14 580 läst · 178 svar
15k läst
178 svar
Kostnad för att helförsäkra elbil när vagnskadegarantin upphör?
Jag håller med, fick en smärre chock nör jag köpte den. Men försök komma ner mer. Det är vad det kostar. 4000 var ”billigt” utifrån vad alternativen kostade. Sen får man väl vöga in att mopeder själs. De är inblandsde i mycket olyckot, med klantiga ungdomar. Bara batteriet kostar ca 15k. Hade jag angett förare under 20år, så åker premien upp 7-800 till. Värderar stt det är böttre att riska 2000 extra i självrisk (dottern som nyttjar den). Intressant är att på bilförsäkringen var tillägg för unga förare ca 150:—/år. Där var det bättre att betala för det och undvika ungdomssjälvrisk.L lbgu skrev:Även 4000 är väl svindyrt för att försäkra en moped med nypris 30k. Betala över en åttondel av nypriset i försäkring kan knappast vara en bra affär. Hade det varit en bil i 500k klassen motsvarar det en försäkringskostnad på +60k.
Vissa mopeder kräver väl trafikförsäkring, men den borde ju vara billigare än trafikförsäkring för bil.
Men va f..n, Fisker.
Man måste väl ändå jämföra äpplen med äpplen, eller i alla fall bananer.
Betalar 16k för vardagsbilen, Tesla modell S, nästan likvärdig prestanda Audi'n 10k, med samma prestanda Audi misstänker jag att det är typ samma.
Audin fick jag pris från 10k till över 35k, Teslan också upp mot 35k hos något galet bolag.
Ska man åka motorstark bil kostar det, är det billig försäkring och elbil som är prio så finns det klena och billiga sådana också.
Entusiastbilen med färre än 1000st tillverkade är det få bolag som ens vill försäkra.
Man måste väl ändå jämföra äpplen med äpplen, eller i alla fall bananer.
Betalar 16k för vardagsbilen, Tesla modell S, nästan likvärdig prestanda Audi'n 10k, med samma prestanda Audi misstänker jag att det är typ samma.
Audin fick jag pris från 10k till över 35k, Teslan också upp mot 35k hos något galet bolag.
Ska man åka motorstark bil kostar det, är det billig försäkring och elbil som är prio så finns det klena och billiga sådana också.
Entusiastbilen med färre än 1000st tillverkade är det få bolag som ens vill försäkra.
Ja men det är ju delkasko, halvförsäkringen. En helt annan del av försäkringen.Fairlane skrev:
Apropå priser tror jag det är en kombination av hög effekt och brist på kostnadsstatistik för elbilar. Min har 613 hk och kommer kosta en förmögenhet att försäkra men det känns nog värre med "billiga" modeller som är motorstarka där man fått mycket kraft till lägre pris, typ en model tre performance (finns väl en sån).
En elektrisk Kia Niro kan knappast bli dyrare än motsvarande bensinbil. Färre rörliga delar och enkel teknik.
Fast stöldrisken borde inte påverka trafikförsäkringen. Trafikförsäkringen går väl normalt bara in i vissa fall där man själv orsakat olycka. En moped borde orsaka relativt små skador vid olyckor så en trafikförsäkring borde vara billigare för moped än för bil tycker ja, men det är en gissning då jag inte suttit på en moped sen jag var i tonåren..S sjoelund skrev:
Kan tänka mig att personskador kostar en hel del då man inte är så skyddadL lbgu skrev:Fast stöldrisken borde inte påverka trafikförsäkringen. Trafikförsäkringen går väl normalt bara in i vissa fall där man själv orsakat olycka. En moped borde orsaka relativt små skador vid olyckor så en trafikförsäkring borde vara billigare för moped än för bil tycker ja, men det är en gissning då jag inte suttit på en moped sen jag var i tonåren..
Alla mopeder kräver trafikförsäkring😇L lbgu skrev:Även 4000 är väl svindyrt för att försäkra en moped med nypris 30k. Betala över en åttondel av nypriset i försäkring kan knappast vara en bra affär. Hade det varit en bil i 500k klassen motsvarar det en försäkringskostnad på +60k.
Vissa mopeder kräver väl trafikförsäkring, men den borde ju vara billigare än trafikförsäkring för bil.
Trafikförsäkring kostar 1425:-/år. Om jag hade trafikförsäkrat min v90 så hade den legat på ca 2000:-. Kostar dock nästan 10k i helförsäkring.
Har billig halvförsäkring på minMach-E 2022 SR AWD till nästa sommar (märkesförsäkring), kollade pris på helförsäkring och fick ca 11 000 kr/år från Trygg-Hansa. Bor i villa i Sthlm.D daSea skrev:
Men ska förstås kolla priset på märkesförsäkring när det börjar bli dags. 8 000 kr/år lät ju attraktivt. 🙂
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 827 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 827 inlägg
Ja men frågan var om det inte borde vara billigare me försäkring om det fanns garanti kvar än inte, även efter vagnskadegarantin var slutmMicleg skrev:
Det kan den. Det visade jag inlägg #29Micleg skrev:
Tesla Model Y är den mest sålda (el) bilen vad jag sett. Mig kostar den 500kr/mån, 1000kr/mån när garantin går ut. Parkerar på tomten centrala i Göteborg.
Sålde v70 36000km, så inget motorskydd osv, den låg på 600kr/mån i helförsäkring.
Sålde v70 36000km, så inget motorskydd osv, den låg på 600kr/mån i helförsäkring.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 216 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 216 inlägg