Du kan säkert göra det, men det är inte tillåtet... Man får byta ett (trasigt) uttag till ett nytt av samma sort. Inte byta från ett lamputtag till Schuko gjort för högre ström.
Säkerställ att skyddsjorden är ansluten hela vägen till elcentralen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A AG A skrev:
Får jag inte byta lamputtaget mot ett vanligt Schuko. Korta av kabeln och ansluta den där istället?
Sedan har du väl ingen aning om gruppen tål den belastningen, många LLVP behöver 10 eller 13 A.

A AG A skrev:
Därför att utedelen inte har någon egen anslutning.
Jag är helt övertygad om att det sitter en plint i utedelen där man ska ansluta värmepumpen. Sä har det i alla fall varit i dom pumpar som jag har kopplat in.
Ps
Sladd och stickpropp brukar VPmontören sätta dit för provkörning om inte det har varit någon samordning med elis.

E elmont skrev:
Sedan har du väl ingen aning om gruppen tål den belastningen, många LLVP behöver 10 eller 13 A.
Lamputtaget sitter på samma grupp som vägguttaget, den är kopplad på idag.

A AG A skrev:
Lamputtaget sitter på samma grupp som vägguttaget, den är kopplad på idag.
Men det säger ju inget om dom övriga lasterna som den gruppen kan tänkas ha.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag är helt övertygad om att det sitter en plint i utedelen där man ska ansluta värmepumpen. Sä har det i alla fall varit i dom pumpar som jag har kopplat in.
Den enda elektriska anslutningen som pumpen är kopplad till, är den på bilden.

A AG A skrev:
Den enda elektriska anslutningen som pumpen är kopplad till, är den på bilden.
Läs Ps i #18

E elmont skrev:
Men det säger ju inget om dom övriga lasterna som den gruppen kan tänkas ha.
Med tanke på att pumpen fungerar perfekt, utan att säkringen går. Så bör det ju inte göra någon skillnad om jag flyttar den till ett annat uttag på samma grupp.

E elmont skrev:
Ps
Sladd och stickpropp brukar VPmontören sätta dit för provkörning om inte det har varit någon samordning med elis.
Menar du att pumpen bör fungera även om jag drar ur sladden?

A AG A skrev:
Nej, men att det går att koppla in strömmen i utedelen lika gärna som i innedelen. Men har du ingenstans att ansluta den på utsidan så blir du ju inte hjälpt av det.

• Gilla
Limpdjuret och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för värmepump?

A AG A skrev:
Nä, men det absolut vanligaste är att man ansluter pumpens ström i utedelen och strömförsörjer innedelen därifrån.
Utedelen är den del som drar ström, kompressorn sitter där.
Innedelen är ju mest en fläkt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A AG A skrev:
Med tanke på att pumpen fungerar perfekt, utan att säkringen går. Så bör det ju inte göra någon skillnad om jag flyttar den till ett annat uttag på samma grupp.
Man lägger vanligen VP på en egen säkring.
Och du vet att du inte kommer att belasta den gruppen mer än vad du gör just nu?
VP drar mer ström om den får jobba hårdare, men visst kan det fungera om det blir riktigt kallt men det beror ju på vilken pump det är och vilka andra laster du kommer att ha på den gruppen.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Att lägga pengar på att en elektriker ska komma och dra ut en ny grupp till utsidan är inte lockande. Särskilt inte med tanke på att det dessutom ska kopplas om inne i pumpen. Man får nog räkna med 5-8000kr för en sådan sak. Jag känner mig helt säker på att jag kan byta uttaget mot ett annat själv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har har du tur så kanske elektriker kan dra fram en egen fas till uttaget och göra om gruppen till en 2-fas matning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.