Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Folk efterfrågar större lägenheter än de köper, alltså byggs inte det som efterfrågas.
Varför menar du det? Om marknaden efterfrågade större lägenheter så skulle sådana säljas för ett högre pris per kvadratmeter än mindre lägenheter. Men så ser inte prisstatistiken ut typiskt sett. Tvärt om är det ettor om kostar mest per kvadratmeter typiskt sett.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Du skrev:

Folk efterfrågar större lägenheter än de köper, alltså byggs inte det som efterfrågas. Du motsäger ju dig själv.

Så att de har någonstans att flytta den dag de är så gamla eller dåliga av någon annan anledning att de inte orkar med att sköta vare sig en villa eller en bostadsrätt. Vad är det för konstigt med det?

Och du vet att det är precis det som händer i de länder där "social housing" är vanligt?
Källa till det?
Du förstår inte vad efterfrågan är rent definitionsmässigt. Det är vad folk är beredda att betala för och hur mycket. Betalar de mer per kvm för 3or än 4or så efterfrågar de mer 3or.

Det som händer är att folk som har råd att sitta i en dyr ägd bostad i 30 år och stå passivt i kö sen kan plocka de mest attraktiva, billigaste, hyresrätterna i innerstan. Sen kan de casha ut huset och ge till barnen som i sin tur också kan köpa dyra bostäder. De med sämre förutsättningar från tidig ålder stängs därmed effektivt ute trots att de jobbar upp sig.

De som inte har råd att köpa måste tacka ja till de HR de får under åren och kommer aldrig ackumulera samma kötid. Det gör att hyresregleringen och bostadskön förvärrar segregationen, själva motsatsen till dess syfte.

Det är en total självklarhet. Du ger folk incitament att inte tjäna pengar.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
...

Som ränteläget såg ut då, så skulle räntan bli 1.3%. Klart att den kan bli högre, men med minusränta och nollränta under lång tid så såg ju läget lite annorlunda ut.
Våran kalkyl byggde på 7% ränta när vi byggde för 3 år sedan så att vi nu ligger på 4-5% är ju mest lite surt. Skönt att veta att vi att vi klarar detta och lite till.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför menar du det? Om marknaden efterfrågade större lägenheter så skulle sådana säljas för ett högre pris per kvadratmeter än mindre lägenheter. Men så ser inte prisstatistiken ut typiskt sett. Tvärt om är det ettor om kostar mest per kvadratmeter typiskt sett.
Nej, folk får inte lån utifrån kvm-pris utan efter totalpris. Folk har en begränsad budget och får därför kompromissa bort yta och får något annat än de egentligen efterfrågar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, folk får inte lån utifrån kvm-pris utan efter totalpris. Folk har en begränsad budget och får därför kompromissa bort yta och får något annat än de egentligen efterfrågar.
Vad menar du men "egentligen efterfrågar"? Livet är en kompromiss t ex utifrån ekonomiska möjligheter. För att spetsa till det: Jag kan t ex tänka mig en herrgård i Sörmland men har inte råd. Det jag "egentligen efterfrågar" är alltså en herrgård men jag bor i ett enkelt hus från 1919.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Clarken37 skrev:
Du förstår inte vad efterfrågan är rent definitionsmässigt. Det är vad folk är beredda att betala för och hur mycket. Betalar de mer per kvm för 3or än 4or så efterfrågar de mer 3or.
Eller så är det du som inte förstår vad efterfrågan är.
Folk betalar inte per kvm utan de betalar för att få någonstans att bo, ett totalpris.
Clarken37 skrev:
Det som händer är att folk som har råd att sitta i en dyr ägd bostad i 30 år och stå passivt i kö sen kan plocka de mest attraktiva, billigaste, hyresrätterna i innerstan. Sen kan de casha ut huset och ge till barnen som i sin tur också kan köpa dyra bostäder. De med sämre förutsättningar från tidig ålder stängs därmed effektivt ute trots att de jobbar upp sig.
Vad hindrar de med sämre förutsättningar från tidig ålder från att stå i bostadskön i 30 år?
Clarken37 skrev:
De som inte har råd att köpa måste tacka ja till de HR de får under åren och kommer aldrig ackumulera samma kötid.
Det går bra att bo i en HR och stå i bostadsköer samtidigt.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad menar du men "egentligen efterfrågar"? Livet är en kompromiss t ex utifrån ekonomiska möjligheter. För att spetsa till det: Jag kan t ex tänka mig en herrgård i Sörmland men har inte råd. Det jag "egentligen efterfrågar" är alltså en herrgård men jag bor i ett enkelt hus från 1919.
Clarken37 påstod att byggarna bygger det som efterfrågas medan jag påstod att de bygger det som de tjänar mest pengar på. Jag tror att Clarken37 försökte förklara vad en marknadsekonomi är, något om att det produceras det som efterfrågas.
 
Byggsektorn behöver nog inte oroa sig för framtiden om vårt fantastiska EU klubbar igenom att alla villor skall uppfylla ett visst energikrav 2030 oavsett ålder.
Läste nåt om att de kan komma att kosta vissa villaägare minst 500000kr att byta fönster och tilläggsisolera vindar och väggar...
Blir fin tillvaro för pensionärer i äldre villor.... Hur tror man att de skall kunna lösa detta ekonomiskt när pensionärer knappt får lån ?
Hoppas verkligen inte att detta förslag går igenom, kommer bara sluta med en massa villor som lämnas tomma i glesbygd. Vem vill plöja ned en halv mille i ett hus som som knappt är värt lika mycket?
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Clarken37 påstod att byggarna bygger det som efterfrågas medan jag påstod att de bygger det som de tjänar mest pengar på. Jag tror att Clarken37 försökte förklara vad en marknadsekonomi är, något om att det produceras det som efterfrågas.
Jo men jag försöker förstå vad du menar "egentligen efterfrågar", d v s hur man fastställer det?

Och vad är stödet för det som du uppgav, att marknaden egentligen efterfrågar större lägenheter än de som byggs? Hur visar man ens det? Vad är argumentet för att vår förvisso dysfunktionella och sönderreglerade nyproduktionsmarknad är så skev att den bygger helt fel lägenheter vad gäller storlek?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
Fadai Fadai skrev:
Läsförståelse är bra att ha. Jag nämnde miljonprogrammet som ett exempel på när samhället såg till att något gjordes åt bostadsbristen. Nu befinner vi oss återigen i en situation där det krävs politiska beslut om det ska ske en förändring. Det är jag tyvärr säker på att nuvarande regering är helt ointresserade av.
Varför befinner vi oss i den här situationen? Kan det möjligen vara politiker som varit naiva igen?
Först skapar ni lagar, skatter och andra hinder som gör bostadsbyggandet komplicerat och dyrt. Sen ser ni effekten och kräver ännu mer av skatter och lagar.
Visst kan jag missförstå ibland, och ofta är jag mer otrevlig och raljant än vad jag tänkt vara. Ber om ursäkt för det.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jo men jag försöker förstå vad du menar "egentligen efterfrågar", d v s hur man fastställer det?
Behov bestäms väl i femårsplanen?
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så är det du som inte förstår vad efterfrågan är.
Folk betalar inte per kvm utan de betalar för att få någonstans att bo, ett totalpris.

Vad hindrar de med sämre förutsättningar från tidig ålder från att stå i bostadskön i 30 år?

Det går bra att bo i en HR och stå i bostadsköer samtidigt.
Och betalar de mer för en trea (i förhållande till storlek) än en fyra kommer treor produceras mer än fyror.

De med sämre förutsättningar har svårt att vänta 30 år på att tacka ja till en hyresrätt. Står de i 10 år i kön och sen tackar ja till något så nollställs deras kötid. Skiljer de sig eller något händer så måste de tacka ja till nya HR och återigen få kötiden nollställd. De har ju inte möjlighet att köpa och bara stå passivt i kö i årtionden.

De bemedlade har dessutom kontakter som gör att de lätt kan ta sig förbi kön många gånger. Varför tror du att varannan kändis som är 30-40 år har en HR i innerstan när det är 20-30 års kötid och man inte får stå i kö förrän man är 18? Det är heller inte ovanligt att de bemedlade använder sina köår får att få in sina barn i attraktiva Hr.

Det gör att segregationen i Hyresbeståndet i attraktiva områden är HÖGRE än i BR. Dvs regleringen direkt motverkar sitt syfte. Prisregleringar leder bara till mer elände än de ska motverka
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Miljonprogrammet var brett och en stor del av det omfattande byggen av småhus och radhus. Men jag antar att du syftar på de fula flerbostadshusen i miljonprogrammen.

Och sanningen är att väldigt få väljer att bo där och så har det varit från början. Det är en tillfälligt boende när man inte har resurser att flytta därifrån. Miljonprogrammen var enormt svåruthyrda på 90-talet och lägenheter stod tomma. Enda anledningen till att de är fyllda till bredden idag är lågkompetent invandring och att folk utifrån den utgångspunkten inte lyckas skapa ett bättre ekonomiskt liv så de kan ta sig därifrån. (Sen klart, ligger det fula miljonprogramshuset på Södermalm så har det varit fullt med hyresgäster sedan länge. Location, location, location.)

(Ta en promenad genom Stockholms innerstad en kväll och upplev varför väldigt många vill bo där. Rapport från min promenad från Sibiren till Östermalm i onsdags kväll: Hela stan kokar av feststämning och unga (och vi mer medelålders) människor som lever livet. Restauranger på gatan och umgänge. De flyttar inte därifrån till förortens kärnfamiljsisolering förrän familjebildning och barn kräver detta.)
Du har rätt i det du skriver och därmed kan vi säga att det finns inga problem. Att unga människor inte frivilligt flyttar till det de har råd med är liksom inget politiskt problem. Det kommer aldrig att finnas tillräckligt med billiga hyresrätter på Södermalm.

För det flesta gäller att man får kompromissa och anpassa sig till det man har råd med. Att festa och gå på restaurang varje kväll är inte realistiskt. För kreti och pleti återstår betongen om man skall får rimliga bostadspriser.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du skrev:

Folk efterfrågar större lägenheter än de köper, alltså byggs inte det som efterfrågas. Du motsäger ju dig själv.

Så att de har någonstans att flytta den dag de är så gamla eller dåliga av någon annan anledning att de inte orkar med att sköta vare sig en villa eller en bostadsrätt. Vad är det för konstigt med det?

Och du vet att det är precis det som händer i de länder där "social housing" är vanligt?
Källa till det?
Ingen som äger hus flyttar till hyreslägenet. Man vill kunna bestämma över sin bostad.
 
  • Arg
Fadai
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
det var en horribel ide från början till slut att smälla upp gigantiska betongkomplex enkom i stora områden. Det var som att be om problem. Detta har ju nu universellt erkänts och enbart blandade områden byggs.

Att hylla miljonprogrammet gör bara gamla insnöade stalinkramare
Ja man kan naturligtvis bygga blandad bebyggelse även i betongförort. Bara att ställa krav på att det skall finnas butiker i bottenplan och kontor i vissa delar av husen. Sedan drar man tunnelbana under gångvägarna utanför husen.

En klassiker var ju centralkranshusen byggda i U-form så att centralkranen kunde stå i mitten och lyfta de prefabricerade betongelementen på plats och så hade man en transportväg parallellt med huskropparna som sedan byggdes om till gångbana. Under denna kan man lägga tunnelbanan.

10-20 huskroppar bildar ett komplex, i mitten av komplexet ligger storkollektivbyggnaderna som Folkets Skola, Folkets Vårdcentral, Folkets Underhållningsanläggning (dansbana, bar), Socialdemokratiska lokalkontoret, Folkets Köpkomplex (Coop, ICA och annat efter vad för behov Folket har). Kanske även Folkets Bensinstation (OKQ8).

Vi ses kanske snart på Folkets Transportstation och tar tunnelbanan in till jobbet läsandes Folkets Dagblad under tiden?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.