14 718 läst · 178 svar
15k läst
178 svar
Kostnad för att helförsäkra elbil när vagnskadegarantin upphör?
Har själv en udda bil.
63 st Genesis 3.8 coupe finns det i Sverige.
303 hk, 330 kr helförsäkring inklusive mer försäkring i månaden.
Svårt att hitta billigare rolig bil som inte kostar multum att försäkra och som dom till och med undrar på Bilprovningen vad det är för någon bil.
Till det så är dom billiga att köpa om man ser till mil, skick och effekt.
Klassiskt bakhjulsdrift och enkel konstruktion där inget plingar när man kör
Då jag kör väldigt lite så det jag skulle spara på en snålare bil fort äts upp av värdeminskning (som inte finns på denna då dom börjar säljas på export då vi är billiga i Sverige)
63 st Genesis 3.8 coupe finns det i Sverige.
303 hk, 330 kr helförsäkring inklusive mer försäkring i månaden.
Svårt att hitta billigare rolig bil som inte kostar multum att försäkra och som dom till och med undrar på Bilprovningen vad det är för någon bil.
Till det så är dom billiga att köpa om man ser till mil, skick och effekt.
Klassiskt bakhjulsdrift och enkel konstruktion där inget plingar när man kör
Då jag kör väldigt lite så det jag skulle spara på en snålare bil fort äts upp av värdeminskning (som inte finns på denna då dom börjar säljas på export då vi är billiga i Sverige)
En riktig TV- anka, typisk klick/fake -rubrik.Mats-S skrev:Hej,
såg på nyheterna (TV4 ekonomi) igår att det kan bli svindyrt att helförsäkra en elbil när vagnskadegarantin upphör efter 3 år, 30-50K för "Sveriges vanligaste elbil".
[länk]
Stämmer det här verkligen? (har personligen ingen koll eftersom jag har en oljebrännare som går klanderfritt så den behåller jag
"Sveriges vanligaste elbil" (?) skulle kosta 30-50K efter 3 år? Någon med elbil som har koll.
Elbilen i reportaget, Fisker Ocean, skulle kosta 50K att försäkra efter 3 år när vagnskadan inte längre ingår i garantin ... verkar ju helt sjuuukt!
Har just tecknat försäkring på elbil efter tre år, garantin har gått ut. Med lite marknadsundersökning på olika bolag varierade priset från 12Tkr till 5,5Tkr, tecknade fullförsäkring 2000mil inkl. hyrbil, helår för 6,8Tkr. Sthlm län.
Redigerat:
Hej,Mats-S skrev:Hej,
såg på nyheterna (TV4 ekonomi) igår att det kan bli svindyrt att helförsäkra en elbil när vagnskadegarantin upphör efter 3 år, 30-50K för "Sveriges vanligaste elbil".
[länk]
Stämmer det här verkligen? (har personligen ingen koll eftersom jag har en oljebrännare som går klanderfritt så den behåller jag
"Sveriges vanligaste elbil" (?) skulle kosta 30-50K efter 3 år? Någon med elbil som har koll.
Elbilen i reportaget, Fisker Ocean, skulle kosta 50K att försäkra efter 3 år när vagnskadan inte längre ingår i garantin ... verkar ju helt sjuuukt!
Jag har en Audi Euron som kostar 20 000kr per år i helförsäkring med 2500 mil. Audi erbjöd 32 000kr för samma försäkring men jag surfade runt lite och hittade denna hos T-H
Elbil kan knappast vara lönsamt att äga ens när elpriset är lågt.
Hörde på radion att fler och fler går ifrån elbil och tillbaka till diesel o bensin
Hörde på radion att fler och fler går ifrån elbil och tillbaka till diesel o bensin
P Putte 9497 skrev:
Bränsleslagens andelar av nybilsförsäljning i Sverige september 2024
ANDEL (%) | |
---|---|
Elektricitet | 45 |
Bensin | 20 |
Laddhybrid | 20 |
Elhybrid | 9 |
Diesel | 5 |
Övrigt | 1 |
Bra att uppdatera sig på fakta innan du skriver….du kan tycka men med fakta så tycker du fel! Du kanske även tror på tomten?P Putte 9497 skrev:
Vi betalar ungefär 2 kr 50 öre per mil i bränslekostnad för våra elbilar inklusive nätavgift, moms och skatt då vi i princip ”tankar” all el hemma.
För att få samma kostnad med en bensinbil så behöver du köra en bensinbil som drar 0,15 l/mil.
Och då har jag inte ens räknat med servicekostnaderna för en fossilbil (som är betydligt högre än för en elbil).
För att få samma kostnad med en bensinbil så behöver du köra en bensinbil som drar 0,15 l/mil.
Och då har jag inte ens räknat med servicekostnaderna för en fossilbil (som är betydligt högre än för en elbil).
Ang elbilarna i den tabellen är det nog till största delen förmånsbilar/tjänstebilar.J jocke31 skrev:
Du har nog helt rätt där när det gäller privatbilsköpare, typ alla som jag känner som har köpt ny bil PRIVAT senaste åren har valt bort elbilen, alldeles för dyr eller fel koncept för deras behov.P Putte 9497 skrev:
Köper man begagnat så skulle i varje fall jag vara skeptiskt till en elbil, framförallt pga den snabba utvecklingen på den biltypen, så en 3 år gammal elbil känns inte helt i tiden. Däremot en oljebrännare är typ same shit diffrent names jämfört med 3 år tillbaka.
Men allt beror i slutändan på ens behov och plånbok 😎 Min budget är begränsad, så jag rullar vidare med min felfria 220D anno 2016, passar både ekonomin och behoven 😉
nja elbil är väl inte så roliga att köra!F Fideliox skrev:
åker heller en bmw m bil eller porsche med manuel ! det är känsla
även en lada niva är roligare
ja ja har elbil!
har även kört taycan o plaid
Fast en fossilbil känns ju ännu äldre, dock håller jag med om att utvecklingen avstannat på ice medan elbilar blir bättre och bättre för varje år. Därav kanske värdefallet är större på el.Mats-S skrev:
Fossil är ju en ny eller 10 år gammal nästan lika, el är det jätte skillnad på en ny och 10 år gammal...
Framförallt smidigheten och responsen är ju stor skillnad.
Men visst, jag tycker inte det är värt pengarna för en bättre elbil. Skulle jag köra bil via jobbet skulle jag dock inte tveka på att välja elbil typ TM3 el eniyak eller liknande...
Det stämmer inte. Jag har en Tesla där vagnskadegarantin gått ut och den är inte dyrare att helförsäkra än den Volvo V60 den ersatte (4-siffrigt belopp per år hos länsförsäkringar). Sen kan man ju fråga sig vad man behöver försäkringen till, bilen har varit helt problemfriMats-S skrev: