Nej.. Kunskap sitter inte i att ha behörighet, men vissa har lite för höga tankar sig själv när det gäller elkunskaper.. eller dålig självuppfattning. Tro mig, jag har sett många roliga och mindre roliga elkopplingar folk gjort själva!

Jag ska inte predika att man inte ska "hemmapula" osv.. Bara man känner själv när man är ute på för djupt vatten. Jag skulle inte ge mig på några mer komplicerade mekjobb i min bil.. fasten jag nu FÅR de enligt lagen.

Precis. Det gäller att ha lite självbevarelsedrift och inte ge sig på det man inte är 100% säker på.

Just nu sitter jag oduschad i utlandet och har inget varmvatten pga att det läcker gas. Inte f-n går jag till järnaffären och köper prylar för att reparera själv fastän det är långhelg till tisdag. Lite manlig doft eller sprängd i småbitar - valet är inte så svårt. Tyvärr har många inte samma inställning när det gäller elpul.

mycke_nu skrev:
Precis. Det gäller att ha lite självbevarelsedrift och inte ge sig på det man inte är 100% säker på.

Just nu sitter jag oduschad i utlandet och har inget varmvatten pga att det läcker gas. Inte f-n går jag till järnaffären och köper prylar för att reparera själv fastän det är långhelg till tisdag. Lite manlig doft eller sprängd i småbitar - valet är inte så svårt. Tyvärr har många inte samma inställning när det gäller elpul.
om det står och läcker gas ur varmvattenberedaren så bör du nog springa iväg till järnaffären och köpa det som behövs för att täta läckan (eller stäbnga huvudkranen om det går) annars blir det nog småbitar ändå när du trycker på ljusknappen i badrummet.

Det här med att folk tror sig veta vad dom håller med kan jag dra en parallell med ett bilrelaterat forum, där en av de vanligaste frågorna typ är: Hej, lambdalampan tändes häromdan så jag köpte en ny lambdasond och bytte, men lampan lyser fortfarande, är den nya också trasig? (svaret är att det finns hundratals orsaker som kan få den lampan att börja lysa) så kontentan av detta är att om man som lekman tror sig vara säker på en sak fast man egentligen inte har en susning vad det handlar om så är man ute på djupt vatten!

RobTheBob skrev:
Hej,

Mitt första inlägg på dessa underbara forum som är en enorm källa av kunskap för en nybliven husägare som jag. Nu till själva frågan:

Jag har gjort en olaglig installation av spotlights här hemma. I köket, hallen samt badrummet på bottenvåningen sitter det en amatörinstallation av 230V spottar inhandlade billigt på Optimera. Vi har ingen isolering mellan bottenplan och ovanvåning och innertaket av gips är reglat så spottarna har ca 15 cm fritt uppåt. Kablarna går i rör mellan spottarna, tyvärr gjorde jag misstaget att dra vanlig FK kabel.

Min fråga är, vilka konsekvenser kan min olagliga installation få? Givet att jag utförde jobbet på ett tillräckligt bra sätt så att huset inte brinner ner just på grund av spottarna, vad kan hända? Har min husförsäkring slutat att gälla? Om någonting händer med huset på grund av helt andra orsaker (tex. stormskada, vattenskada eller ett elektriskt problem inte kopplat till spottarna) kan försäkringsbolaget krångla om de upptäcker installationen?
använd PLS (värmebeständigkabel) nästa gång du dra fram till spottar

Ang. frågan om försäkringsbolaget, så är det väl så att de kan och kan inte ungefär vad som helst.

Men så vitt jag förstår så är praxis att om en skada kan bevisas ha en annan orsak än hempuleri så är dte inget problem om de upptäcker någto annat hempulat. Därmot så tror jag att man kan ligga lite värre till om det går att fastställa att en brandorsak är elfel (typ att det börjat vid en dosa), men att man inte kan fasställa exakt varför. Om man i dte läget upptäcker att en stor del av huset är utfört på ett icke fackmannamässigt sätt så tror jag att man får problem.

Vad gäller dina spottar så är ju frågan om vad som står i installationsanvisningarna ang. avstånd till brännbart. För många spottar räcker 15 cm, men det finns de som skall ha 18cm (och kanske mer, men 18 är det mesta jag läst).

anledningen till att jag och andra elektriker avråder folk att själv hempula med elen är att man sett mycket livsfarligt hempul och att en del frågeställare här inte har en susning om vad dom ska göra och hur det ska göras, sen så finns det väldigt duktiga hempulare åxå. inte ens för mej är det alltid så lätt att känna till alla bestämmelser om installationer, hur ska då svenne känna till dom? med tiden man jobbar med el så lär man sej att göra säkra installationer men som svenne eller nyutbildad elektriker så kan man inte så mycket....

Precis.. Om man har högsta betyg i ellära, 3fasteori, en hejjare på alla trianglar osv spelar inte så stor roll. Vad man måste kunna för villa installationer osv är framför allt material kunskap! Att veta vad man ska ha för kabel/uttag i olika lokaler samt att kunna säkerhets avstånd för uttag etc.. Det är detta hemmapulare oftast gör fel på.

electrocuted skrev:
om det står och läcker gas ur varmvattenberedaren så bör du nog springa iväg till järnaffären och köpa det som behövs för att täta läckan (eller stäbnga huvudkranen om det går) annars blir det nog småbitar ändå när du trycker på ljusknappen i badrummet.
Jodå, huvudkranen är stängd, gas luktar inte så gott. ;) För övrigt väldigt obekvämt att värma badvatten i tekokaren.. Undrar om man kan bygga sig en liten 208 V / 30 A doppvärmare med överbliven kanthaltråd :D :eek:

mycke_nu skrev:
Jodå, huvudkranen är stängd, gas luktar inte så gott. ;) För övrigt väldigt obekvämt att värma badvatten i tekokaren.. Undrar om man kan bygga sig en liten 208 V / 30 A doppvärmare med överbliven kanthaltråd :D :eek:
fyll badkaret med vatten, tillsätt en liter salt, rör om och stoppa ner 2 st fasledare med en halvmeters mellanrum så ska du se att det blir varmt, sålänge det inte finns nån GCFI då förstås..
förresten 208V? är det trefas indraget? brukar ju vara 240 hot-hot och 120 hot-neutral i vanliga hus där..

E
läste litet nu om de som fått 230 V i sig
det är ytterst sällan nån får 400v i sig
då skade först ta i en fas å sen en annan med andra handen
det är STÖMMEN som dödar
beror på hur å var du står
barfota på en fuktig gräsmatta -ajöss.........
palts matta å skor känns det men är inte lika farligt......

Rrrr>Och skall man sen hårddra det så är materialkunskapen inte så jäkla svår om man springer på byggen dagarna i ända.
Strunt samma egentligen, 99,9% av gemene man har tyvärr väldigt lite pejl på vad de pysslar med och dessutom ännu mindre pejl på vad t ex trefas innebär. Att sen en normal villainstallation normalt inte omfattar alltför avancerade installationer är strunt samma, det är för många som inte ens reder ut tre eller två tåtar i olika variationer.

Förresten, 400 V känns rejält, man kastas bort kan jag säga.

/Kent

spänningsfall?

Konsekvenserna beror väl på vad som hänt. Om man inte kan se skillnad på installation A och B och om båda är korrekta så tror jag inte nåt försäkringsbolag rotar vidare i just detta vid brand.

Sen kan det ju vara problematiskt att visa upp alla kvitton. Om man är 8e ägaren av ett 50 år gammalt hus som brunnit ner så är det ju kört: Alla kvitton finns helt enkelt inte och de som fanns har väl brunnit upp....

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.