L lbgu skrev:
Även 4000 är väl svindyrt för att försäkra en moped med nypris 30k. Betala över en åttondel av nypriset i försäkring kan knappast vara en bra affär. Hade det varit en bil i 500k klassen motsvarar det en försäkringskostnad på +60k.

Vissa mopeder kräver väl trafikförsäkring, men den borde ju vara billigare än trafikförsäkring för bil.
Jag håller med, fick en smärre chock nör jag köpte den. Men försök komma ner mer. Det är vad det kostar. 4000 var ”billigt” utifrån vad alternativen kostade. Sen får man väl vöga in att mopeder själs. De är inblandsde i mycket olyckot, med klantiga ungdomar. Bara batteriet kostar ca 15k. Hade jag angett förare under 20år, så åker premien upp 7-800 till. Värderar stt det är böttre att riska 2000 extra i självrisk (dottern som nyttjar den). Intressant är att på bilförsäkringen var tillägg för unga förare ca 150:—/år. Där var det bättre att betala för det och undvika ungdomssjälvrisk.

L lbgu skrev:
Vissa mopeder kräver väl trafikförsäkring, men den borde ju vara billigare än trafikförsäkring för bil.
Alla kräver väl det? Och priset är typ som helförsäkring på en V70... Många olyckor och stölder

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Men va f..n, Fisker.
Man måste väl ändå jämföra äpplen med äpplen, eller i alla fall bananer.

Betalar 16k för vardagsbilen, Tesla modell S, nästan likvärdig prestanda Audi'n 10k, med samma prestanda Audi misstänker jag att det är typ samma.

Audin fick jag pris från 10k till över 35k, Teslan också upp mot 35k hos något galet bolag.

Ska man åka motorstark bil kostar det, är det billig försäkring och elbil som är prio så finns det klena och billiga sådana också.

Entusiastbilen med färre än 1000st tillverkade är det få bolag som ens vill försäkra.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte det var det som avsågs. Efter 3 år har man inte längre vagnskadegaranti, men man har ju fortfarande garantier vilket innebär att försäkringsbolaget inte behöver täcka exempelvis skador på batteri/motor/växellåda etc. Det borde ge en lägre premie än efter 7 år.
Ja men det är ju delkasko, halvförsäkringen. En helt annan del av försäkringen.

Apropå priser tror jag det är en kombination av hög effekt och brist på kostnadsstatistik för elbilar. Min har 613 hk och kommer kosta en förmögenhet att försäkra men det känns nog värre med "billiga" modeller som är motorstarka där man fått mycket kraft till lägre pris, typ en model tre performance (finns väl en sån).

En elektrisk Kia Niro kan knappast bli dyrare än motsvarande bensinbil. Färre rörliga delar och enkel teknik.

Attitudeswe
M3 standard range 2020 kostar med helförsäkring 3500mil hos trygghansa 1079kr/mån för mig. XEH40U

Nu kör jag en enyaq och den ser ut att bli billigare än så när vagnskadan gått ut.

S sjoelund skrev:
Alla kräver väl det? Och priset är typ som helförsäkring på en V70... Många olyckor och stölder
Fast stöldrisken borde inte påverka trafikförsäkringen. Trafikförsäkringen går väl normalt bara in i vissa fall där man själv orsakat olycka. En moped borde orsaka relativt små skador vid olyckor så en trafikförsäkring borde vara billigare för moped än för bil tycker ja, men det är en gissning då jag inte suttit på en moped sen jag var i tonåren..

• Gilla
sjoelund
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast stöldrisken borde inte påverka trafikförsäkringen. Trafikförsäkringen går väl normalt bara in i vissa fall där man själv orsakat olycka. En moped borde orsaka relativt små skador vid olyckor så en trafikförsäkring borde vara billigare för moped än för bil tycker ja, men det är en gissning då jag inte suttit på en moped sen jag var i tonåren..
Kan tänka mig att personskador kostar en hel del då man inte är så skyddad

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Min xc40 2023 (lev 2022) har inte fyllt tre ännu men försäkring verkar kosta hem 2000 mil per år runt 300-400 beroende på tillval

Försäkringsalternativ för hel-, halv- och trafikförsäkring med priser från 171 till 367 kr/mån visas på Länsförsäkringar webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L lbgu skrev:
Även 4000 är väl svindyrt för att försäkra en moped med nypris 30k. Betala över en åttondel av nypriset i försäkring kan knappast vara en bra affär. Hade det varit en bil i 500k klassen motsvarar det en försäkringskostnad på +60k.

Alla mopeder kräver trafikförsäkring😇
Trafikförsäkring kostar 1425:-/år. Om jag hade trafikförsäkrat min v90 så hade den legat på ca 2000:-. Kostar dock nästan 10k i helförsäkring.

D daSea skrev:
Betalar nu ca 4000kr/ halvåret för en Mustang Mach E AWD long range 351 hk när vagnskadegarantin upphörde efter 3 år (årsmodell 21). Innan låg försäkringen på ca 2500kr/halvåret. Rimlig ökning ändå kan jag tycka. Har Ford märkesförsäkring via IF.
Har billig halvförsäkring på minMach-E 2022 SR AWD till nästa sommar (märkesförsäkring), kollade pris på helförsäkring och fick ca 11 000 kr/år från Trygg-Hansa. Bor i villa i Sthlm.
Men ska förstås kolla priset på märkesförsäkring när det börjar bli dags. 8 000 kr/år lät ju attraktivt. 🙂

Fairlane
Micleg Micleg skrev:
Ja men det är ju delkasko, halvförsäkringen. En helt annan del av försäkringen.
Ja men frågan var om det inte borde vara billigare me försäkring om det fanns garanti kvar än inte, även efter vagnskadegarantin var slutm
Micleg Micleg skrev:
En elektrisk Kia Niro kan knappast bli dyrare än motsvarande bensinbil. Färre rörliga delar och enkel teknik.
Det kan den. Det visade jag inlägg #29

Tesla Model Y är den mest sålda (el) bilen vad jag sett. Mig kostar den 500kr/mån, 1000kr/mån när garantin går ut. Parkerar på tomten centrala i Göteborg.

Sålde v70 36000km, så inget motorskydd osv, den låg på 600kr/mån i helförsäkring.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
M mojjen skrev:
Alla mopeder kräver trafikförsäkring😇
Trafikförsäkring kostar 1425:-/år. Om jag hade trafikförsäkrat min v90 så hade den legat på ca 2000:-. Kostar dock nästan 10k i helförsäkring.
Klass 2 mopeder kräver inte trafikförsäkring. Max 25 km/h och max 1 kW.

S sinuslinus skrev:
Klass 2 mopeder kräver inte trafikförsäkring. Max 25 km/h och max 1 kW.
Om de ska brukas i trafik gör de det.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
F frause skrev:
Om de ska brukas i trafik gör de det.
Okej, jag hade fel. De ska inte registreras så därför blev det fel.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.