Tillbaka till konsekvensfrågan: Man är ju som fastighetsägare ansvarig för elanläggningens säkerhet, men får inte göra något i den själv. Vad gäller om man köper ett hus? Är jag som köpare tvungen att säkerställa att samtliga installationer som finns i huset är utförda av en elektriker under korrekt behörighet? Om jag senare upptäcker att en del av anläggningen är olagligt kopplad, är jag då skyldig att ta ut en elektriker som gör om detta även om det inte finns några fel på den? Finns det något sätt att få en befintlig anläggning, med delar installerade av en "icke-behörig" godkänd och laglig?

Exempel: Jag får (på något sätt) veta att ett VP-rör med kabel på 10 meter + en apparatdosa och strömbrytare i mitt hus är installerade av en icke-behörig tidigare ägare. Måste jag då, för att ha en korrekt anläggning, ta ut en elektriker som river ner dessa och sätter upp exakt samma sak igen, eller kan jag få denna konstruktion godkänd på något annat sätt? Verkar ju lätt absurt om man ska vara tvungen att ersätta fullt fungerande delar av anläggningen med identiska konstruktioner för att ha ett fullgott försäkringsskydd och inte riskera straff.
 
BobbyEwing skrev:
Tillbaka till konsekvensfrågan: Man är ju som fastighetsägare ansvarig för elanläggningens säkerhet, men får inte göra något i den själv. Vad gäller om man köper ett hus? Är jag som köpare tvungen att säkerställa att samtliga installationer som finns i huset är utförda av en elektriker under korrekt behörighet? Om jag senare upptäcker att en del av anläggningen är olagligt kopplad, är jag då skyldig att ta ut en elektriker som gör om detta även om det inte finns några fel på den? Finns det något sätt att få en befintlig anläggning, med delar installerade av en "icke-behörig" godkänd och laglig?

Exempel: Jag får (på något sätt) veta att ett VP-rör med kabel på 10 meter + en apparatdosa och strömbrytare i mitt hus är installerade av en icke-behörig tidigare ägare. Måste jag då, för att ha en korrekt anläggning, ta ut en elektriker som river ner dessa och sätter upp exakt samma sak igen, eller kan jag få denna konstruktion godkänd på något annat sätt? Verkar ju lätt absurt om man ska vara tvungen att ersätta fullt fungerande delar av anläggningen med identiska konstruktioner för att ha ett fullgott försäkringsskydd och inte riskera straff.

Nä, det är två olika saker:

1) Anläggningens status.

2) Vem som byggt den.


Är anläggningen helt felfri enligt alla normer är allt lugnt...Att någon ickebehörig gjort jobbet spelar ingen roll !!

Att sedan den ev obehörigha begått ett brott iochmed att denne gjort jobbet, trots att det blivit "fackmannamässigt" är en annan sak.

Jämför med om du beställt ett lass grus (eller ngt) och det visar sig i efterhand att den som körde lastbilen inte
hade körkort!!!! (äpplen och päron).....
 
Dvs inte skickar du tillbaks gruset för att få det tillbaka med en chaufför med C-kort.
 
För att vara realistisk: Det lär inte finnas en enda fastighet med några år på nacken där inte någon varit inne och gjort litet obehöroga jobb.....
 
Och detta innebär alltså att försäkringsbolag inte har rätt att dra av på ersättningen om installationen har gjorts korrekt, men ej av behörig installatör?
 
Vad ett försäkringsbolag har rätt att göra eller inte göra framgår av det finstilta i villkoren som du accepterar när du köper försäkringen.

Brinner en korrekt utförd installation finns det säkert inget att oroa sig för. Tycker däremot bolaget att det luktar hempul så sätter dom sig nog på tvären, och då blir det till att processa mot dem.
 
BobbyEwing skrev:
Exempel: Jag får (på något sätt) veta att ett VP-rör med kabel på 10 meter + en apparatdosa och strömbrytare i mitt hus är installerade av en icke-behörig tidigare ägare. Måste jag då, för att ha en korrekt anläggning, ta ut en elektriker som river ner dessa och sätter upp exakt samma sak igen, eller kan jag få denna konstruktion godkänd på något annat sätt? Verkar ju lätt absurt om man ska vara tvungen att ersätta fullt fungerande delar av anläggningen med identiska konstruktioner för att ha ett fullgott försäkringsskydd och inte riskera straff.
ska man hårdra det så är det ju svårt att i efterhand kunna se att rördragningen är korrekt gjord, så riva ner någon vägg är väl helt i sin ordning för att kunna kontrollera;)
 
Om saker ändå var draget i rör...
Jag vet i alla fall en fastighet där det dolts lampsladdar på 2x0,75 med sockerbitar bakom gips. Sådant är direkt kriminellt och jag hoppas verkligen på att säljaren som gjorde de vansinnigheterna får stå för alla kostnaderna sen.

Sen jobbade jag en del för en idiot som ansåg att det var helt ok att gipsa igen framför kopplingsdosor och koppla in jordade uttag utomhus utan jord framdragen, ingen skall ändå in och rota där tyckte han. Jag pratar inte med det puckot idag milt uttryckt.

Nåja ursäkta detta kanske lite ot inlägget men jag irriterar mig "en del" på sådana saker som ovan.

/Kent
 
Om jag skulle göra en anmälan varje gång man såg något "hemmapul" med elen så skulle jag inte få göra annat än att skriva blanketter! :) Däremot tror jag att vi har som plinkt att upplysa fastighetsägaren om vi upptäcker fel som kan vara skadligt för person eller egendom. Det händer ju då och då att man får se riktigt gräsliga kopplingar...
 
E
nu står det i lagen vem som får göra vad
jag vet att jag inte får köra buss för jag saknar busskort
likaså med el -saknar man behörighet, försäkring samt registrerat företag bryter man mot lagen
oavsett om man är yrkes snickare eller gör det själv.
sen har vi som företagare skyldighet att anmäla för fast.ägaren det vi ser som är fel
helst på ett bif dokument till fakt. där det beskrivs vad som är fel sen så står vad vi gjort i installationen.
vi måste även enlig skatte lag behålla papper på vårt jobb i tio !! år
och då kan försäkringsbol. se vad vi gjort och har vi orsakat branden ersätter vår försäkring huset/skadan
försäkringsbol. driver ingen välgörenhet och ersätter för att vara snälla
vad skulle aktieägarna säga då?................
 
Elinstallatören skrev:
nu står det i lagen vem som får göra vad
jag vet att jag inte får köra buss för jag saknar busskort
likaså med el -saknar man behörighet, försäkring samt registrerat företag bryter man mot lagen
oavsett om man är yrkes snickare eller gör det själv.
sen har vi som företagare skyldighet att anmäla för fast.ägaren det vi ser som är fel
helst på ett bif dokument till fakt. där det beskrivs vad som är fel sen så står vad vi gjort i installationen.
vi måste även enlig skatte lag behålla papper på vårt jobb i tio !! år
och då kan försäkringsbol. se vad vi gjort och har vi orsakat branden ersätter vår försäkring huset/skadan
försäkringsbol. driver ingen välgörenhet och ersätter för att vara snälla
vad skulle aktieägarna säga då?................

Om du har behörighet och kopplar till dig själv så behöver du inte försäkring, eget företag. Det räcker att du har BB1, och du inte gör mer än det som behörigheten tillåter så är det ok.
 
Har du läst på elsäkerhetsvärkets hemsida vad man får göra med BB1 behörighet? Det är inte mycket de.. för att driva eget företag (som elektriker) måste du ha AB (Allmän behörighet).
 
Jag vet, i ditt hem kan du göra allt utom att koppla in i centralen, har behörigheten.
Du kan ha en fastighetsskötar firma med BB1,
 
Rrrrr skrev:
Har du läst på elsäkerhetsvärkets hemsida vad man får göra med BB1 behörighet? Det är inte mycket de.. för att driva eget företag (som elektriker) måste du ha AB (Allmän behörighet).
Borde väl förvisso räcka med ABL, det är väl inte ofta elektrikerföretag jobbar med högspänningsanläggningar.
 
Elinstallatören skrev:
nu står det i lagen vem som får göra vad
jag vet att jag inte får köra buss för jag saknar busskort..
Du vet säkert också att man inte får köra för fort, så jag antar att du låter bli det också ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.