kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Pga av det fel som ESV pekar ut med jordfelsbrytaren så skulle jag tro att det är mer sannolikt med dessa än att det skall börja brinna i huset, ja. Brandriskerna i huset bör hanteras av säkringarna i detta fallet. Kom också ihåg att det finns krav på skarvfri anslutning av laddboxen till husets central också, en anslutning som jag har mycket svårt att tro att någon gjort med mindre än 2,5mm2 (16A kabel) som i praktiken tål mer.
Det är därför man installerar separata jordfelsbrytare. Så har jag min easee installerat.

Så är problemet löst med jordfelsbrytare.
 
  • Wow
Patrik V.
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det är därför man installerar separata jordfelsbrytare. Så har jag min easee installerat.

Så är problemet löst med jordfelsbrytare.
Inte överspänning mfl problem.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Din bil kanske inte håller med med tanke på bristerna rörande spänningsöverslag.
När brukar man få 7000v i sina eluttag?
 
  • Wow
Patrik V.
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
När brukar man få 7000v i sina eluttag?
A Alexn72 skrev:
När brukar man få 7000v i sina eluttag?
Åska.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
E Elsparv skrev:
Ganska tufft av Elsäkerhetsverket att våga ta såna här beslut när det rör sig om så mycket pengar.
Elsäkerhetsverket har väl inget uppdrag att vara snälla mot företag som riskerar att förlora mycket pengar. Skulle de lägga sådana hänsyn i sina beslut så skulle det vara skandal.

När det gäller en produkt med stor spridning så är det ju mer motiverat att komma med ett sådant här beslut än om det rörde sig om en liten nischprodukt med bara ett fåtal sålda ex.
 
  • Gilla
ARJU och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Åska.
Får en känsla av att de mesta elektriska i det huset har blivit grillat om de skulle ske men de är ju jag.
Det är mycket krav på en glorifierad förlängningskabel...
 
  • Gilla
  • Wow
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
C
E Elsparv skrev:
Ganska tufft av Elsäkerhetsverket att våga ta såna här beslut när det rör sig om så mycket pengar.
Ja, påminner om när de utfärdade försäljningsförbud för flertalet robotgräsklippare för att de inte uppfyllde EMC-kravet.

Någon som är insatt i om det finns något konkret krav som kan tolkas som att jordfelsbrytaren måste vara elektromagnetisk? Eller är det ESV som resonerat sig fram till det? Jag menar, även en elektromagnetisk jordfelsbrytare är inte 100% tillförlitlig.
 
  • Wow
Patrik V.
  • Laddar…
TRJBerg
pacman42 pacman42 skrev:
Åska.
Absolut inget skyddar mot ett ordentligt blixtnedslag. Såvida man inte bygger en militärspecad EMP-bunker.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, påminner om när de utfärdade försäljningsförbud för flertalet robotgräsklippare för att de inte uppfyllde EMC-kravet.

Någon som är insatt i om det finns något konkret krav som kan tolkas som att jordfelsbrytaren måste vara elektromagnetisk? Eller är det ESV som resonerat sig fram till det? Jag menar, även en elektromagnetisk jordfelsbrytare är inte 100% tillförlitlig.
Jag tolkar det som att det jordfelsbrytaren har någon slags digital förstärkning eller digital krets mellan spolen som känner av felströmmen och tre reläer som bryter faserna istället för ett analogt system med ett relä.
 
A Alexn72 skrev:
Får en känsla av att de mesta elektriska i det huset har blivit grillat om de skulle ske men de är ju jag.
Det är mycket krav på en glorifierad förlängningskabel...
Jag har haft nedslag i stolpar utanför huset några gånger. Ibland lyser hela elcentralen upp i ett blått sken, men ingen ansluten utrustning har någonsin gått sönder då detta hänt. Men med en Easee så kanske bilen?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har haft nedslag i stolpar utanför huset några gånger. Ibland lyser hela elcentralen upp i ett blått sken, men ingen ansluten utrustning har någonsin gått sönder då detta hänt. Men med en Easee så kanske bilen?
Några gånger? Vafan har du för stolpar vid huset?
 
MultiMan
A Alexn72 skrev:
Får en känsla av att de mesta elektriska i det huset har blivit grillat om de skulle ske men de är ju jag.
Det är mycket krav på en glorifierad förlängningskabel...
Mobilladdare måste tåla runt 4200V vid testning (därför man inte köper okända saker på Ebay), så det är inget särskilt för Easee. 7000V är antagligen pga 3-fas, men det kan kanske någon annan bekräfta.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Några gånger? Vafan har du för stolpar vid huset?
Jag bor på sluttningen av ett berg med elstolpar på den nakna hällen gående över toppen. Blixtnedslag i någon av stolparna sker ungefär vart tredje år, oftast flera nedslag vid samma åskväder. Att jag sett elcentralen lysa upp beror på att jag gått dit för att slå till jordfelsbrytaren som slår ifrån när blixten slår ned i stolparna närmast mig, när då blixten slår ned igen så...

Frånslag av JFB beror på att nedslaget flyttar tillräckligt mycket på jordpunkterna så att man får strömmar genom jordledaren i de vattenanslutna apparaterna i hushållet.
 
  • Gilla
LoTiX
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Mobilladdare måste tåla runt 4200V vid testning (därför man inte köper okända saker på Ebay), så det är inget särskilt för Easee. 7000V är antagligen pga 3-fas, men det kan kanske någon annan bekräfta.
Enligt denna: https://www.cui.com/blog/understanding-iec-overvoltage-categories
Så bör 6000V vara nog vid CatIII (fast installerad) och 3fas (>300V).
AFAIK ska Easee ha testat och klarat CatIII, samtidigt så borde en mobilladdare bara klara 2500V enligt samma tabell.

Men jag anar att det är olika test, OV testar man på matningen, det fallerade isolationstestet är ju från "LLLN->CP" där CP är en pinne i handsken och inte jord/nolla.
 
  • Gilla
Erik5000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.