32 638 läst · 187 svar
33k läst
187 svar
Ladda elbil - försäkringsbolag nekar ersättning vid brand?
Schuko används för att ladda bilen hemma, och väldigt sällan någon annan stans.
Såg en reklamblaska i går, det skulle "bara" kosta 15-20kkr att få en laddbox installerad och klar hemma. Det är ju ett hutlöst pris.
För de pengarna kunde man ju byta Schuko varje månad...
Såg en reklamblaska i går, det skulle "bara" kosta 15-20kkr att få en laddbox installerad och klar hemma. Det är ju ett hutlöst pris.
För de pengarna kunde man ju byta Schuko varje månad...
Det brukar finnas klausuler i försäkringsvillkoren att försäkringen inte gäller om du är vårdslös eller grovt oaktsam eller liknande. Om ett fb då anser att det är vårdslöst/grovt oaktsamt att ladda 16A kontinuerligt via shucko utan att först ha låtit någon gå igenom anläggningen så har de all rätt att neka ersättning eftersom man inte har följt villkoren, men om det faktiskt är något bolag som gör så vet jag inte.
Sen kan jag tycka att kostnaden för att sätta in laddbox/besikta anläggningen är småsummor för att så långt det är möjligt minska risken för att hela huset brinner upp i en elbrand och alla kostnader det orsakar. Har man dessutom köpt en bil för ett antal hundra tusen bör man ha råd att lägga några tusenlappar på laddbox
Sen kan jag tycka att kostnaden för att sätta in laddbox/besikta anläggningen är småsummor för att så långt det är möjligt minska risken för att hela huset brinner upp i en elbrand och alla kostnader det orsakar. Har man dessutom köpt en bil för ett antal hundra tusen bör man ha råd att lägga några tusenlappar på laddbox
Ja det har väl hänt? Tror du att det aldrig förekommer? Alla är inte ordentliga eller ens kunniga om att man bör göra på ett visst sätt. Vårt elnät används av både amatörer och idioter men även dom förtjänar att skyddas.M -MH- skrev:
Varför inte använda en kontakt som är anpassad till uppgiften istället för att krampaktigt klamra sig fast i schuko som både branschen och elsäkerhetsverket på goda grunder avråder ifrån att använda?
Sen håller jag med om att det extremt dyrt att få en laddbox installerad. Jag får lite känslan av att elbilsköparna är en kapitalstark grupp och att branschen försöker mjölka dom lite extra. Laddboxarna kommer troligen att sjunka i pris med tiden.
Pacman42 här på forumet byggde sin egen laddbox. Det verkade inte särskilt komplicerat.
https://www.byggahus.se/forum/threa...gen-laddbox-till-elbilen-laddhybriden.325257/
Framför allt var det inte så vansinnigt dyrt.
Jag håller helt med om att laddboxarna är dyra för att elbilsköpare betraktas som en kapitalstark grupp. Det blir ännu roligare av att många elektriker argumenterar på det sättet. "När du ändå lägger en mille på en bil kan du väl lägga 30 kkr på en laddbox". Det är irrelevant argumentation, det är inte prisvärt för vad man får.
https://www.byggahus.se/forum/threa...gen-laddbox-till-elbilen-laddhybriden.325257/
Framför allt var det inte så vansinnigt dyrt.
Jag håller helt med om att laddboxarna är dyra för att elbilsköpare betraktas som en kapitalstark grupp. Det blir ännu roligare av att många elektriker argumenterar på det sättet. "När du ändå lägger en mille på en bil kan du väl lägga 30 kkr på en laddbox". Det är irrelevant argumentation, det är inte prisvärt för vad man får.
R DDrH KeSAnK
Så därför tycker jag jämförelsen med motorvärmare där det händer varje gång att man drar ut sladden med ström flytande är sned.
Uppenbarligen har Schuko ansetts vara okej för den tillämpningen, där den utsättas för betydligt mer slitage.
Visst, det kan ha hänt. Jag har inte sett det dock, och inte du heller. Det är inte särskilt naturligt att göra så.W woofer skrev:
Så därför tycker jag jämförelsen med motorvärmare där det händer varje gång att man drar ut sladden med ström flytande är sned.
Uppenbarligen har Schuko ansetts vara okej för den tillämpningen, där den utsättas för betydligt mer slitage.
Ja. Och hur garanterar man rätt el. Att det inte är hemmapul eller att elektrikern för 10 år sen satte för klen ledare eller ett billigt budgetuttag från ebay?H hempularen skrev:
Laddning av elbil innebär en helt annan och konstant last att man bör låta en elektriker gå igenom den fas man ska belasta från central till uttag. Allt annat är att ta en egen risk
Nu när det uppenbarligen brinner på flera ställen på grund av detta. Hur tycker du att ditt resonemang om "det bara ska fungera" håller. Det gör ju itne det.
Då är det bättre gå ut med råd om att se till att man gör översyn först.
Att bara säga "det ska fungera" gör att folk chansar och sen riskerar stå där med ett brandskadat hem.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Fast att det har förekommit bränder behöver ju inte enbart bero på kontakten i sig..........jag tror inte det är där själva problemet ligger utan det är mer hela kedjan från mätare ut dit där du tar ut strömmen som påverkas.M -MH- skrev:
I alla fall min erfarenhet när det gäller överlaster och schuko/matning är att det till 99% är problem i uttagen. Det är ytterst sällan problem i matningen men rätt vanligt i uttagen. Och där jag sett mest problem är i uttag för motorvärmare (vanliga uttag som används för motorvärmare EJ dom speciella motorvärmaruttagen) samt uttag för "kaffeautomater".
Det går att resonera att det kan vara naturligare att dra ur schukon först och göra allt spänningslöst innan man kopplar ut laddkabeln ur bilen. Oavsett hur vanligt det är är det garanterat förekommande. Vi kan även tänka oss problemet med ett eluttag som används för motorvärmare ibland eller har gjort så innan elbilen köptes. Du kan då redan ha sotiga och förstörda kontakbläck innan du kopplar in elbilsladdaren och börjar belasta uttaget på ett sätt som det inte är designat för.M -MH- skrev:R DDrH KeSAnK
Visst, det kan ha hänt. Jag har inte sett det dock, och inte du heller. Det är inte särskilt naturligt att göra så.
Så därför tycker jag jämförelsen med motorvärmare där det händer varje gång att man drar ut sladden med ström flytande är sned.
Uppenbarligen har Schuko ansetts vara okej för den tillämpningen, där den utsättas för betydligt mer slitage.
Som jag skrivit tidigare, motorvärmaren har den fördelen att dom uteslutande används när det är kallt ute och kylningen är god. Elbilar kan lika gärna laddas mitt på dagen i juli när det är 30 grader varmt. Sen skiljer sig dessa åt i elförbrukning. Motorvärmare brukar ligga på 300-500W och kupévärmare runt 800-1200W. Så klart finns det extremare grejer men dom vill jag mena är ovanliga. M&K drar ofta därmed någonstans i spannet 5-8A så det är en ganska stor skillnad i förutsättningar. Värmeförlusterna i övergångsresistansen mellan kontaktbleck, anslutningar m.m ökar med strömmen i kvadrat så några få ampere hit eller dit gör stor skillnad.
Det är inte rekommenderat att använda schuko för laddning av elbilar, det är inte förbjudet. Den som vill ladda på det sättet kan göra det. Jag kommer inte hindra någon men jag kommer att fortsätta att avråda. För att återgå till trådens rubrik så är det knappast något märkligt för ett försäkringsbolag anpassar sina villkor efter vad som branschen rekommenderar. Om du är på besök någonstans och laddar via schuko för att inget annat finns att tillgå så är det en sak. Om du regelmässigt laddar hemma via schukon så är det en annan sak. Det är inte otroligt att försäkringsbranschen börjar se på frågan på ett liknande sätt.
Moderator
· Stockholm
· 52 819 inlägg
Men för att återgå till trådens faktiska ämne. Finns det någon källa på att försäkringsbolagen drar in eller minskar ersättningen i händelse av brand när en elbil laddas med schuko uttag?
Norge har haft en del bränder som relaterats just till shukon. Jag har sett en sammanställning med bilder men kommer inte ihåg vart tyvärr. Det är inte svårt att hitta bilder på brända shuko om man bildgooglar.M -MH- skrev:
Vi kan ju välja att vara antingen reaktiva och invänta att det sker ett antal bränder med eventuellt dödlig utgång och då agera. Eller så är vi proaktiva och drar utifrån dom erfarenheter som finns slutsatsen att det här är ett potentiellt problem som vi behöver åtgärda innan det sker olyckor.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
finns nog inga källor på det eftersom det aldrig finns likartade bränder eller händelser överlag. Finns nog inte på kartan ens att de skulle kunna förbjuda detta i sak eftersom det inte är deras roll att ifrågasätta elmaterial på det viset. Däremot kan de som sagt ifrågasätta händelsen i sig och om man har gjort nåt (eller inte gjort nåt) för att orsaka skadan.H hempularen skrev:
Hittar de en 10kr timer på en bils laddkabel eller att laddkabeln är installerad i ett 1910tals hus och man kan misstänka att det är gammal och uttjänt el så är det klart att de spjärnar emot.
Vilken tur då att många laddkablar har en värmesensor i Schukon, så är det problemet med eventuell överhettning löst.
Om man inte använder en feldimensionerad timer...
Är branschen på väg mot årlig besiktning av laddstation för elbilar, även i hemmet?
Om man inte använder en feldimensionerad timer...
Är branschen på väg mot årlig besiktning av laddstation för elbilar, även i hemmet?