jag vill ju ladda min tank med 90-95 grader i 78-80 min ska va varm inte jummen
Tänk bara på att all syre måste vara borta innan du kan sätta i en 87 gr patron annars finns risk för luft bildning i ladd pumpen med försämrad cirkulation som resultat.4m3 vatten tar ett tag att få bort syret ur. Sedan kan jag inte förstå varför tanken måste bli 95 gr vid första laddrundan?

Hur fungerar skiktningen i tanken vid laddning?.
Jag kan tänka mig att laddningen av en tank som inte skiktar sig kan bil trögare.

Hej!
Skaffa "garanterat bra bränne " från någon annan och prova att elda med det en gång, säg en halv kubik dvs. drygt två full ilägg.

Med den mängden ska tanken snitt temp höjas med mer än 50-55 gr.(4000 l)
Sen kan vi börja leta fel på anläggningen, och om du kan så minska på förbrukningen till huset till ett minimum, annars är det svårt att utesluta den
"felkällan"

Mvh/ Peter

Den totala laddningen av tankar som inte vill skikta sig, av någon anledning, blir inte trögare. Det är ju samma uppvärmning. Men det tar längre tid innan det blir något hett vatten i toppen, om det sprids ut över hela tanken.

Detta förutsätter då att vi bortser från något högre förluster om man inte har någon, eller dålig, skiktning, men det påverkar så lite när man ändå eldar, att det förmodligen kan kvitta i detta fall.

Thorsella skrev:
30-40 kbm men då kompenserade ja med el värme och den pannan va från 1946 och var gjord för koks
Tyder på en duktig förbrukning,
Om installationen är ok, brännet bra då är kanske din panna i minsta laget?

Själv har jag gjort av med ca.2000 kg,
Det är väl ungefär det dubbla i liter dvs.ca. 4 kubik, klyvt och lavat,
under 2 månader.
Här har då varit mellan -5 - (-15) gr kallt ute och 23 gr inne.(145 kvm)

Mvh / Peter

Hej!
Hur går det med eldningen?
Vore kul och få höra om du fått rätt på det. /Peter

Det är skummt alltså ibland fungerar de. Men kan de va så att det är luftfickor i pannan? Förman hör att det bubblar i pannan på vissa ställen??

Hej!
Det du hör är nog "lokal kokning" ett ställe i pannan är varmare än genomsnittet och får då vattnet att koka.
Detta gör även min panna.

Ibland fungerar det. Hur menar du?
Får du upp värmen i tanken med mindre mängd ved?

Mvh / Peter

Ne inte med mindre ved med man märker när pannan verkligen brinner som den ska i botten blir rökgas grejen under keramiken röd deblir den inte ofta. Då brinner de bra och laddomaten skickar in 60 grader i botten och 83 ut ca men de händer ju som sagt i te så ofta :(

Hej!
Har du gjort installationen själv? Annars, ta ett snack med installatören.
Provat med annat bränne? Prova.
Provat att elda med mindre uttag av värme till huset? Vore värt ett försök. d^_^b /Peter

Svart är den enda rätta arbetskraften :)
ja ska åka å köpa ved i helgen kommer med resultat

Eller ringer du Atmos i Torsås och kollar vad dom har för idéer. Dom killarna är rätt bra att snacka med.

har vart i kontakt med dom och dom vill ha mer info om tempraturer mm så ja ska ringa igen till dom i veckan igen

Kan det vara så att skorstens draget är onödigt högt ?
Finns det dragregulator i/till skorsten ?
En annan möjlighet är att sänka varvet på fläkten då får rökgaserna längre tid på sig innan de passerat genom pannan temperaturen på dessa sjunker.=rökgaser

mvh pr95

Redigerat:
pr95 skrev:
Kan det vara så att skorstens draget är onödigt högt ?
Finns det dragregulator i/till skorsten ?
En annan möjlighet är att sänka varvet på fläkten då får rökgaserna längre tid på sig innan de passerat genom pannan temperaturen på dessa sjunker.

mvh pr95

Hej!
Han har för dålig fjutt i pannan, inte för hög.
Om det hade varit tvärt om hade dina tipps varit värda att prova. ;) / Peter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.