Hej!
Med prima ved ska du lyfta tankarna med 50 grader på 2 ilägg
trots att du tar ut energi till huset, som allra mest 2,5 men absolut inte 4 full ilägg.

Och rökgasspjället står rätt? ;) Mvh/ Peter

Ja vet inte men de är typ utdraget Max en cm som grundinställningen
och man kan ju inte se lågan tyvärr men nån gång har jag öppnat nedre delen och då har keramiken vart vit och resten rött i rökgas väg men de händer väldigt sällan och då ska ja ha eldat minst 4 inlägg
hur ha ni erat spjäll på atmospannorna?

Ingen med termomat 2 ??

kan det vara så enkelt att du har för kort ved?

om du har gjort i ordning den till "gammelpannan" så är den kanske 30-40cm?

då har du ju inte fullt vedmagasin bara för att du fyllt enda upp och sen brinner inte pannan optimalt när veden är för kort.

Hej!
JAg menade sjället på framsidan, men det är kanske är en allt för dum fråga?:rolleyes:

Ne spjället är ju såklart stängt ;-)
hur har ni ställt in primärspjället? Är de hur mycke luft de skall vara i övre brännkammaren elle?

Termomat 2 ingen som ve nått om den?

Hade spjället på framsidan varit utdraget hade han inte haft en rökgastemperatur på 240°C.
Frågeställningen ovan om 40 kW var inte någon reell fråga, utan en ironisk kommentar till gaia m.fl., som inte kan skilja på effekt och energi.

Jag har en Atmos DC 35 SF och knappt 2500 liter vatten. Även om huset är kallt, kanske nere på 17°C, och tankarna gått ner till 20-25°C, så laddar jag fullt på två inlägg. Dessutom ger min panna utan problem 90°C ut, även när Laddomaten öppnat ner till 75°C eller så.

Hej!
Du får ursäkta mig för den korkade frågan om rökgasspjället ,
men jag tycker att det är så märkligt att du får ösa in så mycket ved,
att alla mer troliga orsaker snart är uttömda.d^_^b

Drar ditt hus mycke värme?

Mitt primärspjäll är helt inskjutet. Mvh/Peter

Det går att byta insatser i laddomaten 62-90 graders.Ja själv har en 80 graders det går kanon.

Vart får man tag på en 90grades termostat då? Vad kostar den?
Mitt hus klarar sig precis med en 6kw elpatron högst upp i tanken i den 500litaren jag har inne när det är ca 5- men det är uppvärmingsfas då. Hur mycket det drar när det väl är 19-20 grader de vet ja inte. Men vi kan väl utgå ifrån det.
Idag var övr mätaren 80 mitten 65 botten 30 när ja la i mitt tredje inlägg då tände jag kl 12 och la i sista kl 17:15 då jag drog till jobbet

Jag laddar ju gott och väl mina nära 2500 liter på två inlägg, även om det är -20°C ute. Någon måtta på förbrukning får det ju vara. Vid sådana temperaturer vill mitt hus ha ungefär 9 kW. Om jag då ska värma allt från 20 till 90°C behövs det ungefär 200 kWh. Under åtta timmars eldning ger pannan 280 kWh, om den ger märkeffekt hela tiden. I praktiken varierar det ju, men 8 timmar med 9 kW ger 72 kWh. Ta bort det från 280 kWh, och jag har de 200 kWh som behövs till tankarna. Den beräkningen stämmer alltså ganska bra.

Var all din värme tar vägen kan man undra?

Jag kör med original insats i Laddomat 21, alltså 78°C. Pannan ligger under eldning, när det brinner bra, på 90-95°C. Lite tappas på vägen, men tankarna laddas till drygt 90°C på första varvet. Full fart på pumpen i Laddomaten. Jag har sammanlagt ca 12 meter rör fram och tillbaka, Cu 35 mm.

Jag har 1 3/4 " stålrör och tanken står max halvmeter från pannan. Känns som jag behöver en ~85 graders termostat?

Thorsella skrev:
Vart får man tag på en 90grades termostat då? Vad kostar den?
Jag har bytt till 87 grader och då laddar min panna 87 grader om det är 35 gr i botten på tanken.
När temperaturen i botten är 70 grader laddar pannan 95 gr.
Om du ringer Termoventiler, 0321-26180, så får du besked direkt.
//Bosse

Om tankbottnen är 20°C eller 70°C spelar ingen roll för mig. Termoventilen öppnar ju inte förrän vid 78°C, och släpper inte in kallare än runt 75°C till pannan. Enda skillnaden med varmare vatten i tanken är att det laddar fortare, då en större andel av vattnet passerar genom tankarna, men inte varmare.

Hej!
Du skrev i ditt första inlägg att tempen till tanken var 82 grader, så då är det väl inte fel termostat du har då.
Om det inte är fel på pannan är det ju bara en otroligt hög förbrukning,
dåligt bränne eller det att du inte lyckas lava pannan "full"
(för det där med "att man fyllt en panna" är ju lite subjektivt)
som kan förklara saken, inte termostaten i laddomaten.

Skrev du inte i en annan tråd att du förbruka 30-40 kubik ved i din gamla panna?

Mvh/ Peter

30-40 kbm men då kompenserade ja med el värme och den pannan va från 1946 och var gjord för koks

jag vill ju ladda min tank med 90-95 grader i 78-80 min ska va varm inte jummen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.