R Rejäl skrev:
Där ser man aldrig sett eller hört talas om..
Nä, ha hittade på😂
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
KGM Torres EVX
Vad är inköpspriset på den?
 
J jocke31 skrev:
Inköpspriset är högre, det där med att däcken skulle slitas mer är absolut inget vi märkt efter totalt 7000 mil i elbil. Mina vinterdäck är väldigt lite slitna efter 3 säsonger och nu åker samma däck på även denna vinter.

Var man laddar sin bil varierar förstås beroende på hur den används. Men väldigt många kör (precis som vi) några få långresor per år, resten laddas hemma.

Men - om man bor i lägenhet och kör en massa långresor så blir kalkylen mindre fördelaktig, det är sant.
Å andra sidan så finns det ett tydligt samband mellan tjänstebil och långresor, de flesta som kör 4-5000 mil om året gör det troligen inte privat.

Batteribyte är ungefär att likställa med motorbyte i en fossilbil. Det är inget man gör speciellt ofta. Min bil har t ex 8-års eller 16 000 mils garanti. Jag planerar dock att byta ut den innan den gått 16 000 mil.
Vad händer med batteriet i elbilen när det är slut då?
 
P Putte 9497 skrev:
De flesta så länge SD sitter som vågmästare
Jag tror inte SD's vågmästar roll i Sverige gör ett skvatt varför elbilsförsäljnningen tvärdött i andra stora billänder, som tex Tyskland. Å det blir inte mer tillgänglig el även om MP skulle installera flera uttag o stolpar
 
K krambriw skrev:
Jag tror inte SD's vågmästar roll i Sverige gör ett skvatt varför elbilsförsäljnningen tvärdött i andra stora billänder, som tex Tyskland. Å det blir inte mer tillgänglig el även om MP skulle installera flera uttag o stolpar
Nä, men jag syftade på att bensin och dieselpriset ligger under 17 kr litern
 
P Putte 9497 skrev:
Vad händer med batteriet i elbilen när det är slut då?
Andra användningsområden som energilager, vanligaste är enstaka celler som behöver bytas. Se https://dalasevrepair.fi/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är inte fel i sig, även 17 kr är dyrt! Tidigare prisnivåer var vansinninga och uppjagade av konstruerade skatter. Tror man på sånt, ja då tror man säkert på mycket annat också
 
  • Arg
perror
  • Laddar…
https://elbilen.se/nyheter/ny-studie-slar-hal-pa-myt-om-livslangd-hos-elbilens-batteri/

Citerar:
”Företaget Geotab har undersökt hälsan hos nästan 5.000 elbilsbatterier som visar att den genomsnittliga degraderingen uppgår till 1,8 procent per år. Det är en minskning mot företagets förra undersökning från 2019, då den genomsnittliga degraderingen låg på 2,4 procent. Enligt Geotab visar den senaste undersökningen att batterierna i dagens elbilar kommer att hålla i minst 20 år.

– Med dessa högre nivåer av långvarig hälsa kommer batterierna i de senaste elbilsmodellerna att vara betydligt längre än fordonets livslängd och kommer sannolikt aldrig att behöva bytas ut, säger David Savage som är chef för Geotab i Storbritannien och Irland.”
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nyligen släpptes en ny elbil där man lämnade 10 år/100000 mil (ja, 100000 mil!) garanti på batteriet. Du tror väl inte de räknar med att byta massor av batterier?
Jag känner en som fick 30 års garanti på solpaneler. Han tyckte det var jättebra. Jag var nog lite tråkig och undrade om han verkligen trodde att firman som satte upp dem skulle finnas kvar om 30-år eller fabriken i Kina.
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Det är inte fel i sig, även 17 kr är dyrt! Tidigare prisnivåer var vansinninga och uppjagade av konstruerade skatter. Tror man på sånt, ja då tror man säkert på mycket annat också
Betänk då att du laddar elbilen för 2,50 milen som någon skrev och du kan åka 50 mil till en kostnad av 125 kr och sedan måste du ladda några timmar för att kunna vända bilen och åka hem igen och då kostar det helt plötsligt 8 kr milen för att komma hem igen. Då blir kostnaden totalt 525 kr.

Kör du då en diesel som drar 0,5 liter milen med en tank på 60 liter blir samma resa till en kostnad av 17 kr litern = 850 kr men du har fortfarande kapacitet att kunna köra 20 mil till innan du behöver tanka på 5 min istället för att ladda i flera timmar.

Att då ladda upp elbilen för 20 mil kan ju inte vara bra för batteriet men det kostar ändå 50 kr och då är du uppe i 575 kr. Enbart 275 kr billigare än oljemotorn.

Summan rent krasst är att du förlorar flera timmar i restid med elbilen.
 
  • Haha
Peter_Ker
  • Laddar…
Tesla 3 Performance 2021 skulle kosta ca 10 papp per år om man kollar några vanliga storbolag.

Tesla Y Performance 2022 med önskad helförsäkring gav 10014kr årligen på Trygg Hansa.

Ringer jag min handläggare vid skarpt läge så har jag säkert max 8000kr hos dem.
 
J jocke31 skrev:
[länk]

Citerar:
”Företaget Geotab har undersökt hälsan hos nästan 5.000 elbilsbatterier som visar att den genomsnittliga degraderingen uppgår till 1,8 procent per år. Det är en minskning mot företagets förra undersökning från 2019, då den genomsnittliga degraderingen låg på 2,4 procent. Enligt Geotab visar den senaste undersökningen att batterierna i dagens elbilar kommer att hålla i minst 20 år.

– Med dessa högre nivåer av långvarig hälsa kommer batterierna i de senaste elbilsmodellerna att vara betydligt längre än fordonets livslängd och kommer sannolikt aldrig att behöva bytas ut, säger David Savage som är chef för Geotab i Storbritannien och Irland.”
20 års livslängd på en elbil betyder att bilskrotarna kommer få ta emot dubbelt så många bilar i framtiden mot idag. Dessutom alla farliga bilbatterier.

Elbilen kommer i framtiden att skynda på vår resa till förintelse.
 
  • Haha
  • Arg
perror och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Jag känner en som fick 30 års garanti på solpaneler. Han tyckte det var jättebra. Jag var nog lite tråkig och undrade om han verkligen trodde att firman som satte upp dem skulle finnas kvar om 30-år eller fabriken i Kina.
Jag kan givetvis inte veta, kanske är det så att företaget ser framför sig att alla deras batterier måste bytas på garanti, men tänker gå i kk innan dess. Jag tror inte det är så, men kanske. Samma kan hända med valfri biltillverkare.
 
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
20 års livslängd på en elbil betyder att bilskrotarna kommer få ta emot dubbelt så många bilar i framtiden mot idag.
Ja precis för de flesta fossibilarna är ju i drift 40 år...
P Putte 9497 skrev:
Dessutom alla farliga bilbatterier.
Farliga för att man kan ta hand om dem?
P Putte 9497 skrev:
Elbilen kommer i framtiden att skynda på vår resa till förintelse.
Absolut, lika bra att fortsätta med bensin och diesel som inte påverkar något alls.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Inte länge sedan så hade en fossilbil 9,3 år i medellivslängd.

Vissa blir 40år+ medan vissa skrotas första dagen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.