DeBe skrev:
Om bolaget säger att dom inte tänker betala ut någon ersättning för att du har kopplat själv hemma i huset. Så är det du som anläggningsägare som måste bevisa att du anlitat en firma.
Det här måste jag nog ifrågasätta. Generellt så gäller inte ju omvänd bevisföring i Sverige, men kanske i vissa försäkringsärenden? Om det vore på detta viset skulle ju försäkringbolagen alltid kunna skylla på husägaren vid elfel. Tror jag inte ett dugg på! Skulle inte hålla i försäkringsdomstolen.
 
dalle skrev:
[quote author=DeBe link=1140955079/0#11 date=1141083620]Om bolaget säger att dom inte tänker betala ut någon ersättning för att du har kopplat själv hemma i huset. Så är det du som anläggningsägare som måste bevisa att du anlitat en firma.
Det här måste jag nog ifrågasätta. Generellt så gäller inte ju omvänd bevisföring i Sverige, men kanske i vissa försäkringsärenden? Om det vore på detta viset skulle ju försäkringbolagen alltid kunna skylla på husägaren vid elfel. Tror jag inte ett dugg på! Skulle inte hålla i försäkringsdomstolen.[/quote]

Vad jag har fått erfara så är det enda gången som du som "skyldig" måste bevisa motsatsen. Och det är just vid försäkringsärenden. Det är nog många här som t.ex. fått bevisa att dom haft en dyrare stereo i bilen än vad försäkringsbolaget velat betala för.

Det kanske finns nån annan här på forumet som kan uttala sig om juridiken i den frågan.

// DeBe
 
DeBe skrev:
[quote author=JLT link=1140955079/0#4 date=1140971429]Att anläggningsägaren alltid är ansvarig för sin anläggning är rätt. Men om en installatör gjort en installation som inte följer gällande föreskrifter så har ävan denne ett ansvar.

// DeBe
Det jag ville få fram var att man aldrig kan "köpa sig fri" från ansvar om man själv gjort en installation. Att expelvis göra en elbesiktning efter en hemmainstallation gör inte automatiskt att besiktningsfirman tar över ansvaret.  
 
DeBe skrev:
[quote author=JLT link=1140955079/0#4 date=1140971429]Jag ska försöka svara på dina frågor utifrån egna erfarenheter. Min firma jobbar dels som revisionsbesiktningsman och blir ibland inkallad i försäkringsärenden för att ge diverse yttranden.

Tidigare var det nog inte så vanligt att försäkringsbolagen "tjafsade" om vem som gjort installationerna i huset. Men det blir mer och mer vanligt. Varierar säkert var i landet man bor men jag har märkt av en ökning.

Huruvida man kan åka dit om man kopplat utan behörighet om det nu inte orsakat nån skada. Ja även där märker man av en ökning. Det är brott mot ellagen och mot installationsförordningen att göra detta. Båda har fängelse på straffskalan så det är egentligen ett rätt grovt brott.

// DeBe
Någon annan som någonsin hört talas om att någon (kollega, granne etc) blivit utan ersättning vid ex husbrand p g a att försäkringsbolagen hävdat att man har kopplat in elen själv? Eller att någon dömts för brott mott ellagen eller installationsförordningen p g a detta?

Fråga till DeBe: Om ett hus brinner ner, så antar jag att det görs någon form av "brandutredning". Om installationen är korrekt utförd, men gjord av en icke behörig person, så hävdar du alltså att man kan bli utan ersättning eller t o m sättas i fängelse?

Du menar också att husägaren måste bevisa för försäkringsbolaget att elen är installerad av behörig installatör? Tänk om elen installerades 30 år innan huset brinner och i vissa fall kanske inte ens husägaren var född när installationen utfördes. Låter ju helt orimligt. Däremot förstår jag ditt resonemang om det visar sig att elen på något sätt varit felkopplad, då är det ju rimligt att få en förklaring/bevisning från husägaren. Men i de fall då det är korrekt utfört så tror jag fortfarande att det blir svårt för försäkringsbolagen.

 
JLT skrev:
[quote author=DeBe link=1140955079/0#10 date=1141083370][quote author=JLT link=1140955079/0#4 date=1140971429]Jag ska försöka svara på dina frågor utifrån egna erfarenheter. Min firma jobbar dels som revisionsbesiktningsman och blir ibland inkallad i försäkringsärenden för att ge diverse yttranden.

Tidigare var det nog inte så vanligt att försäkringsbolagen "tjafsade" om vem som gjort installationerna i huset. Men det blir mer och mer vanligt. Varierar säkert var i landet man bor men jag har märkt av en ökning.

Huruvida man kan åka dit om man kopplat utan behörighet om det nu inte orsakat nån skada. Ja även där märker man av en ökning. Det är brott mot ellagen och mot installationsförordningen att göra detta. Båda har fängelse på straffskalan så det är egentligen ett rätt grovt brott.

// DeBe
Någon annan som någonsin hört talas om att någon (kollega, granne etc) blivit utan ersättning vid ex husbrand p g a att försäkringsbolagen hävdat att man har kopplat in elen själv? Eller att någon dömts för brott mott ellagen eller installationsförordningen p g a detta?

Fråga till DeBe: Om ett hus brinner ner, så antar jag att det görs någon form av "brandutredning". Om installationen är korrekt utförd, men gjord av en icke behörig person, så hävdar du alltså att man kan bli utan ersättning eller t o m sättas i fängelse?

Du menar också att husägaren måste bevisa för försäkringsbolaget att elen är installerad av behörig installatör? Tänk om elen installerades 30 år innan huset brinner och i vissa fall kanske inte ens husägaren var född när installationen utfördes. Låter ju helt orimligt. Däremot förstår jag ditt resonemang om det visar sig att elen på något sätt varit felkopplad, då är det ju rimligt att få en förklaring/bevisning från husägaren. Men i de fall då det är korrekt utfört så tror jag fortfarande att det blir svårt för försäkringsbolagen.

[/quote]

Just nu så tycker jag att det blandas äpplen och päron till en liten kompott här. Man måste skilja på några detaljer.

Brott mot ellagen samt brott mot installationsförodningen är ALLTID ett brott oavsett om det är rätt kopplat, felkopplat, huset brunnit eller någon annan händelse. Gör du installationer i ett hus som du inte ha behörighet av att utföra så är det ett brott. Och ja. Jag vet exempel på personer som blivit anmälda för detta. Men som jag skrev tidigare så vet jag inte om det blev någon straffpåföljd. Men fängelse finns på straffskalan iaf.

Sedan ärende nr2. Ifall det brinner i ditt hus så hävdar jag att du som anläggningsägare kan bli tvungen att visa papper på lite olika delar. Komer det i en utredning fram till att det varit en felkoppling i din anläggning så är det du som är skyldig att visa att det utförts av en behörig installatör. Jag vill minnas att det står i klartext i mina försäkringsvilkor på hemförsäkringen, har Folksam. Kan titta när jag kommer hem.

Om sedan någon blivit helt utan ersättning vet jag inte 100% säkert. men att folk fått reducerade ersättningar vet jag.

// DeBe
 
Med andra ord så blir det bara problem med försäkringsbolaget om man gjort en felaktig installation som leder till skada? Om man inte hittar något elfel vid en skada så förstår jag inte hur försäkringsbolaget ska kunna hävda att felet beror på elanläggningen.

Risken att bli åtalad om man utför installationer i sin egen bostad på ett korrekt sätt måste vara försumbar. Men, jag förstår att risken finns om man som du tidigare skrev i samband med ett mätarbyte upptäcker grova brister.
 
JLT skrev:
Med andra ord så blir det bara problem med försäkringsbolaget om man gjort en felaktig installation som leder till skada? Om man inte hittar något elfel vid en skada så förstår jag inte hur försäkringsbolaget ska kunna hävda att felet beror på elanläggningen.

Risken att bli åtalad om man utför installationer i sin egen bostad på ett korrekt sätt måste vara försumbar. Men, jag förstår att risken finns om man som du tidigare skrev i samband med ett mätarbyte upptäcker grova brister.
Ja. Med tankte på alla hemmapulare som håller på så måste jag nog medge att risken att bli åtalad är lika med 0. Men det förekommer.

// DeBe
 
Fler inputs när det gäller spotinstallationen som jag gjorde. 10 cm luftspalt i innertaket, betong ovanför, 230-spottar, FK i Flexrör, värmeisolerad kabel 10 cm från kopplingspunkten där FK tar vid. Elektrikern hade inga invändningar om installationen.
 
Jag har en gång, med hjälp av en elektriker, försökt göra en anmälan av en person som gjort en fullständigt livsfarlig installation. Det var ingen som ville ta emot anmälan, intresset var lika med noll...

Det var en hyresgäst i en butikslokal som hade utökat anläggningen med ringledningskabel ihopkopplade med oskyddade sockerbitar. Det hela var sedan löst upphängt på väggarna. För att inte sexamperesäkringarna skulle gå hade han lindat dem med koppartråd... mycket koppartråd... de skulle antagligen inte löst ut för 100 A...

 
Funderar mer på en annan sak, nämligen det där med att en del av elinstallation skulle kunna ses som dolt fel...

Är det bara jag som faktiskt lyfter på doslock då jag besiktigar ett hus? Där finns ju tusentals saker som är svårare att kontrollera än just elen. I värsta fall så meggar man upp anläggningen om man misstänker något och inte tusan kan det ses som dolt fel.

Med svårare saker menar jag saker som att takpapp inte är lagd enligt normer, takfönster saknar vissa tätningar, diffspärr är trasig här och där, takstolar är underdimensionerade, röta i syll o s v...

Å andra sidan så misstänker jag att de flesta besiktningsmän faktiskt inte ser på elen speciellt mycket. De ser åldern på anläggningen men inget mer och de utgår ifrån att den är gjord enligt normer.
Tyvärr är det som så att de allra flesta är inte nöjda med hur uttag etc sitter i huset och att börja dra om el ifrån t ex 30-talet är inget kul alls. Visst, det fungerar och har gjort det i 70 år men att ha det som grund och utöka installationen tror jag inte på, isoleringen har nämligen inte obegränsad livslängd vilket alla sett som rotat i en gammal dosa där skräpet trillar sönder när man tar i det *rys*

Har någon verkligen lyckats få igenom felaktighet i elinstallation såsom dolt fel?

/Kent

 
Sen bara en liten parantes som jag inte kan låta bli att ta upp...
Man är som anläggningsinnehavare skyldig att ha anläggningen i fullgott skick men man får inte göra något själv...
Frågan är vilken lag som står över vilken här... antag att en elektriker gör en miss en tidig måndagsmorgon och anläggningsinnehavaren upptäcker detta och åtgärdar det.

Det händer inte ofta men jag har faktiskt haft en elfirma som eldade upp kyl/frys mm eftersom de glömde att dra fast nollskenan innan de slog på strömmen. Ännu roligare var att han som kom inte hade en multimeter med sig utan fick låna mitt (Fluke förstås *ler*)

Sen gäller svensk lag men frågan är även hur detta om ellagen, starkströmsföreskrifterna och anläggningsinnehavare håller i en ev EU-tvist...

/Kent
 
Ang. dolt fel och el. Jag har fått det förklarat för mig av en besiktningsman, att undersökningsplikten man har som köpare innebär att man som "duktig lekman" skall kunna se om det finsn några fel. Dvs fel som inte går att upptäcka, eller som man måste vara expert ("ex. elektriker") för att kunna se, är dolda (om även övrig kriterier för dolda fel uppfylls).

Att man tar in en besiktningsman innebär att man undersöker huset med större expertis än vad s om behövs. Då är det svårare för en säljare att påstå att ett senare funnet fel skulle varit besiktningsbart. För om det är något som även "experten" missat så skulle även en "duktig lekman" missat det, alltså är det dolt.

I och med detta så behöver man inte besiktiga el, eftersom fel på elanläggning är något som bara en expert (anses) kan bedömma.

Däremot så finns det ju delar av en elanläggning som man som duktig lekman (eller byggbesiktningsman) bör kunna se att det kanske inte är bra, ser man tydliga tecken på felaktigheter, typ trasiga uttag, tydliga tecken på hempularverksamhet etc. Då måste man göra en fördjupad besiktning med elektriker för att anses ha fullgjort undersökningsplikten. För om man ser tecken på att anläggningen inte är i fullgott skick, så skall man anta att det finns mer fel.

Där kommer ju de övriga kriterierna för dolt fel in. Om man meddledning av husets ålder eller allmäna skick skulle kunna antaga att ett fel finns, så är det inte dolt.

Om detta stämmer så borde man ju se till att ha några lätt synliga fel på elen när man säljer, om köparen senare hävdar dolt fel, så borde man ju kunna hänvisa till att du såg väl min hempularkoppling med ringledningstråd i matsalen, du borde undersökt vidare.

 
Det är väl så att de flesta aktiva på det här forumet pysslar med det mesta själv. det ligger liksom i vår natur att fixa allt själv. Självklart gäller det även el. Jag gör allt som jag vet att jag behärskar. Det må gälla el, bygg eller vad som helst. Anledningen är inte alltid ekonomisk utan glädjen att förkovra sig i olika ämnen och sedan utföra dessa arbeten ofta med bättre resultat än inhyrda hantverkare. Är det något jag lärt mig så är det att inhyrda hantverkare inte är samma sak som att man slipper bekymmer. Jag kommer fortsätta med bl.a. eljobb så oavsett regelverk, påföljder etc.
 
Ang jordabalksbesikning så har jag för mig att de flesta besikningsmän skriver in att vitvaror och el inte ingår i besikningen så det får man ta in elfirma till om man vill ha det gjort. Och då igen till en följdfråga.
Kan man som ny ägare av ett hus få en elektriker att gå igenom huset och få allt godkänt en gång för alla? Om nu detta går så borde man kunna förfara på samma sätt med byggnation av el. Bygga själv och senare ta dit elektriker och få anläggningen igenomgången. Blir troligtvis inte billigt men som ångerfull hemmapulare så kan ju dessa pengar vara väl investerade pengar för att få sova gott. Och följdfråga på detta. Har en elektriker anmälningsplikt om man säger som det är att man gjort jobbet själv?
 
Snuttjulle>Kan nog stämma att många inte tar i elen med tång *s* och det är lite synd, där kan pengar verkligen rinna iväg sen. Vem vill t ex ha en vanlig strömbrytare i ett badrum där ungarna plaskar omkring även om det var godkänt 1950?

Det med "ångerfullhet" ser jag mest som eventuellt problem då man säljer huset, om man gjort det på korrekt sätt vill säga. Förhoppningsvis så gör folk saker för att det skall bli säkert och inte enbart för att tjäna pengar.

Vid en eventuell försäljning lär köparen ha lite problem att se vem som gjort vad, speciellt om man som säljare rekommenderar besiktningsman. Eller så gör man ett eltest på huset innan man säljer det, ett sådant borde vara guld värt eftersom många inte har koll på vad som är vad där.

Jag har mycket svårt att tro att en elektriker skulle anmäla någon om det inte är rena dödsfällor han/hon ser. Om inte annat så för att de skulle få för mycket att göra *s* Sen är ju frågan vem som gjort vad... I nödfall så var det en vän som jobbade med el som hjälpte till. Ojdå, han har flyttat, jaja det var ju några år sedan... *s*

Lagarna är ju till för att hindra folk ifrån att ta död på varandra, det är inget kul om diverse snubbar åker runt och gör idiotinstallationer, sånt tycker jag skall stoppas.
Som exempel kan jag ju nämna en idiot som jag hjälpte ett tag och som gladeligen bytte bottenplugg från 10A till 16A hos en kund och även klippte bort jordtråd ifrån ett utomhusuttag. Hans kommentar när jag ifrågasatte det var obetalbar... "Ähh, pillar någon där får de skylla sig själva" *suck*
Sådana idioter skulle jag vilja anmäla för deras tilltag kan ta död på folk.

Vad folk gör i sina hus struntar jag i sålänge de gör det säkert, t ex så öppnar jag alltid skarvsladdar som jag lånar av någon och kollar på dem först, det är mer än en som varit felkopplad kan jag säga *brr*

Ser jag farliga saker ute hos en kund brukar jag nämna det för dem, de flesta lyssnar när man förklarar eftersom de vet att jag är ute en hel del och har lite pejl på hur hus skall vara. Har de småbarn i familjen så brukar de dessutom lyssna med bägge öronen.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.