Hejsan!
Har uppstått en liten situation som jag är aningen osäker kring, och tänkte kika ifall någon här på forumet har bra koll.
Har köpt en vara, som jag antagit är senaste modellen. (Indexeras även så på prisjakt).
I butiken står ingenting om att det är fjolårets modell.
Priset är dock sänkt med 20% men det står inte varför.
Jag beställer varan, får hem den och packar upp den.
Märker ingen skillnad utan är nöjd med beställningen.
2 dagar senare hör butiken av sig och meddelar att dom skickar fel vara, och därmed vill att jag skickar tillbaka den varpå som kan leverera den äldre modellen senare eller betalar mellanskillnaden, med en liten rabatt.
Produkten är redan registrerad och använd.
Vad gäller egentligen?
Jag skulle vilja hävda att enligt sidan, framgår det ingenstans om att priset gäller en äldre modell.
Prisjakts prishistorik för samma vara har varit både ännu lägre och högre pendlat mellan 10 000 och 15 000. Inköpspriset i detta fallet är 12000:-
Jag resonerar som så att jag förutsatt att det varit en kampanj, och priset är rimligt. Jag vill inte behöva anstränga mig att packa ihop grejerna, för att sedan åka till posten med skrymmande paket för att därefter vänta på en ny leverans.
Samtidigt vill jag ju inte bli tvingad att betala mellanskillnaden.
Vad gäller egentligen?
Har uppstått en liten situation som jag är aningen osäker kring, och tänkte kika ifall någon här på forumet har bra koll.
Har köpt en vara, som jag antagit är senaste modellen. (Indexeras även så på prisjakt).
I butiken står ingenting om att det är fjolårets modell.
Priset är dock sänkt med 20% men det står inte varför.
Jag beställer varan, får hem den och packar upp den.
Märker ingen skillnad utan är nöjd med beställningen.
2 dagar senare hör butiken av sig och meddelar att dom skickar fel vara, och därmed vill att jag skickar tillbaka den varpå som kan leverera den äldre modellen senare eller betalar mellanskillnaden, med en liten rabatt.
Produkten är redan registrerad och använd.
Vad gäller egentligen?
Jag skulle vilja hävda att enligt sidan, framgår det ingenstans om att priset gäller en äldre modell.
Prisjakts prishistorik för samma vara har varit både ännu lägre och högre pendlat mellan 10 000 och 15 000. Inköpspriset i detta fallet är 12000:-
Jag resonerar som så att jag förutsatt att det varit en kampanj, och priset är rimligt. Jag vill inte behöva anstränga mig att packa ihop grejerna, för att sedan åka till posten med skrymmande paket för att därefter vänta på en ny leverans.
Samtidigt vill jag ju inte bli tvingad att betala mellanskillnaden.
Vad gäller egentligen?
Finns det något lagrum att hänvisa till?RoTe skrev:
Kikat igenom konsumentköplagen, men hittar dåligt med liknande fall.
Butiken är ungefär 100mil bort,D Dilato skrev:
Och jag tycker ju egentligen att jag köpt den senaste modellen, det har hela tiden varit min avsikt
Varan är ju nu begagnad så den är ju inte längre värd nypriset.K Kanelbullen123 skrev:
Avståndet till butiken är ju inte ditt problem.
Jag skule nog hävdat att du fått rätt vara till rätt pris om det bara är årsmodell som skiljer.
Ja precis.D Dilato skrev:
Och om jag ska vara hemma för att dom ska kunna hämta ställer det ju till problem. En vara för dom pengarna kan man ju inte bara ställa ut.
Precis som du säger så tycker ju jag att jag fått rätt vara. Men jag skulle gärna ha något att luta mig mot.
I köpevillkoren framgår inte att dom har någon rätt att ”ångra sig” och det är inget i varken Orderbekräftelse eller liknande som inte stämmer överens med det jag beställt
Mvh
Slarv ska kosta, du har ingen skyldighet att göra något alls.
Du har beställt, betalt och fått levererat en vara som motsvarar det beställda.
Konsumentköplagen är till för att skydda dig, inte säljaren, därför står det inget om ett sådant här fall.
Om du ändå tillmötesgår dom har du rätt till ersättning för allt du gör, tid du lägger ner, resor, porto m.m.
Det äter nog snart upp prisskillnaden misstänker jag.
Du har beställt, betalt och fått levererat en vara som motsvarar det beställda.
Konsumentköplagen är till för att skydda dig, inte säljaren, därför står det inget om ett sådant här fall.
Om du ändå tillmötesgår dom har du rätt till ersättning för allt du gör, tid du lägger ner, resor, porto m.m.
Det äter nog snart upp prisskillnaden misstänker jag.
Redigerat:
Det tycker jag med. Vill bara vara säker på att jag har mitt på det torra.D Dilato skrev:
ja precis, fakturan kom och är inlagd för betalning på förfallodatum.yonna skrev:
så kan det säkert vara.P Peter_Ker skrev: