H Husqvarna220Ac skrev:
Långvarig last på 10A blir varmt och smälter ett ”vanligt” uttag, vet att Kia/Hyundai har tempsensor i laddsladdens uttag, som klipper om det blir för varmt.

Men kör man plug-in hybrid och laddar över natten, så kan man ställa den på 6A.

Men vi har haft husvagn stående på 10A ganska länge, visst blir sladden lite ljum mot kontakten.

Sen vidare hur anläggningen är gjord före uttaget, kan vara några dosor i mellan med gamla tomteluvor och konstiga skarvar, dumt att det inte går att ladda med 3fas AC, eller CEE..för i Shukkokontakten är det väldigt liten Yta som vidrör..
Totalt FUD!
Ett 16A shucko-uttag klarar 10A last under väldigt lång tid. Enda gången det skulle kunna bli problem är om uttaget är skadat. Så har man väldigt gamla uttag eller inte är säker på att installationen är korrekt utförd bör man anlita en elektriker som kollar och ev drar nya kablar.
Jag laddade 13A från ett shucko i 3 års tid. Kände på kablar och kontakter ofta i början men de blev aldrig ens småljumna.

De enda registrerade bränderna som finns har berott på extrautrustning. Tex har någon tyckt det var smidigt att sätta en timer mellan uttag och ladd-sladden... där timern troligen inte var dimensionerad för högre effekt.

Skarvsladdar ska man vara försiktig med också, jag har kört med skarvsladd men då med rejäla (tyvärr rätt dyra) skarvsladdar, samt ställt ner laddhastighet till 10 eller 8A.
Vanliga "hemmaskarvsladdar" ska man inte alls använda.

Tänker man fortsätta med elbil rekommenderar jag ändå riktig laddare då det blir smidigare samt att man kan ta ut 16A eller mer om huvudsäkringen tillåter, samt att många kan effektbalansera mot husets last i övrigt. Köpte en sån som drar ner laddhastigheten om totala effekten i huset blir för hög.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Där får jag äta upp min humblepie direkt - jag hade fel.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det är inget problem med 16A i ett Schuko, standarden är gjord för 16A. Dock - det slarvas oerhört med kvaliteten på vissa märken. Drar du 3G2.5 och har ett märkesuttag som är specificerat till 16A så fungerar det. Sedan funkar det som så med CE att tillverkaren garanterar ptoduktsäkerheten. Överhettar det så blir det tillverkaren av uttaget eller laddkabeln som får ta ansvaret.

Men givetvis är det bra att du har kvitton från elfirman på vad som installerats, t ex ett Schneider elker annat kvaliyetsmärke avsett för utomhusbruk. Och biltillverkaren lär också ha testat att laddkabeln håller.

Ladfbox är liksom ingen magisk teknologi utan bara en omskrivning för fast installation. Jag säger inte att Laddbox är fel men man skall aldrig acceptera att försäkringsbolagen vägrar ta ansvar om installationen är korrekt utförd.
Hade en värmefläkt, elbjörn på 2kw och en ”bra” uttag av känt märke, när man drog ut kontakten från fläkten så satt ett stift kvar i uttaget, det hade smält, men gick dygnet runt på 2kw och tempen var 21gr ca, men detta är inte ens 10A.

Så 16A långvarig kommer inte att funka, annars ska det vara kallt där detta sitter.

Men vet ett Kia/Hyundai har tempsensor i kontakten för att detta ej skall hända..
 
Försäkringsbolag kan avböja vissa skador. De måste anges i avtalet. Men det finns oftast en klausul i försäkringsbolagens finstilade text om att; uppkommen skada inte ska kunna förutses, eller vara förutsägbar före skadan. Detta har inte tillämpats mycket men bolagen har börjat ifrågasätta vissa saker, bl a vid vattenskador i källare, där ifrågasätts skador i hus som ligger i låga områden, där man anser att det går förutse vid kraftigt regn att vattenskada uppkommer. Denna diskussion pågår och torde snart bli juridiskt prövad. Utan ha kunskap om hur man kommer se på eluttag som kontinuerligt belastas hårt, tror jag det kommer restriktioner även där.
Andra fall är skogsbränder, där vissa bolag 7-faldigat premien. Andra försäkrar inte skog längre.
 
tommib
Magnusnu Magnusnu skrev:
Där får jag äta upp min humblepie direkt - jag hade fel.
Äh, jag vet det bara för att jag har gjort samma misstag själv en gång för länge sedan innan jag läste på :)

Man kan lära sig mycket bra här på forumet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Elbilarna är rökta. All typer av kontaktdon kan råka ut för oxidation, smuts och slitage, så det enda som kommer bli tillåtet är fast installation av bilen. Och då blir den ju inte särskilt användbar mer än för att tömma brevlådan, inledande övningskörning eller flytta husvagnen, typ.
 
  • Haha
  • Gilla
gustavstrandberg och 7 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det är inget problem med 16A i ett Schuko, standarden är gjord för 16A. Dock - det slarvas oerhört med kvaliteten på vissa märken. Drar du 3G2.5 och har ett märkesuttag som är specificerat till 16A så fungerar det. Sedan funkar det som så med CE att tillverkaren garanterar ptoduktsäkerheten. Överhettar det så blir det tillverkaren av uttaget eller laddkabeln som får ta ansvaret.

Men givetvis är det bra att du har kvitton från elfirman på vad som installerats, t ex ett Schneider elker annat kvaliyetsmärke avsett för utomhusbruk. Och biltillverkaren lär också ha testat att laddkabeln håller.

Ladfbox är liksom ingen magisk teknologi utan bara en omskrivning för fast installation. Jag säger inte att Laddbox är fel men man skall aldrig acceptera att försäkringsbolagen vägrar ta ansvar om installationen är korrekt utförd.
Schuko uttag är inte avsett för 16 A under lång tid. Produktstandarden föreskriver att det ska klara 1 timme med viss överlast. Tester visar att redan vid 10 A och efter 8 timmar börjar plasten att deformeras.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Elbilarna är rökta. All typer av kontaktdon kan råka ut för oxidation, smuts och slitage, så det enda som kommer bli tillåtet är fast installation av bilen. Och då blir den ju inte särskilt användbar mer än för att tömma brevlådan, inledande övningskörning eller flytta husvagnen, typ.
Du tror väl inte att fast installation innebär att elbilen sitter permanent installerad i elnätet? Det verkar som du tror det? Eller missförstår jag dig? Jag har kört på el i 5 år och är inne på elbilnr2. Det går bra nu.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
T TommySjoberg skrev:
Ingen laddning på schucko, mvh elektrikern.

Med tiden slits kontaktytorna!
Man kan ha Schukon istucken hela tiden. Noll slitage!
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Elbilarna är rökta. All typer av kontaktdon kan råka ut för oxidation, smuts och slitage, så det enda som kommer bli tillåtet är fast installation av bilen. Och då blir den ju inte särskilt användbar mer än för att tömma brevlådan, inledande övningskörning eller flytta husvagnen, typ.
Å andra sidan så slipper man kostnad och vikt för batterier samt slitage på dessa! Så jag tror du har hittat något där...

;)
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Pajonik Pajonik skrev:
Schuko uttag är inte avsett för 16 A under lång tid. Produktstandarden föreskriver att det ska klara 1 timme med viss överlast. Tester visar att redan vid 10 A och efter 8 timmar börjar plasten att deformeras.
Det blir inte varmare efter längre tid. Det når sin stagnationstemperatur långt innan en timme. En timmes test är inte för att de inte ska användas längre, utan för att ett längre test inte ger bättre resultat.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Grunden i alla hemförsäkringar är att om man uppfyller den standard som gällde då åtgärden gjordes/huset byggdes så gäller försäkringen fullt ut. Även om du har kass el och VVS från förkrigstiden och det uppstår en skada så gäller försäkringen. Vill gärna se försäkringsvillkor som säger att ett 10A uttag inte får belastas med 10A eller 16A med 16A innan jag tror på spöken. Och om villkoren finns på papper är de inte spöken längre.

PS. ingen synpunkt på det lämpliga alls, bara på villkoren.
 
  • Gilla
Mountain cliff
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Elbilarna är rökta. All typer av kontaktdon kan råka ut för oxidation, smuts och slitage, så det enda som kommer bli tillåtet är fast installation av bilen. Och då blir den ju inte särskilt användbar mer än för att tömma brevlådan, inledande övningskörning eller flytta husvagnen, typ.
Det där är ju lite lustigt. Du menar alltså att det går inte att tillverka en kontakt som tål laddströmmen under en lägre tid?

I varje bil finns massor med kontakter som utsätts för betydligt högre strömmar så fort du kör med bilen. I miljontals mobilradiostationer runt om i världen finns strömmatning (via kontakter) som leder avsevärt högre strömmar än vad vi laddar bilar med. Och de sitter oftast i miljöer som är rena katastrofen för en kontakt.

Självklart man man tillverka kontakter som tål strömmarna.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Ett stort problem med schukon är oxidation och skador på kontaktblecken. Det uppstår när man har en hög belastning och bryter strömmen genom att dra ut kontakten. D.v.s om du avbryter billaddningen genom att du drar ut kontakten. Då får du beroende på vart i perioden du är gnistor och små ljusbågar mellan stift och kontaktbleck. Det är ett mycket vanligt fenomen på ex motorvärmare där kontakten ofta används som "strömbrytare" det är ganska vanligt med sotiga uttagsbrunnar på motorvärmaruttag. Motorvärmarna har fördelen att dom dom endast används under den kalla delen av året och får därmed ganska bra kylning. Elbilar laddas även i +30 vilket kan vara problematiskt om det är dålig kontakt på grund av sotiga kontaktbleck och samtidigt dålig kylning. Det är få andra förbrukare som drar märklast under 6-8 timmar. Även fläktar och element är oftast termostatstyrda och drar sällan den effekten konstant. Om dom nu gör det så är det förmodligen i ett kallt utrymme och vi har återigen god kylning av uttaget.

Många verkar tro att en temperaturreglerad laddkabel är en fullgod lösning på problemet men det hjälper inte i fall där det blir varmgång i plitar eller klämmor tidigare i installationen.

Schukon är en gammal standard, den härstammar från början på 1900 talet. Den var aldrig tänkt eller designad för att klara märklast kontinuerligt eller under längre tider. Den klarar dock 16A kortvarigt därav märkningen. Norska elsäkerhetsverket har ganska tydligt avrådit ifrån att använda schuko som ladduttag, dom har även haft en del bränder som härletts till just schukouttagen.

Svenska elsäkerhetsverket har inte varit lika tydliga men dom skriver exempelvis i följande folder: https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen.pdf

"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag."

Som anläggningsägare är du ytterst ansvarig för din elanläggning och väljer du att frångå elsäkerhetsverkets rekommendationer så bör du nog kunna motivera detta ifall det blir en tvist med försäkringsbolaget. En laddbox med en ny matning direkt från centralen är en stark rekommendation.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.