OK framgick inte att VP inte var i drift , så du är hemma :)då som det kallas, bra när grejerna fungerar mer än 5 - 10 år utan att behöva byta, min BV är 20 år nu och en basicmodell utan lullull i.
 
O
nizzehult nizzehult skrev:
Nä värdena stämmer. Men det kanske kan bero på den stora temperaturskillnaden sen i morse, VP har i princip stått hela FM.
Men för nån halvtimme sen rullade den igång igen och nu skiljer det ca 6 grader på VB IN/UT.

Saknar verkligen möjligheten att se plottade grafer över tid, då skulle man få mycket bättre koll på dom olika givarna och värdena. Sånt finns nog i nyare system.

Kolla aldrig temperaturena när pumpen ej arbetar, blir bara galet då.
Vänta alltid ca 10-15 min efter start. Då har de mesta stabiliserat sig.
 
nizzehult
Så har det hänt igen! -34 i natt och då hade kompressorns värmeskydd löst ut. Sen startade jag upp den genom att återställa larmet och nu verkar den leverera värme igen men kompressorn går onödigt varm. 123,8 grader men sen sjönk den till 116 grader. Vet inte när den löser ut helt, vad brukar normal arbetstemperatur ligga på?

Samma sak hände för tre år sen då det också liksom nu hade varit smällkallt en period och då byttes en givare men huvudsakliga felet var tydligen att expansionsventilen kärvade. Det kostade mig 3200,- och jag har ingen lust att betala detta igen för ett snabbt jobb så jag undrar om jag själv kan lösa detta - iaf tillfälligt? Det är alltså en Autoterm C Max 409C från 2005 det handlar om.

Så här var värdena för en stund sen:

Retur RAD GT1 Från 49,8 Nuv 48,5
Ute GT2 -30,7
Varmvatten GT3 Bör 49,0 Nuv 47,0
Rum GT5 Bör 20,5 Nuv 11,9
Kompressor GT6 123,8
Värmebärare ut GT8 57,8
Värmebärare in GT9 47,7
Köldbärare in GT10 1,2
Köldbärare ut GT11 -1,1

Är detta expansionsventilen?

Gaspanna interiör med rör och kablar. Möjlig läcka eller skada markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag upptäckte också att manometern på expansionskärlet började närma sig det röda (vilket den aldrig brukar göra). Jag bankade lite på det jag tror är expansionsventilen och efter en kvart hade temperaturen på kompressorn sjunkit till 116 grader och trycket i expansionskärlet hade sjunkit till normala värden.

Så! Vad kan jag göra själv för att hålla liv i denna? Skulle ett byte av expansionsventilen vara lösningen? Det är givetvis inget jag kan utföra själv men om det är lösningen så kanske man ska låta detta fixas i sommar?
 
Sitter allt på utsidan och med den kyla ni nu har, så kan ventilen frysa till. Vet inte om en värmekabel som viras runt ventilen och isolering runt och rör hjälper. bara en tanke i det hela. och om det hjälper så en termostat som driftar den vid ca - 15 C . Lämpligt med en V-kabel på 10 W/metern. ETL 10 tex. Går kanske åt ca 2 meter max.

EDIT Trycket i systemet har inte med den att göra, bara att tempen i det stiger, när VP vill värma på ordentligt.
 
nizzehult
J jonaserik skrev:
Sitter allt på utsidan och med den kyla ni nu har, så kan ventilen frysa till. Vet inte om en värmekabel som viras runt ventilen och isolering runt och rör hjälper. bara en tanke i det hela. och om det hjälper så en termostat som driftar den vid ca - 15 C . Lämpligt med en V-kabel på 10 W/metern. ETL 10 tex. Går kanske åt ca 2 meter max.

EDIT Trycket i systemet har inte med den att göra, bara att tempen i det stiger, när VP vill värma på ordentligt.
Nja, VP står i ett varmgarage där det just nu är ca +10 grader så jag tror inte den kan frysa.
Men är detta jag ringat in expansionsventilen? Själva röret som den går till är också rätt varmt, gissningsvis runt 40 grader.
Kompressorn går förresten fortfarande och nu ligger tempen på 125 grader och den lär gå tills GT1 Nuv gått upp till 49,8 grader.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Nja, VP står i ett varmgarage där det just nu är ca +10 grader så jag tror inte den kan frysa.
Men är detta jag ringat in expansionsventilen? Själva röret som den går till är också rätt varmt, gissningsvis runt 40 grader.
Kompressorn går förresten fortfarande och nu ligger tempen på 125 grader och den lär gå tills GT1 Nuv gått upp till 49,8 grader.
OK med att den står inne, då finns inget mer för mig att säga, bara en kylgubbe som kan mäta upp allt.
 
nizzehult
Nu har utetemperaturen ändrats till att vara några minusgrader och då har problemet försvunnit. Så länge. Har hört att detta inte är ett helt ovanligt problem. Har bankat lite försiktigt på expansionsventilen och det kanske har gjort skillnad?

Har nu fått verifierat att det jag ringat in verkligen är expansionsventilen och då undrar man: är det ekonomiskt försvarbart att byta bara den eller ska man satsa på en ny VP och låta byta den till sommaren?
Vad kan det kosta att byta bara expansionsventilen? Hur mycket stryk kan kompressorn ha tagit av att gå så varm att skyddet löst ut en massa gånger?

Jag råkar ha en släkting som säljer VP men han bor långt härifrån och frågan är då om det går att få en lokal firma att installera en VP som han har sålt? Han företräder dom större märkena så på denna punkt är det nog inga problem.
 
nizzehult nizzehult skrev:
rågan är då om det går att få en lokal firma att installera en VP som han har sålt?
En "traditionell" luft/vattenvärmepump med vatten till utedelen är ju ganska enkel att koppla in - Två vattenrör och en elkabel till värmepumpen ute och sex vattenrör och en elkabel till pannan inne... Borde gå att få vilken röris som helst att göra på löpande räkning om du inte har lust att prova själv.

Vill du ha en split-modell med kylmedia mellan inne- och utedelen så blir det ett job för en certifierad kyltekniker, vilket kan vara svårare att få tag på.
 
nizzehult
Tja, min nuvarande VP är en stor pjäs, ungefär samma storlek som ett frysskåp och i den finns förutom kylmediat och kompressorn även varmvattenberedaren. Sen finns en acktank bredvid ansluten till den men det enda som sen finns utanför är själva jordvärmeslingan och expansionskärlet. Och radiatorerna förstås. Jag hade tänkt mig att byta ut den jag har mot en likvärdig fast modernare sak. En låda ut - en annan in.
Prova själv är det nog inte tal om, det är trefasspänning som ska kopplas in och kopparrör som ska pressas/lödas. Samt igångsättning och injustering. Jag killgissar med att uppskatta att hela installationen skulle ta två dagar för en röris.

Inser också att hela marknaden är en djungel med många leverantörer och modeller så det gäller att få kontakt med någon som vet vad man pratar om och som kan uppfylla mina krav.
 
Ahh... Jag fick för mig att det var en luft/vatten, men det var en annan tråd...
Men en markärmepump är inte heller särskilt svår att byta. Standardjobb för det flesta rörisar...
 
nizzehult
useless useless skrev:
Ahh... Jag fick för mig att det var en luft/vatten, men det var en annan tråd...
Men en markärmepump är inte heller särskilt svår att byta. Standardjobb för det flesta rörisar...
Standardjobb, visst. Men hur lång tid pratar vi om? Räcker två arbetsdagar och typ 20-25 papp? Tänkte då inkl ROT. Jobbet i sig är ju inte så komplicerat och det är gott om svängrum där; koppla bort och ta ut gamla VP, montera och ansluta ny VP. Även då elektriskt. Fylla upp och lufta. Injustering och intrimning.

Sen är det kanske inte alla rörisar som är sugna på att installera ett system som dom inte själva har sålt/levererat, även om dom kan märket/produkten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.