892 läst · 24 svar
892 läst
24 svar
Kondens uppe på fläkten(aggregatet)
Demmpa skrev:
Företaget jobbar med ventilation & montage! Kanske inte kallas rörmokare hans gebitJonatan79 skrev:
Eftersom jag inte kan göra/röra något själv så vet jag inte riktigt vad vi ska göra.
Men ni har garanterat rätt här i tråden!
Har själv arbetat med att injustera luftflöden. Vid varje injustering som en skola eller en lägenhet i ditt fall så skrev jag alltid ett injustering protokoll med projekterade flöden och tryck. Fråga gärna firman som gjort installationen om du kan få ett sådant. För som sagt tror du har ett övertryck i ditt hem.
Ta gärna några bilder på din ventilations don och skriv hur många du har och vilket rum de sitter i. (Om du orkar)
OVK (obligatorisk ventilations kontroll) ska alltid göras när ett nytt ventilationssystem tas i bruk första gången och även i ditt fall när det har bytts ut.
Visst bodde du i en bostadsrätt? Då ska även din ventilation besiktas var 3år.
Ta gärna några bilder på din ventilations don och skriv hur många du har och vilket rum de sitter i. (Om du orkar)
OVK (obligatorisk ventilations kontroll) ska alltid göras när ett nytt ventilationssystem tas i bruk första gången och även i ditt fall när det har bytts ut.
God morgon, jag ska fråga efter det!K kobbish skrev:Har själv arbetat med att injustera luftflöden. Vid varje injustering som en skola eller en lägenhet i ditt fall så skrev jag alltid ett injustering protokoll med projekterade flöden och tryck. Fråga gärna firman som gjort installationen om du kan få ett sådant. För som sagt tror du har ett övertryck i ditt hem.
Just nu varken svaraer eller hör firman av sig så det är ett litet vakuum!
Jag bor i bostadsrätt, stämmer!
Bilder kommer under dagen på mina don.
Jag har förutom don annat som jag inte kan namnet på, Bilder kommer!
Nu när det är kallt får jag massa kondens uppe på aggregatet samt mellan aggregat & fläkt.
Bilder kommer på förmiddagen
Tack på förhand!
Så! Nu har jag tagit bilder!K kobbish skrev:Har själv arbetat med att injustera luftflöden. Vid varje injustering som en skola eller en lägenhet i ditt fall så skrev jag alltid ett injustering protokoll med projekterade flöden och tryck. Fråga gärna firman som gjort installationen om du kan få ett sådant. För som sagt tror du har ett övertryck i ditt hem.
Bild 1 är från tvättstugan, bild 2 & 3 från badrummet uppe, bild 4 visar vardagsrummet (sitter en sån i varje rum förutom uppe på hallen, totalt 5 rum, bild 5 toaletten nere & bild 6 aggregatet just nu. Dock ingen fukt på fönstren idag trots minus ute!!
Allt är kontrollerat med mätare för 3 veckor sedan.
Toppen, tack för det! Vilket frånluftsdon är längst bort från aggregatet i köket?
Skulle du kunna ta en bild upp i kökskåpan utan att du tryckt in forceringsknappen (den man använder när man lagar mat)
När ni/du duschar tar det lång tid innan fukten försvinner? Tex från spegel eller liknade.
Skulle du kunna ta en bild upp i kökskåpan utan att du tryckt in forceringsknappen (den man använder när man lagar mat)
När ni/du duschar tar det lång tid innan fukten försvinner? Tex från spegel eller liknade.
Tack själv!K kobbish skrev:
Förstår inte riktigt. Menar du hela huset? Då är det på övervåningen men typ rakt ovanför aggregatet. Eller menar du något annat?
Ska jag ta bort filtren och ta en bild? Det sitter en lucka där som öppnar sig när jag forcerar för att laga mat.
Det har blivit bättre, men visst är det fuktigt ännu, men tror det är bättre sug där inne nu!
Bifogar en bild, menade du så? Därifrån kommer det vatten ibland med när luckan öppnar sig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur skulle ni i gruppen göra med det följande.
Byggmaterial & Byggteknik -
Snabb fråga om kondensskydd tillbyggnad garage
Tak & Vind -
Nya treglas fönster med eller utan antikondensglas
Fönster & Dörrar -
Motverka kondens
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kondens på enkelglasfönster på altan
Fönster & Dörrar