plm skrev:
Hej!
Han har för dålig fjutt i pannan, inte för hög.
Om det hade varit tvärt om hade dina tipps varit värda att prova. ;) / Peter
JUST DET !
Med med hög rökgas temp "för bra drag " tar man med sig en massa värme
som inte kommer till någon nytta ....240°C rgt
Finns det ingen manual med till pannan på hur man ställer in den?

HEj!
240 gr.är inte så farligt högt.
Enl. manualen ska man kolla sin panna om rökgaserna
under en längre tid är över 250 gr.
Jag har samma panna och det enda som man kan justera är primärluften.
Att sänka varvet på fläkten är en sak som jag funderar på ordna på min panna.
Jag vill sänka effeken och rökgastempen under en viss
del av eldningen då den är lite för bra. ;) / Peter

Eftersom jag varken har eller sett en Atmos i drift kanske jag inte borde uttala mig -:blushing:
att sänka varvet på fläkten är en god ide -på min egen panna gjorde jag det med bara en
negativ påverkan - brinntiden ökar .:D
-annars bara positiva erfarenheter
  • högre temp i panna
  • lägre rgt
  • jämnare förbränning
  • övertänder inte lika lätt
  • mindre aska i tuber(liggande tuber)
Har även en dragregulator monterad på skorsten kw 012

Hej!
Klart att du får yttra dig, allas erfarenheter är av intresse.d^_^b
Hur gjorde du för att få till varvtalsstyrningen. Mvh/ Peter

vi har engångspall på jobbet som är i bok som jag kapat isär och testat att elda med då jävlar brinner de 82 ut 60in 35 från tanken
alltså "spillvirke" så att kalla de men "spillvirket" är kortare än min ved
sen så vill pannan poffa ut rök i inlopps kanalen till fläkten ökade primärluften lite men poffar iblan endå

Hej!
Om du ska elda med så torrt bränne så får du inte lägga i så mycke,
utan kanske bara 1/3 panna full.
Hur gick det med laddningen av tanken?
Hur mycket fick du lägga i?
Fick du tanken full??

/ Peter

Endast 3 fulla inlägg laddar riktigt bra med de

Hej!
Då kanske ditt bränne inte var 100% igt ändå.
Om du desutom hade en hyffsad förbrukning så är nog pannan ok.
Hur lång tid tog det att bränna 3 ilägg? d^_^b/ Peter

Jag kanske 4 timmar. Tror dessa pall är gjorda av bok. Men tanken är "slut" dagen efter endå. Shuntar inte ut mer än 37 grader med pumpen på läge ett kan inte fatta detta de ska ju klara sig minst 48 timmar?

Thorsella skrev:
Jag kanske 4 timmar. Tror dessa pall är gjorda av bok. Men tanken är "slut" dagen efter endå. Shuntar inte ut mer än 37 grader med pumpen på läge ett kan inte fatta detta de ska ju klara sig minst 48 timmar?
Hur räknar du?
4 timmar x 40kW = 160kWh . Om det ska räcka till minst 48 timmar så ska ditt hus förbruka ca 3kW per timme grovt räknat. Verkar mycket lågt vid minusgrader ute.

Var så säker att du kan inte få ut mer än du eldar för :)
Fattar inte hur man kan ladda 4000l vatten med en 40kW panna på 4 timmar? Det behövs ca 240kW för att ladda 4000l tank från 40 till 90 grader. Eldar du i 4 timmar i en 40kW panna så producerar du ju MAX 160kW.
Jag har svårt att tro att ditt hus klarar sej med 3kW i timme eller att din 40kW panna kan producera 60kW i timmen....
Du får också titta på vad som kommer i retur när du shuntar 37 grader fram. Returen måste vara rätt kallt , gissar jag. Ju kallare desto mer värme blev förbrukat
gaia

Redigerat av moderator:
Tre inlägg med dessa "bok pallen" tar ca 4-5 timmar då är tanken ca 45 grade raktigenom.
Ja kanske ca 30grader i retur.
Så ni me 4000liter vatten eldar var 12e timme ? Ska de vara så? Tycker de låter mycke

Hej!
Ger tråden en sista chans.
Som jag sagt tidigare så har jag en 40 kw Atmos sf och 4000 liter vatten i tanken.
Hos mig räcker det i 3 dygn vid ca. -5 ute. 145 kvm byggt -93.
Jag värmer min tank på 6-7 timmar ca 1,75 ilägg bra björk från ca.40-90 gr.

Du har en tråd till där du har en airotemp inkopplad på 600kvm?
Den matar du med 80 gr och får 40 i retur.
Har du den igång + ditt hus, är det inte så konstigt om inte tanken blir varm,
då får du ju elda kontinuerlig, om ens det räcker.

Thorsella skrev -"Shuntar inte ut mer än 37 grader med pumpen på läge ett kan inte fatta detta de ska ju klara sig minst 48 timmar? "

och

"Tre inlägg med dessa "bok pallen" tar ca 4-5 timmar då är tanken ca 45 grade raktigenom. Ja kanske ca 30grader i retur. "

:x

Sorry men jag tror inte vi pratar samma språk, man måste ha en "liten" aning vad man pratar om för att kunna föra en dialog som här över nätet.

Lycka Till ! / Peter

Fixade till enheterna i citatet, för att undvika ev. förvirring.
gaia skrev:
Hur räknar du?
4 timmar x 40kW = 160kWh. Om det ska räcka till minst 48 timmar så ska ditt hus förbruka ca 3kW i genomsnitt, grovt räknat. Verkar mycket lågt vid minusgrader ute.

Var så säker att du kan inte få ut mer än du eldar för :)
Fattar inte hur man kan ladda 4000l vatten med en 40kW panna på 4 timmar? Det behövs ca 240kWh för att ladda 4000l tank från 40 till 90 grader. Eldar du i 4 timmar i en 40kW panna så producerar du ju MAX 160kWh.
Jag har svårt att tro att ditt hus klarar sej med 3kW i effekt eller att din 40kW panna kan ge 60kW....
Du får också titta på vad som kommer i retur när du shuntar 37 grader fram. Returen måste vara rätt kallt , gissar jag. Ju kallare desto mer värme blev förbrukat
gaia
Mitt gamla hus (1943) behöver vid -20°C till -25°C ungefär 9 kW för att hålla värmen. 2½ plan + uppvärmd källare (ja, inte till 20°C), isolerat med tapeter. Jag har inte dimensionerat för att bara elda en gång om dagen vid så låga temperaturer, för det händer så sällan här. Däremot är det tänkt att mina knappt 2500 l vatten ska räcka till eldning en gång om dagen under mer normal vinter, och det gör det också. Nu har det ju varit minusgrader länge (sen jul), och inte är det mycket sol, så jag får inget "gratis".
Jag eldar två inlägg om dagen då, i min Atmos DC 35 SF, som alltså är lite mindre än den det gäller i tråden här. Det räcker för att värma tankarna från kanske 30-35°C när jag kommer hem, till 85-90°C. Då eldar jag med mest björk, lite bok och nån granpinne som sluntit med.
Med torr ved vill den pannan jag har lätt övertända, något som någon klok påstod beror på att primärluftsintaget sitter för högt upp. Det verkar logiskt, men innebär också att effekten är hög när det brinner ordentligt. Grov ved blir inte lika ilsken, men alla pinnar jag har är inte grova från början, så...

Tre inlägg med dessa "bok pallen" tar ca 4-5 timmar då är tanken ca 45 grade raktigenom. Ja kanske ca 30grader i retur.
Ska detta tolkas som att det tar 4-5 timmar att elda upp tre fulla inlägg? Det ska väl inte tolkas som att efter detta är tankarna 45°C (även om det står så), utan det är det du börjar med? 45°C i övre delen och runt 30°C i bottnen?
Bok har högre energivärde per m³ än björk, som i sin tur är bättre än barrved, vilket beror på densiteten. Räknat per kilogram är all ved ungefär likvärdig.

P=panna-temperatur i panna
A=temperatur från acctank
L=laddning blandat vatten från panna och acctank
P.A.L. :S lite lättare att veta vad man talar/skriver om

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.