13 334 läst · 178 svar
13k läst
178 svar
Kostnad för att helförsäkra elbil när vagnskadegarantin upphör?
Vad händer med batteriet i elbilen när det är slut då?J jocke31 skrev:Inköpspriset är högre, det där med att däcken skulle slitas mer är absolut inget vi märkt efter totalt 7000 mil i elbil. Mina vinterdäck är väldigt lite slitna efter 3 säsonger och nu åker samma däck på även denna vinter.
Var man laddar sin bil varierar förstås beroende på hur den används. Men väldigt många kör (precis som vi) några få långresor per år, resten laddas hemma.
Men - om man bor i lägenhet och kör en massa långresor så blir kalkylen mindre fördelaktig, det är sant.
Å andra sidan så finns det ett tydligt samband mellan tjänstebil och långresor, de flesta som kör 4-5000 mil om året gör det troligen inte privat.
Batteribyte är ungefär att likställa med motorbyte i en fossilbil. Det är inget man gör speciellt ofta. Min bil har t ex 8-års eller 16 000 mils garanti. Jag planerar dock att byta ut den innan den gått 16 000 mil.
Nä, men jag syftade på att bensin och dieselpriset ligger under 17 kr liternK krambriw skrev:
Andra användningsområden som energilager, vanligaste är enstaka celler som behöver bytas. Se https://dalasevrepair.fi/P Putte 9497 skrev:
https://elbilen.se/nyheter/ny-studie-slar-hal-pa-myt-om-livslangd-hos-elbilens-batteri/
Citerar:
”Företaget Geotab har undersökt hälsan hos nästan 5.000 elbilsbatterier som visar att den genomsnittliga degraderingen uppgår till 1,8 procent per år. Det är en minskning mot företagets förra undersökning från 2019, då den genomsnittliga degraderingen låg på 2,4 procent. Enligt Geotab visar den senaste undersökningen att batterierna i dagens elbilar kommer att hålla i minst 20 år.
– Med dessa högre nivåer av långvarig hälsa kommer batterierna i de senaste elbilsmodellerna att vara betydligt längre än fordonets livslängd och kommer sannolikt aldrig att behöva bytas ut, säger David Savage som är chef för Geotab i Storbritannien och Irland.”
Citerar:
”Företaget Geotab har undersökt hälsan hos nästan 5.000 elbilsbatterier som visar att den genomsnittliga degraderingen uppgår till 1,8 procent per år. Det är en minskning mot företagets förra undersökning från 2019, då den genomsnittliga degraderingen låg på 2,4 procent. Enligt Geotab visar den senaste undersökningen att batterierna i dagens elbilar kommer att hålla i minst 20 år.
– Med dessa högre nivåer av långvarig hälsa kommer batterierna i de senaste elbilsmodellerna att vara betydligt längre än fordonets livslängd och kommer sannolikt aldrig att behöva bytas ut, säger David Savage som är chef för Geotab i Storbritannien och Irland.”
Redigerat:
Jag känner en som fick 30 års garanti på solpaneler. Han tyckte det var jättebra. Jag var nog lite tråkig och undrade om han verkligen trodde att firman som satte upp dem skulle finnas kvar om 30-år eller fabriken i Kina.Fairlane skrev:
Betänk då att du laddar elbilen för 2,50 milen som någon skrev och du kan åka 50 mil till en kostnad av 125 kr och sedan måste du ladda några timmar för att kunna vända bilen och åka hem igen och då kostar det helt plötsligt 8 kr milen för att komma hem igen. Då blir kostnaden totalt 525 kr.K krambriw skrev:
Kör du då en diesel som drar 0,5 liter milen med en tank på 60 liter blir samma resa till en kostnad av 17 kr litern = 850 kr men du har fortfarande kapacitet att kunna köra 20 mil till innan du behöver tanka på 5 min istället för att ladda i flera timmar.
Att då ladda upp elbilen för 20 mil kan ju inte vara bra för batteriet men det kostar ändå 50 kr och då är du uppe i 575 kr. Enbart 275 kr billigare än oljemotorn.
Summan rent krasst är att du förlorar flera timmar i restid med elbilen.
Tesla 3 Performance 2021 skulle kosta ca 10 papp per år om man kollar några vanliga storbolag.
Tesla Y Performance 2022 med önskad helförsäkring gav 10014kr årligen på Trygg Hansa.
Ringer jag min handläggare vid skarpt läge så har jag säkert max 8000kr hos dem.
Tesla Y Performance 2022 med önskad helförsäkring gav 10014kr årligen på Trygg Hansa.
Ringer jag min handläggare vid skarpt läge så har jag säkert max 8000kr hos dem.
20 års livslängd på en elbil betyder att bilskrotarna kommer få ta emot dubbelt så många bilar i framtiden mot idag. Dessutom alla farliga bilbatterier.J jocke31 skrev:[länk]
Citerar:
”Företaget Geotab har undersökt hälsan hos nästan 5.000 elbilsbatterier som visar att den genomsnittliga degraderingen uppgår till 1,8 procent per år. Det är en minskning mot företagets förra undersökning från 2019, då den genomsnittliga degraderingen låg på 2,4 procent. Enligt Geotab visar den senaste undersökningen att batterierna i dagens elbilar kommer att hålla i minst 20 år.
– Med dessa högre nivåer av långvarig hälsa kommer batterierna i de senaste elbilsmodellerna att vara betydligt längre än fordonets livslängd och kommer sannolikt aldrig att behöva bytas ut, säger David Savage som är chef för Geotab i Storbritannien och Irland.”
Elbilen kommer i framtiden att skynda på vår resa till förintelse.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 658 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 658 inlägg
Jag kan givetvis inte veta, kanske är det så att företaget ser framför sig att alla deras batterier måste bytas på garanti, men tänker gå i kk innan dess. Jag tror inte det är så, men kanske. Samma kan hända med valfri biltillverkare.L lbgu skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 658 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 658 inlägg
Ja precis för de flesta fossibilarna är ju i drift 40 år...P Putte 9497 skrev:
Farliga för att man kan ta hand om dem?P Putte 9497 skrev:
Absolut, lika bra att fortsätta med bensin och diesel som inte påverkar något alls.P Putte 9497 skrev: