Hejsan!

Har uppstått en liten situation som jag är aningen osäker kring, och tänkte kika ifall någon här på forumet har bra koll.

Har köpt en vara, som jag antagit är senaste modellen. (Indexeras även så på prisjakt).
I butiken står ingenting om att det är fjolårets modell.
Priset är dock sänkt med 20% men det står inte varför.


Jag beställer varan, får hem den och packar upp den.
Märker ingen skillnad utan är nöjd med beställningen.
2 dagar senare hör butiken av sig och meddelar att dom skickar fel vara, och därmed vill att jag skickar tillbaka den varpå som kan leverera den äldre modellen senare eller betalar mellanskillnaden, med en liten rabatt.

Produkten är redan registrerad och använd.


Vad gäller egentligen?

Jag skulle vilja hävda att enligt sidan, framgår det ingenstans om att priset gäller en äldre modell.

Prisjakts prishistorik för samma vara har varit både ännu lägre och högre pendlat mellan 10 000 och 15 000. Inköpspriset i detta fallet är 12000:-


Jag resonerar som så att jag förutsatt att det varit en kampanj, och priset är rimligt. Jag vill inte behöva anstränga mig att packa ihop grejerna, för att sedan åka till posten med skrymmande paket för att därefter vänta på en ny leverans.
Samtidigt vill jag ju inte bli tvingad att betala mellanskillnaden.

Vad gäller egentligen?
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Ha ingen kontakt med butiken överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Huaooja och 11 till
  • Laddar…
Dom får väl komma och hämta den i så fall och samtidigt ta med den "rätta" varan.
 
  • Gilla
kjellinge och 7 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ha ingen kontakt med butiken överhuvudtaget.
Finns det något lagrum att hänvisa till?
Kikat igenom konsumentköplagen, men hittar dåligt med liknande fall.

D Dilato skrev:
Dom får väl komma och hämta den i så fall och samtidigt ta med den "rätta" varan.
Butiken är ungefär 100mil bort,
Och jag tycker ju egentligen att jag köpt den senaste modellen, det har hela tiden varit min avsikt
 
  • Gilla
Markus Berg och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Sluta vara så svensk, glöm det bara.
 
  • Gilla
preben89 och 9 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Sluta vara så svensk, glöm det bara.
Haha!
Men butiken har ju hört av sig, och jag gissar att dom kommer höra av sig igen.
Vore ju skönt att ha på fötterna i den kommunikationen
 
RoTe
Vad skrev jag just? SVARA DOM INTE
 
  • Gilla
CarVal och 10 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vad skrev jag just? SVARA DOM INTE
Och jag kan inte åka dit på detta?
Har jag gjort något fel?
Har jag några skyldigheter?

Jag vill ju hävda att jag fått precis det jag har beställt. Butiken däremot hävdar ju i efterhand något annat
 
RoTe
Varför gör du så här mot dig själv?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
preben89 och 26 till
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Butiken är ungefär 100mil bort,
Och jag tycker ju egentligen att jag köpt den senaste modellen, det har hela tiden varit min avsikt
Varan är ju nu begagnad så den är ju inte längre värd nypriset.

Avståndet till butiken är ju inte ditt problem.
Jag skule nog hävdat att du fått rätt vara till rätt pris om det bara är årsmodell som skiljer.
 
  • Gilla
Markus Berg och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varan är ju nu begagnad så den är ju inte längre värd nypriset.

Avståndet till butiken är ju inte ditt problem.
Jag skule nog hävdat att du fått rätt vara till rätt pris om det bara är årsmodell som skiljer.
Ja precis.
Och om jag ska vara hemma för att dom ska kunna hämta ställer det ju till problem. En vara för dom pengarna kan man ju inte bara ställa ut.

Precis som du säger så tycker ju jag att jag fått rätt vara. Men jag skulle gärna ha något att luta mig mot.

I köpevillkoren framgår inte att dom har någon rätt att ”ångra sig” och det är inget i varken Orderbekräftelse eller liknande som inte stämmer överens med det jag beställt


Mvh
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
Slarv ska kosta, du har ingen skyldighet att göra något alls.
Du har beställt, betalt och fått levererat en vara som motsvarar det beställda.

Konsumentköplagen är till för att skydda dig, inte säljaren, därför står det inget om ett sådant här fall.

Om du ändå tillmötesgår dom har du rätt till ersättning för allt du gör, tid du lägger ner, resor, porto m.m.
Det äter nog snart upp prisskillnaden misstänker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
EllinorLag och 8 till
  • Laddar…
Måste vara en anställd på butiken som är rädd att få skit när chefen kommer på att han gjort fel
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Slarv ska kosta, du har ingen skyldighet att göra något alls.
Du har beställt, betalt och fått levererat en vara som motsvarar det beställda.
Det tycker jag med. Vill bara vara säker på att jag har mitt på det torra.
yonna yonna skrev:
TS har köpt en vara och fått den levererad samt fått en faktura (?). Köpet är nu avslutat.
ja precis, fakturan kom och är inlagd för betalning på förfallodatum.
P Peter_Ker skrev:
Måste vara en anställd på butiken som är rädd att få skit när chefen kommer på att han gjort fel
så kan det säkert vara.
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
ja precis, fakturan kom och är inlagd för betalning på förfallodatum.
Oops, då äger väl säljaren fortfarande varan...
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.