Claes Sörmland
X xen skrev:
Jo, där är en 3:e ventil undertill (blå) En annan typ. Men jag undrar hur de tänker att man ska kunna stänga den samtidigt med den gröna ovanifrån. Ty handlade det om tryck så måste det ju göras simultant?
Nej, behöver inte göras simultant. Man stänger en i taget.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Här är ventilen till den undre mätaren. Lite dolt i bild bara:

Ventil till den undre mätaren med kopparrör och blå ventilspak, delvis dold bakom rörkopplingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
C
X xen skrev:
Men syftet med dubbla rör måste ju vara en tryckfråga - och då undrar jag hur man kan stänga två ventilser så samtidigt så att trycket inte gör sig gällande?
Nej, det är inte en tryckfråga, det är (potentiellt) en flödesfråga.

• Gilla
Karrock och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om inkommande är från höger, så är det kommunen som ska se till att det finns tryck som gör att flödet klarar sig. Sen kommer det klena rör vid mätarna och efter till vänster ser det ut vara grovt rör. I mätar delen kommer det att vara ett paralellt flöde 2X rördim och går då vatten i båda delarna, som gör att det blir samma som ett grovt rör.Även som att flödet genom mätarna blir lungnare ocm mäatarna inte får racerfart i snurren. Sen att kommunen inte har delar för det som monterades är en annan sak. Har varit med på större fastigheter, där det kan sitta både 3 och 4 mätare i en speciell konsoll paralellt. Normalt annars är det bara för en mätare.
Jo men det som förbryllar - och oroar mig - har de tänkt galet - kan du/de jag stänga av en ventil på inkommande, tex den nedreblå utan att trycket blir för högt på den rördel som går ovanifrån?

För enda skälet till parallet måste varit en tryckfråga som jag ser det. Annars var hela "forkningen" helt onödig.

C cpalm skrev:
Nej, det är inte en tryckfråga, det är (potentiellt) en flödesfråga.
Sorry jag är noob, men ändå vad menas med flödes jmf med tryck i detta sammanhang? Trycket ökar ovan väl när vi stängt blå ventil? Jmf vattenslangsmunstycke.

Och är inte trycket mot rör och packningar av vikt? Så återigen - ökar inte trycket (och flödet blir det samma?) om du använder smalare rör?

Om jag i bilden 3 stänger blå ventil då ökar trycket på rör ovan med grön ventil. Men flödet efter grön ventil 2 tll vänster blir återigen detsamma.

Men .....frågan för mig är .håller röret ovan för det ökade trycket om blå ventil stängt nedre delen? Och OM det håller - varför två rör överhuvudtaget?

Eller du menar att rören nog håller för ökat tryck men att vattenströmningen inte kompenseras med högre tryck vid endast ett rör med smal diameter?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, behöver inte göras simultant. Man stänger en i taget.
Men ökar inte trycket då på det rör som har ventilen öppen? Och om det röret och skarv klarar det utan problem - varför då två rör parallellt? Bara en genomströmningsfråga? En flödesfråga?

C
X xen skrev:
Sorry jag är noob, men ändå vad menas med flödes jmf med tryck i detta sammanhang? Trycket ökar ovan väl när vi stängt blå ventil? Jmf vattenslangsmunstycke.
Du har rätt i att trycket och flödet hänger ihop, men det tryck som i sammanhanget är relevant är det s.k. statiska trycket = trycket från "gatan" när ingen i huset spolar vatten och flödet = 0.

Så fort någon öppnar kranen minskar trycket. Ju mer man öppnar desto större blir flödet och desto mindre blir trycket.
Trycket kan alltså aldrig bli högre än det statiska trycket med mindre än att man tillför energi till systemet med någon sorts pump. Eller fyller ett djupt hål med vatten. Så det statiska trycket är det som är dimensionerande. Och det skall alla komponenter i anläggningen klara med god marginal.

Karrock
Har du kvar den gamla mätaren? De har en storlek angiven i mätartavlan. Du kan jämföra dem med vad som står på de nya.Kubikmeter per timme nominellt flöde. Du hade förmodligen Q3=4 eller 6m3/h, kommunen hade bara med sig mindre, 2,5m3/h med mindre kopplingar och satte dit två för att du ska kunna fortsätta förbruka och debiteras för ett nominellt flöde kring 5m3/h.

Edit: Men det är dumt. Kommunen ska klara av att leverera flera olika mätarstorlekar i sina nyupphandlade system, och ska inte behöva hålla på med sånt här krångel.
Men det finns många fall där det görs dylika installationer för större abonnemang, tre st Q3=10 kan vara billigare än en som är minst 30, i abbonnemangskostnad.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det där är bara en blåsning som ingen förstår varför det är gjort så.

Tidigare fanns två ventiler. En före och en efter. Dom gick jättebra att stänga och öppna. Varför skulle det vara skillnad nu?

Någon har klantat sig. Spontant VVS-aren som inte åtgärdar det som blivit fel längs vägen. Om han skall sätta koppel till en mätare så är det väl rimligt att man kollar så att man sätter rätt dimension från början.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
Det är något som är väldigt lurt här.
Väldigt konstigt oavsett.

För eran röris bör ju ha vetat om dimensionen på befintlig vattenmätare redan INNAN denne kapade bort det gamla...

Bild 1
Befintlig installation, en större gemensam vattenmätare.
Här vore det ju roligt att veta vilken dimension det är på denna?! 🤔🤔

Bild 2
VVS-killen har satt upp 1 (en) normal villamätare, betydligt mindre än den som sitter.
RSK: 5208145, 3-5m³ (DN20) - Billigaste konsolen som lagerförs kan tilläggas.

DN25-mätare har flödet 7-10m³ och skulle antagligen bli mycket bättre!

Bild 3
Här har er VVS:are ökat på matande dimension till 28 (DN25) men gått ner till DN20 till respektive vattenmätare men med gemensam ventil. Oerhört ovanligt skulle jag vilja påstå.

Monterar man flera mätare så har man alltid separata ventiler för VARJE vattenmätare. Se exempelbild på korrekt montage.

Gör om och gör rätt!

Illustration av två och tre parallellkopplade vattenmätare med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.