Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan givetvis inte veta, kanske är det så att företaget ser framför sig att alla deras batterier måste bytas på garanti, men tänker gå i kk innan dess. Jag tror inte det är så, men kanske. Samma kan hända med valfri biltillverkare.
Jag skulle tro att de chansar. För det första är det ju svårt att veta ifall ett batteri tillverkat idag funkar om 10 år. Så bara att ge ett sånt garanti är ju en jättechansning.
Så de hoppas att de håller och kortsiktigt hoppas de givetvis att de får sälja fler bilar p.g.a. garantilöftet. Och VDn vet nog innerst inne att han inte kommer att vara VD för bolaget om 10 år, däremot vet han vad han får i extra bonus nästa år ifall han lyckas öka försäljningen. Så han har sitt på det torra hur det än går så han chansar inte.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kanske, [länk]
Nu är ju iofs Carup allmänt kända som militanta fossilkramare., sannolikt sponsrade av bränsleupproret.

Min bil har ett serviceintervall på 3000 mil och förra gången jag gjorde service så kostade det ca 3000 kr.
 
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Nä, ha hittade på😂
www.google.com
P Putte 9497 skrev:
Vad är inköpspriset på den?
www.google.com

P Putte 9497 skrev:
De flesta så länge SD sitter som vågmästare
Tror du eller har du något att backa upp det med?
2023 var 60% av bilarna som såldes nya laddbara (=hade ett livsfarligt batteri som kommer driva världen till förintelse).
2020 var 32,2%.
Har du någon förklaring som håller matematiskt till din tes?
 
Fairlane
L lbgu skrev:
Jag skulle tro att de chansar. För det första är det ju svårt att veta ifall ett batteri tillverkat idag funkar om 10 år. Så bara att ge ett sånt garanti är ju en jättechansning.
Så de hoppas att de håller och kortsiktigt hoppas de givetvis att de får sälja fler bilar p.g.a. garantilöftet. Och VDn vet nog innerst inne att han inte kommer att vara VD för bolaget om 10 år, däremot vet han vad han får i extra bonus nästa år ifall han lyckas öka försäljningen. Så han har sitt på det torra hur det än går så han chansar inte.
Klart att det till någon del är en chansning, men sannolikheten att man måste byta batteri på en stor andel av bilarna är nog låg. Vissa elbilshatare, verkar tro att mer eller mindre alla elbilar tvingas till ett batteribyte, när det i verkligheten är ovanligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
P Putte 9497 skrev:
Vad händer med batteriet i elbilen när det är slut då?
Återvinningen? Metallerna är för värdefulla för att slängas i deponin.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag föredrar ett försäkringsbolag med fysiskt bemannat kontor. Bara gå in och ditt ärende behandlas av en person som du ser i ögonen. Pengar på kontot kan du ha när du går därifrån, Det är väl bara Länsförsäkringar som har detta?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja precis för de flesta fossibilarna är ju i drift 40 år...

Farliga för att man kan ta hand om dem?

Absolut, lika bra att fortsätta med bensin och diesel som inte påverkar något alls.
Klart de påverkar men miljömupparna för ju svenska folket bakom ljuset när de tror att elbilarna räddar världen.
 
  • Haha
  • Arg
perror och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Inte länge sedan så hade en fossilbil 9,3 år i medellivslängd.

Vissa blir 40år+ medan vissa skrotas första dagen.
Beror ju på vem som sitter bakom ratten🤣
 
  • Gilla
  • Arg
perror och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag skulle tro att de chansar. För det första är det ju svårt att veta ifall ett batteri tillverkat idag funkar om 10 år. Så bara att ge ett sånt garanti är ju en jättechansning.
Så de hoppas att de håller och kortsiktigt hoppas de givetvis att de får sälja fler bilar p.g.a. garantilöftet. Och VDn vet nog innerst inne att han inte kommer att vara VD för bolaget om 10 år, däremot vet han vad han får i extra bonus nästa år ifall han lyckas öka försäljningen. Så han har sitt på det torra hur det än går så han chansar inte.
En drömchans om de lyckas lura någon mer än @Fairlane Blir det mycket batteristrul är det bara att kånka
 
  • Arg
perror
  • Laddar…
Enligt vw så sliter det mer på ett batteri vid 0 grader och därunder och det tar längre tid att ladda samt att de 50 mil någon kunde köra på en laddning blir kortare ju kallare det är.

Tankar man diesel har jag aldrig upplevt att den blir trögflytande vid minusgrader
 
  • Arg
perror
  • Laddar…
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Klart de påverkar men miljömupparna för ju svenska folket bakom ljuset när de tror att elbilarna räddar världen.
Är det någon som påstår det?
Elbilshatarna för ju folk bakom ljuset när de tror att bensin och diesel är nyttigt...

P Putte 9497 skrev:
Beror ju på vem som sitter bakom ratten🤣
Påverkar det verkligen medel?
Kom igen nu, släng fram lite siffror som visar att det blir dubbelt så många bilar till skroten om man måste skrota en elbil efter 20 år. Visa lite siffror på att fossilbilar generellt snittar runt 40 år.

P Putte 9497 skrev:
En drömchans om de lyckas lura någon mer än @Fairlane Blir det mycket batteristrul är det bara att kånka
Lura någon mer än mig? Jag har inte köpt någon sådan. Du tror alltså att man satsar mångmiljardbelopp på att utveckla en bil som man inte tror på, för att sen lura några att köpa och sen gå i konkurs världen över?
Kan du inte istället visa lite siffror som på något sätt stödjer sin tes om att elbilarna måste byta batterier i någon nämnvärd utsträckning?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det någon som påstår det?
Elbilshatarna för ju folk bakom ljuset när de tror att bensin och diesel är nyttigt...


Påverkar det verkligen medel?
Kom igen nu, släng fram lite siffror som visar att det blir dubbelt så många bilar till skroten om man måste skrota en elbil efter 20 år. Visa lite siffror på att fossilbilar generellt snittar runt 40 år.


Lura någon mer än mig? Jag har inte köpt någon sådan. Du tror alltså att man satsar mångmiljardbelopp på att utveckla en bil som man inte tror på, för att sen lura några att köpa och sen gå i konkurs världen över?
Kan du inte istället visa lite siffror som på något sätt stödjer sin tes om att elbilarna måste byta batterier i någon nämnvärd utsträckning?
Det är antaganden för det som sker imorgon vet vi inget om
 
  • Arg
perror
  • Laddar…
Patrik440
P Pligg85 skrev:
Inte länge sedan så hade en fossilbil 9,3 år i medellivslängd.
Nä, medellivslängden är betydligt högre än så, typ dubbelt upp.

Du har blandat ihop det med genomsnittsåldern som dessutom har ökat till över 10 år.
 
Patrik440
Tog ett regnr på Blocket från en Tesla 2019 å knappade in de på Trygg-hansa.

Helförsäkring utan någon plusmeny med 1000 mil om året blev 21408:- ..

Det blev iaf minst 17 000 mer om året än min nuvarande pendlarbil som har helförsäkring med 2000 mil om året.
( pendlarbilen är dock från 2011 så det blir väl lite äpplen å päron..)
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.