Det torde inte vara en slump att vissa har en temperatursensor, högst troligt sitter den där för att man har upplevt "problem" med just den typ av uttag/stickpropp.
 
E elmont skrev:
Det torde inte vara en slump att vissa har en temperatursensor, högst troligt sitter den där för att man har upplevt "problem" med just den typ av uttag/stickpropp.
Högst troligt är det pga att hela laddkabeln är välspecad redan från början. Man har helt enkelt tänkt till. Kablarna till elbil är den säkraste formen av anslutningssladd som konsumenter kommer i kontakt med. Där det gick (ny kontakt) har man infört hot-plug. och där det inte gick (Schuko) har man infört tempövervakning.
 
Fast ju fler elbilar det kommer och behoven ökar så lär det nog hända saker med mer än bara stickproppar..............det kommer som sagt hända saker med rent felaktiga anläggningar också där ingen har gjort nåt eller tänker på att saker åldras och kanske inte klarar den ökade överföringen. Mer krav skulle ju behövas så folk får upp ögonen för det dom äger. En lättare besiktning var 5 år skulle nog sålla bort en hel del bränder skulle jag tro. Oftast ser man ju skicket på en anläggning direkt om mycket är orört. Man behöver ju inte ha tvingande åtgärder heller utan bara ett dokument så folk förstår och agerar. Kanske rabatt på försäkringar om man går vidare och åtgärdar också.
 
M -MH- skrev:
Vilken tur då att många laddkablar har en värmesensor i Schukon, så är det problemet med eventuell överhettning löst.

Om man inte använder en feldimensionerad timer...

Är branschen på väg mot årlig besiktning av laddstation för elbilar, även i hemmet?
Temperaturövervakning är ett bra komplement som gör att dom kan vara acceptabla för tillfälligt bruk. Synda bara att den funktionen helt sätts ur spel av en simpel skarvsladd. I värst fall en gammal lång 1.0 mm2 som till stor del är upprullad på en vinda... Den skyddar inte heller mot fel och brister i gammal eller underdimensionerad matning mellan central och uttag.

Dom lösa laddboxarna bör vara att betrakta som reservhjulet i bilen. Ok att köra på tillfälligt (gärna med en maximal laddström på 8A) men inte acceptabelt som en fullgod ersättning till dom vanliga hjulen.
 
Det går att göra fel med all elmateriel.

Men innan vi tar till storsläggan vill jag gärna se en analys av befintliga olyckor.

Och för att fortsätta din konstiga liknelse, reservhjul kan vara lika bra som de fyra som sitter på. Eller tom bättre.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Högst troligt är det pga att hela laddkabeln är välspecad redan från början. Man har helt enkelt tänkt till. Kablarna till elbil är den säkraste formen av anslutningssladd som konsumenter kommer i kontakt med. Där det gick (ny kontakt) har man infört hot-plug. och där det inte gick (Schuko) har man infört tempövervakning.
Man har ju absolut inte tänkt till om man vet att laddkabeln kommer att användas på ett sätt som medför risk för brand.
 
M -MH- skrev:
Billigaste laddboxen får man om man köper en laddsladd, klipper av Schukon och monterar den fast. Ej enligt reglerna, såklart, men det är säkrare än "döds-schukon".
Är det verkligen emot reglerna? Ja, om man anser att laddkabeln är en apparat som är CE helgodkänd eftersom man då inte får klippa av kontakten, jämför med tvättmaskin som idag levereras med pågjuren stickpropp och inte får anslutas fast. Nej, om man betraktar den som ett löst sladdstälk som ansluts fast. Jämför lösa sladdar som används till spishälkar.
 
H hjulia skrev:
Det brukar finnas klausuler i försäkringsvillkoren att försäkringen inte gäller om du är vårdslös eller grovt oaktsam eller liknande. Om ett fb då anser att det är vårdslöst/grovt oaktsamt att ladda 16A kontinuerligt via shucko utan att först ha låtit någon gå igenom anläggningen så har de all rätt att neka ersättning eftersom man inte har följt villkoren, men om det faktiskt är något bolag som gör så vet jag inte.

Sen kan jag tycka att kostnaden för att sätta in laddbox/besikta anläggningen är småsummor för att så långt det är möjligt minska risken för att hela huset brinner upp i en elbrand och alla kostnader det orsakar. Har man dessutom köpt en bil för ett antal hundra tusen bör man ha råd att lägga några tusenlappar på laddbox
I en fungerande marknadsekonomi skall det inte gå att manipulera marknaden med upptryckt priser.

Så, eftersom samtliga elbilar som säljs på EU-marknaden i princip har samma intag undrar jag om det är en kartell mellan tillverkarna av handskar och kompletta sladdar så att dessa inte säljs till konsument utan endast till tillverkare av laddboxar för att kunna ökavutsugnibgen av konsumenter.

Annars borde Schneider och Kjell börja erbjuda lösa sladdställvatt ansluta till laddboxar.

Eller går konspirationer djupare än så? Har Finansdepartementet sagt i hemlighet att detta är en slags skatt på representanten, dvs laddboxen, för den nya statussymbolen elbilen.?

Med en designerladdbox på villans vägg kan ju alla se att du tillhör det utvalda ftälset som kör elbil. Kommer det snart laddboxar från Louis Vuitton?

En konspiratoriskt lagd men det ligger en gravad hund någonstans.
 
  • Gilla
Janfossi och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Man har ju absolut inte tänkt till om man vet att laddkabeln kommer att användas på ett sätt som medför risk för brand.
Du har rätt, använder man 230 elutrusning finns det risk för brand.

Den lilla risk som fanns med dålig schuko, har man minimerat ytterligare. Menar du att det är dåligt att minimera riskerna, och att det varit bättre om de låtit bli tempsensorn?
 
Det är ju inte så att elbilsladdning är den första tillämpningen av el, där det går stora strömmar under relativt lång tid. Vi har under många år haft 100 000 tals hus med diverse former av elvärme här i landet. Både direktverkande, elpannor och olika typer av värmepumpar.

Och det är säkert så att det förekommer bränder pga. fel i matning till dessa förbrukare. Men att det skulle vara en stor källa till bränder har jag aldrig hört talas om. Visst finns det olyckor med övertäckta element och liknande, men det är ju en helt annan typ av olycka, har inget med matningen att göra.

Sedan kan vi nog alla hålla med om att schuko är inte den bästa kontaktstandarden för större strömmar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Du har rätt, använder man 230 elutrusning finns det risk för brand.

Den lilla risk som fanns med dålig schuko, har man minimerat ytterligare. Menar du att det är dåligt att minimera riskerna, och att det varit bättre om de låtit bli tempsensorn?
Nej, man skall inte sälja en produkt som "det är allmänt känt" som någon sa, kommer överbelasta normal elmateriel så att det uppstår risk för brand. Laddsladdar för Schuko skall alltså förbjudas.

Det samhällsekonomiskt troligen bästa alternativet är att ynkryggarna på försäkringsbolagen helt enkelt av Konunglig Majestät åläggs att bara svälja Schukobränder. För riskerna är ju som du säger minimeras. För den enskilde är det katastrof med brand som inte ersätts men för samhället som stort kan det vara billigare att helt enkelt gemensamt bekosta det fåtal Schukobränder som uppstår.

Om det hela sedan spårar ur får man ta det då. Till exempel genom att kräva att biltillverkarna får beställa utveckling av Super Schuko som då måste användas.

Eller så tittar man på byggen. Tror faktiskt att deras CEE-uttag belastas rätt hårt. Kan ju vara idé att titta på om inte CEE 16A eller 32A eller till och med 64A skulle lösa problemen och så ange datum för utfasning.

När digital TV infördes föll värdet på analoga TV men det fick innehavaren helt enkelt acceptera.
 
Okej, nu har detta helt lämnat elbilar och deras laddning, och gått över till allmänna konspirationsteorier.
 
Magnus E K
Dags att lämna tråden och återkomma om 20 år när man (kanske) har råd att köpa en elbil.
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nej, man skall inte sälja en produkt som "det är allmänt känt" som någon sa, kommer överbelasta normal elmateriel så att det uppstår risk för brand. Laddsladdar för Schuko skall alltså förbjudas.
Ja, många tillverkare har ju där redan begränsat maximal laddström från Schuko till 10A (bla Volvo, Defa, osv.)

Defa skriver speciellt att eftersom man är rädd att folk laddar från uttag som använts för motorvärmare (är ju helt naturligt) så måste man vara på sin vakt på dåliga uttag. Och det är ju en bra observation i sammanhanget.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Okej, nu har detta helt lämnat elbilar och deras laddning, och gått över till allmänna konspirationsteorier.
:D:D:D:rofl::rofl::rofl:
Jag visste väl att någon skulle reagera...

Allvarligt talat, varför ser vi inte billiga laddboxar? Naturligtvis inser jag att fast installation är bättre vid dessa effekter.

Det bästa vore alltså om Konsum tog fram en blåvit laddbox som alla använder så kommer vi ifrån problemen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.