Ser ut att värma bra med lågt behov av elektrisk ström.
 
  • Haha
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Så här blev det iallafall. Kanske ska lyssna på Bo framöver.[bild]
Gör det? Vid överlast brukar det snarare se ut såhär hemma hos mig:

Lavafält i nattbelysning, glödande sprickor, vulkanisk aktivitet, naturens råa kraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flamskyddsmedel FTW! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
AG A och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Och vill du göra det på rätt sätt och lagligt:
Och vad är det som är olagligt då, samt det säger om att anläggningen förändras från ritning. Det finns inget olagligt i det utförande som TS vill ha, det som kan tänkas är att det inte är en elektriker som gjort det, Men det skiter nog TS i och gör som han vill med. Det kan inte hända något mer än säkringen löser om det kopplas något annat som är lite törstig på El/ström.
Med det ovan så får du utveckla det du skriver lite mer och inte bara tro något. Det med en elektriker kan du ha rätt i , klart går man strikt efter regelboken som du verkar göra, så blir nog allting fel i dina ögon. När det gäller kablar/dosar och annat som ingår i en EL-installation. Det med vägguttag i taket är inget fel och vad man stoppar i för stickpropp och vart den går är bara att glömma.
 
Det som är olagligt är att du får inte, som lekman, byta ett lamputtag till ett Schucko !
Men precis som jag skriver - det är ju upp till TS om han känner sig tillräckligt komfortabel att göra det ändå, och i praktiken kommer troligen inte ngt farligt hända.

Men fortfarande: Det är inte lagligt att göra det själv !

Jag förstår inte varför detta skall vara en diskussionpunkt, det blir inte mer rätt för att man argumentera på ett forum för det. Och det finns andra trådar kring om man skulle kunna ta ett amatörecert/hur man skulle kunna påverka lagen för att göra det möjligt om man vill argumentera för det.

Elsäkerhetsverket:
"Vid förändringar i den fasta elinstallationen, till exempel ett uttag i köket och elledningar i väggar, ska ett registrerat elinstallationsföretag alltid anlitas.
Kom ihåg att olagligt elinstallationsarbete är straffbart."

https://www.elsakerhetsverket.se/pr...a-sjalv-med-el/vad-far-jag-gora-sjalv-med-el/
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag skulle nog säga att 90% av alla LLVP nu så kopplas matningen in på utedelen så det där stämmer inte riktigt
J jonaserik skrev:
Många av LLVP har inkommande el i inedelen och ut går en 5-ledare som ger 23 V ut samt 2 st styrledningar, så att då dra ut en extra matning och var ska den kopplas in är en bra fråga. Finns ingen plint för den.
 
G GoGetLost skrev:
Jag skulle nog säga att 90% av alla LLVP nu så kopplas matningen in på utedelen så det där stämmer inte riktigt
Å andra sidan kan man ju låta matningen följa gasrören till innerdelen, och sedan ta ström därifrån. Man kan även låta kabeln följa med från innerdelen till ytterdelen, och ta ström därifrån. Oftast tar man väl ström där det finns lättast tillgängligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det som är olagligt är att du får inte, som lekman, byta ett lamputtag till ett Schucko !
Men precis som jag skriver - det är ju upp till TS om han känner sig tillräckligt komfortabel att göra det ändå, och i praktiken kommer troligen inte ngt farligt hända.

Men fortfarande: Det är inte lagligt att göra det själv !

Jag förstår inte varför detta skall vara en diskussionpunkt, det blir inte mer rätt för att man argumentera på ett forum för det. Och det finns andra trådar kring om man skulle kunna ta ett amatörecert/hur man skulle kunna påverka lagen för att göra det möjligt om man vill argumentera för det.

Elsäkerhetsverket:
"Vid förändringar i den fasta elinstallationen, till exempel ett uttag i köket och elledningar i väggar, ska ett registrerat elinstallationsföretag alltid anlitas.
Kom ihåg att olagligt elinstallationsarbete är straffbart."

[länk]
Är du verkligen säker på att man inte får det? Mig veterligen får man göra tämligen mycket, om man har kunskapen/vet vad man gör. Då man får byta ett lamputtag mot ett annat, och ett vanligt schuko mot ett annat, eller en strömbrytare mot en annan. Så förstår jag inte varför du inte skulle få ersätta ett lamputtag mot ett schuko. Är det din, eller elsäkerhetsverkets tolkning att det är en ombyggnad av anläggningen. Isåfall kan man ju inte få byta en enpolig strömbrytare mot en kronbrytare. Och absolut inte dra en kulokabel till ett nytt utanpåliggande uttag. 90% av alla frågor om el, på detta forum skulle få svaret "ring en elektriker".
 
A AG A skrev:
Å andra sidan kan man ju låta matningen följa gasrören till innerdelen, och sedan ta ström därifrån. Man kan även låta kabeln följa med från innerdelen till ytterdelen, och ta ström därifrån. Oftast tar man väl ström där det finns lättast tillgängligt.
Ja, det beror väl på vad som är enklast men jag drar alltid fram egen matning till en lvvp och ibland kan man lägga med matningen i kanalen till utedelen men det beror som sagt på 😊
 
A AG A skrev:
Isåfall kan man ju inte få byta en enpolig strömbrytare mot en kronbrytare
Nej det får du definitivt inte göra (formellt). Iallafall inte om du verkligen kopplar in båda halvorna av kronbrytaren.
A AG A skrev:
Och absolut inte dra en kulokabel till ett nytt utanpåliggande uttag.
Och dte får man definitivt inte heller göra (formellt).
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Bara som en passus i det hela. Nu har det dividerats i 54 inlägg om det med att byta ett LP mot vanligt vägguttag, tar det aldrig slut någon gång. Med att den ena och andra kommer med det ena eller andra, vad som kan vara lovligt eller förbjudet
Om nödig kännedom finns, så får man göra det, byta till ett uttag, ingen skillnad på vad som är anslutet. Lampa eller en VP. Så att fortsätta på något vis i tråden, är nog för att rättfärdiga sin egen ståndpunkt om el i det stora hela. En säger så en annan så, för att få sin sak som rätt. Finner det märkligt att en sådan enkel sak som det är frågan om. Ska rendera i ett ordkrig som inte ger något mer än inbördes tillfredsställese av att. '' Jag håller mig efter det jag VET och KAN eller vad """ och det kan ingen på distans via forumet göra något åt. TS har nu info om att det är inget fel, enlig gällande regelverk med ett uttag i taket, därom finns det inget tvivel och TS gör som TS vill i det och oavsett vad ni skriver och påpekar, vad ska ni göra åt det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Så förstår jag inte varför du inte skulle få ersätta ett lamputtag mot ett schuko.
För att dom är gjorda för olika hög ström. I normalfallet spelar det kanske ingen roll då allt är draget med 1,5-kvadats kabel och avsäkrat 10 A. Men rent formellt behöver man kontrollera att prylarna på vägen tål den högre strömmen och det är ett jobb som myndigheterna tycker att en lekman inte klarar av.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att dom är gjorda för olika hög ström. I normalfallet spelar det kanske ingen roll då allt är draget med 1,5-kvadats kabel och avsäkrat 10 A. Men rent formellt behöver man kontrollera att prylarna på vägen tål den högre strömmen och det är ett jobb som myndigheterna tycker att en lekman inte klarar av.
Men man inte ser och förstår skillnad på olika kablar, så har man inte nödig kännedom för att göra något sådant. Vilket ju sägs att man ska ha för alla elarbeten.

Jag ställde även frågan tidigare. Vilken "elektriker" skulle få för sig att byta kabel, då han ska dra sladdar till lamputtag. Har du själv sett det någongång?
 
Jag har lamputtag avsäkrade med 6A och inkopplade med (troligen) 1-kvadratskabel. Det finns säkert tillräckligt många hempulare som skulle tycka att det bara var att byta lamputtaget mot ett Schuko. Vad kan gå fel liksom?

De som har nödig kännedom behöver inte reglerna. Reglerna är i första hand till för de som tror att dom har nödig kännedom...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara som en passus i det hela. Nu har det dividerats i 54 inlägg om det med att byta ett LP mot vanligt vägguttag, tar det aldrig slut någon gång. Med att den ena och andra kommer med det ena eller andra, vad som kan vara lovligt eller förbjudet
Om nödig kännedom finns, så får man göra det, byta till ett uttag, ingen skillnad på vad som är anslutet. Lampa eller en VP. Så att fortsätta på något vis i tråden, är nog för att rättfärdiga sin egen ståndpunkt om el i det stora hela. En säger så en annan så, för att få sin sak som rätt. Finner det märkligt att en sådan enkel sak som det är frågan om. Ska rendera i ett ordkrig som inte ger något mer än inbördes tillfredsställese av att. '' Jag håller mig efter det jag VET och KAN eller vad """ och det kan ingen på distans via forumet göra något åt. TS har nu info om att det är inget fel, enlig gällande regelverk med ett uttag i taket, därom finns det inget tvivel och TS gör som TS vill i det och oavsett vad ni skriver och påpekar, vad ska ni göra åt det.
Något av det bästa som skrivits på länge. Det slår aldrig fel när det gäller frågor om el. Alla måste visa att de vet mest och bäst. Allt måste sägas igen, med deras egna ord. Ingen kan "läsa mellan raderna", utan allt måste missförstås, och förklaras tio gånger till.
Det gäller inte heller bara frågor om el. "Renovering" av badrum är ett annat ämne där det ska "ordbajsas" till förbannelse.
 
Om vi bortser från behörighetdiskussionen, som kanske kan få vara avcslutad i den häår tråden.

Så är den egentliga frågan om man kan byta ut ett lamputtag mot ett vanligt uttag. Så ja det är teknikst och säkerehetsmässigt inget problem. OM det mot förmodan skulle vara för klen matning till uttaget, så skall det hanteras av säkringen i centralen. Den skall vara dimensionerad efter vad trådarna som matas via säkringen klarar.

Att byta lamputtag mot vanligt uttag kan bara lite struligt om det hade varit ett takuttag. De sitter i en takdosa som har större diameter än en vanlig apparatdosa. Ett vanligt vägguttag går inte att montera där, men det finns "special" som passar till den större dosan. Detta är dock troligen inget problem här, lamputtag på vägg sitter oftast i vanliga apparatdosor.

Sedan är det ju en helt annan femma att detta inte är ett speciellt lämpligt sätt att strömförsörja en VP. Tillverkaren brukar specificera att den skall ha egen matning. Och som fler varit inne på, det "bevisar" inget att det går bra nu, den kommer att dra mer ström när det blir kallt på riktigt. Och oftast kopplas matningen till utedelen, som skickar in ström till innedelen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.