6 160 läst · 111 svar
6k läst
111 svar
Kontakt till LLVP
Du kan säkert göra det, men det är inte tillåtet... Man får byta ett (trasigt) uttag till ett nytt av samma sort. Inte byta från ett lamputtag till Schuko gjort för högre ström.
Säkerställ att skyddsjorden är ansluten hela vägen till elcentralen.
Säkerställ att skyddsjorden är ansluten hela vägen till elcentralen.
Jag är helt övertygad om att det sitter en plint i utedelen där man ska ansluta värmepumpen. Sä har det i alla fall varit i dom pumpar som jag har kopplat in.A AG A skrev:
Ps
Sladd och stickpropp brukar VPmontören sätta dit för provkörning om inte det har varit någon samordning med elis.
Menar du att pumpen bör fungera även om jag drar ur sladden?E elmont skrev:
Man lägger vanligen VP på en egen säkring.A AG A skrev:
Och du vet att du inte kommer att belasta den gruppen mer än vad du gör just nu?
VP drar mer ström om den får jobba hårdare, men visst kan det fungera om det blir riktigt kallt men det beror ju på vilken pump det är och vilka andra laster du kommer att ha på den gruppen.
Att lägga pengar på att en elektriker ska komma och dra ut en ny grupp till utsidan är inte lockande. Särskilt inte med tanke på att det dessutom ska kopplas om inne i pumpen. Man får nog räkna med 5-8000kr för en sådan sak. Jag känner mig helt säker på att jag kan byta uttaget mot ett annat själv.