21 062 läst · 160 svar
21k läst
160 svar
Kompressorn stannar pga överhettning när det är kallt ute - borde man vara orolig?
En icke random har en viss utbildning hos leverantören för att få vara tekniker, vederbörande kan säker vara 25år och mycket mer kunnig på en värmepump än en 65 åring.nizzehult skrev:@onaka Har aldrig haft ett larm på expansionventilen så det verkar långsökt att den ska krångla.
@Niklaspe Ja jag, har tvårörssystem till radiatorerna och dom är jämnvarma.
@GoC Jag har inga problem att anlita en tekniker för att kolla upp systemet men bra såna som är kunniga och vet vad dom pratar om är inte lätt att hitta, vill absolut inte ha din någon random 25-åring med bakåtvänd keps som killgissar och dömer ut hela anläggningen pga ålder innan han ens satt sig in i det hela. Har mött för många såna genom livet i olika sammanhang, inte minst på bilverkstäder...
Handlar om att koppla in en datamaskin som genomför en test och levererar ett resultat av statusen på värmepumpen.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 119 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 119 inlägg
Visst, men det gäller ju ändå att hitta nån som har rätt utrustning för att koppla in sig på just mitt märke (Autoterm) och sen kunna tolka dessa värden. Som jag förstår det så existerar dom inte längre utan blev uppköpta av Bosch för 10-12 år sen och jag hittar ingen som servar Bosch i stan.
Jag jobbar själv med IT ("datamaskiner") och mer än en gång har man haft att göra med leverantörer och tekniker där man besitter mer erfarenhet och kunskaper än dom själva gör....t o m på deras eget märke.
Jag jobbar själv med IT ("datamaskiner") och mer än en gång har man haft att göra med leverantörer och tekniker där man besitter mer erfarenhet och kunskaper än dom själva gör....t o m på deras eget märke.
Jag håller inte med dig om detta, Att man kan ta vem som helst.
Tex är det allt för många som har ett manometerställ och gas i bilen.
Den som skall felsöka en värmepump måste ha systemförståelse.
Tex en kylkille som bara sysslar med nyinstallationer har många gånger inte en bra komponentförståelse eller vana att hitta det "små enkla felen".
Tex så är en jätteduktig entreprenad röris ofta sjukt dålig på basal felsökning av komponenter. Han är inte van med vad som kan hända och vilka följder det kan visa. Medans en rutinerad servicetekniker/röris ofta vet vad som är felet bara genom att lyssna på eller läsa värden.
Min rekommendation till TS är därför att ringa VP tillverkaren och bli hänvisad till deras lokala representant. Detta är mer eller mindre en bra semigaranti för att kylnisse från Etapp 2 på stormarknaden inte är den som kommer hem till honom och skall felsöka.
Alla yrkesarbetare är inte lika bra på samma saker.
Tex är det allt för många som har ett manometerställ och gas i bilen.
Den som skall felsöka en värmepump måste ha systemförståelse.
Tex en kylkille som bara sysslar med nyinstallationer har många gånger inte en bra komponentförståelse eller vana att hitta det "små enkla felen".
Tex så är en jätteduktig entreprenad röris ofta sjukt dålig på basal felsökning av komponenter. Han är inte van med vad som kan hända och vilka följder det kan visa. Medans en rutinerad servicetekniker/röris ofta vet vad som är felet bara genom att lyssna på eller läsa värden.
Min rekommendation till TS är därför att ringa VP tillverkaren och bli hänvisad till deras lokala representant. Detta är mer eller mindre en bra semigaranti för att kylnisse från Etapp 2 på stormarknaden inte är den som kommer hem till honom och skall felsöka.
Alla yrkesarbetare är inte lika bra på samma saker.
Kylkretsen fungerar mer eller mindre likadant i alla värmepumpar, så du kan välja valfri firma med bra rykte.
Men vill du ha någon som kan "din" maskin så är det ett IVT-center du ska vända dig till
Men vill du ha någon som kan "din" maskin så är det ett IVT-center du ska vända dig till
nizzehult skrev:Visst, men det gäller ju ändå att hitta nån som har rätt utrustning för att koppla in sig på just mitt märke (Autoterm) och sen kunna tolka dessa värden. Som jag förstår det så existerar dom inte längre utan blev uppköpta av Bosch för 10-12 år sen och jag hittar ingen som servar Bosch i stan.
Jag jobbar själv med IT ("datamaskiner") och mer än en gång har man haft att göra med leverantörer och tekniker där man besitter mer erfarenhet och kunskaper än dom själva gör....t o m på deras eget märke.
Nu är väl det så att kyla är kyla och värme är värme, samma saker i alla delar och maskiner, det är manometerstället som bestämmer vad som är vad, inget annat. En kylgubbe vet vad som gäller för en kompressor som går med ett visst media och det är lika för alla slags kompressorer. Så det med en speciel för just ett fabrikat är överkurs. Enligt dig så kan inte en Nibegubbe serva en IVT eller tvärtom, ren utopi då det är instrumenten som talar om hur en kompressor sköter sig i förhållande till media och exspansionsvenitl. Ingen månresa precis, utan ren kylteknik.
Näe det är inte det jag sa.
Det jag sa är att en kille från servicebolaget i lund som aldrig gjort annat än monterat kylledningar i Coop inte kanske är lämplig att felsöka en värmepump.
Likaväl som en entreprenadrörmockare inte vet hur en Wcstol ser ut på insidan. Eller hur ett värmesystem balanseras. Fast han har alla verktyg för att skruva i dem.
Det jag sa är att en kille från servicebolaget i lund som aldrig gjort annat än monterat kylledningar i Coop inte kanske är lämplig att felsöka en värmepump.
Likaväl som en entreprenadrörmockare inte vet hur en Wcstol ser ut på insidan. Eller hur ett värmesystem balanseras. Fast han har alla verktyg för att skruva i dem.
Läs och begrunda det jag skrev, har ingen betydelse om kylgubben jobbar med frysdiskar eller VP , det är exakt samma teknik, bara lite olika kompressor som ska arbeta på en viss nivå med tryck och underkylning av mediat, sen om det är R32 , R410A ,eller R407C eller annat har ingen betydelse, det ska produceras en produkt av något slag , kyla eller värme och beroende på vad man ska använda. Produkten av en kompressor ( inte luft nu ) är att det blir både kyla och värme, sen vad man använder för sort till något är bara en funktion, värma eller kyla.
Jag håller fortfarande inte med dig, det är helt ok vi har alla olika erfarenheter.
Men du missar vad jag försöker påtala helt.
Man kan ha all nödvändig utrustning för att byte tex köldmedie, cirkulationspump eller radiatorventil, men har man inte systemförståelse för produkten så kommer man kanske rekommendera fel lösning.
Tex byter en ventil som inte orsakar problemet för att man inte vet att man kan plocka lös den och rengöra/ eller justera. Eller vill byta hela skiten för att man inte vet att det finns mindre ingrepp att tillgå.
En person som inte är van att felsöka är oftast den som rekommenderar ett byte av en hel utrustning, men man kanske kunde byta en trasig detalj i systemet så får man funktionen återställd ok för en bråkdel av kostnaden.
Men du missar vad jag försöker påtala helt.
Man kan ha all nödvändig utrustning för att byte tex köldmedie, cirkulationspump eller radiatorventil, men har man inte systemförståelse för produkten så kommer man kanske rekommendera fel lösning.
Tex byter en ventil som inte orsakar problemet för att man inte vet att man kan plocka lös den och rengöra/ eller justera. Eller vill byta hela skiten för att man inte vet att det finns mindre ingrepp att tillgå.
En person som inte är van att felsöka är oftast den som rekommenderar ett byte av en hel utrustning, men man kanske kunde byta en trasig detalj i systemet så får man funktionen återställd ok för en bråkdel av kostnaden.
Man behöver inte krångla till det.
Kompressorn kyls utav köldmediet.
Om den går för varm flödar alltså inte köldmediet över kompressorn korrekt.
Kan givetvis vara något mekaniskt fel på kompressorn eller dess smörjning i vilket fall pumpen antagligen inte är värd att rädda.
Elektriskt kanske inte är helt troligt för då hade nog motorskyddet löst ut.
Men mest troligt på en 15 år gammal pump så behövs mer köldmedie eller bättre flöde av köldmedie vilket en kyltekniker/värmepumpstekniker är
Proffs på att fixa (därav namnet)!
Så ring din lokala kylfirma!
Kompressorn kyls utav köldmediet.
Om den går för varm flödar alltså inte köldmediet över kompressorn korrekt.
Kan givetvis vara något mekaniskt fel på kompressorn eller dess smörjning i vilket fall pumpen antagligen inte är värd att rädda.
Elektriskt kanske inte är helt troligt för då hade nog motorskyddet löst ut.
Men mest troligt på en 15 år gammal pump så behövs mer köldmedie eller bättre flöde av köldmedie vilket en kyltekniker/värmepumpstekniker är
Proffs på att fixa (därav namnet)!
Så ring din lokala kylfirma!
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 119 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 119 inlägg
Visst, men VP-tillverkaren finns inte längre. 2008 köptes Autoterm upp av Bosch och vad som sen hände med märket vet jag inte. Bosch räknas väl heller inte till någon av de stora spelarna på VP-marknaden, iaf inte här i landet. IVT/Nibe var väl redan då konkurrenter till dem så att vända sig dit kanske blir lite fel?O Ovation skrev:Jag håller inte med dig om detta, Att man kan ta vem som helst.
Tex är det allt för många som har ett manometerställ och gas i bilen.
Den som skall felsöka en värmepump måste ha systemförståelse.
Tex en kylkille som bara sysslar med nyinstallationer har många gånger inte en bra komponentförståelse eller vana att hitta det "små enkla felen".
Tex så är en jätteduktig entreprenad röris ofta sjukt dålig på basal felsökning av komponenter. Han är inte van med vad som kan hända och vilka följder det kan visa. Medans en rutinerad servicetekniker/röris ofta vet vad som är felet bara genom att lyssna på eller läsa värden.
Min rekommendation till TS är därför att ringa VP tillverkaren och bli hänvisad till deras lokala representant. Detta är mer eller mindre en bra semigaranti för att kylnisse från Etapp 2 på stormarknaden inte är den som kommer hem till honom och skall felsöka.
Alla yrkesarbetare är inte lika bra på samma saker.
Sen håller jag med om resonemanget; visst är det så att själva värmeprocessen är identisk oavsett märke men att känna till felen, egenskaperna och specifika problem per märke kräver såväl erfarenhet som produktkännedom. Och sen: en installatör som bara jobbar med nya produkter och kan dessa och behöver därmed inte ha ingående kunskaper om felsökning på samma märke när det passerat några generationer av produkter.
Ta en bil t ex. Visst skulle du kunna köra en BMW till Volvo för att be dem kolla varför den går dåligt, "bil som bil" liksom tycker man men dom har ingen erfarenhet av just dessa och får då börja från scratch och försöka mäta sig fram eller eller "killgissa" var felet kan vara medan en BMW-verkstad nästan direkt vet varför felet finns eller hur det åtgärdas. Dom har sen ofta tillgång till servicemanualer, specialverktyg och inte minst second-line support hos tillverkaren. Detta har normalt inte en icke-märkesverkstad tillgång till.
Bosch äger IVT. 'Förra generationen' av IVT's värmepumpar är till stor del vidareutvecklade Autotherm.nizzehult skrev:
Autoterm Max 300 från 2004:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IVT Greenline från 2010:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 119 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 119 inlägg
OK, intressant. Tack för detta.
Att sen min granne som just jobbar med VP-installationer inte förmår lösa felet visar bara det jag påtalat. Han är en jäkel på snygg rördragning och liknande men felsökning i gamla anläggningar verkar inte vara hans grej.
Sen finns det en annan sak som är intressant. Förra ägaren av huset, som också lät installera VP-anläggningen 2005 ville öht inte låta göra en genomgång av anläggningen innan jag köpte huset. Jag ställde först detta som ett krav då jag visste att den var 14 år gammal men det gick dom inte med på och då var också kravet att dom skulle bekosta den genomgången. Men jag fick släppa på det kravet om jag ville ha huset. Sen säger grannen, som varit och försökt hjälpa dom med diverse problem dom haft att det här felet har funnits länge men säljaren har alltså inte vid något tillfälle upplyst mig om detta.
Nu vill jag av olika anledningar inte bli osams med dem och som köpare får man kanske tugga i sig att en VP-anläggning som passerat 10-års gränsen rent statistiskt lever på lånad tid så möjligheterna för mig att få igenom någon slags ekonomisk kompensation för detta, i princip, dolda fel är kanske inte så goda så det kanske bara är att knyta handen i fickan och gilla läget men jag kan ändå inte riktigt acceptera att man inte brytt sig om att berätta om dom problem man haft. Om sen ett larm går under kategorin dolt fel är osäkert för själva uppvärmningen har ju fungerat ändå.
Är det ens lönt att fundera på ett kompressorbyte om det är den som är boven? Har hört att man pratar summor runt 40-50' i så fall medan en ny modern kanske hamnar på snett under 100'.
Att sen min granne som just jobbar med VP-installationer inte förmår lösa felet visar bara det jag påtalat. Han är en jäkel på snygg rördragning och liknande men felsökning i gamla anläggningar verkar inte vara hans grej.
Sen finns det en annan sak som är intressant. Förra ägaren av huset, som också lät installera VP-anläggningen 2005 ville öht inte låta göra en genomgång av anläggningen innan jag köpte huset. Jag ställde först detta som ett krav då jag visste att den var 14 år gammal men det gick dom inte med på och då var också kravet att dom skulle bekosta den genomgången. Men jag fick släppa på det kravet om jag ville ha huset. Sen säger grannen, som varit och försökt hjälpa dom med diverse problem dom haft att det här felet har funnits länge men säljaren har alltså inte vid något tillfälle upplyst mig om detta.
Nu vill jag av olika anledningar inte bli osams med dem och som köpare får man kanske tugga i sig att en VP-anläggning som passerat 10-års gränsen rent statistiskt lever på lånad tid så möjligheterna för mig att få igenom någon slags ekonomisk kompensation för detta, i princip, dolda fel är kanske inte så goda så det kanske bara är att knyta handen i fickan och gilla läget men jag kan ändå inte riktigt acceptera att man inte brytt sig om att berätta om dom problem man haft. Om sen ett larm går under kategorin dolt fel är osäkert för själva uppvärmningen har ju fungerat ändå.
Är det ens lönt att fundera på ett kompressorbyte om det är den som är boven? Har hört att man pratar summor runt 40-50' i så fall medan en ny modern kanske hamnar på snett under 100'.