A AG A skrev:
Som du säger så måste ju ändå uttaget vara avsäkrat med 6A, om inte kablarna tål mer.

Den här pumpen kan som absolut mest dra 1850W. Självklart kan säkringen gå om en dammsugare kopplas på samma grupp. Den gruppen försörjer två vägguttag i en matsal, samt en lampa i taket, samt två, inuläget oanvända lamputtag. Någon dammsugare eller annat högförbrukande kommer inte att kopplas i det rummet. Om så skulle vara, så kan proppen gå.
Samtidigt vet jag inte varför jag berättar detta. Verkar det som om jag är fullkomlig novis när det gäller el? Varför tror du inte att jag själv kan avgöra om jag tycker att det funkar, eller om jag vill säkra upp?

Den här pumpen. Alltså just den pumpen som sitter uppsatt på min vägg, i mitt hus. Den SKA ta sin strömförsörjning INNIFRÅN!!!
Gör det som du tycker är bäst
Förstår inte varför du ens frågar om hjälp
Du verkar ju veta hur det ska göras 👍😉

useless useless skrev:
Men det är väl inte så konstigt att de som lever på att dra fram nya grupper till utsidan av huset förordar just att en elektriker ska dra fram en ny grupp till utsidan av huset?
Stickproppsanslutna apparater är det sämsta som finns eftersom kreti och pleti kan installera dom...
Är det någon specifik skribent i denna tråd som du anklagar för vinstintresse?
Det här var inte något av dina bättre inlägg. Det ligger t.o.m långt under dina tusentals trams & fjantinlägg.

A avh67f skrev:
Det där är kanske ingen dum ide om Bo är intresserad att skriva ihop en artikel om hur en luftvärmepump bör installeras. Viktiga saker att tänka på som vanligt folk kanske undrar. Det kommer ju många frågor om dessa.

Just värmepumpar skrev Elsäkerhetsverket om utgör största ökningen av bränder just nu.

[länk]
Länken till elmont's installationsregel har jag haft sparad sedan 2011 då den skrevs. Den finns även på fluxio. Den ska även ställas mot allmänna regler om dimensionering och sektionering.

Problemet är att detta forum inte är en kunskapsdatabas där det är enkelt att söka efter "artiklar" inom olika områden, och än mindre finns någon som kan driva och underhålla en sådant register. Ingen har kommit med önskemål kring den klistrade tråden högst upp i forumet. Det finns ingen FAQ. Så det enda som förväntas är att upprepa samma information till varje ny frågeställare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sen BO så får du nog vara lite mer ödmjuk i dina kommentarer till frågeställare, som får svar av dom som är på forumet- Det går inte att bara gå på med det ena eller andra.
Så du tycker inte mitt inlägg i #78 var ödmjukt? Verkligen? Jag ger olika alternativ i prioordning, och en enkel lösning en bit ned på listan som är acceptabel med de begränsningar i dammsugaren som TS själv insett.

Men jag vet, jag borde inte ha gett mig in i denna tråd, och hade inte gjort det om den landat tidigare. Men jag kände att de olika alternativen behövde upprepas/förtydligas.
J jonaserik skrev:
Att som ni kommer mad att ledningarna inte skulle klara den belastningen är bara skitprat.
Nej, det är inte skitprat om man vill kunna köra dammsugaren på denna gruppledning. De första gångerna kanske man kommer ihåg att stänga av pumpen men sedan blir det säkringen som får gå varm i stället med eventuellt långsiktiga problem.
J jonaserik skrev:
Finner att tonen eskalerat en hel del från alla håll, klart den gör när någon blir påhoppad och måste gå en sort av försvarställning. Så till er alla, ta i akt med vad ni skriver och klanka inte ner på någon, oavsett om det är ett blåbär på el som frågar ( så är det inte i det fallet ) eller någon som utger sig för att vara bättre än andra.
Jag har kallat TS okunnig och det står jag givetvis för, för det framgår tydligt av TS argumentation. Är det något annat specifikt du tänker på? Det är ingenting konstigt eller nedvärderande. Men jag hade inte använt ordet okunnig om TS själv insett detta, ställt frågor och tagit emot råd istället för att ifrågasätta med okunniga argument.

• Gilla
  • Älska
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men att eftersom jag, och ingen annan på detta forum, känner till vilka övriga laster på gruppen är. Därmed vet jag att säkringen kommer att hålla lika bra som övriga.
Har du beaktat risken för kortslutning i andra laster och följdrisker vid påföljande värmebortfall?

Det är en risk som ofta glöms bort i sammanhanget.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om du läst i trådem har jag sagt att det var en VP-installatör som kopplat in pumpen. Elektriker var väl vad ett antal puckon tycker att jag ska ta hem.
Men du, vad i hela helvete har du med mina uppgörelser med hantverkare att göra. Är det du eller jag som ska bli nöjd. Om du är missnöjd med arbetet som en installatör har gjort hos mig, så är du minst lika sjuk som Bosse och Elmont. Sök hjälp!
Du skrev elektriker i det jag citerade. Tidigare hade du skrivit att du hade behövt ta hem en elektriker efteråt för 5000 till 8000. Hur var det egentligen?
Jag ger dig goda råd men om du är immun mot det så är det inget jag kan göra för dig.

Jag har rensat lite i tråden.

/moderator

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.