Mycket skriverier om det med byte, det är nog inte 0,5 mm2 till takuttaget, så där kan vi nog glömma det. Att då börja med att framföra något om myndigheter inte tycker är nog att ta i en del. Klart det är 1,5 mm2 till taket om det inte är en gammal kulo 1 mm2. Men så inte fallet här. Att då även att säga , sk kontrolleras hela vägen från uttag till central är även det att ta i. Det är med 100 % säkerhet 1,5 mm2 hela vägen. Tycker lite som att tråden håller på att spåra ur lite nu. Vi bör nog vara lite observanta på att inte en tråd spårar ur på något sätt. Med kanske från 25 inlägg till flera 100 som det syns massor av i sakfrågorna. Tänker inte då trådar som " Vad har ni gjort med era hus "" eller andra av samma art. Det är något helt annat och belyser inte sakfrågor.
 
useless useless skrev:
Det finns säkert tillräckligt många hempulare som skulle tycka att det bara var att byta lamputtaget mot ett Schuko. Vad kan gå fel liksom?
Det är inget problem såvida du inte samtidigt byter från 6A säkring till 10A. Ledningen skall skyddas av säkringen.
 
H hempularen skrev:
Om vi bortser från behörighetdiskussionen, som kanske kan få vara avcslutad i den häår tråden.

Så är den egentliga frågan om man kan byta ut ett lamputtag mot ett vanligt uttag. Så ja det är teknikst och säkerehetsmässigt inget problem. OM det mot förmodan skulle vara för klen matning till uttaget, så skall det hanteras av säkringen i centralen. Den skall vara dimensionerad efter vad trådarna som matas via säkringen klarar.

Att byta lamputtag mot vanligt uttag kan bara lite struligt om det hade varit ett takuttag. De sitter i en takdosa som har större diameter än en vanlig apparatdosa. Ett vanligt vägguttag går inte att montera där, men det finns "special" som passar till den större dosan. Detta är dock troligen inget problem här, lamputtag på vägg sitter oftast i vanliga apparatdosor.

Sedan är det ju en helt annan femma att detta inte är ett speciellt lämpligt sätt att strömförsörja en VP. Tillverkaren brukar specificera att den skall ha egen matning. Och som fler varit inne på, det "bevisar" inget att det går bra nu, den kommer att dra mer ström när det blir kallt på riktigt. Och oftast kopplas matningen till utedelen, som skickar in ström till innedelen.
Som du säger så måste ju ändå uttaget vara avsäkrat med 6A, om inte kablarna tål mer.

Den här pumpen kan som absolut mest dra 1850W. Självklart kan säkringen gå om en dammsugare kopplas på samma grupp. Den gruppen försörjer två vägguttag i en matsal, samt en lampa i taket, samt två, inuläget oanvända lamputtag. Någon dammsugare eller annat högförbrukande kommer inte att kopplas i det rummet. Om så skulle vara, så kan proppen gå.
Samtidigt vet jag inte varför jag berättar detta. Verkar det som om jag är fullkomlig novis när det gäller el? Varför tror du inte att jag själv kan avgöra om jag tycker att det funkar, eller om jag vill säkra upp?

Den här pumpen. Alltså just den pumpen som sitter uppsatt på min vägg, i mitt hus. Den SKA ta sin strömförsörjning INNIFRÅN!!!
 
A AG A skrev:
Varför tror du inte att jag själv kan avgöra om jag tycker att det funkar, eller om jag vill säkra upp?
Det intressanta här är vad tillverkaren tycker om "egen matning" och ev. om lämplig säkring. Vad står i installationamanualen?

Vi måste förutsätta att tiilverkaren vet mer om hur produkten beter sig. Och att anvisningarna finns där av en anledning. Och vi tror oss veta varför tillverkaren ställer ett visst krav, och tycker att det är inte relevant just hos mig.
Men då gissar vi. Det finns ofta lite udda situationer där en till synes irrelevant instruktion blir väldigt viktig.

Jag har sett fenomenet ofta på jobbet. men då gäller det lite mer komplicerade frågor än hur man kopplar in en värmepump. Senaste exemplet var en konstruktör i Tyskland som designade in en transistor som var för dålig på en av ca 500 parametrar. Det fungerade ändå på de första 600 000 tillverkade exemplaren. Men sedan kom det en batch transistorer som låg på gränsen på den parametern. Och vi fick 200 enheter tillverkade samma vecka som krävde reparation för 25 000 kr styck, pga det felet. Konstruktören vidhåller att parametern inte är relevant vid normal drift. Men jag bevisade att den är relevant under den första millisekunden efter start. Och transistorn förstörs då.
 
Men det är väl självklart varför de de föreslår en egen säkring. Det är en fast instsllation, som jan dra närmre 2000W. Max tillgängligt på en grupp är 2400W. Det rymms alltså inte så mycket mer.
Om man däremot förstår det så är det inga problem. Tror du att det handlar om att andra förbrukare ska störa ut den?
Eller tror du även att en litet mjölk är odrickbar bara för att Arla säger att bäst föredatum passerat. Arla måste ju veta mycket mer än du!
 
Normalt dimensionerar man säkringsgrupper så att man ska kunna belasta dom med knappt 10 A. Så får vi anta att det även är gjort i ditt hus om det är en helt vanlig elinstallation. Att då lägga till en last på ca 8 A kan fungera hur bra som helst men man ska om möjligt försöka undvika det.
MEN det är ditt hus och du gör som du vill. Du fick i tidigt skede svar på hur du kan göra även om det i mångas ögon inte är en bra lösning.
 
A AG A skrev:
Frågan är om det är okej att klippa några meter på kabeln och sätta en lampkontakt istället
Så här började tråden.
Sedan har du fått tips om att istället sätta schukopropp på kabeln och schukouttag istf befintligt lamputtag. (En lampkontakt klarar oftast endast 6A så det var en dålig idé, jag tror inte detta nämnts explicit i tråden)
Sedan har det utretts om du får göra detta själv och svaret var formellt sett nej, men det är varken svårt eller någon större ändring så kör på (och tänk på säkring och kabelarea).

Nu tycker jag du går i försvarsställning mot dem som ger dig råd. Själv har jag redan frågat hur det blev så här, om det såg ut så när du flyttade in eller varför detta blivit ett problem i efterhand. Det borde kunna kommuniceras mellan installatör och kund i förväg så ett lämpligt sätt att installera är klart från början. Installatören borde ge förutsättningarna, och om pumpen ansluts med en fast monterad kabel med stickpropp i ena änden borde förutsättningarna vara att det finns ett jordat uttag x meter från innedelen avsäkrat 10A. Vad hade hänt om uttaget varit längre bort än sladden är lång.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det är "självklart" som du skriver. Men problemet som jag försökte ta upp i förra inlägget. Att vi tror oss veta varför tillverkaren har givit den instruktionen, men det är bara en gissning (som troligen stämmer).

Gör vi den typen av avsteg regelmässigt så kommer det garanterat att bita oss i ändan en dag. Att vi har gissat fel. Därför försöker jag alltid att följa tillverkarnas instruktioner, så länge det inte gäller något där jag på goda grunder anser mig veta minst lika mycket som konstruktören av vad det nu är för apparat.

A AG A skrev:
Eller tror du även att en litet mjölk är odrickbar bara för att Arla säger att bäst föredatum passerat. Arla måste ju veta mycket mer än du!
Nej verkligen inte, men bäst före datum betyder inte att Arla tycker vi skall hälla ut mjölken direkt när datum passerat. Sedan är just det ett talande exempel. Jag har varit med om att mjölk som var rejält över tiden, men luktade och smakade bra. Smakade fruktansvärt efter uppvärmning i matlagning. Något hände när man värmde upp den, maten blev oätbar, höll på att kräkas efter en tugga. Ett oväntat "corner case".
 
E elmont skrev:
Normalt dimensionerar man säkringsgrupper så att man ska kunna belasta dom med knappt 10 A. Så får vi anta att det även är gjort i ditt hus om det är en helt vanlig elinstallation. Att då lägga till en last på ca 8 A kan fungera hur bra som helst men man ska om möjligt försöka undvika det.
MEN det är ditt hus och du gör som du vill. Du fick i tidigt skede svar på hur du kan göra även om det i mångas ögon inte är en bra lösning.
Du vet säkert lika väl som jag, att man inte sätter en brödrost på en egen grupp. Dock kan du säkert räkna ut, att om en brödrost skulle installeras fast, så skulle tillverkaren föreslå en egen grupp till den.
Om nu inte pumptillverkaren föreslog egna säkringar, så skulle de få massa kritik för att deras pumpar fick säkringarna att gå hos folk.
 
P Pin skrev:
Så här började tråden.
Sedan har du fått tips om att istället sätta schukopropp på kabeln och schukouttag istf befintligt lamputtag. (En lampkontakt klarar oftast endast 6A så det var en dålig idé, jag tror inte detta nämnts explicit i tråden)
Sedan har det utretts om du får göra detta själv och svaret var formellt sett nej, men det är varken svårt eller någon större ändring så kör på (och tänk på säkring och kabelarea).

Nu tycker jag du går i försvarsställning mot dem som ger dig råd. Själv har jag redan frågat hur det blev så här, om det såg ut så när du flyttade in eller varför detta blivit ett problem i efterhand. Det borde kunna kommuniceras mellan installatör och kund i förväg så ett lämpligt sätt att installera är klart från början. Installatören borde ge förutsättningarna, och om pumpen ansluts med en fast monterad kabel med stickpropp i ena änden borde förutsättningarna vara att det finns ett jordat uttag x meter från innedelen avsäkrat 10A. Vad hade hänt om uttaget varit längre bort än sladden är lång.
Det har nämnts klart och tydligt att ett lamputtag inte är avsett för mer än 6A. Det var också, mer eller mindre, min enda fråga. Jag var inte osäker på hur jag skulle göra om lamputtaget inte var okej. Jag vet även vad som krävs när det gäller kabelarea. Även om den saken också nämnts.

I övrigt så är pumpen installerad av en person som byggt pumpar i 20år, och de senaste 10åren som egenföretagare, som bara säljer och monterar pumpar. Han vet vad han gör!
Vad gällde kabeln frågade han om vilka laster som fanns på gruppen. Tillsammans kom vi fram till att det fungerar bra.
Kabeln kunde han spika snyggt intill fönsterlisten. Men jag sa att jag fixar det själv, eller tar ström från lamputtaget. Därför sitter kabeln som den gör.

Nu vet jag dock att ett antal självutnämnda "experter", kommer att ropa, "det var den sämsta installatör jag sett"...suck.
 
Jag förstår att du vet bättre än både tillverkarna och yrkesfolk som har till yrke att syssla med el och VP. Så jag tycker att du ska göra precis som du tycker, men jag undrar varför du över huvud taget ställde frågan i början av tråden? Den frågan skulle knappast ställas av en person med insikt i elsystem, och nått som alla med den minsta grundläggande kunskaper vet svaret på.
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag förstår att du vet bättre än både tillverkarna och yrkesfolk som har till yrke att syssla med el och VP. Så jag tycker att du ska göra precis som du tycker, men jag undrar varför du över huvud taget ställde frågan i början av tråden? Den frågan skulle knappast ställas av en person med insikt i elsystem, och nått som alla med den minsta grundläggande kunskaper vet svaret på.
Om du är läskunnig så såg du vad jag frågade efter, samt att jag fick svar på det i ett av de första svaren. Varför sen en helsikes massa folk sen börjar förklara saker som jag redan vet, har jag ingen aning om. Eller jo, de vill visa sig överlägsna och att de vet mest. Är du själv expert på värmepumpar? Har jag påstått att jag inte tänker följa rådet att använda schuko? Sen kan inte jag rå för att min pump ska ta ström innifrån och inte utifrån. Sen är det ditt problem om du inte kan sova för att jag inte tänker som du.
 
Blir till köra ut pekpinnen som vanligt då det gäller EL från dig och andra i EL-trådar, Skäms på dig och var inte så fullkomlig i dina skrifter, att veta hur/var/ska allt vad som gäller EL. Du och andra har med 100 %,har med säkerhet tummat på något som har med EL att göra. Det finns ingen som är perfekt och går efter regelboken, när yrket har varit i kanske 20 - 30 år. Då vet man var det går att gena utan att tumma på säkerheten. Sen med att kommentera som en del gör på forumet, ned si eller så. Det må vara, men många av dom som svara är inte äldre än uvarna på detta forum. Och dom uvarna drog nog första skruven innan dom ens var födda
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Jag har kopplat in en större antal VP säkert bort emot 50 st och ALDRIG stött på någon som ska anslutas i innerdelen så det skulle vara lite intressant att veta vilket fabrikat det är. Att det är görligt vet jag för alla VP har en 230V matning mellan ute och innedel.
Och jag tror att många inlägg görs för att sprida kunskap till fler än just TS, så TS ska inte tro att allt är riktat till just TS.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Inget försvar i det hela, nu är det TS som frågar och då bör det vara ett relevant svar på det hela, fel eller inte och det är inget fel i sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.