14 718 läst · 178 svar
15k läst
178 svar
Kostnad för att helförsäkra elbil när vagnskadegarantin upphör?
Dom allra flesta gånger du behöver använda en bilförsäkring så tror jag inte att det är bilens felpossum77 skrev:
Du har heller inte räknat med inköpspris, däck och batteribyte över tid. Dessutom är du ju ganska begränsad till att ladda hemma enbartJ jocke31 skrev:Vi betalar ungefär 2 kr 50 öre per mil i bränslekostnad för våra elbilar inklusive nätavgift, moms och skatt då vi i princip ”tankar” all el hemma.
För att få samma kostnad med en bensinbil så behöver du köra en bensinbil som drar 0,15 l/mil.
Och då har jag inte ens räknat med servicekostnaderna för en fossilbil (som är betydligt högre än för en elbil).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 871 inlägg
Inköpspris är ofta högre och däck också, men det här med batterier, vad krävs för att döda den myten?P Putte 9497 skrev:
Nyligen släpptes en ny elbil där man lämnade 10 år/100000 mil (ja, 100000 mil!) garanti på batteriet. Du tror väl inte de räknar med att byta massor av batterier?
Nä, det hoppas jag verkligen inte då batterifabriken är nära att kånka😂😂😂Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 871 inlägg
85% av de som köpt en ny elbil, köper en elbil igen.P Putte 9497 skrev:
För de som köpt elbil begagnat är siffran lägre, 44%. Där kan just kostnaden vara en tung faktor.
Så frågan är hur det ser ut för de som köpt ny dieselbil eller ny bensinbil, hur många av dem köper nästa bil med samma drivlina?
Inköpspriset är högre, det där med att däcken skulle slitas mer är absolut inget vi märkt efter totalt 7000 mil i elbil. Mina vinterdäck är väldigt lite slitna efter 3 säsonger och nu åker samma däck på även denna vinter.P Putte 9497 skrev:
Var man laddar sin bil varierar förstås beroende på hur den används. Men väldigt många kör (precis som vi) några få långresor per år, resten laddas hemma.
Men - om man bor i lägenhet och kör en massa långresor så blir kalkylen mindre fördelaktig, det är sant.
Å andra sidan så finns det ett tydligt samband mellan tjänstebil och långresor, de flesta som kör 4-5000 mil om året gör det troligen inte privat.
Batteribyte är ungefär att likställa med motorbyte i en fossilbil. Det är inget man gör speciellt ofta. Min bil har t ex 8-års eller 16 000 mils garanti. Jag planerar dock att byta ut den innan den gått 16 000 mil.
Kör man 4-5000 om året är man väl handelsresande eller servicetekniker typ? Men att nöta sätet i bilen så många mil är verkligen inget att sukta efter
Den gamla goda tiden när jag hade "tjänstebil som löneförmån" och rullade max 1500 per år är nog väldigt få förunnat numera, VD och närmsta kretsen
Den gamla goda tiden när jag hade "tjänstebil som löneförmån" och rullade max 1500 per år är nog väldigt få förunnat numera, VD och närmsta kretsen
Precis. Och då är det sällan en privat bil det handlar om.K krambriw skrev:
De flesta så länge SD sitter som vågmästareFairlane skrev: