13 334 läst · 178 svar
13k läst
178 svar
Kostnad för att helförsäkra elbil när vagnskadegarantin upphör?
Jag skulle tro att de chansar. För det första är det ju svårt att veta ifall ett batteri tillverkat idag funkar om 10 år. Så bara att ge ett sånt garanti är ju en jättechansning.Fairlane skrev:
Så de hoppas att de håller och kortsiktigt hoppas de givetvis att de får sälja fler bilar p.g.a. garantilöftet. Och VDn vet nog innerst inne att han inte kommer att vara VD för bolaget om 10 år, däremot vet han vad han får i extra bonus nästa år ifall han lyckas öka försäljningen. Så han har sitt på det torra hur det än går så han chansar inte.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 657 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 657 inlägg
www.google.comP Putte 9497 skrev:
www.google.comP Putte 9497 skrev:
Tror du eller har du något att backa upp det med?P Putte 9497 skrev:
2023 var 60% av bilarna som såldes nya laddbara (=hade ett livsfarligt batteri som kommer driva världen till förintelse).
2020 var 32,2%.
Har du någon förklaring som håller matematiskt till din tes?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 657 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 657 inlägg
Klart att det till någon del är en chansning, men sannolikheten att man måste byta batteri på en stor andel av bilarna är nog låg. Vissa elbilshatare, verkar tro att mer eller mindre alla elbilar tvingas till ett batteribyte, när det i verkligheten är ovanligt.L lbgu skrev:Jag skulle tro att de chansar. För det första är det ju svårt att veta ifall ett batteri tillverkat idag funkar om 10 år. Så bara att ge ett sånt garanti är ju en jättechansning.
Så de hoppas att de håller och kortsiktigt hoppas de givetvis att de får sälja fler bilar p.g.a. garantilöftet. Och VDn vet nog innerst inne att han inte kommer att vara VD för bolaget om 10 år, däremot vet han vad han får i extra bonus nästa år ifall han lyckas öka försäljningen. Så han har sitt på det torra hur det än går så han chansar inte.
Klart de påverkar men miljömupparna för ju svenska folket bakom ljuset när de tror att elbilarna räddar världen.Fairlane skrev:
En drömchans om de lyckas lura någon mer än @Fairlane Blir det mycket batteristrul är det bara att kånkaL lbgu skrev:Jag skulle tro att de chansar. För det första är det ju svårt att veta ifall ett batteri tillverkat idag funkar om 10 år. Så bara att ge ett sånt garanti är ju en jättechansning.
Så de hoppas att de håller och kortsiktigt hoppas de givetvis att de får sälja fler bilar p.g.a. garantilöftet. Och VDn vet nog innerst inne att han inte kommer att vara VD för bolaget om 10 år, däremot vet han vad han får i extra bonus nästa år ifall han lyckas öka försäljningen. Så han har sitt på det torra hur det än går så han chansar inte.
Enligt vw så sliter det mer på ett batteri vid 0 grader och därunder och det tar längre tid att ladda samt att de 50 mil någon kunde köra på en laddning blir kortare ju kallare det är.
Tankar man diesel har jag aldrig upplevt att den blir trögflytande vid minusgrader
Tankar man diesel har jag aldrig upplevt att den blir trögflytande vid minusgrader
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 657 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 657 inlägg
Är det någon som påstår det?P Putte 9497 skrev:
Elbilshatarna för ju folk bakom ljuset när de tror att bensin och diesel är nyttigt...
Påverkar det verkligen medel?P Putte 9497 skrev:
Kom igen nu, släng fram lite siffror som visar att det blir dubbelt så många bilar till skroten om man måste skrota en elbil efter 20 år. Visa lite siffror på att fossilbilar generellt snittar runt 40 år.
Lura någon mer än mig? Jag har inte köpt någon sådan. Du tror alltså att man satsar mångmiljardbelopp på att utveckla en bil som man inte tror på, för att sen lura några att köpa och sen gå i konkurs världen över?P Putte 9497 skrev:
Kan du inte istället visa lite siffror som på något sätt stödjer sin tes om att elbilarna måste byta batterier i någon nämnvärd utsträckning?
Det är antaganden för det som sker imorgon vet vi inget omFairlane skrev:Är det någon som påstår det?
Elbilshatarna för ju folk bakom ljuset när de tror att bensin och diesel är nyttigt...
Påverkar det verkligen medel?
Kom igen nu, släng fram lite siffror som visar att det blir dubbelt så många bilar till skroten om man måste skrota en elbil efter 20 år. Visa lite siffror på att fossilbilar generellt snittar runt 40 år.
Lura någon mer än mig? Jag har inte köpt någon sådan. Du tror alltså att man satsar mångmiljardbelopp på att utveckla en bil som man inte tror på, för att sen lura några att köpa och sen gå i konkurs världen över?
Kan du inte istället visa lite siffror som på något sätt stödjer sin tes om att elbilarna måste byta batterier i någon nämnvärd utsträckning?
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 288 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 288 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 288 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 288 inlägg
Tog ett regnr på Blocket från en Tesla 2019 å knappade in de på Trygg-hansa.
Helförsäkring utan någon plusmeny med 1000 mil om året blev 21408:- ..
Det blev iaf minst 17 000 mer om året än min nuvarande pendlarbil som har helförsäkring med 2000 mil om året.
( pendlarbilen är dock från 2011 så det blir väl lite äpplen å päron..)
Helförsäkring utan någon plusmeny med 1000 mil om året blev 21408:- ..
Det blev iaf minst 17 000 mer om året än min nuvarande pendlarbil som har helförsäkring med 2000 mil om året.
( pendlarbilen är dock från 2011 så det blir väl lite äpplen å päron..)