possum77 possum77 skrev:
Det stämmer inte. Jag har en Tesla där vagnskadegarantin gått ut och den är inte dyrare att helförsäkra än den Volvo V60 den ersatte (4-siffrigt belopp per år hos länsförsäkringar). Sen kan man ju fråga sig vad man behöver försäkringen till, bilen har varit helt problemfri :)
Dom allra flesta gånger du behöver använda en bilförsäkring så tror jag inte att det är bilens fel:)
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Dom allra flesta gånger du behöver använda en bilförsäkring så tror jag inte att det är bilens fel:)
Jo men nu pratar vi helförsäkring och inte den lagstadgade trafikförsäkringen 🙂
 
P PeHeland skrev:
Bra att uppdatera sig på fakta innan du skriver….du kan tycka men med fakta så tycker du fel! Du kanske även tror på tomten?
Två bilder i en jämförelse visar en elbil som laddas och en bil som tankas med bränsle, med en röd pil emellan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jocke31 skrev:
Vi betalar ungefär 2 kr 50 öre per mil i bränslekostnad för våra elbilar inklusive nätavgift, moms och skatt då vi i princip ”tankar” all el hemma.
För att få samma kostnad med en bensinbil så behöver du köra en bensinbil som drar 0,15 l/mil.
Och då har jag inte ens räknat med servicekostnaderna för en fossilbil (som är betydligt högre än för en elbil).
Du har heller inte räknat med inköpspris, däck och batteribyte över tid. Dessutom är du ju ganska begränsad till att ladda hemma enbart
 
  • Haha
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Du har heller inte räknat med inköpspris, däck och batteribyte över tid. Dessutom är du ju ganska begränsad till att ladda hemma enbart
Inköpspris är ofta högre och däck också, men det här med batterier, vad krävs för att döda den myten?
Nyligen släpptes en ny elbil där man lämnade 10 år/100000 mil (ja, 100000 mil!) garanti på batteriet. Du tror väl inte de räknar med att byta massor av batterier?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Nyligen släpptes en ny elbil där man lämnade 10 år/100000 mil (ja, 100000 mil!) garanti på batteriet.
Vilken bil har det?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Inköpspris är ofta högre och däck också, men det här med batterier, vad krävs för att döda den myten?
Nyligen släpptes en ny elbil där man lämnade 10 år/100000 mil (ja, 100000 mil!) garanti på batteriet. Du tror väl inte de räknar med att byta massor av batterier?
Nä, det hoppas jag verkligen inte då batterifabriken är nära att kånka😂😂😂
 
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
[bild]
85% av de som köpt en ny elbil, köper en elbil igen.
För de som köpt elbil begagnat är siffran lägre, 44%. Där kan just kostnaden vara en tung faktor.

Så frågan är hur det ser ut för de som köpt ny dieselbil eller ny bensinbil, hur många av dem köper nästa bil med samma drivlina?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Vilken bil har det?
KGM Torres EVX
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
KGM Torres EVX
Där ser man aldrig sett eller hört talas om..
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
R Rejäl skrev:
Där ser man aldrig sett eller hört talas om..
Inte jag heller!
Man får väl hoppas att tillverkaren finns kvar efter 10 år/100.000 mil om man då vill åberopa garantin 😎 Men vem kör 100.000 mil på 10 år med laddning typ max var 50:e mil 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Du har heller inte räknat med inköpspris, däck och batteribyte över tid. Dessutom är du ju ganska begränsad till att ladda hemma enbart
Inköpspriset är högre, det där med att däcken skulle slitas mer är absolut inget vi märkt efter totalt 7000 mil i elbil. Mina vinterdäck är väldigt lite slitna efter 3 säsonger och nu åker samma däck på även denna vinter.

Var man laddar sin bil varierar förstås beroende på hur den används. Men väldigt många kör (precis som vi) några få långresor per år, resten laddas hemma.

Men - om man bor i lägenhet och kör en massa långresor så blir kalkylen mindre fördelaktig, det är sant.
Å andra sidan så finns det ett tydligt samband mellan tjänstebil och långresor, de flesta som kör 4-5000 mil om året gör det troligen inte privat.

Batteribyte är ungefär att likställa med motorbyte i en fossilbil. Det är inget man gör speciellt ofta. Min bil har t ex 8-års eller 16 000 mils garanti. Jag planerar dock att byta ut den innan den gått 16 000 mil.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kör man 4-5000 om året är man väl handelsresande eller servicetekniker typ? Men att nöta sätet i bilen så många mil är verkligen inget att sukta efter

Den gamla goda tiden när jag hade "tjänstebil som löneförmån" och rullade max 1500 per år är nog väldigt få förunnat numera, VD och närmsta kretsen
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Kör man 4-5000 om året är man väl handelsresande eller servicetekniker typ? Men att nöta sätet i bilen så många mil är verkligen inget att sukta efter

Den gamla goda tiden när jag hade "tjänstebil som löneförmån" och rullade max 1500 per år är nog väldigt få förunnat numera, VD och närmsta kretsen
Precis. Och då är det sällan en privat bil det handlar om.
 
Fairlane Fairlane skrev:
85% av de som köpt en ny elbil, köper en elbil igen.
För de som köpt elbil begagnat är siffran lägre, 44%. Där kan just kostnaden vara en tung faktor.

Så frågan är hur det ser ut för de som köpt ny dieselbil eller ny bensinbil, hur många av dem köper nästa bil med samma drivlina?
De flesta så länge SD sitter som vågmästare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.