38 326 läst · 228 svar
38k läst
228 svar
Konsumenträtt butik hävdar felleverans
Köpelagen är ju så, att om en butik annonserar fel pris på en vara och att det inte är uppenbart att priset är fel för kunden, så är det butiken, som får stå för felet.K Kanelbullen123 skrev:Hejsan!
Har uppstått en liten situation som jag är aningen osäker kring, och tänkte kika ifall någon här på forumet har bra koll.
Har köpt en vara, som jag antagit är senaste modellen. (Indexeras även så på prisjakt).
I butiken står ingenting om att det är fjolårets modell.
Priset är dock sänkt med 20% men det står inte varför.
Jag beställer varan, får hem den och packar upp den.
Märker ingen skillnad utan är nöjd med beställningen.
2 dagar senare hör butiken av sig och meddelar att dom skickar fel vara, och därmed vill att jag skickar tillbaka den varpå som kan leverera den äldre modellen senare eller betalar mellanskillnaden, med en liten rabatt.
Produkten är redan registrerad och använd.
Vad gäller egentligen?
Jag skulle vilja hävda att enligt sidan, framgår det ingenstans om att priset gäller en äldre modell.
Prisjakts prishistorik för samma vara har varit både ännu lägre och högre pendlat mellan 10 000 och 15 000. Inköpspriset i detta fallet är 12000:-
Jag resonerar som så att jag förutsatt att det varit en kampanj, och priset är rimligt. Jag vill inte behöva anstränga mig att packa ihop grejerna, för att sedan åka till posten med skrymmande paket för att därefter vänta på en ny leverans.
Samtidigt vill jag ju inte bli tvingad att betala mellanskillnaden.
Vad gäller egentligen?
Exempel som har hänt mig: Jag skulle köpa en vara på en specifik dag, där det dessutom utlovats 20% medlemsrabatt. På hyllkanten stod 2.495,-. Expediten i affären hade även lett mig till denna specifika vara inom den priskategori jag letade. Vid kassan slogs varan dock in till 3.495,-. Jag opponerade, att det var inte det som varan utannonserats för. På varan stod visserligen en väldigt liten prislapp på 3.495,- vid närmare koll men i o med butiken var vilseledande i annonseringen av priset var det inget snack. Expediten tyckte att då kan du inte också få rabatt. Butikschefen kom och jag fick köpa till det lägre priset minus 20% utan problem, då det inte var uppenbart för mig att priset var fel.
Jag kan inte juridiken kring detta, men om du köper en vara till ett pris, som för dig verkar rimligt och butiken skickar fel vara så bör du som kund inte belastas.
Jag kan inte se, att de kan begära att du skall använda tid o pengar på detta.
Konsekvensen i sitt yttersta är ju att du skickar en faktura till dem för din spillda tid.
Prislappen på hyllkanten var inte riktad till enbart dig, och det var därmed ett utbud och inget anbud. Butiken är inte bunden att ingå avtal till det skyltade priset (däremot kan det strida mot. marknsdsföringslagen).
När butiken slog in 3495 i kassan kom de dock med ett anbud, vilket du inte accepterade. Hade du sagt att du ville köpa varan för 2495 i kassan hade du kommit med ett anbud, som butiken kunde valt att acceptera eller ej.
Nu kan det dock ha påverkat vad expediten sagt. Om denna påstod att varan kostade si och så mycket så kan det ses som ett muntligt anbud, och accepterar du detta har ni ett avtal. Att expediten ledde dig fram till en produkt som kostade ungefär si och så vet jag inte hur det ska tolkas.
Du fick dock ditt önskade pris, oavsett om butiken kanske inte hade varit tvungna till att ge dig det.
Tillägg: Danmark, exv, har annan lagstiftning. Där räknas exv prislappar i skyltfönster som direkta anbud, och vill du köpa för det skyltade priset kan de inte neka.
När butiken slog in 3495 i kassan kom de dock med ett anbud, vilket du inte accepterade. Hade du sagt att du ville köpa varan för 2495 i kassan hade du kommit med ett anbud, som butiken kunde valt att acceptera eller ej.
Nu kan det dock ha påverkat vad expediten sagt. Om denna påstod att varan kostade si och så mycket så kan det ses som ett muntligt anbud, och accepterar du detta har ni ett avtal. Att expediten ledde dig fram till en produkt som kostade ungefär si och så vet jag inte hur det ska tolkas.
Du fick dock ditt önskade pris, oavsett om butiken kanske inte hade varit tvungna till att ge dig det.
Tillägg: Danmark, exv, har annan lagstiftning. Där räknas exv prislappar i skyltfönster som direkta anbud, och vill du köpa för det skyltade priset kan de inte neka.
Som sagt kan jag inte juridiken kring detta specifika problemet. Jag har läst marknadsföring (i Danmark!) ett antal år tillbaka och jag försökte hjälpa den person som väckte frågan - att lägga den till sidan o komma vidare. Jag ville inte väcka en ny diskussion. MvhA Alexander HB skrev:Prislappen på hyllkanten var inte riktad till enbart dig, och det var därmed ett utbud och inget anbud. Butiken är inte bunden att ingå avtal till det skyltade priset (däremot kan det strida mot. marknsdsföringslagen).
Jag har googlat och för att summera, så har du rätt och jag fel i mitt eget specifika ärende, det är dock några år gammalt - och är som så inte intressant nu. Dock är nedanstående intressant och vad gör man butiken skickar fel vara? Det kan ju bara vara butikens problem. Jag lämnar här. MvhA Ann-C K skrev:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/felaktig-prisinformation/
Fel pris i webbutik
Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet, har du rätt att få köpa varan till det pris som står i bekräftelsen. Det gäller även om företaget hävdar att varan hade ett felaktigt pris när du köpte den.
Om priset är uppenbart felaktigt
Undantag är om priset uppenbart att är felaktigt, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället. Är det så behöver företaget inte sälja till det priset.Om du och företaget inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tvisten prövad.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Ett tips till läs prisinformationslagen.A Alexander HB skrev:Prislappen på hyllkanten var inte riktad till enbart dig, och det var därmed ett utbud och inget anbud. Butiken är inte bunden att ingå avtal till det skyltade priset (däremot kan det strida mot. marknsdsföringslagen).
Den reglerar prisuppgifter. Sen när du är i butiken så gäller kkl Så koncentrera dig på den biten. skippa tugget om anbud eller inte. Det är bara onödigt.
Kkl är till för konsumenten. Och naturligtvis så är det kkl som gäller även efter ett köp.
Jag vet inte riktigt om det är avtalslagen du vill hänvisa till eller inte. Men för din skull så utgår vi från det.
Då måste man veta att vi har avtalsfrihet här i Sverige. Det du kanske tänker på är att man inte får automatiskt förlänga ett abonnemang med ytterligare en tid förutom Elavtal. Där är det okej.
Nu fanns det ett avtal. Där stod det ingenting om att säljaren får ta tillbaka varan. Så om vi då använder oss enbart av avtalslagen kan alltså inte säljaren göra något. För säljaren kan inte ändra på avtalet.
Jag tycker nog att du bör läsa på ordentligt innan du börjar ge råd. Jag tycker att du börjar från nu med det. Så fråga om råd istället. Det blir så väldigt mycket fel.
Vi kanske ska gå en kurs tillsammans, som de juridiskt inkompetenta idioter vi båda måste vara.
För att underlätta dina stundande hemläxor så kan vi läsa vad prisinformationslagen säger (det kräver alltså att du läser den). Här är ett lämpligt urklipp:
Påföljder
12 § Om en näringsidkare inte lämnar prisinformation enligt denna lag eller enligt föreskrift som meddelats med stöd av denna lag, ska marknadsföringslagen (2008:486) tillämpas. Sådan prisinformation ska anses vara väsentlig enligt 10 § tredje stycket marknadsföringslagen. Lag (2022:654).
Din hemläxa blir nu att själv ta reda på vad som står i marknadsföringslagen (exv 10 §), och sedan redogöra för hur du tar dig därifrån till att butiken är skyldig att sälja en vara till en kund till det pris som skyltats med i affären. Jag väntar med spänning på att se resultatet.
När du misslyckats med detta kan du istället studera konsumentköplagen. Jag är intresserad av vad svamlet om "gäller i butiken" betyder, och i synnerhet hur en lag som handlar om vad som händer efter att man köpt något (det hörs nästan på namnet) har att göra med prislappar i butik och exemplet med någon som inte fick handla för det priset.
När du misslyckats även med detta kanske du börjar inse att det är vad som, eller om något alls, avtalats som är avgörande, och i synnerhet hur ett sådant avtal ska tolkas om parterna inte är överns. Var du hittar det som gäller för just avtal får du lista ut själv.
För att underlätta dina stundande hemläxor så kan vi läsa vad prisinformationslagen säger (det kräver alltså att du läser den). Här är ett lämpligt urklipp:
Påföljder
12 § Om en näringsidkare inte lämnar prisinformation enligt denna lag eller enligt föreskrift som meddelats med stöd av denna lag, ska marknadsföringslagen (2008:486) tillämpas. Sådan prisinformation ska anses vara väsentlig enligt 10 § tredje stycket marknadsföringslagen. Lag (2022:654).
Din hemläxa blir nu att själv ta reda på vad som står i marknadsföringslagen (exv 10 §), och sedan redogöra för hur du tar dig därifrån till att butiken är skyldig att sälja en vara till en kund till det pris som skyltats med i affären. Jag väntar med spänning på att se resultatet.
När du misslyckats med detta kan du istället studera konsumentköplagen. Jag är intresserad av vad svamlet om "gäller i butiken" betyder, och i synnerhet hur en lag som handlar om vad som händer efter att man köpt något (det hörs nästan på namnet) har att göra med prislappar i butik och exemplet med någon som inte fick handla för det priset.
När du misslyckats även med detta kanske du börjar inse att det är vad som, eller om något alls, avtalats som är avgörande, och i synnerhet hur ett sådant avtal ska tolkas om parterna inte är överns. Var du hittar det som gäller för just avtal får du lista ut själv.
Redigerat:
Jag betalar alltid på faktura hos Klarna.pacman42 skrev:Ett stickspår, men ta ALDRIG faktura med Klarna. Många webbutiker och köpare ångrar att de haft med Klarna att göra. Betala alltid direkt eller med kreditkortet.
Min mor fick kämpa i flera veckor för att få en återbetalning från Klarna, pengarna returnerades från flygbolaget till Klarna som sedan vägrade att betala ut. Inte förrän konsumentvägledare tog hand om ärendet så betalade Klarna ut pengarna.
Min fru blev fakturerad flera gånger för produkter som min syster hade beställt. Klarna hade på något outgrundligt sätt lyckats blanda ihop dem. Efternamnet var det enda som var samma. Det var ett rent h-vete att reda ut detta. De erkände aldrig att det var deras fel, även om de till slut löste problemet.
Jag har använt faktura från Klarna en gång, jag betalade i god tid men fick ändå pålagd ockerränta, aviseringsavgifter mm. Även då så vägrade de att erkänna att de gjort fel, även om de tog bort avgifterna efter flera dagars korrespondens och telefonsamtal.
Så, för allt i världen undvik Klarna!
Har aldrig haft några problem med det. Hur smidigt som helst.
Man ligger aldrig ute med pengar som ska återbetalas när man gör returer.
Det där med recensioner ska man nog ta med en nypa salt.wildeside skrev:
Vem fan skriver en recension om köpet går igenom utan problem?
Man skriver möjligtvis en recension om företaget är skit.
Jag skrev en liten essä om detta i brist på bättre förehavanden, men insåg att jag minsann inte var ensam om det i den här tråden. Så jag lägger bara in det som jag anser är relevant just i det här fallet. Man kan föra resonemang om obehörig vinst och allt möjligt kring avtalsförhållanden som det gissas vilt kring här, men:K Kanelbullen123 skrev:Hejsan!
Har uppstått en liten situation som jag är aningen osäker kring, och tänkte kika ifall någon här på forumet har bra koll.
Har köpt en vara, som jag antagit är senaste modellen. (Indexeras även så på prisjakt).
I butiken står ingenting om att det är fjolårets modell.
Priset är dock sänkt med 20% men det står inte varför.
Jag beställer varan, får hem den och packar upp den.
Märker ingen skillnad utan är nöjd med beställningen.
2 dagar senare hör butiken av sig och meddelar att dom skickar fel vara, och därmed vill att jag skickar tillbaka den varpå som kan leverera den äldre modellen senare eller betalar mellanskillnaden, med en liten rabatt.
Produkten är redan registrerad och använd.
Vad gäller egentligen?
Jag skulle vilja hävda att enligt sidan, framgår det ingenstans om att priset gäller en äldre modell.
Prisjakts prishistorik för samma vara har varit både ännu lägre och högre pendlat mellan 10 000 och 15 000. Inköpspriset i detta fallet är 12000:-
Jag resonerar som så att jag förutsatt att det varit en kampanj, och priset är rimligt. Jag vill inte behöva anstränga mig att packa ihop grejerna, för att sedan åka till posten med skrymmande paket för att därefter vänta på en ny leverans.
Samtidigt vill jag ju inte bli tvingad att betala mellanskillnaden.
Vad gäller egentligen?
Det verkar som att köpet i sin helhet är avklarat och avtalet uppfyllt. Det är alltså inte fråga om ”fel i varan” eller liknande, utan om en hävning av ett uppfyllt avtal. Konsumentköplagen innehåller i sammanhanget två viktiga bestämmelser:
1 kap. 3 § 1 st. konsumentköplagen:
”Denna lag gäller köp av en vara som en näringsidkare säljer till en konsument.”
7 kap. 6 § 3 st. konsumentköplagen:
”Om varan har kommit i konsumentens besittning, får näringsidkaren häva köpet endast om denne har förbehållit sig rätt till detta eller om konsumenten avvisar varan. Har priset i sin helhet betalats, får näringsidkaren inte häva köpet.”
Att köparen lånat pengar av Klarna för att betala för varan påverkar inte vem som är ägare till varan. Hade näringsidkaren lånat pengar av banken för att kunna erbjuda sina kunder kredit så är typiskt sett näringsidkaren ägare till varan. Ungefär som med en leasingbil, eller glasögonabonnemang. Men det är inte relevant här.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Trevligt att du äntligen förstod att om du läser lagen så går allt mycket lättare. Det var tyvärr försent. Kul uppgift du har gett mig.A Alexander HB skrev:Vi kanske ska gå en kurs tillsammans, som de juridiskt inkompetenta idioter vi båda måste vara.
Påföljder
Eftersom du har ansträngt dig så ska jag göra den.
Det som är intressant är att 7§ konstaterar att du måste ha tydliga priser. Men sen kommer det roliga, du behöver inte ta ansvar för de priser du satt. Jag tycker dock inte att 10§ marknadsföringslagen Ger så mycket vägledning. Mer än som stöd för hur man ska prismärka.
Man kan också tolka det som att du är skyldig att märka upp allting korrekt enligt 7§ Prisinformationslag. Dock finns det inget straff om du gör fel. Men gör du fel ska man anmäla det till Konsumentverket.
Jag vet att du tycker att jag har gel.
Det är ju inte du som har skickat fel vara så svara butiken att de får acceptera att de har gjort fel och stå för sina fel, annars får de stämma dig och låta tingsrätten avgöra vad som skall ske med varan. Vilket kommer att bli dyrt för dem.K Kanelbullen123 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Även om jag köpt varan på kredit av säljaren får säljaren inte ta tillbaka varan hur som helst. Utan enbart om jag inte uppfyllt min del av avtalet betala krediten.D David Lind3 skrev:Jag skrev en liten essä om detta i brist på bättre förehavanden, men insåg att jag minsann inte var ensam om det i den här tråden. Så jag lägger bara in det som jag anser är relevant just i det här fallet. Man kan föra resonemang om obehörig vinst och allt möjligt kring avtalsförhållanden som det gissas vilt kring här, men:
Det verkar som att köpet i sin helhet är avklarat och avtalet uppfyllt. Det är alltså inte fråga om ”fel i varan” eller liknande, utan om en hävning av ett uppfyllt avtal. Konsumentköplagen innehåller i sammanhanget två viktiga bestämmelser:
1 kap. 3 § 1 st. konsumentköplagen:
”Denna lag gäller köp av en vara som en näringsidkare säljer till en konsument.”
7 kap. 6 § 3 st. konsumentköplagen:
”Om varan har kommit i konsumentens besittning, får näringsidkaren häva köpet endast om denne har förbehållit sig rätt till detta eller om konsumenten avvisar varan. Har priset i sin helhet betalats, får näringsidkaren inte häva köpet.”
Att köparen lånat pengar av Klarna för att betala för varan påverkar inte vem som är ägare till varan. Hade näringsidkaren lånat pengar av banken för att kunna erbjuda sina kunder kredit så är typiskt sett näringsidkaren ägare till varan. Ungefär som med en leasingbil, eller glasögonabonnemang. Men det är inte relevant här.
Om man då använder tjänster typ klarna så
får säljaren betalt direkt..