V va bra de går skrev:
Du tror väl inte att fast installation innebär att elbilen sitter permanent installerad i elnätet? Det verkar som du tror det? Eller missförstår jag dig? Jag har kört på el i 5 år och är inne på elbilnr2. Det går bra nu.
OT: Spännande, tillverkningen av en ny bil släpper ut motsvarande 10-15k mil. Eftersom jag kör samma fossilabil dubbelt så länge mot hur ofta du köper ny elbil, får jag helt klart lägre utsläpp om du kör samma milantal som mig.

Går bra för dig, men inte klimatet!
 
R ribbones skrev:
OT: Spännande, tillverkningen av en ny bil släpper ut motsvarande 10-15k mil. Eftersom jag kör samma fossilabil dubbelt så länge mot hur ofta du köper ny elbil, får jag helt klart lägre utsläpp om du kör samma milantal som mig.

Går bra för dig, men inte klimatet!
Där har du fel. Det är myter som frodas även på forum likt detta.

Elbilen är bättre för klimatet än motsvarande fosildriven bil om du jämför.
Gör du en LCA (Livscykel) analys så blir svaret uppenbart. Även om du laddar bilen med "ful-el" i Polen... Länkar till en bra skrift i ämnet.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...Vaw0GNrf5e0daduUxhrfNKoCv&cshid=1565627308988

Nog om det, åter till ämnet! ;)
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket CO2 som en elbilstillverkning genererar vs fossilisar lär vi få se fler kalkyler på. Dessa kommer med åren att bli mer och mer fördelaktiga för elbilen eftersom investerarna nu ställer om till förnybart pga att de tjänar dineros mer på detta.
De mil du anger är ju en flera år gammal beräkning som byggde på att elbilen tankades på koltillverkad el. Finns betydligt nyare beräkningar som talar om att det tar 7000 mil på (tysk) kolel och med den elmix vi har i Sverige tar det ca 3000 mil innan elbilen är ikapp på CO2:n. Nu när tex England kört flera veckor i sommar med helt fossilfri eltillverkning förstår man vilket skifte som är på g.

Hur som helst. CO2 är det mycket fokus på i debatten. Det man glömmer är att elbilen från dag 1 inte släpper ut en enda smutsig fossil cancerogen partikel ur något avgasrör. (Tänk dieselgate). Alla som känt avgasdoften i miljonstäder som Hanoi eller Athen förstår vilken skillnad i luftkvalitet vi kommer ha i framtiden. Ren luft i Stockholm precis som i fjällen. Nått att se fram emot. Och mindre cancer.

Vad gäller laddningen så är min uppfattning att om man har möjlighet skall man givetvis investera (prioritera) i en (smart) laddbox med ny kraftig dragning från elskåpet. Den kostnaden är marginell om man nu har råd att slanta 400k eller uppåt för en elbil. 10-15 fossiltankningar som du slipper tack vara elbilen bekostar en box och en elektriker. Sen har du som normal användare alltid tankat hemma till 95% av all din bilkörning. Inget mer köande i bensendoft och en full tankning hemma kostar dig ca 100kr för 40 mil.
 
  • Gilla
Sanga
  • Laddar…
S Sanga skrev:
Där har du fel. Det är myter som frodas även på forum likt detta.

Elbilen är bättre för klimatet än motsvarande fosildriven bil om du jämför.
Gör du en LCA (Livscykel) analys så blir svaret uppenbart. Även om du laddar bilen med "ful-el" i Polen... Länkar till en bra skrift i ämnet.

[länk]

Nog om det, åter till ämnet! ;)
Nej, du missade poängen.
_TVÅ_ elbilar är värre en 'vanligt. Bra att läsa innan man börjar kasta ut saker som myter...
Om du köper en ny elbil var tredje år och jag köper en diesel var 6 år, så är ditt utsläpp motsvarande 3-5k mil per år och mitt 1,5-2,5k mil för tillverkningen. Dvs du måste köra en del mil för att ditt 'carbondioxide footprint' ska bli mindre med dina _två_ elbilar.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fast även om jag enligt ditt exempel skulle byta bil efter 3 år (och du efter 6 år) så innebär ju inte det att bilarna skrotas...?
Vanligtvis kommer de fortsätta köras och ju mer de båda körs så blir det till elbilens fördel.

Nu har vi kört ett tillräckligt långt sidospår och får försöka komma tillbaka till vad tråden handlade om.

Angående laddning med vanligt uttag:
Har inte läst eller hört att det skulle vara problem med att få ersättning från försäkringsbolag vid brand. Vet att “Elinstallatören" skrev om att det fanns risk med nersatt ersättning, men jag har inte hört om att någon drabbats.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de är specade för 16A.
Fast inte för konstant drift! Schucko klarar inte långvarigt höga strömmar, kontakterna slits ut och riskerar att överhetta.

Jämför med ett rep. Nya rep tål betydligt mer än rep använda nåt år.


Själva stiften i schucko är för små, anliggningstryket är för lågt och riskerar varmgång.
För konstant drift med höga strömmar och 230V enfas är typ CEE-don betydligt tåligare.
 
Redigerat:
Det finns ingen intermitens angivet. De är testade för 16A på samma sätt som ECC don.
 
R ribbones skrev:
OT: Spännande, tillverkningen av en ny bil släpper ut motsvarande 10-15k mil. Eftersom jag kör samma fossilabil dubbelt så länge mot hur ofta du köper ny elbil, får jag helt klart lägre utsläpp om du kör samma milantal som mig.

Går bra för dig, men inte klimatet!
Min 5 år gamla elbil ska inte skrotas, den ska rulla vidare minst 15 år till. Det går mycket bra!
 
W woofer skrev:
Ett stort problem med schukon är oxidation och skador på kontaktblecken. Det uppstår när man har en hög belastning och bryter strömmen genom att dra ut kontakten. D.v.s om du avbryter billaddningen genom att du drar ut kontakten. Då får du beroende på vart i perioden du är gnistor och små ljusbågar mellan stift och kontaktbleck. Det är ett mycket vanligt fenomen på ex motorvärmare där kontakten ofta används som "strömbrytare" det är ganska vanligt med sotiga uttagsbrunnar på motorvärmaruttag. Motorvärmarna har fördelen att dom dom endast används under den kalla delen av året och får därmed ganska bra kylning.
Då kan det ju vara värt att notera att man inte drar ut Schukon under last vid laddning av elbil. Man drar ut kontakten i bilens ände, vilket signalerar till kontaktorn i laddsladden att bryta strömmen innan kontakten dras isär. Så inga skador motsvarande motorvärmare uppstår.

Jag tror de flesta som laddar ur ett Schuko-uttag dessutom låter laddsladden sitta kvar när bilen är på vift.
 
Daniel 109. Skriv inte inlägg om det du saknar kunskap om.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt intresset kring försäkringsfrågan. Jag skulle inte riskera ett försäkringsärende såvida jag inte har garantier för att jag överlever plus att försäkringen ersätter mitt nedbrunna hus med ett nytt hus värt tre gånger som mycket som det jag har...

Det är knappast någon som missat den information som gått ut om att inte lita på sina befintliga schukouttag för dylika belastningar, tillsammans med nyheter om de fall där det brunnit. Det är inte ofta som myndigheter och bransch tillsammans ger dylik information till allmänheten i denna omfattning. Och det är inte omotiverat. Så det kan inte ha undgått någon att kolla upp hur just deras anläggning är i för skick och hur elbilen bör laddas på bästa sätt, för att undvika ett försäkringsärende.

Även om schuko- och CEE-uttag provas under samma villkor (i en timme) för att upptäcka konstruktionsfel så är det väl känt att schuko ibland brinner. Detta har vi sett exempel på sedan länge med hushållsugnar. Man kan inte med dåraktig envishet sticka huvudet i sanden och peka på märkningen "16 A" på sina gamla uttag. Varför de brinner oklart, men gissningsvis är ålder, slitage och kvalité på uttaget avgörande tillsammans med antalet schuko vs CEE. Innan det fanns elbilar och innan Sverige dränkes av enfasiga stickproppsförsedda elapparater på 3 kW från kontinenten fanns ingen vanlig tillämpning där schuko belastades såsom det gör med en elbil, utan då var det fast inkoppling som gällde. Ingen skulle komma på tanken att ansluta varmvattenberedaren med stickpropp på den tiden.

Så, med en översyn av gruppledningen och dess kopplingspunkter, vid behov byte av uttaget, absolut inga skarvsladdar eller timers, och användning av laddare som övervakar temperaturen i stickproppen så skulle jag inte oroa mig för att belasta detta schukouttag med 10 - 13 A över natten. Det är faktiskt bara en bråkdel som brinner. Men om nu alla inte fattar detta utan orsakar en brand lite för ofta, då landar vi troligen i ett totalt förbud mot att använda schuko vilket vore synd.

Man kan ju fundera på att montera CEE 216-uttag också då dessa anses potentare eller av bättre kvalité överlag. Men då kan man behöva köpa dubbla laddkablar (ingen adapter) för att även kunna ladda i schukouttag annorstädes. Men då är man prismässigt inte långt ifrån en laddbox... Branschen behöver också ta sitt ansvar här med en sansad prissättning på laddkablarna.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Å andra sidan så slipper man kostnad och vikt för batterier samt slitage på dessa! Så jag tror du har hittat något där...

;)
Finns ju trådbuss..så varför inte..
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag förstår inte riktigt intresset kring försäkringsfrågan. Jag skulle inte riskera ett försäkringsärende såvida jag inte har garantier för att jag överlever plus att försäkringen ersätter mitt nedbrunna hus med ett nytt hus värt tre gånger som mycket som det jag har...

Det är knappast någon som missat den information som gått ut om att inte lita på sina befintliga schukouttag för dylika belastningar, tillsammans med nyheter om de fall där det brunnit. Det är inte ofta som myndigheter och bransch tillsammans ger dylik information till allmänheten i denna omfattning. Och det är inte omotiverat. Så det kan inte ha undgått någon att kolla upp hur just deras anläggning är i för skick och hur elbilen bör laddas på bästa sätt, för att undvika ett försäkringsärende.

Även om schuko- och CEE-uttag provas under samma villkor (i en timme) för att upptäcka konstruktionsfel så är det väl känt att schuko ibland brinner. Detta har vi sett exempel på sedan länge med hushållsugnar. Man kan inte med dåraktig envishet sticka huvudet i sanden och peka på märkningen "16 A" på sina gamla uttag. Varför de brinner oklart, men gissningsvis är ålder, slitage och kvalité på uttaget avgörande tillsammans med antalet schuko vs CEE. Innan det fanns elbilar och innan Sverige dränkes av enfasiga stickproppsförsedda elapparater på 3 kW från kontinenten fanns ingen vanlig tillämpning där schuko belastades såsom det gör med en elbil, utan då var det fast inkoppling som gällde. Ingen skulle komma på tanken att ansluta varmvattenberedaren med stickpropp på den tiden.

Så, med en översyn av gruppledningen och dess kopplingspunkter, vid behov byte av uttaget, absolut inga skarvsladdar eller timers, och användning av laddare som övervakar temperaturen i stickproppen så skulle jag inte oroa mig för att belasta detta schukouttag med 10 - 13 A över natten. Det är faktiskt bara en bråkdel som brinner. Men om nu alla inte fattar detta utan orsakar en brand lite för ofta, då landar vi troligen i ett totalt förbud mot att använda schuko vilket vore synd.

Man kan ju fundera på att montera CEE 216-uttag också då dessa anses potentare eller av bättre kvalité överlag. Men då kan man behöva köpa dubbla laddkablar (ingen adapter) för att även kunna ladda i schukouttag annorstädes. Men då är man prismässigt inte långt ifrån en laddbox... Branschen behöver också ta sitt ansvar här med en sansad prissättning på laddkablarna.
Ser man hur stor yta som schukouttaget kramar om kontakt hanarna så förstår man att det blir varmt,
 
Husvagnscampingar har använt Schuko sen hedenhös, 2kW belastning under lång tid vid vintercamping och på senare år erbjuds även 16A över Schuko. Ok, nyare campingar kör CEE men jag har själv plats på en fjällcamping där 16A via Schuko erbjudits länge. Lovar att dessa uttag belastas betydligt hårdare/längre än vad en elbilsladdning kan åstadkomma...
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag förstår inte riktigt intresset kring försäkringsfrågan. Jag skulle inte riskera ett försäkringsärende såvida jag inte har garantier för att jag överlever plus att försäkringen ersätter mitt nedbrunna hus med ett nytt hus värt tre gånger som mycket som det jag har...

Det är knappast någon som missat den information som gått ut om att inte lita på sina befintliga schukouttag för dylika belastningar, tillsammans med nyheter om de fall där det brunnit. Det är inte ofta som myndigheter och bransch tillsammans ger dylik information till allmänheten i denna omfattning. Och det är inte omotiverat. Så det kan inte ha undgått någon att kolla upp hur just deras anläggning är i för skick och hur elbilen bör laddas på bästa sätt, för att undvika ett försäkringsärende.

Även om schuko- och CEE-uttag provas under samma villkor (i en timme) för att upptäcka konstruktionsfel så är det väl känt att schuko ibland brinner. Detta har vi sett exempel på sedan länge med hushållsugnar. Man kan inte med dåraktig envishet sticka huvudet i sanden och peka på märkningen "16 A" på sina gamla uttag. Varför de brinner oklart, men gissningsvis är ålder, slitage och kvalité på uttaget avgörande tillsammans med antalet schuko vs CEE. Innan det fanns elbilar och innan Sverige dränkes av enfasiga stickproppsförsedda elapparater på 3 kW från kontinenten fanns ingen vanlig tillämpning där schuko belastades såsom det gör med en elbil, utan då var det fast inkoppling som gällde. Ingen skulle komma på tanken att ansluta varmvattenberedaren med stickpropp på den tiden.

Så, med en översyn av gruppledningen och dess kopplingspunkter, vid behov byte av uttaget, absolut inga skarvsladdar eller timers, och användning av laddare som övervakar temperaturen i stickproppen så skulle jag inte oroa mig för att belasta detta schukouttag med 10 - 13 A över natten. Det är faktiskt bara en bråkdel som brinner. Men om nu alla inte fattar detta utan orsakar en brand lite för ofta, då landar vi troligen i ett totalt förbud mot att använda schuko vilket vore synd.

Man kan ju fundera på att montera CEE 216-uttag också då dessa anses potentare eller av bättre kvalité överlag. Men då kan man behöva köpa dubbla laddkablar (ingen adapter) för att även kunna ladda i schukouttag annorstädes. Men då är man prismässigt inte långt ifrån en laddbox... Branschen behöver också ta sitt ansvar här med en sansad prissättning på laddkablarna.
 
ltfrebac ltfrebac skrev:
Husvagnscampingar har använt Schuko sen hedenhös, 2kW belastning under lång tid vid vintercamping och på senare år erbjuds även 16A över Schuko. Ok, nyare campingar kör CEE men jag har själv plats på en fjällcamping där 16A via Schuko erbjudits länge. Lovar att dessa uttag belastas betydligt hårdare/längre än vad en elbilsladdning kan åstadkomma...
Ja men med rejäl avkylning, 10A i Shucko blir varmt smälter om det sitter inomhus tex, sen givetvis olika på hur länge det tar beroende på uttaget..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.