E elmont skrev:
Och en test med 22A och i en timme är i princip värdelös, lägg på 16A och kör ett år så får vi se hur många som är kvar.
Hur tänker du nu?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur tänker du nu?
Det är väl inte särskilt svårt? 22A i en timme kanske inte bryter ner eller förstör något. Det kan däremot 16A kontinuerligt i ett år göra......
 
Vid en entimmes test bedömer man en helt ny vara, efter ett år tillkommer det saker som aldrig hinner visa sig på en timme. Tex oxidering på kontaktytor, som är ett stort problem, metallens förmåga att klara högre temperaturer över tid utan att tappa sin "spänst", mm.
Ps
Det är väl "förmågan" över tid som är intressant inte ett momentant prov på en ny vara.
 
  • Gilla
elmontören och 3 till
  • Laddar…
De temperaturer det handlar om i ett helt uttag med nominell belastning är inte höga för metaller. Även plaster klarar dessa utan problem.

Oxidation kommer inte att bli ett problem i ett lätt uppvärmt uttag under ett år. Det är ett problem i oanvända uttag ute efter 20år.
 
Lustigt att vi har så olika erfarenheter av "brända uttag".
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de är specade för 16A.
Kontakta tillverkaren så tror jag de kan berätta exakt hur man testat 16A-schukouttag. Har för mig att de i labbet utsätter dem för 16A i en timme. Det är nog vad de är villiga att ta ansvar för, inte16A hela natten, eller ens 10A för den delen.
 
ltfrebac ltfrebac skrev:
Läser/hör om att vissa försäkringsbolag nekar ersättning vid brand om laddar via vanliga Schuco utan kräver laddbox. Kan detta verkligen stämma? Jag menar, när försbolag kan börja villkora vad för slags last man kopplar i sina eluttag, vart hamnar man då? Jag har en 230 laddkabel som begränsar ström till 10A. Men det finns även godkända laddkablar som tillåter upp till 16 A. Det är väl just detta som kan bli problematiskt, att dra 16A långvarigt genom en Schuko ? Vad säger elektrikerna?

Ingen laddning på schucko, mvh elektrikern.

Med tiden slits kontaktytorna!
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
DanyBouy:

jlind74 Beskrev testet kortfattat.

jlind74 jlind74 skrev:
Förenklat går testen av stickproppar och uttag märkta 16A till så en testström på 22A körs genom testobjektet. Testtiden är en timma och om testobjektet temperatur inte ökat med mer än 45 grader så är det godkänt.
Det är så man testar kontaktdon. Tillverkaren hittar inte på något eget test.
 
Och med den testen klara ju även dom sämsta fabrikaten nästan helt säkert testen. Och sedan tror godtrogna "köpare" att alla som klarat testen är lika bra. :thumbdown:
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Sedan 2018 är det inom EU bara tillåtet att ladda bilen med 10A om man fortfarande använder Schuko, det är alltså inte förbjudet med Schuko kontakt och därför tycker jag inte försäkringsbolag kan neka detta. Alla nyare bilar har detta inbyggt med max 10A, eller så klarar deras laddkablar av max 10A. Volvo hade tidigare 13A men har gått ner till 10A.

Kompisen ville installera ett nytt Schuko eluttag förra veckan för sin kommande elbil och elektrikern som var där rekommenderade att uppgradera från 2.5mm2 till 6mm2. Totalt sett, med båda dessa förbättringar, så blir det ju både livrem och hängsle och det vore därför bättre att sätta in en laddbox, enklare modeller kostar från 7000 kr.
 
M miks62gbg skrev:
Sedan 2018 är det inom EU bara tillåtet att ladda bilen med 10A om man fortfarande använder Schuko, det är alltså inte förbjudet med Schuko kontakt och därför tycker jag inte försäkringsbolag kan neka detta. Alla nyare bilar har detta inbyggt med max 10A, eller så klarar deras laddkablar av max 10A. Volvo hade tidigare 13A men har gått ner till 10A.

Kompisen ville installera ett nytt Schuko eluttag förra veckan för sin kommande elbil och elektrikern som var där rekommenderade att uppgradera från 2.5mm2 till 6mm2. Totalt sett, med båda dessa förbättringar, så blir det ju både livrem och hängsle och det vore därför bättre att sätta in en laddbox, enklare modeller kostar från 7000 kr.
Samt att man kan få 50% bidrag på boxen nu.
 
Garo har en insats för sina bilvärmare (Garo Insats IDLM 216-2). Så de verkar iaf vara säkra på att deras uttag klarar av 16A för att ladda elbilar.
 
S
A Anders_Nilsson skrev:
Det är inget problem med 16A i ett Schuko, standarden är gjord för 16A. Dock - det slarvas oerhört med kvaliteten på vissa märken. Drar du 3G2.5 och har ett märkesuttag som är specificerat till 16A så fungerar det. Sedan funkar det som så med CE att tillverkaren garanterar ptoduktsäkerheten. Överhettar det så blir det tillverkaren av uttaget eller laddkabeln som får ta ansvaret.

Men givetvis är det bra att du har kvitton från elfirman på vad som installerats, t ex ett Schneider elker annat kvaliyetsmärke avsett för utomhusbruk. Och biltillverkaren lär också ha testat att laddkabeln håller.

Ladfbox är liksom ingen magisk teknologi utan bara en omskrivning för fast installation. Jag säger inte att Laddbox är fel men man skall aldrig acceptera att försäkringsbolagen vägrar ta ansvar om installationen är korrekt utförd.
A Anders_Nilsson skrev:
Det är inget problem med 16A i ett Schuko, standarden är gjord för 16A. Dock - det slarvas oerhört med kvaliteten på vissa märken. Drar du 3G2.5 och har ett märkesuttag som är specificerat till 16A så fungerar det. Sedan funkar det som så med CE att tillverkaren garanterar ptoduktsäkerheten. Överhettar det så blir det tillverkaren av uttaget eller laddkabeln som får ta ansvaret.

Men givetvis är det bra att du har kvitton från elfirman på vad som installerats, t ex ett Schneider elker annat kvaliyetsmärke avsett för utomhusbruk. Och biltillverkaren lär också ha testat att laddkabeln håller.

Ladfbox är liksom ingen magisk teknologi utan bara en omskrivning för fast installation. Jag säger inte att Laddbox är fel men man skall aldrig acceptera att försäkringsbolagen vägrar ta ansvar om installationen är korrekt utförd.

Om Du säkrat med 10A och laddaren begränsar till 10A så överbelastar man ju inte en korrekt installation där uttagen skall medge 16A. Har du 16A säkring måste installationen för detta ha grövre ledningsarea än för 10A. Det gäller att installatören gjort rätt.
Allt som har med El att göra framställs så mysko. Verkar som en del företag utnyttjar detta för att dra egna fördelar. En vettig åtgärd om man har en liten elbil som klarar sig på 10A är att be en installatör se över sin anläggning, kolla status på vägguttagen, kolla jordfelsbrytare mm. Det är bra i vilket fall, och man behöver inget nytt för den lilla bilen.
 
CEE uttag är klassade för 6 timmars last, rätt säker på att Schuko är det med. Då en elbil lätt kan behöva laddas längre tid är de inte rätt kontaktdon i alla lägen. Flertalet gånger fungerar det, andra inte - då med brand som möjlig utgång. Därför godkänns de inte av försäkringsbolag för laddning av elbilar.
 
tommib
Magnusnu Magnusnu skrev:
CEE uttag är klassade för 6 timmars last,
Eh, va? Det där får du nog leverera en källa på.
Tänker du på det faktum att det står 6h på kontaktdonen? Det är jordstiftets position, inte någon indikation för drifttid.

Välkommen till forumet!


Apropå trådens fråga så vore det bra att få fakta i frågan, dvs om försäkringsbolagen vägrar att betala ut ersättning eller inte. Detta kan endast besvaras genom att fråga försäkringsbolagen och har inget att göra med belastningsförmågan hos en Schuko eller något annat kontaktdon. Jag har dock väldigt svårt att se att de skulle kunna neka ersättning utan föregående avtal om installationen är korrekt i övrigt.

Laddboxar är larvigt dyra och förhoppningsvis kommer de ner i pris när elbilar blir vanligare. De flesta är inget annat än en kontaktor och möjligen en JFB typ B samt möjlighet att koppla in belastningsvakt. Allt detta är standardkomponenter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.