet som det ser ut.
Bla.a. säger ESV följande:
- "Klarar inte av överspänningsprovet 7kV mot PELV"
- "Produkten klarar inte immunitetsprovningen enligt EMCD"
https://carup.se/popular-laddbox-kritiseras-av-elsakerhetsverket-for-stora-brister/
Man kan inte lösa frekvensstörningar eller att den inte pallar överspääning med extra JFB...det är ganska kört. Troligtvis är det ändå ganska säkert att ladda men försäkringsbolagen kommer att tvärneka skador och nyttja detta till fullo.
Bla.a. säger ESV följande:
- "Klarar inte av överspänningsprovet 7kV mot PELV"
- "Produkten klarar inte immunitetsprovningen enligt EMCD"
https://carup.se/popular-laddbox-kritiseras-av-elsakerhetsverket-for-stora-brister/
Man kan inte lösa frekvensstörningar eller att den inte pallar överspääning med extra JFB...det är ganska kört. Troligtvis är det ändå ganska säkert att ladda men försäkringsbolagen kommer att tvärneka skador och nyttja detta till fullo.
Det tekniska diskussionen görs bäst i denna tråden:
- https://www.byggahus.se/forum/posts/5168386/
Konsekvenserna av beslutet kommer nog också att i huvudsak fortsätta där...
- https://www.byggahus.se/forum/posts/5168386/
Konsekvenserna av beslutet kommer nog också att i huvudsak fortsätta där...
Inte försäkringsbolaget ”Dina”. Mailade dem imorse och fick svar att sålänge tillverkaren inte återkallat produkten är det OK från deras håll.Z Zakalwe skrev:Det är inte bara JFB eller knappen som är problemet som det ser ut.
Bla.a. säger ESV följande:
- "Klarar inte av överspänningsprovet 7kV mot PELV"
- "Produkten klarar inte immunitetsprovningen enligt EMCD"
[länk]
Man kan inte lösa frekvensstörningar eller att den inte pallar överspääning med extra JFB...det är ganska kört. Troligtvis är det ändå ganska säkert att ladda men försäkringsbolagen kommer att tvärneka skador och nyttja detta till fullo.
Edit: När det kommer till villaförsäkringen. Vet inte hur det är med bilförsäkringen.
Jag hade varit mer rädd för konsekvenerna på personer (liv/död) och bilen (bränd laddelektronik) än på villan (brand är inte så sannolikt ändå).LoweW skrev:
Pga av det fel som ESV pekar ut med jordfelsbrytaren så skulle jag tro att det är mer sannolikt med dessa än att det skall börja brinna i huset, ja. Brandriskerna i huset bör hanteras av säkringarna i detta fallet. Kom också ihåg att det finns krav på skarvfri anslutning av laddboxen till husets central också, en anslutning som jag har mycket svårt att tro att någon gjort med mindre än 2,5mm2 (16A kabel) som i praktiken tål mer.LoweW skrev:
Trodde du verkligen att de skulle svara på något annat sätt? Vänta tills det händer något och du har ignorerat tillverkarens anvisningar och rekommendationer... Vad tror du att ditt försäkringsbolag ger dig för svar på ersättning då?LoweW skrev:
Nej, det var ganska exakt det svaret jag väntade mig men jag ville vara säker.Patrik V. skrev:
Jag har läst detta tre gånger nu men jag förstår inte vad du vill förmedla. Kan du ta det en gång till?Patrik V. skrev: