702 läst · 25 svar
702 läst
25 svar
Koppla nollan på personskyddsautomaten?
Jag är inte säker på om det "inte följer boken" eller om det bara är lite osnyggt. Men jag hade absolut föredragit en nollplint.Vispen74 skrev:
Jag jan inte säga från bilden vad de är för ledare. Men det verkar vara 6 mm² och alltså tillsammans 18 mm². Det ger tre scenarion.A avh67f skrev:
1. Det är tre solida ledare. Det brukar inte vara helt lyckat med flera EK i samma plint även om det inte är explicit otillåtet enligt specifikationen.
2. Det är tre flexibla ledare. Jag tror att detta vore det bästa scenariot även om det överskrider de specificerade 16 mm².
3. Det är blandat flexibla och solida ledare. Detta tror jag vore det sämsta alternativet. Det brukar aldrig bli bra att blanda.
Nr 2 är fallet.A Avemo skrev:Jag är inte säker på om det "inte följer boken" eller om det bara är lite osnyggt. Men jag hade absolut föredragit en nollplint.
Jag jan inte säga från bilden vad de är för ledare. Men det verkar vara 6 mm² och alltså tillsammans 18 mm². Det ger tre scenarion.
1. Det är tre solida ledare. Det brukar inte vara helt lyckat med flera EK i samma plint även om det inte är explicit otillåtet enligt specifikationen.
2. Det är tre flexibla ledare. Jag tror att detta vore det bästa scenariot även om det överskrider de specificerade 16 mm².
3. Det är blandat flexibla och solida ledare. Detta tror jag vore det sämsta alternativet. Det brukar aldrig bli bra att blanda.
Frågan är alltså:Vispen74 skrev:
Ja detta är jag också konfunderad över. Det är 25A Huvudsäkring. Jag bör väl ha en PSA på Max 25A sett till det samt kabel arean om 6mm2. Jag har noll förtroende för den installationen med laddboxen, det var så mycket som var fel så detta förvånar mig inte.
Ska den PSAn bytas ut? Ska kräva det av Tibber I så fall, vilka ombesörjde monteringen.
Får man ha en 32A PSA för en laddbox ansluten med 6 mm2 kabel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 086 inlägg
Det kan vara lite snålt så man behöver räkna på det.
Du har alltså en laddstation? Som är inställd på vilken max ström?
Vill du kunna ladda med högre ström än 16 A?
En 20 A PSA hade varit mer passande.
Du har alltså en laddstation? Som är inställd på vilken max ström?
Vill du kunna ladda med högre ström än 16 A?
En 20 A PSA hade varit mer passande.
Det är ju i praktiken överspelat om du har tex 25 A som matning till centralen eller som mätarsäkring. Det är givetvis inte vettigt att sätta in PSA med högre märkström än matningen men den fungerar ju som en dyr JFB ändå det är ju det viktiga.Vispen74 skrev:
Dina tre ledare i N på översidan JFB bör du oavsett alla skriverier från anvisningar ändra på. Två och enligt tumreglerna om typ och area går ju an men sen blir det icke fackmässigt. Ser ju också taffligt ut arbetsmässigt där med ledare korsade in mot anslutningen.
Ajdå. Det är 12 meter 6 kvadrat kabel i ett 32 mm VP-rör från central till laddbox, de har hela röret ensamma, så luftigt och gott om plats. Räcker det för att säga något?A avh67f skrev:
Dina huvudsäkringar kommer lösa ut innan säkring i PSA så det är lite opraktiskt på det sättet, men de är ändå skyddade av PSAs JFBVispen74 skrev:
Ja detta är jag också konfunderad över. Det är 25A Huvudsäkring. Jag bör väl ha en PSA på Max 25A sett till det samt kabel arean om 6mm2. Jag har noll förtroende för den installationen med laddboxen, det var så mycket som var fel så detta förvånar mig inte.
Ska den PSAn bytas ut? Ska kräva det av Tibber I så fall, vilka ombesörjde monteringen.
Klicka här för att svara