25 373 läst · 103 svar
25k läst
103 svar
Konsekvenserna av olaglig installation?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
`Du vet säkert också att man inte får köra för fort, så jag antar att du låter bli det också´
faktisk så håller jag de farter de satt upp för det är en begränsning av nån orsak
fast visst missar jag nån ibland -det händer
fast jag gör det inte med berått mod
det är lite svårt å `råka´ spika fast en kabel samt sätta upp uttag m.m.m.m.
faktisk så håller jag de farter de satt upp för det är en begränsning av nån orsak
fast visst missar jag nån ibland -det händer
fast jag gör det inte med berått mod
det är lite svårt å `råka´ spika fast en kabel samt sätta upp uttag m.m.m.m.
Då tillhör du en del av befolkningen som är ovanligt laglydig. Väldigt många, inklusive jag själv, bryter mot hastighetsgränserna regelmässigt. Både i fråga om straffskala och faktisk fara så är det ju fullt jämförbart med att installera el själv
ja och att hempula med elen är väl nästan lika utbrett som att överskrida fartgränserna..BobbyEwing skrev:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
frågan är om det lika farligt..............
visst är det fara för person och fordon
men det är väl lite större belopp i omsättning.....
fast man kanske ska strunta i betala skatterna med å köra bil i fylllan m.m
har man inte högre moral finns det de som förespråkar anarki
det starkaste överlever
jag tycker att har vi lagar så är det inte för att jävlas utan de finns av orsak...
sen att om man hempular och får en skada och blir nekda ersättning -då är d etinte rolit...
det starkaste överlever
jag tycker att har vi lagar så är det inte för att jävlas utan de finns av orsak...
sen att om man hempular och får en skada och blir nekda ersättning -då är d etinte rolit...
jag tycker faktiskt att det är bra att det är förbjudet att hempula för vemsomhelst, skulle det upphävas så skulle man nog se fler farliga installationer/elolyckor, men som jag har nämnt tidigare, man bör ju få hempula om man sedan besiktar det och får det godkänt. det skulle inte innebära nån större skillnad mot idag, den som hempular utan att besikta har ju gjoort en olaglig installation, men om man då har möjligheten att besikta sitt hempul så har man ju papper på att det är lagligt, då kan man ju ha ryggen fri gentemot förs-bolag osv.Elinstallatören skrev:frågan är om det lika farligt..............
det starkaste överlever
Visst att en bil sällan är lika dyr som ett hus, även om man räknar in flera bilar. Men riskerna för personskador är definitivt lika stora och chansen att överleva en bilolycka i 120 km/h är högst marginella, medan 230 V sällan är dödligt för en frisk människa. Visst riskerar man 400 V om man ger sig på idiotgrejer, men även i det fallet är nog chansen att klara sig större än i en bilolycka i motorvägsfart.
Visst, det finns en orsak till att lagarna ser ut som de gör, men om man anser att de är felaktiga så måste man väl få föra en diskussion kring detta. Om våra folkvalda instiftade en lag som sa att alla elektriker måste ha rosa damunderkläder på huvudet när de jobbar så antar jag att du både skulle diskutera detta samt bryta mot denna lag. Att prata om "högre moral" är att definiera moral som ett absolut begrepp, vilket är felaktigt: Ingen moral är "högre" än någon annan, bara annorlunda. Det finns många moralfilosofer som anser att det är en moralisk skyldighet att bryta mot lagar som man anser är felaktiga och att också ta sitt straff, sk. civil olydnad.
Att anse att för många regler är onödigt behöver inte betyda att man vill ha anarki. Personligen betraktar jag mig som liberal då jag anser att man bör undvika statliga ingrepp i personers liv och egendom om det inte är absolut nödvändigt. Steget från detta till anarki är tämligen stort.
Och nej, det är inte kul om man blir nekad ersättning. Dock säger de flesta försäkringsbolags regler att installationer ska vara fackmannamässigt utförda, vilket naturligtvis kan låta sig göras utan en behörighet om man vill.
Visst, det finns en orsak till att lagarna ser ut som de gör, men om man anser att de är felaktiga så måste man väl få föra en diskussion kring detta. Om våra folkvalda instiftade en lag som sa att alla elektriker måste ha rosa damunderkläder på huvudet när de jobbar så antar jag att du både skulle diskutera detta samt bryta mot denna lag. Att prata om "högre moral" är att definiera moral som ett absolut begrepp, vilket är felaktigt: Ingen moral är "högre" än någon annan, bara annorlunda. Det finns många moralfilosofer som anser att det är en moralisk skyldighet att bryta mot lagar som man anser är felaktiga och att också ta sitt straff, sk. civil olydnad.
Att anse att för många regler är onödigt behöver inte betyda att man vill ha anarki. Personligen betraktar jag mig som liberal då jag anser att man bör undvika statliga ingrepp i personers liv och egendom om det inte är absolut nödvändigt. Steget från detta till anarki är tämligen stort.
Och nej, det är inte kul om man blir nekad ersättning. Dock säger de flesta försäkringsbolags regler att installationer ska vara fackmannamässigt utförda, vilket naturligtvis kan låta sig göras utan en behörighet om man vill.
Vad är detta för skitsnack? 230V är direkt livsfarligt! Människokroppen är inte speciellt tålig för elektrisk ström!BobbyEwing skrev:
Självklart beror detta på hur bra kontakt du har med jord. Är du helt isolerad från jord kan du stoppa en 230V fasledare i munnen utan att de känns alls. Är du däremot direkt i kontakt med jord räcker de med att nudda vid ledaren så är du fast å på väg mot en säker död!
jag kommer ihåg för en sådär 4-5 år sedan så var jag lite för okoncentrerad, skulle vända på faserna i en 3-fashandske, stod med skor på mig på en plastmatta inomhus, och tänkte på nånting annat när jag drog isär skarvuttag och stickpropp, tog sedan upp det jag trodde var stickproppen (vilket var det spänningssatta skarvuttaget och öppnade den (snabblåsning från utsidan, just därför la jag inte märke till att det inte var stickproppen jag höll i), började skruva loss en fastråd, tog ut den och skulle tvinna ihop de utspretande kardelerna lite, då ryste jag till litegrann, och i samma ögonblick fick jag se vad det var jag höll i:eek:Rrrrr skrev:Vad är detta för skitsnack? 230V är direkt livsfarligt! Människokroppen är inte speciellt tålig för elektrisk ström!
Självklart beror detta på hur bra kontakt du har med jord. Är du helt isolerad från jord kan du stoppa en 230V fasledare i munnen utan att de känns alls. Är du däremot direkt i kontakt med jord räcker de med att nudda vid ledaren så är du fast å på väg mot en säker död!
slängde uttaget på golvet av chocken, jag hade ju knappt känt nåt, men jag blev helt stel och hjärnan bara låste sig en stund, då förstod jag verkligen hur nära det var... en sån här sak stannar kvar länge, och tur är väl det för det blir som en liten påminnelse varje gång jag grejar med el, det kommer upp som en varningsruta i skallen på mig om jag t.ex. ska lägga in en kabel i en dosa, har du verkligen brutit rätt grupp? ofta kortsluter jag fasskenorna om jag ska rota i en central, tänk om man råkar komma emot huvudbrytaren...
att dra ur förlängningssladdar innan man rullar ihop dom är också nåt jag är stenhård på, råkade ut för en kabel med trasig isolering som jag lindade ihop, och kom åt skadan med handen, då kändes det rejält eftersom sladden och handen var blöta, JFB löste.
det är de 2 tillfällena jag vart i närkontakt med starkström, och man ska tänka på att el är så tyst och osynligt att man kan luras och tro att det också är ofarligt, tills man råkar ut för ett tillfälle då elen förvandlas till livsfarlig..
det vore mycket bättre om el vore frätande syra som rann i slangar, då skulle nog många vara försiktigare
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
I min ungdom jobbade jag på eftermiddagar och sommarjobb som TV reparatör. En av de andra killarna på verkstaden skulle byta en nätströmbrytare på en TV. Han drog ur kontakten som satt med ett 30 tal andra kontakter till TV apparater och intrumentvagnar etc. Det var lite pilligt att montera brytaren, så han satt med lödkolv i ena handen, höll fast trådar med andra och en stump lödtenn i munnen som han använde som en 3e hand vid lödningen.
När monteringen var klar så var det dags att sätta i kontakten igen för att testa. Han drar i kablen för att få fram kontakten, upptäcker att den redan satt i i uttaget, han hade dragit ur fel kontakt när han började. Han blev något kallsvettig vid upptäckten. Framförallt med tanke på "3e handen".
Sedan hade vi en incident som inte gick fullt lika bra.
När monteringen var klar så var det dags att sätta i kontakten igen för att testa. Han drar i kablen för att få fram kontakten, upptäcker att den redan satt i i uttaget, han hade dragit ur fel kontakt när han började. Han blev något kallsvettig vid upptäckten. Framförallt med tanke på "3e handen".
Sedan hade vi en incident som inte gick fullt lika bra.
TV-apparater är ju känt luriga eftersom det sitter en hel del ganska kraftiga kondningar i dem. Gjorde själv missen en gång att tro att det var säkert bara för att sladden var urdragen, men fick en duktig kyss av en konding som hade laddning kvar. Fick sedan tipset att ladda ur dem genom ett motstånd innan man börjar meka.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Detta är ett väldigt farligt och på sätt och vis missledande uttalande.BobbyEwing skrev:
Rent statistiskt har du troligen rätt. Det är ett mycket litet antal elolyckor som faktiskt leder till döden, om man räknar in varenda stöt som folk får.
Men varje gång du får en 230V stöt så är det bara slumpen som avgör att du överlever, De gånger jag har fått stötar så har jag blivit rejält skärrad. Och när jag efterått funderat över händelseförloppet så har jag aldrig kunnat avfärda stöten som helt ofarlig. Jag har alltid upptäckt att hade jag stått 5cm längre till höger, eller inte haft de skorna på mig osv. så hade det gått betydligt sämre.
Om man sedan jämför traffikfaror med elfaror. Jag har aldrig kommit så att jag varit tvungen att ta hand om skadade traffikoffer, jag har (peppar peppar) aldrig själv varit med om någon trafikolycka värre än parkeringsskador.
Men jag har fått ta hand om skadade arbetskamrater efter elolyckor, jag har fått kalla på brandkår pga. elbränder (brand kanske är att överdriva). Visserligen inget som har haft med hempuleri att göra.
Nära arbetskamrater på en annan avdelning lyckades pga. en trolig felkonstrurktion (exakt varför gick aldrig att utreda) bränna ned ett barnsjukhus i USA.
Så rent statistiskt så är min egen erfarenhet att el är mycket farligare än trafik.
Trots min signatur så tycker jag faktiskt att vår nuvarande ellagstiftning i stort sett är ganska bra. Den tvingar mig och andra någorlunda vettiga hempulare att lägga lite begränsingar på vad vi gör, och det vi gör dubbel och trippekollar man, det dåliga samvetet som lagstiftningen skapar pressar på oss att bara absolut inte få göra några fel.
Redigerat:
Jo, nog har man fått 15-30 kV smällar från uppladdade bildrör några gånger, men det är ju i alla fall inga farliga strömstyrkor.BobbyEwing skrev:TV-apparater är ju känt luriga eftersom det sitter en hel del ganska kraftiga kondningar i dem. Gjorde själv missen en gång att tro att det var säkert bara för att sladden var urdragen, men fick en duktig kyss av en konding som hade laddning kvar. Fick sedan tipset att ladda ur dem genom ett motstånd innan man börjar meka.
Din erfarenhet är ju per definition inte statistisk överhuvudtaget, då en enda persons erfarenheter inte är tillräckliga för att vara ett statistiskt säkerställt underlag. Och egentligen är du bara ett bevis på min tes: Du har varit med om och bevittnat elolyckor, men du lever. Hade du varit med om en trafikolycka i landsvägshastighet så finns de goda chanser att du inte skulle sitta här och skriva överhuvudtaget. Se till exempel:hempularen skrev:Om man sedan jämför traffikfaror med elfaror. Jag har aldrig kommit så att jag varit tvungen att ta hand om skadade traffikoffer, jag har (peppar peppar) aldrig själv varit med om någon trafikolycka värre än parkeringsskador.
Men jag har fått ta hand om skadade arbetskamrater efter elolyckor, jag har fått kalla på brandkår pga. elbränder (brand kanske är att överdriva). Visserligen inget som har haft med hempuleri att göra.
Nära arbetskamrater på en annan avdelning lyckades pga. en trolig felkonstrurktion (exakt varför gick aldrig att utreda) bränna ned ett barnsjukhus i USA.
Så rent statistiskt så är min egen erfarenhet att el är mycket farligare än trafik.
http://www.youtube.com/watch?v=-uGGvJjR5jw
Det dör varje år många människor i trafiken. Detta trots att i stort sett alla är "behöriga" i bemärkelsen att de har den certifiering staten kräver i form av körkort.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Ja, här behöver man ju inte famla i mörkret... Eftersom både Elsäkerhetsverket och Vägverket har mycket statistik tillgänglig. Problemet är tolkningen. Det finns t ex ingen kolumn för "hemmapul" (och även om det fanns det så kan man rimligtvis förvänta sig en kraftig underrapportering vid självrapportering...) Sedan har vi de gamla vanliga problemen, skall man jämför per person/år, eller per tid man använder, eller vad. Tid för användning är rimligt vid bilkörning då olyckrisken är mer eller mindre konstant (given att det är dödsfall och vilket hastighetsintervall man använder). Klassikern här är när flyget gärna räknar personkilometer eftersom flygplan typiskt crashar vid start och landning och däremellan flyger långa sträckor så ser den statistiken bra ut jmf med bil, men räknar man per resa så ser flyget helt plötsligt inte alls lika bra ut längre.BobbyEwing skrev:
De allra flesta elolyckor drabbar yrkesverksamma elektriker, och de är de vi kan hoppas att skatta totala antalet av. "Av dessa olyckor orsakas cirka 80 procent av så kallat genomförandefel vid elarbete. Det vill säga försummad frånskiljning, ingen spänningslöshetskontroll, användning av olämpliga verktyg, ingen avskärmning mot farlig spänning etc."
Men nu var frågan hur "farlig" 230V är. För att komma åt den frågan kanske man kunde ställa samman erfarenheterna från elektrikerna som så: Vid en kvalitativ studie av 400 elyrkesmän så sade 20% att de fått spänning genom kroppen det senaste året (och bara 16% av de rapporterade detta). Elektrikerförbundet har 26000 medlemmar så det är säkert en undre gräns för hur många det finns. Av dessa är alltså 20% exponerade per år, alltså ca 5200. I gruppen har det aldrig dött mer än 2 per år de senaste åren (och ungefär 2.5 ggr så många fritidsolycksfall), så risken för dödsfall givet exponering totalt är 2/5200 ~ 0.4 promille. Risken för dödsfall given att man blivit så skadad att man rapporterat det (just skadan nämns som det främsta skälet till att man rapporterar), blir 2/832 ~ ungefär 2.5 promille. Risken per elektriker blir 2/26000 ~ 0.08 promille.
Bilarna: Enlig vägverket så var det enligt sjukhusstatistik 2001 ca 13000 skadade i trafiken, och dödstalet ligger på ungefär 400-500 per år. Låt oss säga 500 (jag orkar inte slå upp statistiken för 2001). Eftersom det här inbegriper samtliga som överhuvudtaget vistas i trafiken någon gång, så är det inte många från våra 9millioner som skall bort, men låt oss vara generösa och räkna på 6millioner. Alltså av dessa 6mil så är det 13000 som råkar ut för en olycka så svår att de måste uppsöka sjukhus; av dessa dör 500 eller så. Då blir risken att dö jmf. med exponering för olycka är ca 4 procent och risken att dö jmf med att man vistas på vägarna 500/6mil ~ 0.08 promille. Om vi istället räknar med bilister som dör och antalet bilar i trafik, dvs ca 5500 bilister och 4mil bilar så blir risken per bil grovt räknat 1.4 promille (jag vet inte hur många av bilisterna som körde själva).
Så vi får ett klassiskt fall av äpplen och päron. Om man råkar illa nog ut i trafiken för att uppsöka sjukhus så ligger man illa till jmf med elektrikerna (som säkert inte är lika skadade) 4% dödsfall jmf. m 2.5 promille. Det är kanske den senare siffran i isolering man skall ta med sig; om man får ström genom kroppen (vi räknar bort ljusbågar här för enkelhetens skull) illa nog för att man skall känna att "det där var inte bra", då är det ca 1/400 att stryka med. Om man jämför med en "vanlig sketen" (det är iofs elektriker här med andra referensramar) så är siffran istället 1/2500.
Så hur "farligt" det är att få en stöt jämfört med trafiken är när allt kommer omkring inte så lätt att sätta fingret på. Om ni vill ha en enklare jämförelse så vet vi ifrån alpinismen att 30% dör vid fall från 10m, och 50% vid fall från 15m (det här är ofta inte rena raka fall rätt ner på hälleberget, därav de låga siffrorna). Så det är definitivt farligare att dyka från trampolinen utan vatten än att slicka på närmaste trasiga lyktstolpe.
Källor: SCB, Elsäkerhetsverket, Vägverket, Accidents in North American Mountaineering (papper).
Det finns klara regler om vad man får och inte får göra. Fine, det är upp till var och en.
Vad försäkringsbolag säger och gör är en helt annan sak.
Det jag tycker är en smula märkligt är hur ilskna många elektriker blir så fort någon antyder att de avser göra något som är mer avancerat än att stoppa en stickpropp i ett vägguttag.
Helt plötsligt blir det fantastiskt viktigt med allsköns mätningar, kontroller, beräkningar o dyl även om det så bara gäller att dra en tvåmeters kulo och montera upp ett extra uttag - saker som jag väldigt sällan sett en riktig elektriker faktiskt göra.
Regler och lagar finns av olika anledningar, framför allt är de till för att så tydligt som möjligt tala om vem som får göra vad och vem som inte får göra det. De är INTE till för att säkerställa att en installation är 100% korrekt och ofarlig, utan för att i efterhand kunna lägga ansvaret på rätt person.
Man kan tycka vad man vill om att Clas Ohlson och Coop säljer saker som väldigt få privatpersoner har
behörighet att använda till vad de är avsedda för, och att folk kopplar friskt både med och utan kunskaper, men det är ett faktum som inte går att komma ifrån. Personligen har jag hittat märkliheter i samtliga hus och bostadsrättslägenheter jag bott i, allt från sockerbitar i väggen till rent felaktiga kopplingar.
Vad vill jag då säga med detta? Jo, till de elektriker som är väldigt snabba med att vända taggarna utåt: Är det någon som ställer frågor om saker de UPPENBART inte har koll på - upplys dem på ett vänligt sätt att de bör anlita någon kunnig. Övriga diskussioner borde kunna hållas inom ramarna för detta forum. Det är nämligen så att de allra flesta som ställer frågor förmodligen har bestämt sig för att "hempula" alldeles oavsett vad de får för svar, och är det då inte bättre att de, med lite hjälp, gör rätt?
För SÅ JÄKLA farligt är det faktiskt inte. Ok, ström kan vara livsfarligt men tänker man efter lite är det ju ganska många saker som man faktiskt FÅR göra. Förutom att byta vägguttag och stickproppar får man faktiskt, utan någon som helst behörighet (men med rätt kunskaper), både konstruera och reparera elektriska apparater, och kom inte och inbilla mig att det inte skulle kunna vara betydligt farligare än att göra ingrepp i en fast installation...
(Och snälla... inget trams om CE-märkningen tack. Den har ingenting med sista stycket att göra.)
Vad försäkringsbolag säger och gör är en helt annan sak.
Det jag tycker är en smula märkligt är hur ilskna många elektriker blir så fort någon antyder att de avser göra något som är mer avancerat än att stoppa en stickpropp i ett vägguttag.
Helt plötsligt blir det fantastiskt viktigt med allsköns mätningar, kontroller, beräkningar o dyl även om det så bara gäller att dra en tvåmeters kulo och montera upp ett extra uttag - saker som jag väldigt sällan sett en riktig elektriker faktiskt göra.
Regler och lagar finns av olika anledningar, framför allt är de till för att så tydligt som möjligt tala om vem som får göra vad och vem som inte får göra det. De är INTE till för att säkerställa att en installation är 100% korrekt och ofarlig, utan för att i efterhand kunna lägga ansvaret på rätt person.
Man kan tycka vad man vill om att Clas Ohlson och Coop säljer saker som väldigt få privatpersoner har
behörighet att använda till vad de är avsedda för, och att folk kopplar friskt både med och utan kunskaper, men det är ett faktum som inte går att komma ifrån. Personligen har jag hittat märkliheter i samtliga hus och bostadsrättslägenheter jag bott i, allt från sockerbitar i väggen till rent felaktiga kopplingar.
Vad vill jag då säga med detta? Jo, till de elektriker som är väldigt snabba med att vända taggarna utåt: Är det någon som ställer frågor om saker de UPPENBART inte har koll på - upplys dem på ett vänligt sätt att de bör anlita någon kunnig. Övriga diskussioner borde kunna hållas inom ramarna för detta forum. Det är nämligen så att de allra flesta som ställer frågor förmodligen har bestämt sig för att "hempula" alldeles oavsett vad de får för svar, och är det då inte bättre att de, med lite hjälp, gör rätt?
För SÅ JÄKLA farligt är det faktiskt inte. Ok, ström kan vara livsfarligt men tänker man efter lite är det ju ganska många saker som man faktiskt FÅR göra. Förutom att byta vägguttag och stickproppar får man faktiskt, utan någon som helst behörighet (men med rätt kunskaper), både konstruera och reparera elektriska apparater, och kom inte och inbilla mig att det inte skulle kunna vara betydligt farligare än att göra ingrepp i en fast installation...
(Och snälla... inget trams om CE-märkningen tack. Den har ingenting med sista stycket att göra.)