32 651 läst · 187 svar
33k läst
187 svar
Ladda elbil - försäkringsbolag nekar ersättning vid brand?
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Vid en entimmes test bedömer man en helt ny vara, efter ett år tillkommer det saker som aldrig hinner visa sig på en timme. Tex oxidering på kontaktytor, som är ett stort problem, metallens förmåga att klara högre temperaturer över tid utan att tappa sin "spänst", mm.
Ps
Det är väl "förmågan" över tid som är intressant inte ett momentant prov på en ny vara.
Ps
Det är väl "förmågan" över tid som är intressant inte ett momentant prov på en ny vara.
De temperaturer det handlar om i ett helt uttag med nominell belastning är inte höga för metaller. Även plaster klarar dessa utan problem.
Oxidation kommer inte att bli ett problem i ett lätt uppvärmt uttag under ett år. Det är ett problem i oanvända uttag ute efter 20år.
Oxidation kommer inte att bli ett problem i ett lätt uppvärmt uttag under ett år. Det är ett problem i oanvända uttag ute efter 20år.
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
ltfrebac skrev:Läser/hör om att vissa försäkringsbolag nekar ersättning vid brand om laddar via vanliga Schuco utan kräver laddbox. Kan detta verkligen stämma? Jag menar, när försbolag kan börja villkora vad för slags last man kopplar i sina eluttag, vart hamnar man då? Jag har en 230 laddkabel som begränsar ström till 10A. Men det finns även godkända laddkablar som tillåter upp till 16 A. Det är väl just detta som kan bli problematiskt, att dra 16A långvarigt genom en Schuko ? Vad säger elektrikerna?
Ingen laddning på schucko, mvh elektrikern.
Med tiden slits kontaktytorna!
DanyBouy:
jlind74 Beskrev testet kortfattat.
jlind74 Beskrev testet kortfattat.
Det är så man testar kontaktdon. Tillverkaren hittar inte på något eget test.jlind74 skrev:
Sedan 2018 är det inom EU bara tillåtet att ladda bilen med 10A om man fortfarande använder Schuko, det är alltså inte förbjudet med Schuko kontakt och därför tycker jag inte försäkringsbolag kan neka detta. Alla nyare bilar har detta inbyggt med max 10A, eller så klarar deras laddkablar av max 10A. Volvo hade tidigare 13A men har gått ner till 10A.
Kompisen ville installera ett nytt Schuko eluttag förra veckan för sin kommande elbil och elektrikern som var där rekommenderade att uppgradera från 2.5mm2 till 6mm2. Totalt sett, med båda dessa förbättringar, så blir det ju både livrem och hängsle och det vore därför bättre att sätta in en laddbox, enklare modeller kostar från 7000 kr.
Kompisen ville installera ett nytt Schuko eluttag förra veckan för sin kommande elbil och elektrikern som var där rekommenderade att uppgradera från 2.5mm2 till 6mm2. Totalt sett, med båda dessa förbättringar, så blir det ju både livrem och hängsle och det vore därför bättre att sätta in en laddbox, enklare modeller kostar från 7000 kr.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
Samt att man kan få 50% bidrag på boxen nu.M miks62gbg skrev:Sedan 2018 är det inom EU bara tillåtet att ladda bilen med 10A om man fortfarande använder Schuko, det är alltså inte förbjudet med Schuko kontakt och därför tycker jag inte försäkringsbolag kan neka detta. Alla nyare bilar har detta inbyggt med max 10A, eller så klarar deras laddkablar av max 10A. Volvo hade tidigare 13A men har gått ner till 10A.
Kompisen ville installera ett nytt Schuko eluttag förra veckan för sin kommande elbil och elektrikern som var där rekommenderade att uppgradera från 2.5mm2 till 6mm2. Totalt sett, med båda dessa förbättringar, så blir det ju både livrem och hängsle och det vore därför bättre att sätta in en laddbox, enklare modeller kostar från 7000 kr.
A Anders_Nilsson skrev:Det är inget problem med 16A i ett Schuko, standarden är gjord för 16A. Dock - det slarvas oerhört med kvaliteten på vissa märken. Drar du 3G2.5 och har ett märkesuttag som är specificerat till 16A så fungerar det. Sedan funkar det som så med CE att tillverkaren garanterar ptoduktsäkerheten. Överhettar det så blir det tillverkaren av uttaget eller laddkabeln som får ta ansvaret.
Men givetvis är det bra att du har kvitton från elfirman på vad som installerats, t ex ett Schneider elker annat kvaliyetsmärke avsett för utomhusbruk. Och biltillverkaren lär också ha testat att laddkabeln håller.
Ladfbox är liksom ingen magisk teknologi utan bara en omskrivning för fast installation. Jag säger inte att Laddbox är fel men man skall aldrig acceptera att försäkringsbolagen vägrar ta ansvar om installationen är korrekt utförd.
A Anders_Nilsson skrev:Det är inget problem med 16A i ett Schuko, standarden är gjord för 16A. Dock - det slarvas oerhört med kvaliteten på vissa märken. Drar du 3G2.5 och har ett märkesuttag som är specificerat till 16A så fungerar det. Sedan funkar det som så med CE att tillverkaren garanterar ptoduktsäkerheten. Överhettar det så blir det tillverkaren av uttaget eller laddkabeln som får ta ansvaret.
Men givetvis är det bra att du har kvitton från elfirman på vad som installerats, t ex ett Schneider elker annat kvaliyetsmärke avsett för utomhusbruk. Och biltillverkaren lär också ha testat att laddkabeln håller.
Ladfbox är liksom ingen magisk teknologi utan bara en omskrivning för fast installation. Jag säger inte att Laddbox är fel men man skall aldrig acceptera att försäkringsbolagen vägrar ta ansvar om installationen är korrekt utförd.
Om Du säkrat med 10A och laddaren begränsar till 10A så överbelastar man ju inte en korrekt installation där uttagen skall medge 16A. Har du 16A säkring måste installationen för detta ha grövre ledningsarea än för 10A. Det gäller att installatören gjort rätt.
Allt som har med El att göra framställs så mysko. Verkar som en del företag utnyttjar detta för att dra egna fördelar. En vettig åtgärd om man har en liten elbil som klarar sig på 10A är att be en installatör se över sin anläggning, kolla status på vägguttagen, kolla jordfelsbrytare mm. Det är bra i vilket fall, och man behöver inget nytt för den lilla bilen.
CEE uttag är klassade för 6 timmars last, rätt säker på att Schuko är det med. Då en elbil lätt kan behöva laddas längre tid är de inte rätt kontaktdon i alla lägen. Flertalet gånger fungerar det, andra inte - då med brand som möjlig utgång. Därför godkänns de inte av försäkringsbolag för laddning av elbilar.
Eh, va? Det där får du nog leverera en källa på.Magnusnu skrev:
Tänker du på det faktum att det står 6h på kontaktdonen? Det är jordstiftets position, inte någon indikation för drifttid.
Välkommen till forumet!
Apropå trådens fråga så vore det bra att få fakta i frågan, dvs om försäkringsbolagen vägrar att betala ut ersättning eller inte. Detta kan endast besvaras genom att fråga försäkringsbolagen och har inget att göra med belastningsförmågan hos en Schuko eller något annat kontaktdon. Jag har dock väldigt svårt att se att de skulle kunna neka ersättning utan föregående avtal om installationen är korrekt i övrigt.
Laddboxar är larvigt dyra och förhoppningsvis kommer de ner i pris när elbilar blir vanligare. De flesta är inget annat än en kontaktor och möjligen en JFB typ B samt möjlighet att koppla in belastningsvakt. Allt detta är standardkomponenter.
Redigerat: