Runt Thorlidsplan eller Grubbens?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi ska inte ha hyresrätter i city. För dyr mark. De får bo i förorten. Med hyresrätter kommer dessutom kriminaliteten som ett brev på posten. Likadant med nya pendeltågsstaionen vid Odenplan. Mycket mer bus sedan den öppnades
Det är klart vi skall ha hyresrätter, finns alltid de som skall bo ett tag men inte vill binda sig på lång sikt. Jag tänker på folk som flyttar tillfälligt för kanske 2-3 år och hellre hyr. Men hyresnivåerna kommer ju att bli höga.
 
Studentbostäder är bra, samt om alla gammelgäddor i Brf styrelser tillåtet andrahandsuthyrning går det lite bättre för de som ska hyra…
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Ja det blir ett jävla liv så fort det skall byggas lite på höjden. Då förstörs stadsbilden och allt vad det heter. Hagastaden är iof ett bra exempel på att det går att bygga fint och högre än 5 våningar. Om än lite tight mellan husen

Såhär skall man bygga nu inte långt ifrån mig (inte heller Anders) 20st lgh extra blir det. Men säkert 200lägenheter som får betydligt oskönare gård. Totalt onödigt
Som du skriver är det olämpligt att bygga gårdshus i 20 våningar. Men å andra sidan är det bara att differentiera hyrorna. Man kanske får bygga de höga husen där det är lite glesare och inte som ifyllande i befintlig kvartershak.

Men problemet generellt i Sverige är att man har för låga hus. Arkitekterna borde titta mer på Japan och Kina när det gäller att bygga stad.
 
BirgitS
Clarken37 skrev:
Man borde bygga enhetligt med befintlig arkitektur i min mening. Stockholms sekelskifts och 20-tals arkitektur är ofantligt mycket trevligare än allt nytt som produceras.

Området kring sjukhuset på Kungsholmen byggdes på sent 90-tal och har framgångsrikt kunnat replikera den äldre arkitekturen. Det smälter in perfekt och vid första anblick förstår man inte ens att området inte är 100 år gammalt
Det där är ju motsägande mot att du tycker att man ska bygga högt. Det kommer ju inte att se ut som att det är från tidigt 1900-tal om det är 20 våningar högt (eller vad du nu tycker att det ska vara). Den tidens hus är 5-6 våningar höga och det är också det som dagens brandbilar är anpassade för.

Jag gissar att du menar St Eriksområdet (normalt menar man St Göran när man pratar om sjukhuset på Kungsholmen) och när man går där så märker man ju att det inte är från 1920-talet utan en pastisch. Det var så dyrt att bygga hyreshusen där att politikerna fick gå in och sänka hyrorna i Svenska Bostäders nyproduktion för att framtvinga en allmän hyressänkning där.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det där är ju motsägande mot att du tycker att man ska bygga högt. Det kommer ju inte att se ut som att det är från tidigt 1900-tal om det är 20 våningar högt (eller vad du nu tycker att det ska vara). Den tidens hus är 5-6 våningar höga och det är också det som dagens brandbilar är anpassade för.

Jag gissar att du menar St Eriksområdet (normalt menar man St Göran när man pratar om sjukhuset på Kungsholmen) och när man går där så märker man ju att det inte är från 1920-talet utan en pastisch. Det var så dyrt att bygga hyreshusen där att politikerna fick gå in och sänka hyrorna i Svenska Bostäders nyproduktion för att framtvinga en allmän hyressänkning där.
Ja det blir ju per automatik en pastisch iom att man replikerar något.

Man skulle kunna bygga i äldre stil men högre så smälter stan ihop. Men man kan börja med att bebygga de enorma stadsnära grönområdena som nu är förbjudna att bygga på.

Att man måste gå in och ”tvinga fram hyressänkningar” är bara ett symptom på den absurda hyresregleringen som i princip kräver att hyran ska vara densamma i Tensta Centrum som på Strandvägen.

Du hade kunnat hyra ut hela området för 2x dagens hyror på en eftermiddag utan hyresregleringen.

Med marknadshyror hade de kommunala bostadsbolagen kunnat höja hyrorna kraftigt i alla de mest exklusiva lägena (nya kontrakt, de som bor får bara höjningar gradvis). Sen använda pengarna man tjänar till att bygga mer bostäder.

Men istället ska vi reglera alla hyror lågt så att intresse och pengar till att bygga nya hyresrätter saknas. Och bostadskön växer för varje år
 
Redigerat av moderator:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Studentbostäder är bra, samt om alla gammelgäddor i Brf styrelser tillåtet andrahandsuthyrning går det lite bättre för de som ska hyra…
Tycker dock man ska vara försiktig så man inte får problem med löst folk som springer i trapphuset. Har en polare som bor på Södermalm där bajsar hyresgäster i cykelskjulet. Eller tänk om man får en sozze som granne, läskig tanke
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker dock man ska vara försiktig så man inte får problem med löst folk som springer i trapphuset. Har en polare som bor på Södermalm där bajsar hyresgäster i cykelskjulet. Eller tänk om man får en sozze som granne, läskig tanke
Ingen vettig människa vill bo granne med en högertok, så det går nog jämnt ut.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
BirgitS
Clarken37 skrev:
Ja det blir ju per automatik en pastisch iom att man replikerar något.
Fast någon replik (kopia) är det ju inte utan det är inspirerat av 20-talet men ser annorlunda ut med tydliga avvikelser.
Clarken37 skrev:
Man skulle kunna bygga i äldre stil men högre så smälter stan ihop.
Ska jag uppfatta det som att du vill lägga fler regler på byggföretagen som ytterligare fördyrar nyproduktionen?

Du verkar också tycka att segregation är bra i stället för integration.
 
Redigerat:
Clarken37 skrev:
Ja det blir ju per automatik en pastisch iom att man replikerar något.

Man skulle kunna bygga i äldre stil men högre så smälter stan ihop. Men man kan börja med att bebygga de enorma stadsnära grönområdena som nu är förbjudna att bygga på.
Fast till och med NYC sparar hela central park, vilken får anses vara gigantisk.
I övrigt håller jag med det mesta du skriver, men grönområden är viktigt. Titta hellre på Tokyo, där bebygger man minsta lilla döyta. Många större rondeller hade man tex kunnat bygga höghus i, med ingång tex via gångbro 1-2 våningar upp.
 
Vi vill inte ha höghus i Stockholm även om de byggs i gammal stil. Dels så passar det inte in i skylinen och dels skuggar de. Stockholm har relativt smala gator och man skulle inte få ner något solljus på gatorna om man byggde högre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Clarken37 skrev:
Området kring sjukhuset på Kungsholmen byggdes på sent 90-tal och har framgångsrikt kunnat replikera den äldre arkitekturen. Det smälter in perfekt och vid första anblick förstår man inte ens att området inte är 100 år gammalt
Smälter in perfekt?
När det här är ett hus mittemot på Fleminggatan:
800px-HSB_Stockholm%2C_huvudkontor.JPG

och inne på området finns dessa gamla hus:
800px-Sankt_Eriksomr%C3%A5det_2014%2C_4.JPG
Medan 90-talshusen ser ut t.ex. så här:
800px-Sankt_Eriksomr%C3%A5det_2014%2C_8.JPG
https://sv.wikipedia.org/wiki/S:t_Eriksområdet

Med fuskspröjsar, helglasade franska balkonger etc. som gör att det tydligt avviker från hus från 20-talet.
Nej, det avviker tydligt från all annan bebyggelse på Kungsholmen.

Detta är däremot 20-talshus på Kungsholmen:
Thorildsplan_1929.JPG
Någon som tycker det är likt?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker dock man ska vara försiktig så man inte får problem med löst folk som springer i trapphuset. Har en polare som bor på Södermalm där bajsar hyresgäster i cykelskjulet. Eller tänk om man får en sozze som granne, läskig tanke
Tänk om det blir en bajsande sosse!

Allvarligt låter det där med folk som uträttar sina behov i cykelskjulet inte som någon normal boendekategori.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast någon replik (kopia) är det ju inte utan det är inspirerat av 20-talet men ser annorlunda ut med tydliga avvikelser.

Ska jag uppfatta det som att du vill lägga fler regler på byggföretagen som ytterligare fördyrar nyproduktionen?

Du verkar också tycka att segregation är bra i stället för integration.
Du vill garanterat också ha segregation. Kan inte tänka mig att du vill ha gängkriminella i ditt hus eller att källarförtådet görs om till bordell (synen som mötte min mamma när hon skulle ner i källarförtådet, visserligen inte pågående akt men ändå) eller att det sker inbrott hela tiden (mamma har blivit av med allt av värde i sitt källarförråd.

Men något säger mig att du tillhör det samhällsskikt som slipper sådant här.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Fast någon replik (kopia) är det ju inte utan det är inspirerat av 20-talet men ser annorlunda ut med tydliga avvikelser.

Ska jag uppfatta det som att du vill lägga fler regler på byggföretagen som ytterligare fördyrar nyproduktionen?

Du verkar också tycka att segregation är bra i stället för integration.
Att bygga fult kan man med fördel göra utanför tullarna där det inte skär sig med befintligt bestånd. Att bygga billigt i innerstan är poänglöst eftersom jag tycker marknadshyror ska råda.
 
A
A ajn82 skrev:
Fast till och med NYC sparar hela central park, vilken får anses vara gigantisk.
I övrigt håller jag med det mesta du skriver, men grönområden är viktigt. Titta hellre på Tokyo, där bebygger man minsta lilla döyta. Många större rondeller hade man tex kunnat bygga höghus i, med ingång tex via gångbro 1-2 våningar upp.
Jo men Stockholm står ut mot andra storstäder med helt enorma grönområden precis vid tullarna. Hela Sverige år knappt bebyggt. Vi måste inte hålla sådana enorma områden obebyggda nära stan. Det gör istället att det byggs en massa långt bort, typ Åkersberga, och så blir det ett jäkla trafikkaos med bilar
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.